De christelijke ban of de trappen van censuur.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

De christelijke ban of de trappen van censuur.

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2008 21:02

Heeft iemand wel eens meegemaakt in zijn of haar gemeente dat de ‘christelijke ban of de trappen van censuur werd toegepast’?
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=1262

Volgens mij is het onmogelijk geworden door de kerk of kerkenraad in de protestanten kerken om de ban of censuur toe te passen op een gemeente lid, sowieso al door de kerkelijke verdeeldheid. Als de christelijke ban of de trappen van censuur word toegepast in een gemeente aan een gemeente lid, vertrekt deze naar een kerk of gemeente daar waar het niet word toegepast en is zij\hij dus vrij van ban en/of censuur.

Elbert schreef:
Zondag 31 van de catechismus. De prediking ontsluit het hemelrijk en sluit die toe. De rechte prediking houdt geen theoretische verhandeling over wat er ooit nog eens zou kunnen gebeuren, maar plaatst je in het hemelrijk of erbuiten. Zo direct is het: het is erin of erbuiten.


Ds. A. Simons schreef:
De Catechismus zegt zo mooi dat Gods knechten de sleutel van het hemelrijk hebben ontvangen en dat er verkondigd moet worden dat de hemel gesloten wordt voor een iegelijk die de Heere Jezus niet liefheeft. Maar ook dat tot, troost en bevestiging, tot meerder bewustzijn, gepredikt moet worden dat de zonden vergeven zijn van al diegenen die Christus met een waarachtig geloof hebben aangenomen.


Catechismus zondag 31 http://www.theologienet.nl/hc3.htm#83

Heeft de Catechismus in deze ‘sleutelen van het Koninkrijk der hemelen’ de Schrift niet verstaan en is zij hierin nog niet rooms-katholieker dan de paus zelf.

Volgens de hierboven genoemde scribenten moeten wij het ‘geestelijk’ verstaan door de prediking maar moet het daarom niet lichamelijk in de kerk of gemeente worden toegepast, wat vervolgens dus onmogelijk is door de kerkelijke verdeeldheid.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 feb 2008 21:26

Ik kan mij nog herinneren dat dit idd wel is is toegepast. Ik weet nog dat het tot de twee de trap ging. Hoe of wat weet ik verder niet, want ik zat als een klein ukkie toen in de kerk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 feb 2008 22:03

Ik kan het me van één persoon herinneren, maar de ervaring leert dat men dit liever niet openbaar maakt.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 23 feb 2008 22:21

Ik kan het me herinneren in de Gereformeerde kerk, ik was een denk ongeveer 10 jaar, dat de namen werden voorgelezen van een echtpaar die onder de tweede trap van censuur werden gezet.

Ik denk niet dat het meer voorkomt. Terwijl censuur bedoelt is om tot berouw en wederkeer te komen.

Typisch dat kerkmensen en ook predikanten die een akkevietje met hun kerk en kerkenraad hebben, zich onttrekken en met open armen in hun nieuwe kerk worden ontvangen.
We zullen maar geen namen noemen. dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Censuur in de ene kerk zou moeten worden overgenomen door een andere kerk, tenminste in de gerformeerde gezindte.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: De christelijke ban of de trappen van censuur.

Berichtdoor Harm-J » 23 feb 2008 22:29

Jantjes schreef:Heeft iemand wel eens meegemaakt in zijn of haar gemeente dat de ‘christelijke ban of de trappen van censuur werd toegepast’?


Ja, ik! De trap tot wel te verstaan dan!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 23 feb 2008 23:01

meegemaakt tot trap 1, afkondiging zonder namen.
verder weet ik van een enkeling persoonlijk dat ze onder stille censuur staan.
Het wordt zeker nog wel toegepast
Het lastige is allen dat mensen makkelijk over kunnen stappen naar een andere kerk. Ik weet bijv. van een gescheiden vrouw die onder censuur stond, in de kerk waar ze daarna naar toe ging en lid werd is de andere kerk uitgelachen omdat om die reden zijn onder censuur stond.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 24 feb 2008 03:35

mw schreef:Het lastige is allen dat mensen makkelijk over kunnen stappen naar een andere kerk. Ik weet bijv. van een gescheiden vrouw die onder censuur stond, in de kerk waar ze daarna naar toe ging en lid werd is de andere kerk uitgelachen omdat om die reden zijn onder censuur stond.


Heel herkenbaar. Die stap heb ik overwogen doch niet gedaan. Mijn stap was simpeler, door te stellen van: 'wie bent u dat u denkt, dat u kunt oordelen over mijn persoonlijke relatie tot God?

E.e.a komt overeen met Gerdien haar verhaal, het zij dan wel op andere aan gevoerde gronden, inhoudelijk ging het er ook om het avondmaal. Het ging bij mij dan wel om het formulier: 'voor de tucht over de afkerige doopleden'.
Daarbij heb ik gesteld: 'prima als jullie die steen in het water willen gooien, het zij zo, kom niet bij mij aankloppen als het water gaat rimpelen, ik was tenslotte niet die gene, die de eerste steen in het water geworpen heeft'!

Voordeel voor mij was misschien wel, dat ik niet in één en dezelfde soort kerkverband als Gerdien kerkte, mogelijk had ik dan wel besloten om elders te gaan kerken!

Daarbij heb ik nog steeds groot respect voor Gerdien haar beslissing! Al gaat iemand in de eerste plaats voor Christus naar de kerk en de verkondiging van het woord, de kerk is wel een plaats waar mensen samen komen in Zijn naam. Het is niet zomaar iets om die band met de mensen door te snijden waarmee je samen komt in Zijn naam!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 feb 2008 11:09

stap 1 en zelfs stap 2 wel eens meegemaakt, al wel zo dat je niet moet denken dat tot in de details wordt voorgedragen wat de zonde inhoud, maar word het op basis van zoveelste gebod genoemd.
stap 3 eens meegemaakt toen ik kind was, ik kan me herinneren dat zo'n formulier een keer ter sprake kwam waarvan ik dacht, waarom doen we dit formulier in de dienst als de persoon in kwestie er toch niks meer mee te maken wil hebben?

tegenwoordig denk ik dat de kerkleden waarop een dergelijke maatregel toegepast zou kunnen worden, vaak allang vertrokken zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2008 11:50

Ik ken mensen die uit evangelische gemeentes zijn gezet. Ik ken ook iemand die een officieel spreekverbod kreeg in de CGK. Dus censuur wordt nog zeker wel toegepast, ook in de niet zo strenge kerken. Ik vind dat erg jammer, omdat de betreffende mensen erg bijbels onderlegd zijn en goede bijbelse argumenten hebben voor wat ze geloven.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 feb 2008 14:18

In de Hervormde Kerk was en in de PKN is men dan ook uiterst voorzichtig met censuur.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De christelijke ban of de trappen van censuur.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2008 14:53

Jantjes schreef:Heeft iemand wel eens meegemaakt in zijn of haar gemeente dat de ‘christelijke ban of de trappen van censuur werd toegepast’?
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=1262

Ik kan me herinneren dat toen ik een jaar of 13-15 (?) was, er iemand uit de gemeente (een gereformeerde kerk, nu PKN) is gezet. De redenen ervoor kan ik me niet meer herinneren. Ik weet nog wel dat de predikant huilend op de preekstoel stond (wat eigenlijk nooit voorkwam), wat uiteraard indruk op me maakte.

Jantjes schreef:Volgens mij is het onmogelijk geworden door de kerk of kerkenraad in de protestanten kerken om de ban of censuur toe te passen op een gemeente lid, sowieso al door de kerkelijke verdeeldheid. Als de christelijke ban of de trappen van censuur word toegepast in een gemeente aan een gemeente lid, vertrekt deze naar een kerk of gemeente daar waar het niet word toegepast en is zij\hij dus vrij van ban en/of censuur.

Tja, dat krijg je met al die kerkscheuringen. Hoe meer de kerk verscheurd raakt, hoe individualistischer een dwalend kerkmens zich op kan stellen. Dat is de trieste werkelijkheid.

waarnemer schreef:Censuur in de ene kerk zou moeten worden overgenomen door een andere kerk, tenminste in de gerformeerde gezindte.

Dat zou inderdaad moeten.

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Zondag 31 van de catechismus. De prediking ontsluit het hemelrijk en sluit die toe. De rechte prediking houdt geen theoretische verhandeling over wat er ooit nog eens zou kunnen gebeuren, maar plaatst je in het hemelrijk of erbuiten. Zo direct is het: het is erin of erbuiten.


Ds. A. Simons schreef:
De Catechismus zegt zo mooi dat Gods knechten de sleutel van het hemelrijk hebben ontvangen en dat er verkondigd moet worden dat de hemel gesloten wordt voor een iegelijk die de Heere Jezus niet liefheeft. Maar ook dat tot, troost en bevestiging, tot meerder bewustzijn, gepredikt moet worden dat de zonden vergeven zijn van al diegenen die Christus met een waarachtig geloof hebben aangenomen.


Catechismus zondag 31 http://www.theologienet.nl/hc3.htm#83

Heeft de Catechismus in deze ‘sleutelen van het Koninkrijk der hemelen’ de Schrift niet verstaan en is zij hierin nog niet rooms-katholieker dan de paus zelf.

Volgens de hierboven genoemde scribenten moeten wij het ‘geestelijk’ verstaan door de prediking maar moet het daarom niet lichamelijk in de kerk of gemeente worden toegepast, wat vervolgens dus onmogelijk is door de kerkelijke verdeeldheid.

Het één sluit het ander niet uit. De tucht (vermaning, censuur, ban) handelt over die zaken die openbaar zijn voor de gemeente. Daarvoor mag en moet de kerkenraad optreden en bij mijn weten gebeurt dat nog steeds, zelfs in de PKN (zij het niet in elke gemeente).
De verkondiging van het Evangelie plaatst mensen binnen of buiten het hemelrijk, doordat ze naar uitwijzen van de Schrift verklaart wie er tot het hemelrijk behoren en wie niet, nl. degenen die door een waar geloof in de Heere Jezus aan Hem verbonden zijn, wel en degenen die Hem ongehoorzaam zijn, niet. Dat is overigens geen strikt geestelijke zaak, maar daar volgt ook uit dat de kerkenraad daarnaar handelt wanneer blijkt dat een gemeentelid in openbare zonde leeft en zich niet bekeert.

rafaell schreef:In de Hervormde Kerk was en in de PKN is men dan ook uiterst voorzichtig met censuur.

Voorzichtigheid is een groot goed in deze zaken, maar je kunt ook een te slappe houding hebben, wat ook niet goed is. Het gaat erom een juiste balans te vinden. Historisch gezien kun je zeggen dat een aantal kerkscheuringen in de 19e eeuw (Afscheiding en Doleantie) mede een gevolg zijn van een te slappe houding van de Nederlands Hervormde Kerk ten opzichte van de vrijzinnigheid. Andersom kan het trouwens ook: je kunt je ook zo strikt opstellen dat je mensen ermee de kerk uitjaagt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 25 feb 2008 10:24

waarnemer schreef: Censuur in de ene kerk zou moeten worden overgenomen door een andere kerk, tenminste in de gerformeerde gezindte.


Daar ben ik het niet mee eens, ik verwijs enkel naar dr. Van der Zwaag.

Het feit dat iemand onder censuur is geplaatst wil niet zeggen dat dit gegrond is.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 25 feb 2008 15:25

Sabra schreef:
waarnemer schreef: Censuur in de ene kerk zou moeten worden overgenomen door een andere kerk, tenminste in de gerformeerde gezindte.


Daar ben ik het niet mee eens, ik verwijs enkel naar dr. Van der Zwaag.

Het feit dat iemand onder censuur is geplaatst wil niet zeggen dat dit gegrond is.


Daar heb je natuurlijk wel een punt. De censuur van dr. Van der Zwaag vind ik ook onbegrijpelijk, hier ging het over de vrijheid van meningsuiting.
Inhoudelijk is zijn boek niet beoordeeld, hij had het gewoon niet moeten schrijven.
Maar ik bedoelde een predikant die een akkevietje met zijn kerkenraad heeft en daarover vermaand is en dan met open armen in een andere kerk wordt ontvangen. Daar heb ik moeite mee.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 15:27

De censuur van dr. Van der Zwaag vind ik ook onbegrijpelijk, hier ging het over de vrijheid van meningsuiting.


Volgens dit kerkverband ging dit censuur er toch over dat v/d Zwaag dit wel had mogen zeggen, maar dan in de kerkordelijke weg? Kerkenraad-classis-synode, toch? Nu heeft hij een boek geschreven en zijn mening direct openbaar gemaakt. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dàt uiteindelijk het heikele punt was voor de GG.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 25 feb 2008 16:00

Censuur is geen strafmaatregel, dus van daaruit bekeken is het misschien nog niet eens zo vreemd dat dr. K. van der Zwaag onder censuur is gezet.

Verder heb ik persoonlijk, zover mijn geheugen me te hulp wil schieten, twee keer meegemaakt dat iemand onder censuur stond. Tot aan de tweede trap.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten