talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

talenten van een moeder...

Berichtdoor topkok » 10 dec 2007 15:22

Ik zat pas even te denken.. hoeveel bruiloften zijn er niet dat mensen trouwen als ze tussen de 18 en de 22 zijn. Een jaar later een kind nog een jaar later 2..

Waar zijn de talenten van de moeder dan. Wij moeten toch onze talenten gebruiken.

Iemand die vroeg trouwt hoeft toch niet binnen 10 jaar een heel elftal op de wereld te brengen.

Mensen zijn toch ook geen wezens die op de aarde rondlopen om voortteplanten??

Ik zat daar pas aan te denken iemand ervaring??

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 dec 2007 15:27

Je geeft het in de topictitel eigenlijk al wel mooi aan: ook een moeder heeft talenten!
Als ik kijk naar mijn eigen moeder (mijn grote voorbeeld :wink: ) denk ik eerlijk gezegd dat zij haar talenten veel en veel beter besteed als menige vrouw met een carriere in het bedrijfsleven of waar dan ook. Ik heb het (mede) aan haar te danken dat ik ben wie ik ben.

Kortom: talenten gebruik je niet alleen in een functie waarvoor je betaald wordt, maar kun je zeker ook gebruiken 'vanachter het aanrecht'!!

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 10 dec 2007 15:36

Lijkt me veel mooier en nuttiger om m'n talenten te gebruiken in het moederschap,
dan in het bedrijfsleven.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 dec 2007 15:41

topkok schreef:
Iemand die vroeg trouwt hoeft toch niet binnen 10 jaar een heel elftal op de wereld te brengen.


dan is dat miss et talent van die vrouw??


k denk dat er voor een vrouw genoeg van haar talenten rondvliegen als ze een klein gezinnetje heeft!!
of zij daar haar voldoening uit haalt is voro die vrouw een tweede vraag natuurlijk!

Het is tegenwoordig helemaal niet meer vanzelfsprekend dat de vrouw thuis is en de man werken gaat! tegenwoordig hoor je ook andersom regelmatig.. Zelf blijf ik straks ook thuis.. maar denk maar niet dat ik mij een achter-het-aanrecht-sta-trut voel! maar een trotse moeder die een kind heeft gekregen en dat heeeerlijk op mag voeden!!! Ik denk dat ik mijn talent daar wle voor op zou willen geven!!

sela

Berichtdoor sela » 10 dec 2007 16:00

toch heb je misschien ergens een punt, topkok.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2007 16:03

topkok: dat roep ik ook altijd... je moet je talenten niet begraven. Wie talent heeft voor het moederschap, moet dat gebruiken (hoeft niet eens perse door een kind te baren, je kunt ook andere kinderen opvoeden op vele manieren). Wie talent heeft om bepaald werk buitenshuis te doen, moet dat ook gebruiken. Wie beide heeft... succes met combineren ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2007 16:34

Om maar een voorbeeld te geven:

Mijn moeder heeft een talent gekregen: Kleding maken! En daar heeft ze binnen (en ook buiten) het gezin veel gebruik van gemaakt (zonder ook enige kosten)! En nog steeds!

Op latere leeftijd opleiding/studie gevolgd. Nu werkt ze als zelfstandige en heeft dus op latere leeftijd binnen het bedrijfsleven haar talenten (weer) mogen oppakken!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2007 16:44

topkok schreef:Ik zat pas even te denken.. hoeveel bruiloften zijn er niet dat mensen trouwen als ze tussen de 18 en de 22 zijn. Een jaar later een kind nog een jaar later 2..

Waar zijn de talenten van de moeder dan. Wij moeten toch onze talenten gebruiken.

Iemand die vroeg trouwt hoeft toch niet binnen 10 jaar een heel elftal op de wereld te brengen.

Mensen zijn toch ook geen wezens die op de aarde rondlopen om voortteplanten??

Ik zat daar pas aan te denken iemand ervaring??


Ik heb een heel andere ervaring: ik ben het volledig met je eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Haai » 10 dec 2007 16:52

Optimatus schreef:
topkok schreef:Ik zat pas even te denken.. hoeveel bruiloften zijn er niet dat mensen trouwen als ze tussen de 18 en de 22 zijn. Een jaar later een kind nog een jaar later 2..

Waar zijn de talenten van de moeder dan. Wij moeten toch onze talenten gebruiken.

Iemand die vroeg trouwt hoeft toch niet binnen 10 jaar een heel elftal op de wereld te brengen.

Mensen zijn toch ook geen wezens die op de aarde rondlopen om voortteplanten??

Ik zat daar pas aan te denken iemand ervaring??



Ik heb een heel andere ervaring: ik ben het volledig met je eens.


Dus iemand die trouwt, kind(eren) krijgt en besluit geen betaalde baan te hebben om zelf de kinderen op te kunnen voeden laat z'n talenten in de kast liggen???

sela

Berichtdoor sela » 10 dec 2007 17:17

misschien wel een beetje ja..
als je het vanuit dit perpectief bekijkt.

thuiszitten is immers iets dat pas vanaf de luxe jaren '50 zijn intrede heeft gedaan..

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 10 dec 2007 17:31

Waarom zou het moederschap talenten gebruiken uitsluiten?

Kan je alleen je talenten in een betaalde baan gebruiken?

André

Berichtdoor André » 10 dec 2007 17:38

AikonGirl schreef:Kan je alleen je talenten in een betaalde baan gebruiken?
Neen, je kunt ook bijvoorbeeld je sociale talenten inzetten in je gemeente, om maar wat te noemen. God vraagt later heus niet hoeveel geld je hebt verdient met je kinderen in de na schoolse opvang dumpen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 dec 2007 17:39

Geen betaalde baan hebben naast het moederschap hoeft niet per definitie 'thuiszitten' te zijn. Ik denk sowieso dat het opvoeden van kinderen in de huidige maatschappij meer vraagt als vroeger. Bovendien blijkt dat moeders die geen betaalde baan hebben meer tijd besteden aan vrijwilligerswerk of bijv. mantelzorg. Ik denk dus dat de situatie van nu niet zo te vergelijken is met de jaren '50.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2007 17:42

Haai schreef:Dus iemand die trouwt, kind(eren) krijgt en besluit geen betaalde baan te hebben om zelf de kinderen op te kunnen voeden laat z'n talenten in de kast liggen???

Vaak wel ja. Natuurlijk zijn er ook dingen te combineren met het moederschap, of kan je je kindje naar de creche brengen (hoewel dat ook niet de bedoeling is denk ik, maar dat is een andere discussie). Maar wat ik om me heen zie is dat meisjes een leuke opleiding hebben gedaan, aan het werk gaan, drie maanden aan het werk zijn, gaan trouwen, en 9 maanden later hebben ze hun eerste kindje en zitten ze (bijna) fulltime thuis. Waarvoor heb je dan die opleiding gedaan? Wat doe je dan nog met je talenten? En dan zijn er vast mensen die gaan roepen 'om een huishouden te runnen heb je ook talenten nodig', maar we zijn het toch wel eens dat dat lichtelijk overdreven is.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2007 17:43

André schreef:
AikonGirl schreef:Kan je alleen je talenten in een betaalde baan gebruiken?
Neen, je kunt ook bijvoorbeeld je sociale talenten inzetten in je gemeente, om maar wat te noemen. God vraagt later heus niet hoeveel geld je hebt verdient met je kinderen in de na schoolse opvang dumpen.

Dat slaat nergens op. Daar gaat het natuurlijk niet om!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten