Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 apr 2008 22:36

Ik heb ook wel is als tip gehoord: laat ze helpen met boodschappen, maak er een spel van. Wie het eerste bij de melk is bijvoorbeeld. Vragen of 1 van de kids iets wil pakken maar ook mee laten denken in wat er nodig is.

Om een kind in de houdgreep te nemen voor tandenpoetsen lijtk mij overbodig. Je komt niet eerder uit de douche of je tanden zijn gepoetst. Misschien dat ik om de 10 minuten is zal vragen of we al gaan tandenpoetsen maar anders kan je daar mooi blijven. De lol gaat er dan snel af voor zo'n kind. Uit eindelijk gaat het om wie de langste adem heeft denk ik en meest geduld.

Goed om te horen dat het werkt Annet!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 24 apr 2008 09:25

Jaël schreef:
rosalie83 schreef:Een 'corrigerende tik', dat klinkt zo mooi. Maar ook dat vind ik niet okay. Bij het voorbeeld van de kachel, dan kan je je kind oppakken bijvoorbeeld. En wat er al gezegd werd; als het echt persé naar de kachel wil terwijl je hebt gezegd dat het niet mag, dat het heet is, pijn gaat doen, dan gaat zo'n kind dat zelf ervaren, voelen en weet hij/zij waarom je hebt gewaarschuwd.


Dan ervaart zo'n kind zeker dat het pijn doet. Met een beetje pech houd het kind er dan flinke brand wonden aan over. (Als het bijv. met de hand tegen de kachel komt.)
Maar ja, dat is minder erg dan een corrigerende tik :roll: :roll:

Wij hadden thuis ook een kachel. Ik heb nooit een 'corrigerende tik' gekregen, en me ook nooit gebrand. Ik werd gewoon weggehaald bij de kachel en er werd uitgelegd dat vuur heet is en dat dat pijn doet, dus dat ik uit de buurt moest blijven. Net zoals dat ik uit de buurt moest blijven van het gasfornuis en kaarsen.

Gerdien B. schreef:Om een kind in de houdgreep te nemen voor tandenpoetsen lijtk mij overbodig. Je komt niet eerder uit de douche of je tanden zijn gepoetst. Misschien dat ik om de 10 minuten is zal vragen of we al gaan tandenpoetsen maar anders kan je daar mooi blijven. De lol gaat er dan snel af voor zo'n kind. Uit eindelijk gaat het om wie de langste adem heeft denk ik en meest geduld.

Eens. Het gaat om geduld hebben en consequent zijn.


Wat betreft ellende met boodschappen doen. Als een kind daadwerkelijk gaat liggen trappen op de vloer dat het iets wil of juist niet wil, dan denk ik dat er structureel al iets mis is. Ik hoefde dat in elk geval eerder echt niet te proberen! En natuurlijk brult elk kind wel een keer in de kinderwagen of winkelkar, maar het gaat er dan om hoe je daarmee om gaat.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 apr 2008 11:47

rosalie83 schreef:
Wat betreft ellende met boodschappen doen. Als een kind daadwerkelijk gaat liggen trappen op de vloer dat het iets wil of juist niet wil, dan denk ik dat er structureel al iets mis is. Ik hoefde dat in elk geval eerder echt niet te proberen! En natuurlijk brult elk kind wel een keer in de kinderwagen of winkelkar, maar het gaat er dan om hoe je daarmee om gaat.


Oeps, dan was er bij ons iets structureel mis. Want ik schijn nogal eens op de vloer hebben liggen brullen en schoopen en krijsen en met mijn hoofd bonken.
Maar dat scheen nou eenmaal in me te zitten. De consultatiebureau arts zei:' Goedzo, een kind met een eigen wil en mening is goed.'

Op momenten dat het echt zo erg was, liep mijn moeder gewoon overstoorbaar verder. Dan hield ik vanzelf op en holde achter haar aan.
Er hoeft dus niet iets structureel mis te zijn! Dat vind ik altijd wel vervelend als mensen dat zeggen als ze zo'n kind zien. Het hoeft echt niet aan de ouders te liggen, maar kan ook aan het kind liggen! En dat hoeft helemaal niet erg te zijn, maar idd, hoe ga je er als ouders mee om.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Berichtdoor Lenny » 24 apr 2008 12:14

het hoeft echt helemaal niets te maken hebben met iets dat structureel mis zou zijn. Veel kids van een jaar of 2 hebben zo'n periode (peuterpubers :mrgreen: ) dat ze hun eigen willetje door willen douwen. En als ze dr zin niet krijgen dan laten ze zich lekker op de grond stuiteren. Maar dat heeft echt nix te maken met een verkeerde opvoeding of wat ook!!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 24 apr 2008 13:03

Nee, peuters niet nee, die zeuren allemaal wel eens. En daar zijn het ook kinderen voor. Ik bedoel, een kind hoeft niet voorbeeldig te zijn. Maar kinderen van een jaar of 6, 7, die op de grond gaan liggen janken als ze hun zin niet krijgen... Dat gebeurt misschien één keer, hooguit twee keer, maar als jij als ouder dan niet toegeeft, het kind zijn/haar zin niet geeft, dan was dat het ook.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2008 13:05

de peuterpubertijd wordt niet voor niets ook de koppigheidsfase genoemd ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 25 apr 2008 14:32

En als je dan 's avonds naar bed gaat dan kun je heerlijk lachen om die dolle driftaanvallen, maar als je er bij bent en je bent moe, dan valt dat niet altijd mee. Onze oudste is ook lekker aan het peuterpuberen...

Wees niet bang Rosalie, als het al te bont wordt zetten we hem in de gang, maar hij krijgt geen klappen!

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 apr 2008 18:26

TheKeimpe schreef:En als je dan 's avonds naar bed gaat dan kun je heerlijk lachen om die dolle driftaanvallen, maar als je er bij bent en je bent moe, dan valt dat niet altijd mee. Onze oudste is ook lekker aan het peuterpuberen...

Wees niet bang Rosalie, als het al te bont wordt zetten we hem in de gang, maar hij krijgt geen klappen!


Het gaat volgens mij ook niet om het geven van klappen maar om een tik.
Ik zie een enorm groot verschil tussen slaan en een korte tik op hand of schouder wanneer een kind echt te ver is gegaan. Dat laatste zou ik gerust doen, alleen niet op het hoofd van een kind en ook niet als het nog een peuter of jonger is. Denk ik.


Iig, alle ouders, sterkte en plezier met de opvoeding! Ik heb maar 1 jaar ervaring gehad met het opvoeden van kinderen hoewel dat kinderen
waren met een probleemgeschiedenis, maar dat hoeft niet heel veel uit te maken dan alleen extreem gewelddadig gedrag wat een gemiddeld kind niet zal tonen. Hoe dan ook, ik heb groot respect voor ouders gekregen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 27 apr 2008 12:07

Er zijn mensen die zeggen dat slaan wel moet kunnen, omdat het een 'pedagogische tik' kan zijn etc. Sommigen zeggen zelfs dat het goed is voor kinderen. Maar wanneer stop je daar dan weer mee? Met dat slaan? Als het kind naar school gaat? Of als het 10 jaar is? Of na de puberteit? Als het uit huis gaat? Als ik mijn buurvrouw, of iemand op straat, of weet ik veel wie zou slaan, of een tik zou geven, zou diegene mij kunnen aanklagen. Waarom mag dat dan wel bij je kind?!

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 27 apr 2008 14:37

De buurvrouw is nu eenmaal niet je kind... Sorry hoor maar ik kan niets met je redenering. Je kunt je ook afvragen waarom de overheid wel boetes mag uitdelen, maar ik de buurvrouw geen boete kan geven.

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 27 apr 2008 15:20

Precies.
Je gaat toch ook niet je buurvrouw op een strafstoeltje in de gang zetten.
Doe je dat dan ook niet bij je kind?

Ben het voor de rest met Meschianza eens.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 27 apr 2008 15:40

Ik bedoel: iemand slaan is strafbaar. Maar waarom mag je dan wel je kind slaan? En waar ligt dan de (leeftijds)grens?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2008 15:56

Nee, je kind slaan is bij de wet verboden...

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 27 apr 2008 16:01

Riska schreef:Nee, je kind slaan is bij de wet verboden...

Weet ik, maar ik ben benieuwd waarom mensen vinden dat het wel mag.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 27 apr 2008 16:12

omdat je dat uit liefde voor je kind doet *kuch* is me ooit verteld
(ben het er overigens totaaaal niet mee eens!)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten