Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 11:01

Waarom post je trouwens dan ook de tekst niet over dat ouders hun kinderen niet tot toorn moeten verwekken?
Mij inziens doe je dat met slaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 11:24

In een werkstuk over religie en mishandeling heb ik eens opgezocht hoe vaak teksten in Spreuken voorbij komen met 'tucht' in de zin van lijfstraffen.

Hier komen ze:

Spreuken over tucht

1: 8 Hoor mijn zoon, de tucht van uw vader ( idem 4: 1)

3: 11 Veracht mijn zoon, de tuchtiging des Heren niet
en keer u niet met weerzin af van zijn bestraffing.

3: 12 Want de Here bestraft wie Hij liefheeft
ja, gelijk een vader een zoon, aan wie hij een welgevallen heeft.

4: 13 Houd vast aan de tucht, laat haar niet los,
bewaar haar, want zij is uw leven.

5: 12 En gij zult zeggen: Hoe heb ik de tucht kunnen haten...?

5: 23 Hij sterft, omdat de tucht hem ontbreekt...

12: 1 Wie tucht liefheeft, heeft kennis lief.

13: 1 Een wijs zoon laat zich tuchtigen door zijn vader

13:24 Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon
maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg

15:5 de dwaas versmaadt de tucht van zijn vader
maar wie de terechtwijzingen ter harte neemt is verstandig.

15:32 Wie de tucht in de wind slaat, veracht zijn leven...

19:18 Kastijd uw zoon wanneer er nog hoop is.

20:30 bloedige striemen zuiveren het kwaad uit
en slagen reinigen de schuilhoeken van het hart.

23:13 Onthoud de tucht niet aan de knaap,
slaat gij hem met een stok, hij sterft er niet van.
23:14 Gij slaat hem wel met de stok
maar redt zijn leven van het dodenrijk

29:15 Roede en bestraffing geven wijsheid
maar een aan zichzelf overgeleverde knaap
maakt zijn moeder te schande.

29:17 Tuchtig uw zoon en hij zal u rust bereiden
en u vreugde verschaffen


De spreekwoorden komen hier dus uit:

“Wie zijn zoon liefheeft, spaart de roede niet...”
“Wie zijn kind liefheeft, kastijdt het...”

Het is zoals Gerdien zegt: een vrijbrief voor veel ouders om te slaan.

Er zijn passages in de Bijbel die inmiddels als verouderd worden gezien, zoals het stenigen bij overspel, om maar wat te noemen. Iedereen is het erover eens dat het een verschijnsel was uit die tijd.

In mijn jeugd was het heel gewoon dat je een pak slaag kreeg, zelfs op school. Iedere morgen werden bij het binnenkomen in de klas onze handen gecontroleerd of ze schoon waren. Zo niet - in de ogen van de juf - kreeg je een fikse klap met de liniaal op je handen.
Dat is - gelukkig - allemaal voltooid verleden tijd. Waarom zou het in een gezin dan wel mogen worden toegepast?

Ik ken veel, heel veel volwassenen, die zeer verbitterd zijn over het feit dat ze geslagen zijn. Dat er inbreuk is gemaakt op de integriteit van hun lichaam, nog wel door de mensen die hen zouden moeten beschermen.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er nog steeds positief over slaan gesproken wordt en teksten als uit Spreuken niet worden gezien in het licht van de tijd...

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 11:38

Ik vraag me serieus af waarom mensen gelijk zo fel reageren als ik zoiets post. Natuurlijk kan het NOOIT de bedoeling zijn om je kinderen bont en blauw te slaan. Maar dit komt voort uit het feit dat die ouders op zo'n moment uit emotie handelen en zich dan laten gaan. Dit is ABSOLUUT niet mijn visie! Waarom ik zou kiezen voor een stok (of ander voorwerp) is dat ik mijn gehele persoon duidelijk liefdevol naar mijn kind wil zijn en als uitzondering het kind duidelijk wil laten weten dat iets niet mag. (En dat geld niet als hij/zij een kopje van een tafel gooit...) Eerst zal ik dan met mijn kind praten en vragen of hij/zij snapt waarom er een straft volgt.. Bedoel het moet wel heel duidelijk zijn waarom je zoiets doet! Wat ik al aangaf straffen mag mijns inzien maar een heel klein deel van de opvoeding zijn, want uiteindelijk wil je het kind zelfstandig laten functioneren in de maatschappij.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 11:41

begrijp ik dit nou goed, dat je eerst in gesprek gaat en daarna neem je de stok ter hand? :shock:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 11:43

ja inderdaad, dat begrijp je goed.. Ik snap dat het allemaal wat cru over kan komen. Maar heb hier zelf erg veel over nagedacht en met verschillende mensen over gesproken. En om het beeld dan nog maar even helemaal compleet te maken. Daarna zal ik m'n kindje weer lekker knuffelen en zeggen dat ik van hem/haar houdt!
Maar nogmaals, dit zal echt niet weekelijks gebeuren ofzo maar bij hoge uitzondering! Het is mijns inziens veel belangrijker dat je een kind met positieve feedback opvoed dan met straffen!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 11:48

Als het gesprek het al oplost, waarom dan nog slaan en dan ook nog met een stok!!

Stenig jij dan ook praktiserende homo's?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 11:51

Omdat als je het met je hand doet het kind de hand van mij als iets straffends gaat zien en ik wil juis tmet m'n hand een lekkere aai over haar bol kunnen geven enzo :)

Nee, dat doe ik niet! Maar waarom ik dit doe is omdat ik het BESTE voor heb met mijn kind. Snap dat het je hoog zit maar nogmaals ik denk dat het in het leven van een kind niet vaak hoeft te gebeuren. De mensen die ik er over heb gesproken hadden het over max 5 keer in de leeftijd van 4 tot 10

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 apr 2008 11:56

MissF schreef:Wat is het doel van een tik of een schrikreactie eigenlijk? Volgens mij wordt een kind daar eerder bang van.
Dan wordt het kind bang voor het schrikken of de tik. En dat is volgens mij niet de bedoeling van straf. Volgens mij is het doel van straf dat een kind volgende keer niet meer een kopje van tafel af gooit. Maar mijns inziens is een tik daar totaal geen passende straf voor (denk je eens in, hoe mooi zo'n glimmend kopje is voor een kind. Dat kind doet het echt niet om jou als moeder even lekker te jennen hoor!)


Als je een goede relatie verder met je kind hebt, geloof ik echt neit dat het bang voor wordt als je het kind een tik geeft, grote onzin, ik geloof juist dat het even wat extra indruk maakt en het dondersgoed weet: nu ging ik echt te ver . Als je heel lief doet tegen een kind en dan om een kleine aanleiding opeens een mep geeft, ja dat is heel ongezond. Je moet ook consequent zijn en dus alleen in situaties doen als het kind echt over de schreef gaat. Heowel het altijd een streven blijft, uiteraard, dat dat niet nodig wordt.

Verder gaat niemand in op de verschillende situaties, achtergrond van een kind en culturen. In sommige culturen hebben kinderen dikke schijt aan je als je hen niet lichamelijk laat weten dat ze te ver gaan. En dan heb ik het niet over lijfstraffen die in sommige opvoedingen normaal zijn, maar dus een klap. (zo zou ik mn kids niet opvoeden maar ik vind het hoogmoedig om te zeggen dat ik het beter zou weten dan ouders in andere culturen die dat wel als goede opvoeding ervaren en ook in heel andere situaties leven. Enorme kortzichtige onzin dat die ouders altijd uit machteloosheid reageren)

Evelien schreef:als je het kind aan kijkt en dan verteld dat iets niet mag hebben ze dat heel snel in de gaten! Een kind moet het wel heel erg bond maken om het kind een tik te geven!


En er zijn dus kinderen die het heel erg bond maken (andere kinderen hard slaan, mensen beledigen, stelen) of je hebt alleen nog maar hele schattige kindjes meegemaakt.
Tot slot als een kind het heel erg bond maakt, mag het duidelijk zijn dat je er meer aan meot doen dan alleen een tik uitdelen op het moment supreme.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 12:09

Gernl schreef:Omdat als je het met je hand doet het kind de hand van mij als iets straffends gaat zien en ik wil juis tmet m'n hand een lekkere aai over haar bol kunnen geven enzo

Ja en dat kind denkt dat de stok tot leven is gekomen en uit zichzelf een klap/pak slaag verkoopt... Kinderen zijn niet achterlijk!
Ik noem dit jezelf gigantisch voor de gek houden...
Laatst gewijzigd door Riska op 28 apr 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 12:14

inderdaad als ik het kind appart meeneem in een ruimte en de stok komt tevoorschijn, dan komt op dat moment de stok tot leven (of een ander voorwerp). Op andere momenten is de stok dood en mijn handen liefdevol. Maar goed volgens wordt mijn principe hier een beetje verkeerd geinterpreteerd want ben echt geen boeman m aar een liefdevolle vader die het kind juist liefde wil geven en erg tegen losse handjes is zoals ik het zovaak in m'n omgeving zie en schelden op m'n kind is iets wat ik ook al helemaal niet wil!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 12:17

dat denk ik ook Riska, want een kind heeft heel goed door de de vader zelf slaat, zijn hand heeft die stok vast. Daarbij had ik als kind liever een tik met de hand dan een stok op mijn lijf.

Waarom neem jij de ene tekst wel over Ger uit de Bijbel en de andere niet? Dit noem ik dus het rechtvaardigen van je gedrag. Zoeken naar goedkeuring. Dat je zelfs telt hoevaak je het ongeveer mag doen. Ik vraag mij echt af of jij wel door hebt wat je met je kinderen doet!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 28 apr 2008 12:18

Ger(nl) schreef:inderdaad als ik het kind appart meeneem in een ruimte en de stok komt tevoorschijn, dan komt op dat moment de stok tot leven. Op andere momenten is de stok dood en mijn handen liefdevol. Maar goed volgens wordt mijn principe hier een beetje verkeerd geinterpreteerd want ben echt geen boeman m aar een liefdevolle vader die het kind juist liefde wil geven en erg tegen losse handjes is zoals ik het zovaak in m'n omgeving zie en schelden op m'n kind is iets wat ik ook al helemaal niet wil!


:shock:

Nou, op mij kom je wel over als een boeman als je je kind van plan bent met een stok te gaan slaan. Valt dit niet onder kindermishandeling?!

Ow wat erg. Ik vind het nu al zielig. Ik snap niet dat je als liefdevolle vader dit serieus kan menen... je eigen kind slaan met een stok. Wat zal je kind bang van je worden. Ja, het zal gehoorzamen uiteindelijk en dan denk je misschien dat het een geslaagd idee was. Maar of je kind later nog een goede hechte band met jou wil aangaan, ik betwijfel het. Zoiets gaat nooit meer uit de gedachten van iemand. Die zal zich altijd die stok herinneren. Die stok in jouw zogenaamd liefdevolle handen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 12:31

@ Gerdien
Ik ga niet tellen hoevaak ik dit mag doen maar noemde puur een aantal om een inidcatie aan te geven want wil niet de indruk wekken dat dit iets dagelijks is!

@Galatia
Als de basis liefde en vertrouwen is en dan vind zoiets plaats en je legt heel duidelijk uit waarom je dit doet dan is het mijns inziens niet iets wat het kind achtervolgt!

Maar merk dat dit nogal hoge emoties bij verschillende mensen opwekt, dus misschien is het verstandiger om te concluderen dat we van inzicht verschillen

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 12:40

Ik vraag mij af Ger, sla jij nu je kind met een stok enkel vanwege die 2 teksten die jij hier hebt neergezet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 12:42

Nee natuurlijk niet joh! :) Maar dat is wel een ondersteuning bij mijn visie. Bedoel als je op die manier met teksten omgaat dan krijgen we een hele gekke situatie in de wereld! Enne ik sla het kind echt niet bond en blauw met een stok gewoon zo dat ze het voelen maar that's it. Het lijkt inderdaad erg cru allemaal. Voordat ik hier lang over had nagedacht verklaarde ik dit soort uitspraken ook voor gek en kon ik me hier ook echt boos om maken dus kan me de reacties goed voorstellen, maar nogmaals de basis is LIEFDE voor het kind en zo nog een heel aantal andere punten. Wil best eens het een en ander met jullie delen qua elemente waarop de opvoeding voor mij gebasseerd is maar dat doe ik dan in een ander topic :) En troost je straffen is daarbij het laatste punt en het als je het qua belangrijkheid uitdrukt ook het aspect wat het minst aan bod komt in mijn visie op opvoeden
Laatst gewijzigd door Ger(nl) op 28 apr 2008 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten