Carriere maken en christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Carriere maken en christen zijn

Berichtdoor Tijn » 14 feb 2008 16:37

Gaan deze twee samen of niet? Ik vind het een erg lastig onderwerp, want enerzijds is het goed om de talenten die je gekregen hebt te benutten, maar anderzijds merk ik dat de gedragsregels in het hoger management niet helemaal stroken met christelijke normen en waarden...

Hoe denken jullie hierover?
Laat je leiden door Hem!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 16:43

Over welke gedragsregels hebben we het dan?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2008 17:50

Vriendjespolitiek waarbij dingen worden verzwegen enzo?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 18:32

Lalage schreef:Vriendjespolitiek waarbij dingen worden verzwegen enzo?
Alle politiek is vriendjespolitiek. Voorbeeldje: Tweede-Kamerleden praten makkelijker met elkaar, dan met een willekeurige inwoner van Nederland. Tweede-Kamerleden begrijpen elkaar namelijk wel, terwijl niemand Tweede-Kamerleden begrijpt. :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 feb 2008 22:25

Als er een vast voornemen is, het geloof te behouden, en dat te stellen boven rijkdom en roem, kan de uitdaging aangegaan worden.
Het kan wel als consequentie hebben dat er keuzes gemaakt moeten worden die soms financieel ongunstig zijn.
En dat je niet overal met mee kunt doen.
Anderzijds, geldt ook, iemand die vlijtig werkt, en eerlijk handelt, mag iets goeds verwachten.
Spreuken 12 : 24.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 14 feb 2008 23:36

Wat is er mis met carierre? Het moet niet je hoogste levensdoel zijn, maar verder? Als je meer verdient kun je ook meer weggeven en meer mensen gelukkig maken. Als je meer 'macht' hebt, kun je ook meer mesen in de goede banen leiden. Carriere lijkt me prima, het is maar net hoe je het gebruikt.

DoIoRoK

sela

Berichtdoor sela » 14 feb 2008 23:47

het woord carriere heb ik nooit zo gevoeld. wel woekeren met talenten. en: elke situatie is individueel.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 feb 2008 21:55

Als carriere maken pas een probleem als je in het hoger management komt (what ever that may be) dan kan ik nog wel een tijdje vooruit ;)

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Carriere maken en christen zijn

Berichtdoor jmpauw » 25 feb 2008 13:01

Tijn schreef:maar anderzijds merk ik dat de gedragsregels in het hoger management niet helemaal stroken met christelijke normen en waarden...

Kun je daar een voorbeeld van geven?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 25 feb 2008 16:20

Mijns inziens worden gedragsregels onderling afgesproken en is daar niet één lijn in die voor alle managementen geldt.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 25 feb 2008 17:54

De leiding van sommige bedrijven kennende... denk ik dat het wel een zware opgaaf is, waarbij je veel vervelende situaties tegen zult komen,
maar als we teksten uit Spreuken er bij halen zou een rechtvaardig koning, of in dit geval bijvoorbeeld een rechtvaardig manager, heel erg gezond zijn voor het bedrijf en de werknemers die eronder zullen vallen.

Als je carriere dus niet vanwege het geld is, maar gewoon omdat je merkt dat daar je kwaliteiten liggen die je van God hebt gekregen en jij je op bepaalde posities op je plaats voelt, dan mag je God daar best dankbaar voor zijn en samen met Hem zo'n carriere doorlopen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2008 21:02

Ik geloof absoluut dat een carriere óm de carriére niet kan als christen. Wel als je in je hoofd hebt dat je op deze wijze hoe dan ook kunt bijdragen aan de groei en de voortgang van het koninkrijk van God. En dat kan op heel veel manieren

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 feb 2008 09:59

Ik denk dat je gerust carierre kunt maken als je maar gewoon voor ogen houd dat God op de eerste plaats moet komen.
Dus bij alles bedenken: is dit wat God wil? Leef ik zo zijn geboden na?
Is het volgens Zijn woord?
Dan kun je dat doen.
Christen zijn en carriere gaan dus best samen.
Maar dan ook laten zien dat je Christen bent!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 26 feb 2008 20:34

Absoluut, en we hebben ook nooit te maken met grijze gebieden enzo... :roll: :wink:
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 26 feb 2008 21:06

Het kan absoluut samen gaan. Al zul je altijd afwegingen moeten maken over werken op de zondag. Je moet er op letten dat je niet te weinig tijd over houd voor je stille tijd. Ook zul je (in veel gevallen) te maken krijgen met hoge beloningen waarbij ik denk aan materialisme.

Maar als je talenten hebt gekregen moet je deze ook gebruiken. Dit staat volgens mij zlefs in de Bijbel.

Vorige maand heb ik trouwens in de GezindsGids over dit onderwerp een mooi interview gelezen genaamd 'Kwetsbare topcarriere'. Het betrof een interview met de beste fusieadvocaat van Nederland Jan Louis Burggraaf die lid is van de HHK. Hierin vond ik dat je goed kan lezen hoe moeilijk maar ook hoe mooi een topcarriere is.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Terug naar “Archief”