talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 17:44

Het ligt er ook maar net aan wat jou tealenten zijn. Als moeder kan je ook prima vrijwilligers werk er naast doen, maar dan ben je net wat minder gebonden dan met een vaste aanstelling (gaat niet altijd op trouwens)

Daarbij denk ik dat het goed is als een moeder zeker ook iets voor zichzelf heeft. De vader kan ook prima een dag of avondjes vrij maken in een week. Ik vind het vreselijk om te zien als de vader zo goed als niets doet met zijn kinderen. Niet is even naar bed brengt, in bad stopt of is een stuk gaat fietsen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 10 dec 2007 17:48

rosalie83 schreef:
André schreef:
AikonGirl schreef:Kan je alleen je talenten in een betaalde baan gebruiken?
Neen, je kunt ook bijvoorbeeld je sociale talenten inzetten in je gemeente, om maar wat te noemen. God vraagt later heus niet hoeveel geld je hebt verdient met je kinderen in de na schoolse opvang dumpen.

Dat slaat nergens op. Daar gaat het natuurlijk niet om!
Waarom zou het daar niet om gaan? Ik lees meerdere malen in de Bijbel dat God geen waarde hecht aan het vergaren van het aardse goed. Het gaat er bij mij niet in dat pa én ma beiden gaan werken omdat het zo leuk is en je van de straat houdt.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2007 17:53

André schreef:
rosalie83 schreef:
André schreef:
AikonGirl schreef:Kan je alleen je talenten in een betaalde baan gebruiken?
Neen, je kunt ook bijvoorbeeld je sociale talenten inzetten in je gemeente, om maar wat te noemen. God vraagt later heus niet hoeveel geld je hebt verdient met je kinderen in de na schoolse opvang dumpen.

Dat slaat nergens op. Daar gaat het natuurlijk niet om!
Waarom zou het daar niet om gaan? Ik lees meerdere malen in de Bijbel dat God geen waarde hecht aan het vergaren van het aardse goed. Het gaat er bij mij niet in dat pa én ma beiden gaan werken omdat het zo leuk is en je van de straat houdt.

Dat zeg en bedoel ik allemaal niet. Je kunt als vader en moeder ook beiden een halve week werken en een halve week thuis voor je kind(eren) zorgen. Je kunt ook wachten met het krijgen van kinderen. Etc. Het gaat hier helemaal niet om geld verdienen, dat bedoelde ik. Niemand heeft daar hier iets over gezegd. Wel over je talenten. Zie openingspost.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 dec 2007 17:58

Ik snap topkoks punt wel een beetje. Ik vind het persoonlijk enorm jammer als ik hoogopgeleide vrouwen zie, die vervolgens niets met hun studie doen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 18:04

Is dat niet de keus van die vrouw zelf?

Ik vind het niet kunnen als de man van zijn vrouw eist dat ze thuis gaat zitten, maar vaak is het haar of hun eigen keus.

Daarbij kan je soms je diploma's op verschillende manieren inzetten.
Buiten een vaste baan om.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 10 dec 2007 18:05

Flappie schreef:Ik snap topkoks punt wel een beetje. Ik vind het persoonlijk enorm jammer als ik hoogopgeleide vrouwen zie, die vervolgens niets met hun studie doen.
Ook dat is nog maar de vraag, ze kunnen ook 'bedacht' hebben te gaan werken als de kinderen ouder zijn.

sela

Berichtdoor sela » 10 dec 2007 18:17

dit kunnen we iig als feit beschouwen:

Mattheüs 25
14 Want het is gelijk een mens, die buiten 's lands reizende, zijn dienstknechten riep, en gaf hun zijn goederen over.
15 En den ene gaf hij vijf talenten, en den ander twee, en den derden een, een iegelijk naar zijn vermogen, en verreisde terstond.
16 Die nu de vijf talenten ontvangen had, ging heen, en handelde daarmede, en won andere vijf talenten.
17 Desgelijks ook die de twee ontvangen had, die won ook andere twee.
18 Maar die het ene ontvangen had, ging heen en groef in de aarde, en verborg het geld zijns heren.
19 En na een langen tijd kwam de heer van dezelve dienstknechten, en hield rekening met hen.
20 En die de vijf talenten ontvangen had, kwam, en bracht tot hem andere vijf talenten, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij gegeven; zie, andere vijf talenten heb ik boven dezelve gewonnen.
21 En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.
22 En die de twee talenten ontvangen had, kwam ook tot hem, en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij gegeven; zie, twee andere talenten heb ik boven dezelve gewonnen.
23 Zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.
24 Maar die het ene talent ontvangen had, kwam ook en zeide: Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, waar gij niet gestrooid hebt;
25 En bevreesd zijnde, ben ik heengegaan, en heb uw talent verborgen in de aarde; zie, gij hebt het uwe.
26 Maar zijn heer, antwoordende, zeide tot hem: Gij boze en luie dienstknecht! gij wist, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb, en van daar vergader, waar ik niet gestrooid heb.
27 Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker.
28 Neemt dan van hem het talent weg, en geeft het dengene, die de tien talenten heeft.
29 Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
30 En werpt den onnutten dienstknecht uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 dec 2007 18:52

André schreef:
Flappie schreef:Ik snap topkoks punt wel een beetje. Ik vind het persoonlijk enorm jammer als ik hoogopgeleide vrouwen zie, die vervolgens niets met hun studie doen.
Ook dat is nog maar de vraag, ze kunnen ook 'bedacht' hebben te gaan werken als de kinderen ouder zijn.


Zou kunnen, maar dan moet je wel beseffen dat het moelijker is om er tussen te komen.

En ja, het is een keuze van de vrouw zelf. Maar persoonlijk mag ik dat nog wel jammer vinden :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 10 dec 2007 18:53

De één kan goed koken, en wordt dan 'topkok' in een restaurant.
De ander kan ook goed koken, en bereidt elke avond een maaltijd voor het gezin.
(Topicstarter als voorbeeld)

De één kan goed piano spelen, en gaat het conservatorium doen.
De ander kan ook goed piano spelen, en speelt vaak in de kerk.
(Mezelf als voorbeeld)

Snapt iemand nog mijn punt die ik probeer te maken? :)
Moederschap sluit het gebruiken van de talenten toch niet uit,
of zie ik dat nou verkeerd.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 dec 2007 19:29

AikonGirl schreef:(voorbeelden)

Snapt iemand nog mijn punt die ik probeer te maken? :)
Moederschap sluit het gebruiken van de talenten toch niet uit,
of zie ik dat nou verkeerd.


Maar wat nu als je talent níet iets is wat je thuis kunt uitvoeren/toepassen? Als jouw talent nou eens ligt op het gebied van laboratoriumonderzoek of het juridische handwerk of landschapsarchitectuur? Om maar wat te noemen...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 10 dec 2007 19:48

Wat zegt de Bijbel hierover los van het stuk van Sela, wat ik in deze niet zo goed snap.. Bedoel je hiermee te zeggen dat een moeder de dienstknecht is die dat ene talent begroef, of wat moet ik ervan denken?

Zelf gebruik ik de talenten die ik heb gekregen momenteel in mijn eigen huis. Ik heb tenslotte geleerd voor het werken met kinderen.. Als de kinderen zelfstandiger zijn ga ik dat zeker weer uitbouwen maar niet en nooit fulltime omdat ik het altijd enùrm in mama heb gewaardeerd dat ze me opwachtte uit school met een bakkie thee. En zelfs later uit mijn werk was ze er altijd voor me. Dat is een geweldige herinnering.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 dec 2007 19:53

Ik vraag me ook eigenlijk een beetje af of we die gelijkenis van de talenten niet vaak verkeerd uitleggen... Worden hier wel zozeer onze (verstandelijke) vermogens mee bedoeld? Als ik kijk naar de context waarin het staat lijkt het mij veel logischer dat hier gaven op geestelijk gebied bedoeld worden. de gelijkenis staat nl. tussen die van de wijze en dwaze maagden en een stuk over de wederkomst in. Leggen we het dan niet verkeerd uit als we het dan gaan hebben over het benutten van je opleiding enzo???

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 10 dec 2007 19:54

Maar wat nu als je talent níet iets is wat je thuis kunt uitvoeren/toepassen? Als jouw talent nou eens ligt op het gebied van laboratoriumonderzoek of het juridische handwerk of landschapsarchitectuur? Om maar wat te noemen...
Mensen met zulk soort talenten zie je ook niet zo gauw op hun 18-22e trouwen en een gezin stichten.

Ik denk dat het er gewoon (oa) aan ligt waar je interesses en talenten liggen,
hoe snel en óf je 'aan een gezin begint'.

Ik had ook naar de universiteit kunnen gaan als ik dat wilde,
maar liever wilde ik jong moeder worden.
Als mijn talenten ergens anders lagen, was dat misschien anders geweest?

sela

Berichtdoor sela » 10 dec 2007 20:11

jamillah schreef:Wat zegt de Bijbel hierover los van het stuk van Sela, wat ik in deze niet zo goed snap.. Bedoel je hiermee te zeggen dat een moeder de dienstknecht is die dat ene talent begroef, of wat moet ik ervan denken?

Zelf gebruik ik de talenten die ik heb gekregen momenteel in mijn eigen huis. Ik heb tenslotte geleerd voor het werken met kinderen.. Als de kinderen zelfstandiger zijn ga ik dat zeker weer uitbouwen maar niet en nooit fulltime omdat ik het altijd enùrm in mama heb gewaardeerd dat ze me opwachtte uit school met een bakkie thee. En zelfs later uit mijn werk was ze er altijd voor me. Dat is een geweldige herinnering.


het mooie aan het woord talenten is dat niet uitgelegd wordt wat het moet zijn of uitsluit.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 10 dec 2007 20:20

sela schreef:
jamillah schreef:Wat zegt de Bijbel hierover los van het stuk van Sela, wat ik in deze niet zo goed snap.. Bedoel je hiermee te zeggen dat een moeder de dienstknecht is die dat ene talent begroef, of wat moet ik ervan denken?

Zelf gebruik ik de talenten die ik heb gekregen momenteel in mijn eigen huis. Ik heb tenslotte geleerd voor het werken met kinderen.. Als de kinderen zelfstandiger zijn ga ik dat zeker weer uitbouwen maar niet en nooit fulltime omdat ik het altijd enùrm in mama heb gewaardeerd dat ze me opwachtte uit school met een bakkie thee. En zelfs later uit mijn werk was ze er altijd voor me. Dat is een geweldige herinnering.


het mooie aan het woord talenten is dat niet uitgelegd wordt wat het moet zijn of uitsluit.


Sja, dat is. Maar dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag waarom je dan dit bijbelgedeelte precies post... :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten