tenminste houdbaar tot...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

tenminste houdbaar tot...

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2007 18:59

Ik heb hier een pak cacaopoeder met houdbaarheidsdatum 11/11/2007. Wat zou jij doen: gewoon gebruiken, proeven en het daar vanaf laten hangen of direct in de prullenbak gooien? Het is poeder, dus zolang dat niet nat wordt kan je het toch nog gewoon gebruiken?
Verder had ik voorgesneden groenten, houdbaar tot gisteren. Zou je dat eten?

Kortom: vertrouw jij meer op je eigen zintuigen of vertrouw je klakkeloos op de houdbaarheidsdatum van voedsel?

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Vertrouw maar op je zintuigen :-)

Berichtdoor Joortje » 19 dec 2007 19:07

Ik zou zeggen: vertrouw op wat je ziet, ruikt, en als dat niet al te verkeerd overkomt: vertrouw op wat je proeft :-)
Cacao kun je volgens mij zo gebruiken, al is het een maand over de datum, das zo lang houdbaar!
Gesneden groenten kun je een dag na de houdbaarheidsdatum nog wel gebruiken, maar na twee dagen of langer na de houdbaarheidsdatum is het denk beter om verse te kopen!
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 dec 2007 19:11

gewoon gebruiken!! vaak is het nog wel goed!

hier gebruik ik ook gewoon rozijnen die al bijna een jaar over de datum zijn!

vaak staat die datum erop voor de sier.. alleen bij eieren kijk ik uit!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 19 dec 2007 19:40

Als het nog goed proeft of ruikt dan zou ik het gewoon gebruiken. Maar ik ben best erg...bij kaas snijd ik de schimmel er af en eet de rest :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 dec 2007 19:52

De houdbaarheidsdatums zijn eigenlijk verkoopdatums. Zuivel en voor gesneden groente zijn na die datum zeker nog 3 dagen houdbaar. Daarna wordt het uitkijken. Ga verder op je intuitie af. Sommige dingen zijn ruim houdbaar zelfs lang na de houdbaarheidsdatum nog prima te eten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 19 dec 2007 19:53

LauraC schreef:Als het nog goed proeft of ruikt dan zou ik het gewoon gebruiken. Maar ik ben best erg...bij kaas snijd ik de schimmel er af en eet de rest :mrgreen:



Wat denk jij, hollandse schimmelkaas ipv franse?

Met vlees en groente ben ik heel precies, maar voor de rest niet zo hoor

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 19 dec 2007 21:35

Mijn oma (schitterend mens) zei altijd: "Als het niet prikt op de tong, is het nog gewoon te eten". Nu, daar zit wel een kern van waarheid in, maar zo ver laat ik het nog niet komen. Producten die lang houdbaar zijn (>1 jaar) kunnen ook nog wel 2 maanden na de overschrijding van de THT gebruikt worden. Geen probleem, gewoon doen. Met groente en vlees ben ik scherper. Niet doen, zeker niet bij vleesch, dat is zelfs gevaarlijk. Meestal kun je ook wel met het oog zien of iets nog te eten is of niet en bij twijfel zou ik het sowieso niet doen. Als je zo'n twijfelgeval toch klaarmaakt zul je zien dat het minder smaakt, omdat je hebt gezíen dat het er niet uitziet :wink:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 19 dec 2007 22:37

THT datum die op de verpakking staat is eerder dan de werkelijke THT datum, zodat bedrijven er minder problemen mee krijgen. Als je chocolademelk dus toch niet meer lekker smaakt kun je geen geld meer terug krijgen van de fabrikant. Maar ik gebruik yoghurt bijv. soms nog wel een week na de THT datum, geen enkel probleem!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 dec 2007 22:43

Droge producten is niet zo'n probleem (koffie, cacao, thee, erwten, etc.) bij andere producten, neem ik geen risico.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 19 dec 2007 22:45

Wij doen ook niet te moeilijk over die data. Als vlees (bijna) op de datum is zorg ik gewoon dat het snel ingevroren of klaargemaakt wordt, dan kun je het best nog even bewaren.

Volgens mij bouw je alleen maar weerstand op als je af en toe iets binnenkrijgt wat niet helemaal koosjer is :mrgreen: . (Wij zijn iig bijna nooit ziek :wink: )

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 19 dec 2007 22:59

ach ja die THT. Leuk ding, wordt mee gerotzooid. Een paar voorbeelden uit de niet zo frisse frisdrankpraktijk:

Gekoeld sap (moet dus in de koelkast bewaard worden volgens het pak) van een bekend merk: heeft een THT van 2 maanden, maar is precies op dezelfde wijze verpakt als sap wat niet in de koelkast hoeft en zes maanden houdbaar is.

Sap dat binnen 3 maanden aan de THT is: gewoon de verpakking leegmaken en in een nieuwe serie verpakkingen mee laten lopen. De mengverhouding is dan ongeveer 1 op 100. En de nieuwe THT is dan weer bijna een jaar. Uiteraard vindt er wel opnieuw pasteurisatie plaats.

En als je wilt weten of dubbelfris nog goed is: helder = goed, troebel = niet meer drinken.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 dec 2007 23:15

Er staan houdbaarheidsdata op alles, zelfs op conserveringsmiddelen zoals zout of suiker.

Ik let er wel op maar meestal proef ik gewoon eventjes. Van een klein hapje krijg je geen voedselvergiftiging. En anders aan de kat geven, als die het eet is het nog goed.

André

Berichtdoor André » 19 dec 2007 23:30

zelfs op conserveringsmiddelen zoals zout.....
Dat is wel grappig ja, het zit hier in Twente wsl enkele duizenden jaren in de grond en als het in een potje zit is het plotseling beperkt houdbaar. 8)

Maar yoghurt wil wel ja, als je het maar niet lang uit de koelkast zet steeds.
Ik gooi het dan trouwens na 3 dagen over de datum wel weg.

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 19 dec 2007 23:39

Gheheh.. ik ben altijd bang dat ik er iets van krijg ofzo als producten over de datum zijn.. dus als iets over datum is, gooi ik het eigenlijk altijd wel weg..
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 19 dec 2007 23:50

Gerdien B. schreef:De houdbaarheidsdatums zijn eigenlijk verkoopdatums. Zuivel en voor gesneden groente zijn na die datum zeker nog 3 dagen houdbaar. Daarna wordt het uitkijken. Ga verder op je intuitie af. Sommige dingen zijn ruim houdbaar zelfs lang na de houdbaarheidsdatum nog prima te eten.


Dat soort datums staan er op omdat de verkoper van het product maximale kwaliteit bied tot die datum. Er kan na die datum microbiologisch of chemisch bederf ontstaan. Maar het hoeft niet zo te zijn dat iets dat 1 dag over datum is bedorven is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten