Buik/darmproblemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Buik/darmproblemen

Berichtdoor Liesien » 05 feb 2008 14:18

Na rijp beraad besloot ik toch maar even hier een nieuw topic aan te maken ;) Wie een beetje het gebedstopic heeft doorgelezen weet er misschien al het een en ander van, maar ik heb sinds een tijdje nogal behoorlijke buik/darmklachten. Sinds oktober/november ongeveer werd ik ineens weer gigantisch moe en na een tijdje ging dit gepaard met enorme buikkrampen, diarree en allerlei vage andere klachten. (polsen die op gingen zwellen, etcetera) Eerst dachten we aan een terugval van pfeiffer (gezien de moeheid) maar dit werd door de dokter uitgesloten. In december/januari ben ik vaak ziek geweest, met buikkrampen waardoor ik helemaal niets meer kon doen. (en nee, kleinzerig ben ik niet ;))

Daarna ben ik doorverwezen naar de kinderarts. 15 januari kon ik daar terecht. Bloed geprikt en een afspraak gemaakt voor een echo. In eerste instantie dacht ze aan ziekte van Crohn, maar het kon net zo goed heel iets anders zijn. 2 weken geleden werd de echo gemaakt en vandaag kon ik weer bij de kinderarts terecht voor de uitslagen. Er was niets afwijkends te zien op de echo en de bloeduitslagen waren ook goed. (uitgezonderd 1 dingetje, maar dat ging over de luchtwegen, dus had hier niet veel mee te maken)

Omdat de kinderarts blijft denken aan een chronische ziekte of iets wat hiermee heeft te maken, krijg ik in de voorjaarsvakantie (over 3 weken) een onderzoek van de dunne darm. De dag ervoor moet ik dan een dieet volgens, enorm veel drinken en laxeermiddelen slikken enzenz. Als blijkt dat dan ook hier niets uitkomt moet ik een onderzoek van de dikke darm. Hopelijk niet, want de verhalen daarover klinken niet zo fijn.

Het is weer een heel verhaal geworden, terwijl ik het nog wel kort wilde houden ;) Hebben er meer mensen hier ervaring met buik/darmklachten/ziekte van Crohn, (of aanverwanten hiervan) of misschien familieleden die dat hebben?
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 05 feb 2008 14:41

sterkte!

Ik loop zelf ook al een hele poos met buikklachten, terwijl ze nog niet precies weten wat het is. Moet van de week weer naar de gyneacoloog (ze zoeken het bij mij in de richting van eierstokken/baarmoeder) dus ben benieuwd... Bij mij hebben ze ook nog mn darmen enzo onderzocht, maar dat was allemaal goed..

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 05 feb 2008 16:28

Pff, veel sterkte. Ik hoop dat ze wat vinden.
In de familie van mijn man komen darmproblemen voor. Een heel aantal daar is gevoelig voor bepaalde voeding, moet dan veel extra naar t toilet etc. Mijn man heeft colitis ulcerosa (chronische ontsteking dikke darm - als ik het goed zag).
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

rafaell

Berichtdoor rafaell » 05 feb 2008 16:36

Sterkte! Ja mijn broer en zus hebben de ziekte van Crohn. Veel sterkte en kop op bij het darmonderzoek! Zelf ben ik ook wel redelijk vaak erg moe.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 05 feb 2008 16:44

Veel sterkte Liesien!

In mijn familie komt Coeliakie voor. Dit werd bij allen pas op latere leeftijd ondekt.

En als je denkt wat is Coeliakie:
Mensen die aan coeliakie lijden hebben een intolerantie voor gluten en moeten een glutenvrij dieet volgen. Inname van gluten veroorzaakt bij hen via een auto-immuunreactie beschadiging van de darmvlokken van de dunne darm, wat tot gevolg heeft dat de opname van de bouwstoffen uit het voedsel verslechtert. Wanneer alle producten met gluten worden vermeden, herstellen de darmvlokken zich en kunnen voedingsstoffen weer normaal worden opgenomen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 05 feb 2008 17:24

ik ben kinderverpleegkundige in opleiding en heb vorige week een uitgebreide presentatie gehouden over de ziekte van Crohn. Eerlijk gezegd, las ik jouw eerste regels en was dat dus direct het gene wat in mij opkwam, die ziekte. Maarre wat heftig allemaal. Zie je op tegen dat onderzoek? Lijkt mij allemaal wel erg spannend!
Sterkte ermee en als je wat weten wil, hoor ik t wel!
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Re: Buik/darmproblemen

Berichtdoor Lorijntje » 05 feb 2008 17:29

Hee meid, sterkte!

Ik wil je nog even moed geven: 1/3 van de jonge vrouwen heeft buikklachten/diarree/obstipatie etc! Hoeft dus nog niets te betekenen en wordt onder 1 naam PDS genoemd. Hopen dat het geen Morbus Crohn, colitis ulcerosa of coeliakie is!

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 06 feb 2008 17:52

Bedankt allemaal! :) Nog eventjes wat ingaan op sommige mensen.. ;)

@Jannoek, hm vervelend is dat..hoe lang is een hele poos?
@rafaell, wanneer is dat bij je broer en zus 'ontdekt' dan? Op welke leeftijd bedoel ik dus..en erg moe zijn is echt balen, tklinkt ook zo stom als je weereens zegt dat je zo moe bent.
@australiafreak..tja, nu zie ik er nog niet echt tegen op, al lijkt het me wel irritant, vooral de dag ervoor eigenlijk ;) Dat komt tegen die tijd wel weer. 3 weekjes te gaan. Maarre, die presentatie lijkt me wel interessant eigenlijk. 'k Stuur wel ff een pb-tje ;)
Wacht niet, tot de dag voorbij is...

N'attends pas que le jour se lève...

=)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2008 20:40

Mijn vader had de ziekte van Crohn.
Jaren geleden.
In het begin moest toen heel licht verteerbaar voedsel gebruikt worden.
Daarna bepaalde medicijnen, en kruiden en kool (o.a. rode en boerenkool) vermijden.
Verder moest hij een beetje uitzoeken van te verdragen was, en wat niet.
Hij heeft zich heel goed aan de regels gehouden.
Nu hoor ik er nooit meer iets over.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 08 feb 2008 07:48

@ liesien, ik heb al een aantal jaar last, maar het wordt steeds erger...
gister weer naar ZH geweest, maar gyneacologisch konden ze niks vinden. Ben nu doorgestuurd naar maag- lever- darm arts, nu nog maar even afwachten wanneer ik daar te recht kan..

Sterkte jij iig!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 feb 2008 10:56

jij ook sterkte Jannoek.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 08 feb 2008 11:41

Ah, Liesien wat vervelend! Sterkte joh, de komende tijd met de onderzoeken.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 12 feb 2008 00:11

Vonkie schreef:Ah, Liesien wat vervelend! Sterkte joh, de komende tijd met de onderzoeken.
Wat de toekomst brengen moge........

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 15 feb 2008 11:16

Mijn vrouw heeft ook darmklachten. Ze had altijd wel last van haar darmen en een paar jaar geleden is dan ook geconstateerd dat ze een spastische darm heeft. Dat hield dus in dat ze pijnstilling daarvoor moest gaan slikken (Brufen), maar het nadeel daarvan was dat je darmen lui worden volgens mij. Een jaar geleden had mn vrouw een boek gelezen over het Genesis dieet en heeft toen een tijdje vegetarisch gegeten en wat bleek, haar klachten waren zo goed als verdwenen. Ze is toen gestopt met de medicijnen en het bleef goed gaan, maar helemaal weg was het nog niet. Op een gegeven moment is ze ook gestopt met zuivelproducten om te zien of het laatste beetje pijn ook weg ging en dat was het geval, dus vanaf dat moment eet ze veganistisch, dus totaal geen dierlijke vetten en eiwitten meer in haar voedsel. Het is af en toe wel lastig (vooral met buiten de deur eten), maar we zijn blij dat ze er nu op zo’n makkelijke manier vanaf is.
Laat je leiden door Hem!

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 15 feb 2008 21:10

En hoe gaat het nu met je Liesien?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Terug naar “Archief”