talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor hieke » 13 jul 2011 15:06

Lalage schreef:Het maakt toch ook uit wat voor opleiding je hebt gevolgd en of er veel vraag naar mensen met die opleiding is. Als mijn studiegenoten zouden stoppen met werken om thuis voor hun kind te zorgen, zou ik daar best wel verbaasd over zijn.


Je ziet nu een beetje de trend dat vooral hoger opgeleide vrouwen(universiteit) er voor kiezen om meer thuis te zijn. De wat lager geschoolden moeten waarschijnlijk wel werken om het financieel rond te krijgen.......En in de zorg en het onderwijs werken bijna alleen vrouwen, het zou niet best zijn als die allemaal zouden stoppen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2011 15:26

hieke schreef:Je ziet nu een beetje de trend dat vooral hoger opgeleide vrouwen(universiteit) er voor kiezen om meer thuis te zijn. De wat lager geschoolden moeten waarschijnlijk wel werken om het financieel rond te krijgen.......En in de zorg en het onderwijs werken bijna alleen vrouwen, het zou niet best zijn als die allemaal zouden stoppen.


Als je hebt gestudeerd dan heeft de overheid daar bijna altijd flink aan meebetaald, dus dan vind ik dat je die opleiding ook moet inzetten voor de samenleving (tenzij je er geen werk in kunt vinden). Aan de andere kant lijkt het me heel zwaar om werken en zorg voor kinderen te combineren, dus begrijp ik het ook als vrouwen thuis blijven. Wel heb je gelijk dat vooral met de vergrijzing vrouwen gewoon hard nodig zijn op de werkvloer, vooral in de zorg.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jul 2011 16:27

Hieke: wat jij ziet in de klas kan ik absoluut niet onderstrepen in deze regio. Denk dat dat stukje wat jij noemt voroal de vorming is van thuis, en niet is van een bso. SOmmige kinderen krijgen ondanks de groep op de bso nog meer aandacht dan thuis!

Of een kind moet 5 dagen per week van 9 tot 6 naar de bso gaan, maar dan denk ik nog dat het meer karakter is en vorming van thuis dan iets wat ontstaat op de bso

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor zomaariemand » 13 jul 2011 21:14

@hieke: Interessante observatie. Het klinkt wel heel logisch natuurlijk.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet werk, maar dat is vanwege ziekte. Daardoor hebben mijn kinderen ook niet altijd evenveel aandacht gehad, alhoewel het nu sinds een half jaar stukken beter tot gewoon goed, gaat. Gelukkig. Ik mag héél voorzichtig beginnen met werken, maar dat heeft geen haast. Tegen die tijd zal mijn jongste ws. twee jaar zijn. Hier gaan ze sowieso met 2,5 jaar fulltime naar school, dus het is hier sowieso anders dan in Nederland. Ik wacht het wel af. Mocht er iemand (ikzelf, echtgenoot of kinderen) gaan lijden onder het werken, dan is het weer gedaan. Dat heb ik iig wel duidelijk met mezelf afgesproken.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor *Annet* » 13 jul 2011 21:38

Vreselijk, met 2,5 jaar al je kind naar school! Gaan ze dan al hele dagen? Zou er niet aan moeten denken.
ja, dat is mijn mening dan he.....

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor zomaariemand » 13 jul 2011 21:47

Haha, die reactie krijg ik heel vaak van Nederlanders. Het grappige is dat onze oudste, toen we hier net woonden, dus nog niet naar school ging met die leeftijd. Wij werden daar echt op aangekeken. Waarom houd je je kind zolang thuis etc?
De kinderen zelf vinden het heel erg leuk. Het is natuurlijk nog niet verplicht, dus ik zou ze echt wel thuishouden als dat niet gaat. Ik heb dat ook wel gedaan in het verleden, als ze moe zijn of als we een tijdje naar Nederland gaan. Maar in principe zie ik er weinig verkeerds in.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor ajl » 14 jul 2011 07:38

En hun slaapje dan? Mijn zoon kan ik echt zijn slaapje nog niet onthouden, heb zo'n vermoeden dat hij 's middags slaapt totdat hij naar school gaat.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jul 2011 08:19

he... ik ken ook iemand, en in dt land moet het ook, de kinderen moeten ook zindelijk zijn voor ze gaan, en als ze niet zindelijk zijn moeten ze thuis zijn voor de verschoning!!

Ben blij dat ik dan in dan in nederland woon, al zou julia het nu niet erg vinden elke dag naar school te mogen. Het lijkt haar in elk geval erg leuk!!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor ajl » 14 jul 2011 10:37

hieke schreef:Je ziet nu een beetje de trend dat vooral hoger opgeleide vrouwen(universiteit) er voor kiezen om meer thuis te zijn. De wat lager geschoolden moeten waarschijnlijk wel werken om het financieel rond te krijgen.......En in de zorg en het onderwijs werken bijna alleen vrouwen, het zou niet best zijn als die allemaal zouden stoppen.


Die trend zie ik in mijn omgeving juist helemaal niet. Mijn ervaring is dat vooral lager opgeleide vrouwen minder gaan werken of ergens als huishoudelijke hulp een paar uur in de week. Van mijn collega's of studiegenoten stopt niemand met werken als ze kinderen krijgen. En in de zorg of onderwijs kan je vaak nog 1 dag in de week blijven werken en dat is als hoger opgeleide vaak erg moeilijk, zo niet onmogelijk.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor hieke » 14 jul 2011 11:07

paprikameisje2 schreef:Hieke: wat jij ziet in de klas kan ik absoluut niet onderstrepen in deze regio. Denk dat dat stukje wat jij noemt voroal de vorming is van thuis, en niet is van een bso. SOmmige kinderen krijgen ondanks de groep op de bso nog meer aandacht dan thuis!

Of een kind moet 5 dagen per week van 9 tot 6 naar de bso gaan, maar dan denk ik nog dat het meer karakter is en vorming van thuis dan iets wat ontstaat op de bso


Ik woon in de Randstad.
Maar toen ik les gaf op de Veluwe zag ik hetzelfde......Ik denk niet dat het regio-gebonden is. Misschien zie je ook wel wat je wil zien natuurlijk.........

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor hieke » 14 jul 2011 11:10

ajl schreef:
Die trend zie ik in mijn omgeving juist helemaal niet. Mijn ervaring is dat vooral lager opgeleide vrouwen minder gaan werken of ergens als huishoudelijke hulp een paar uur in de week. Van mijn collega's of studiegenoten stopt niemand met werken als ze kinderen krijgen. En in de zorg of onderwijs kan je vaak nog 1 dag in de week blijven werken en dat is als hoger opgeleide vaak erg moeilijk, zo niet onmogelijk.


Vanwege dat laatste zie je dus juist dat ze vaak stoppen. Of je ziet dat ze een carriere uitstellen, en vroeg aan kinderen beginnen, en pas later aan een carriere. Dit is overigens ook de uitslag van een recent landelijk onderzoek.
Met hoog opgeleid bedoelen ze dan natuurlijk wel universitair.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor hieke » 14 jul 2011 11:38

Lalage schreef:
Als je hebt gestudeerd dan heeft de overheid daar bijna altijd flink aan meebetaald, dus dan vind ik dat je die opleiding ook moet inzetten voor de samenleving (tenzij je er geen werk in kunt vinden).


Dat is natuurlijk een punt waar nu veel discussie over is. Veel vrouwen die gestudeerd hebben geven aan dat zij juist de nieuwe generatie opvoeden, en dat dat minstens zo belangrijk is als werken.
Ik begrijp de overheid echter ook heel goed dat zij willen dat iedereen iets doet met de door de maatschappij betaalde studie. Anderzijds zie je nog zo veel andere misstanden in de studie-financiering, dat die van vrouwen die (ogenschijnlijk) niets met hun studie doen daarbij in het niet valt natuurlijk.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Haai » 14 jul 2011 12:56

Lalage schreef:Als je hebt gestudeerd dan heeft de overheid daar bijna altijd flink aan meebetaald, dus dan vind ik dat je die opleiding ook moet inzetten voor de samenleving (tenzij je er geen werk in kunt vinden).


Is alleen het hebben van een betaalde baan dan 'je inzetten voor de samenleving'? Wat ik zie is dat juist vrouwen die ervoor kiezen niet of maar heel beperkt buiten de deur te werken vrijwilligerswerk of mantelzorg doen. Vaak is dat goed te combineren met het gezinsleven en het is een heel waardevolle bijdrage aan de maatschappij.

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Em. » 14 jul 2011 13:46

Tja blijft een lastig punt vind ik. Idd is het hebben van een betaalde baan niet het enige, vrijwilligerswerk etc zijn net zo belangrijk en daarmee zet je je ook in voor de samenleving.
Toch vind ik ook dat je niet zomaar niets met een studie kunt doen, en dan spreek ik nu vooral voor mezelf. Ik heb tenslotte niet voor niets ruim 6 jaar gestudeerd, ik vind dan ook dat ik iets met mijn vak moet doen, maar ik kies er bewust voor om niet een richting te kiezen waarbij ik de eerste 6 jaar niet parttime kan werken (en wanneer dat wel lukt parttime nog 40 uur/week is). En dan valt er voor mij wel veel af. De komende 3 jaren zullen ivm mijn opleiding evengoed nog wel pittig zijn en intensief en werk en opleiding kost me dan 4 dagen/week, maar daarna kan ik wel 3 dagen/week werken en dat vind ik wel prettig. Gelukkig werkt manlief ook parttime, dat scheelt een hoop.
En ik heb respect voor vrouwen die ervoor kiezen om fulltime thuis te zijn. Dat vind ik echt knap. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken :oops: , ik denk dat ik nu een leukere moeder ben.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor ajl » 14 jul 2011 13:52

hieke schreef:Vanwege dat laatste zie je dus juist dat ze vaak stoppen. Of je ziet dat ze een carriere uitstellen, en vroeg aan kinderen beginnen, en pas later aan een carriere. Dit is overigens ook de uitslag van een recent landelijk onderzoek.
Met hoog opgeleid bedoelen ze dan natuurlijk wel universitair.


Ik herken dat in mijn omgeving nog steeds niet. Ik was zwanger op mn 29e en dit werd op mijn werk ( met allemaal universitair geschoolden) bijna als een tienerzwangerschap gezien. Ik ken echt niemand in mijn nabije omgeving (studiegenoten, werk, familie etc) die een universitaire opleiding hebben en stoppen met werken. Die tendens zie ik juist veel meer bij HBO ( PABO, HBO-V waar je toch makkelijker weer als herintreder aan de slag kan), MBO of lager geschoolden.

Verder ben ik het met EM. eens. Ik heb ook bewust ervoor gekozen om geen carriere na te streven in de advocatuur, omdat ik om mij heen zie dat juist in deze beroepsgroep het moeilijk blijft om te parttimen en ik zie dat bv ook in de medische wereld, al is het daar wel iets meer in opkomst. Daarbij vind ik het ook zonde van mijn studie en van mijn eigen capaciteiten als ik daar nooit meer iets mee kan doen. In mijn beroepsgroep is het nog altijd wel zo dat als eenmaal stopt, je er niet meer mee aan de slag kan gaan. Ik vind dat toch een hele grote stap.
Laatst gewijzigd door ajl op 14 jul 2011 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten