Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

Berichtdoor Denkertje21 » 10 feb 2008 15:34

In het Nederlands Dagblad van afgelopen zaterdag stond een boeiend artikel op de voorpagina. Even verderop waren er nog eens twee hele pagina's aan gewijd. A.s. maandag en dinsdag verschijnt een vervolg.

Eén bijzondere opmerking trof me: De Gereformeerde Bond is, socilogisch gezien de kurk waar de PKN op drijft. En zo is de Ger.Gem. de kurk waar de Geref. Bond op drijft. Is dat zo?

BARNEVELD - Uit de Gereformeerde Gemeenten zijn de afgelopen vijftig jaar zo'n zestigduizend leden vertrokken. Onder hen zijn veel theologen, blijkt uit een inventarisatie vandaag in het Nederlands Dagblad.

Zeker zestig predikanten in de Protestantse Kerk hebben hun wortels in de Gereformeerde Gemeenten. Dat geldt ook voor een tiental predikanten in andere kerkgenootschappen. Met zo'n twee handenvol kandidaten erbij, zijn het er in totaal meer dan het aantal predikanten dat de Gereformeerde Gemeenten zelf hebben, van wie overigens de overgrote meerderheid niet universitair in de theologie is geschoold.

Opvallend veel
Ds. C.J. Meeuse, predikant van de Gereformeerde Gemeenten, vindt dat opvallend veel. ,,Onder hen die weggingen zijn er die, menselijkerwijs gesproken, ook tot zegen hadden kunnen zijn binnen de Gereformeerde Gemeenten'', zegt hij maandag in een reactie. ,,Jammer dat ze niet konden wachten. Een tijd van beproeving - denk aan David of Saulus van Tarsen - kan een gezegende tijd zijn.''

Veruit de meeste ex-leden van de Gereformeerde Gemeenten hadden voornamelijk moeite met de theologie van het kerkverband, en dan vooral de inperking van het aanbod van de genade.

Er is ook een tegenbeweging. In de afgelopen vijftig jaar kwamen ruim dertigduizend personen over naar het reformatorische kerkverband. Van de 54 dienstdoende predikanten komt dertig procent van buiten de Gereformeerde Gemeenten.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 feb 2008 16:34

In de Ger.Gem. is er geen plaats voor zelfstandig nadenken. Een wetenschappelijke theologie-beoefening bestaat dan ook niet. Daarom verlaten veel intellectuelen die kerk.

Verder is er natuurlijk sprake van een verschrikkelijk conservatisme en angst voor verandering. Dat is nu ook niet bepaald aantrekkelijk.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 10 feb 2008 17:41

Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Bond, niet over de Islam. Zullen we ontopic gaan?

Het was we al eens opgevallen dat bij ons in de PKN (Geref. Bond) een aantal mannen in de kerkeraad zitten die uit de Ger. Gem. komen, daarnaast ook nog een kandidaat/student.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 feb 2008 19:48

Jammer dat dit het zoveelste topic is dat geclaimd wordt door islamofielen. Het ging hier toch over de GerGem, of niet?

Wat mij opviel aan het artikel was dat er in de GG sprake lijkt van een braindrain: kennelijk voelen de beter opgeleiden zich niet meer thuis in Kerstens Kerk. Voldoet de prediking soms niet (meer)? Hebben Van der Zwaag en Bart gelijk? Of is juist het probleem de discussie die zij hebben aangezwengeld?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 10 feb 2008 19:56

Cicero schreef:
In de Ger.Gem. is er geen plaats voor zelfstandig nadenken. Een wetenschappelijke theologie-beoefening bestaat dan ook niet. Daarom verlaten veel intellectuelen die kerk.

Verder is er natuurlijk sprake van een verschrikkelijk conservatisme en angst voor verandering. Dat is nu ook niet bepaald aantrekkelijk.

Ik vind dit nogal generaliserend. OK, de GG heeft geen universitaire opleiding als eis voor predikanten. Echter, een groot deel van de predikanten binnen dat kerkgenootschap heeft wel een universitaire opleiding achter de rug, maar dan vaak op een ander vlak.

Verder is het per gemeente nogal verschillend hoe er wordt aangekeken tegen veranderingen e.d.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 10 feb 2008 20:53

Echter, een groot deel van de predikanten binnen dat kerkgenootschap heeft wel een universitaire opleiding achter de rug, maar dan vaak op een ander vlak.

Om ff een voorbeeld te noemen: Al ben je nog zo goed in sociologie, het is heel wat anders dan industrieel ontwerpen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 feb 2008 11:39

Uit het ND vandaag:

Een tijd van beproeving kan leerzaam zijn
door onze redacteurDaniël Gillissen
Het Nederlands Dagblad schetste zaterdag de uittocht uit de Gereformeerde Gemeenten in de afgelopen vijftig jaar. Predikant drs. C.J. Meeuse en socioloog dr. C.S.L. Janse bleven het kerkverband trouw en reageren.
GOES/APELDOORN - Ds. C.J. Meeuse stond in de jaren zeventig - net als tienduizenden leden van de Gereformeerde Gemeenten de laatste decennia - voor de keuze: weggaan of blijven. ,,Ik had in Utrecht mijn kandidaatsexamen aan de rijksuniversiteit gedaan, maar was door het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten in Rotterdam afgewezen. Mij werd gevraagd over te komen naar de Hervormde Kerk. Daar kon ik meteen de kansel op.''

Meeuse zette die stap echter niet. Hij zegt dat hij ,,van hogerhand is tegengehouden''. ,,Daar ben ik tot op de dag van vandaag dankbaar voor. Het was een leerzame omweg. Ik moest en moet nog steeds leren wat onwaardigheid en onbekwaamheid is voor het ambtelijk werk.''

Zo'n zestigduizend leden hebben de afgelopen vijftig jaar de Gereformeerde Gemeenten verlaten, becijferde socioloog dr. C.S.L. Janse onlangs. Onder hen zijn tientallen theologen, zoals zaterdag bleek uit een inventarisatie in het Nederlands Dagblad . Meeuse vindt dat opvallend veel. ,,Onder hen die weggingen zijn er die, menselijkerwijs gesproken, ook tot zegen hadden kunnen zijn binnen de Gereformeerde Gemeenten. Jammer dat ze niet konden wachten. Een tijd van beproeving - denk aan David of Saulus van Tarsen - kan een gezegende tijd zijn. Het is positief als deze predikanten nu in de Protestantse Kerk in Nederland een schriftuurlijk-bevindelijke prediking brengen. Als gemeenten goede leiding krijgen voor het geestelijk leven, mogen we daar blij om zijn. Maar dat zij in de breedte van dit kerkverband kunnen werken, begrijp ik niet.''

Volgens socioloog dr. C.S.L. Janse, lid van de Gereformeerde Gemeente in Apeldoorn, is het verklaarbaar dat de Gereformeerde Gemeenten veel theologen hebben voortgebracht. ,,In het kerkverband bestaat een vrij grote betrokkenheid op kerk en godsdienst.''

Daardoor groeit bij relatief veel mannen het verlangen predikant te worden. Maar de toelatingsprocedure is streng. ,,Het water van de Boezemsingel (waaraan de Theologische School in Rotterdam is gevestigd, red.) is voor velen te diep. Dat verklaart dat relatief veel theologen het kerkverband verlaten hebben.'' Janse tekent er wel bij aan dat ook anderen het kerkverband hebben verlaten; theologen stonden alleen na hun overstap vaak ,,meer in de schijnwerpers''.

Bewaard
Meeuse ziet bij de uitgetreden theologen grote verschillen. ,,Sommigen die weggingen, verkondigen duidelijk een andere boodschap dan die ze in de Gereformeerde Gemeenten hebben gehoord. Er zijn immers predikanten bij die uitgaan van een verondersteld geloof. Zij vinden wedergeboorte niet meer nodig. Iedereen kan begrijpen dat de Gereformeerde Gemeenten blij zijn dat het curatorium dit denken al in de onderzoeksgesprekken heeft onderkend en dat wij bewaard zijn voor hun onschriftuurlijke prediking.''

Bij velen - niet allen - betekent hun vertrek uit de Gereformeerde Gemeenten volgens Meeuse ,,een lossere band met de belijdenis, minder consequenties trekken uit Gods Woord voor de praktijk van het dagelijks leven, afnemende kerkgang, meer amusement, ruimte voor de televisie, enzovoort.''

Tegelijk wijst hij op de ongeveer dertigduizend leden die de afgelopen vijftig jaar overkwamen, uit andere kerkverbanden en ,,ook uit de wereld. Vooral in mijn Rotterdamse tijd heb ik vele malen volwassenen mogen dopen. En er zijn kerkleden die door Gods Woord gegrepen worden, waar de Heilige Geest een goed werk begint. Dat wordt zichtbaar in breken met bepaalde zonden en een teer leven naar de wil van God.''

Dat een orthodox kerkverband als de Gereformeerde Gemeenten relatief veel leden verliest, vindt Janse op zichzelf niet zo bijzonder. ,,Dat hangt samen met het karakter van de moderne maatschappij en het heersende culturele klimaat. Daarbij komt dat de leidinggevenden in de Gereformeerde Gemeenten met nadruk vasthouden aan de bevindelijk-gereformeerde identiteit die dit kerkverband vanouds kenmerkt. Zij zijn beducht voor verwereldlijking en oppervlakkigheid in het geestelijk leven. Vandaar ook de strenge selectie op weg naar de preekstoel. Dat laatste is in de praktijk een wezenlijke factor voor het behoud van de identiteit. Die strikte lijn geeft echter ook veel wrijving en spanning met mensen die een andere koers willen varen. Velen van hen breken na verloop van tijd met het kerkverband.''

Ruimte
Een aantal leden, zoals prof. J. Blaauwendraad, mr. A.A. Bart en dr. K. van der Zwaag, heeft met boeken en soms via de kerkelijke beroepsmogelijkheid geprobeerd de koers van de Gereformeerde Gemeenten te wijzigen of op z'n minst bespreekbaar te maken. Volgens hen bleek het echter niet mogelijk een inhoudelijke discussie aan te gaan.

Janse weerspreekt dat. ,,Je kunt niet zeggen dat er in de Gereformeerde Gemeenten volstrekt geen ruimte is voor discussie en correctie. Er is de laatste decennia een wat andere oriëntatie gekomen op Israël. De bezwaren tegen verzekering en vaccinatie, waar vroeger zwaar aan werd getild, zijn duidelijk op de achtergrond geraakt. Maar bij Blaauwendraad en anderen had de leiding van de kerk niet ten onrechte de indruk dat zij een koers wilden varen die afbreuk deed aan de waarheid die naar de godzaligheid is. Daar konden zij niet in meegaan.''

Om niet onnodig te kwetsen, wil Meeuse liever niet specifiek ingaan op critici. In het algemeen gebeurt het volgens hem ,,maar al te veel dat allerlei vage beschuldigingen, dikwijls met behulp van uit het verband gerukte citaten van oudvaders, de bediening van Gods knechten belasteren, zonder dat duidelijk gemaakt kan worden, dat er wezenlijk dwalingen worden verkondigd''.

De kerkelijke beroepsmogelijkheid wordt ,,veronachtzaamd door met kritiek op ambtsdragers naar buiten of zelfs in de publiciteit te treden. Soms hoor je als argument daarvoor dat zij de meerdere vergaderingen niet vertrouwen. Eigenlijk tekenen ze dan bezwaar aan tegen de wijze waarop Christus zijn kerk wil regeren.''

Thuisgemeente
Vooral veel hoger opgeleiden verlaten de Gereformeerde Gemeenten. Dat komt ook in andere kerken voor, zegt Janse. ,,Academici voelen zich in het algemeen mondiger en staan kritischer ten opzichte van de kerkelijke traditie dan lager opgeleiden. Verder geldt dat zij vanwege hun studie al vrij jong uit de thuisgemeente vertrekken en zich na hun studie vaak elders vestigen. Dat vergroot de kans dat zij met kerk en godsdienst breken of hun kerkelijk onderdak zoeken en vinden buiten de Gereformeerde Gemeenten.''

Daar komt bij dat tot zo'n dertig jaar geleden het opleidingsniveau in de Gereformeerde Gemeenten laag was, zeker van ambtsdragers, legt Janse uit. ,,Dat vergrootte de kans op kortsluiting met studenten en academici.''

Meeuse erkent dat. ,,Het was niet altijd gemakkelijk jongeren de nodige begeleiding te geven. Ouders en ambtsdragers konden dikwijls onvoldoende tegenwicht bieden. Veel studerenden kwamen op drift omdat ze niet waren gewapend en geen weerstand konden bieden tegen allerlei opvattingen waarmee ze werden geconfronteerd. De wereld van de wetenschap en het leven naar Gods Woord leken dikwijls twee verschillende werelden. Voor mij is Spreuken 3 vers 5 - 'Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet' - van grote waarde geweest tijdens mijn studententijd. Deze tekst heeft mij gered van de afgoderij van het wetenschappelijk denken.''

Meeuse verwacht niet dat de Gereformeerde Gemeenten, door het gestegen opleidingsniveau van ouders en kerkenraadsleden, studerende jongeren in de toekomst beter kunnen vasthouden. Tegelijk is daarvoor ,,een sterkere kracht nodig dan een menselijke. Als de Heilige Geest innerlijk overtuigt van de waarde van een godvruchtig leven, zal men zich zo makkelijk niet losmaken van een gemeente waarin die tere Godsvreze nog gevonden wordt.''

De predikant uit Goes verlangt wel van studentenverenigingen dat zij hun leden meer steunen. ,,Helaas zie je dat de verenigingen dikwijls sprekers uitnodigen die bij veel studenten een nog niet gevestigde overtuiging overhoop werpen. Zo worden ze niet geholpen. Beter zou het zijn elkaar op te scherpen uit Gods Woord en de geschriften van Augustinus, Luther, Calvijn, Brakel, Binning en nog zoveel anderen van wie veel is te leren.''

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 feb 2008 14:32

coupe soleil schreef:
Cicero schreef:

Ik vind dit nogal generaliserend. OK, de GG heeft geen universitaire opleiding als eis voor predikanten. Echter, een groot deel van de predikanten binnen dat kerkgenootschap heeft wel een universitaire opleiding achter de rug, maar dan vaak op een ander vlak.

Verder is het per gemeente nogal verschillend hoe er wordt aangekeken tegen veranderingen e.d.

Het punt was: voor intellectuelen is geen ruimte voor zelfstandig nadenken. Dát is de reden.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 11 feb 2008 15:55

Het ligt volledig in de lijn van de trend van de laatste tijd dat mensen over kerkmuren heen kijken. Diehard GG-ers durfden nooit buiten hun eigen kerk te kerken, omdat een ongeschreven regel meedeelde dat dat uit den boze was. Immers, de GG verkondigde én verkondigt de "meest zuivere leer" volgens vele kopstukken.

Nu, het blijkt dat de GG een instituut is met normen uit de jaren '40. Ouderwets en achterhaald. Leden zien dit ook wel en besluiten ergens anders te kerken. En dan blijkt dat het Woord in andere kerken óók op een goede manier gepredikt wordt.

Niet met de tijd meegaan betekent ledenverlies. Jammer dat het dan op deze manier uitgelegd wordt (quote uit het artikel, gepost door Cicero):

Bij velen - niet allen - betekent hun vertrek uit de Gereformeerde Gemeenten volgens Meeuse ,,een lossere band met de belijdenis, minder consequenties trekken uit Gods Woord voor de praktijk van het dagelijks leven, afnemende kerkgang, meer amusement, ruimte voor de televisie, enzovoort.''

Een uitspraak die arrogant en hooghartig overkomt. Het onderdeel zelfreflectie is nog steeds niet voldoende aanwezig, zo blijkt.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 11 feb 2008 16:05

Het onderdeel zelfreflectie is nog steeds niet voldoende aanwezig, zo blijkt

Volkomen afwezig zul je bedoelen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 feb 2008 16:52

Ik ben één van die 60.000.
En, zoals ik bij de meeste ex-ger.gemmers bespeur: ik hou nog steeds van die club. Ik wil nooit in mijn eigen nest spugen. Dat betekent ook niet dat ik er kritiekloos naar kijk.

Ik bespeur absoluut een gebrek aan vertrouwen van de kerkleiders. Men is krampachtig bezig om het eigen paadje recht te houden...

Heel bijzonder vond ik de constatering in de krant van zaterdag dat de Gereformeerde Bond min of meer de keurk is waar vde PKN op drijft en dat de Gerreformeerde Gemeenten de kurk vormen waar de Gereformeerde Bond op drijft. Veel kerkenraden van de GB worden gevuld met ex-GerGemmers. Dat heeft deels gezorgd voor de behoudende stroming binnen de PKN. Maar met veel meer Evangelische ruimte en zicht op Christus.

Als een paal boven water staat dat God Zijn weg gaat om Zijn Koninkrijk te uit te breiden. Dat houdt geen dominee tegen, dat gaat dwars door kerkmuren heen.

Het blijft jammer dat het nauwelijks of nooit over de lippen van de GerGem leiding zal komen dat ze het ook wel eens bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben. Heel veel geroep dat men 'de grootste der zondaren' is, maar de praktijk wijst iets anders uit. Jammer.

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 11 feb 2008 17:07

En ja hoor. Daar is er weer één.

Weer zon topic over de Ger.Gem. Ik heb het een beetje geteld maar de afgelopen maanden zijn er minstens 10 á 20 topics over de Ger.Gem. gestart. Wat heeft het voor zin om elke keer onder andere topictitels over HET probleem in de Ger.Gem te praten... Ik begin me dat toch steeds meer af te vragen....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 feb 2008 17:40

Je moet toch ergens beginnen als je veranderingen in de GerGem wilt zien?
Zo kan je kijken of er meerdere mensen binnen de GerGem er net zo over denken en kan je samen kijken waar nu eigenlijk de knelpunten zitten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 feb 2008 17:56

Ik ben een van die mensen die nog steeds een honderd procent score heeft van goede preken binnen de ger.gem (De enige kerkdienst die ik daar meegemaakt heb was een trouwdienst onder leiding van Ds Vreugdenhil).

Ik heb het idee dat dr Janse genuanceerder is dan de meeste mensen hier. Wat er gebeurt binnen de ger.gem juich ik niet altijd toe, soms keur ik het ook af, maar om enkel negatief te zijn staat me ook niet aan.

Ik zie het met Ds Meeuse wel als een probleem dat mensen door het zelfstandig denken, soms oud goud weggooien. Toen ik student was, had ik dat eigenlijk ook. Ik ging ideeen vormen zonder daarbij de oude theologen enz. te raadplegen, waarbij eigenlijk een soort minachting voor deze theologen meespeelde terwijl ik ze niet eens kende. Ik heb ondertussen gemerkt dat zowel in de (natuur)wetenschap als in de theologie het goed is om op de schouders van de giganten te staan en hun stem te horen. Natuurlijk volg ik hen niet zonder meer, maar ik besef wel dat bijvoorbeeld een Calvijn of a Brakel beter theologisch onderlegd zijn dan ik. Bij sommige hoogopgeleide gergem verlaters ontbreekt dit besef. (Zeker niet bij allen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 feb 2008 19:02

Gisteren heb ik een preek gehoord van ds. Karels (Ger. gem. Hardinxveld-Giessendam) Het kan aan mij liggen, maar ik had genoeg stof tot nadenken moet ik zeggen. Voor intellectuelen geen ruimte tot nadenken? Als zij zich beperkt voelen in hun vrijheid ligt dat voornamelijk aan henzelf. Ik heb al vaker gezegd dat intellectuelen een 'gevaar' voor zichzelf zijn op religieus gebied. Het is moeilijk om kinderlijk eenvoudig te geloven als je overal haken en ogen ziet en ze tot op hoog niveau kunt doorgronden.
De zaken die moeilijk te begrijpen zijn, doen er vaak niet toe.

Voor mij is het heel simpel (En in de lijn van HET probleem, zoals Bertuz het noemt); Gods verborgen raad hoeven wij niet naar om te kijken. Of je dus wel of niet bent uitverkoren staat buiten kijf. Daarmee ook de discussie dat God je moet bekeren omdat je het zelf niet kunt. God roept en jij hoeft daar alleen maar op in te gaan. Gods genade in deze (of zoals Karels het zei; Jezus' lippen druipen nu nog van genade) is oneindig groot. Hij geeft je keer op keer een kans. Als je die kans niet met beide handen aangrijpt, is het je eigen verantwoordelijkheid, niet de Zijne.

Dit hoor ik binnen de kerkmuren van de Ger.Gem, maar ook binnen de kerkmuren van de Chr. Ger. Gem. Misschien scheelt het als je naar de inhoud van de preken luistert, i.p.v. van bevooroordelend te luisteren, afhankelijk van welk muurtje er omheen staat. Sinds ik op die manier in welke kerk dan ook zit, heb ik van elke predikant wel iets kunnen leren.
En elke intellectueel zou dat ook kunnen, als je maar wil.

Terug naar “Archief”