talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Merisja » 10 jun 2010 16:04

Nou, ik moet zeggen dat ik zonder de bijdrage van mijn man echt niet de pabo zou kunnen doen! Hij heeft één dag in de week ouderschapsverlof en is verder altijd de avonden thuis is als ik naar school moet. Als ik stage loop neemt hij meestal ook nog één dag per periode extra vrij om bij de meiden te zijn. En die dag dat hij thuis is doet hij ook echt van alles in huis: stoffen, zuigen, strijken... Hij staat er voor 200% achter en dat moet ook wel, omdat het echt een inbreuk doet op je prive leven.

Pas zat ik behoorlijk in een dip en wilde toen stoppen met mij opleiding. Hij was het daar totaal niet mee eens, terwijl hij mijn standpunten wel snapte. Zegt dus denk ik ook wel iets...

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Daphne » 10 jun 2010 16:10

@Hortensia: Wij hebben ook geen kinderen, maar als we die wel zouden hebben, zou ik zeker blijven werken! Ik zou mijn werk echt vreselijk missen, het lijkt mij niks om alleen maar thuis aan het werk te zijn...
Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 16:12

Lieve moeders, het heet niet voor niks hier TALENTEN VAN EEN MOEDER.
Je hebt nu eenmaal vrouwen die een talent voor huishouden hebben en die dat niet hebben :wink:
Vrijheid - blijheid. Gelukkig leven we in een land waar je KUNT kiezen, in Rusland bijv moet je wel werken.
Idd, zoals genoemd, de mannen moeten het ermee eens zijn en..... een steentje bijdragen.
Als je zo'n pantoffelheld op de bank hebt zitten, die zn benen optilt als jij stofzuigt en zegt: alweer, tis toch nog schoon ? ja meiden, dan wordt het tijd voor harde actie :wink:
Maar de nieuwe generatie mannen, dus nu jong volwassen, is toch anders dan de oudere ?
Mijn man hoefde vroeger ook niks te doen van zn moeder, mijn broers trouwens ook niet.
Vond ik toen al zo onrechtvaardig :x
Dus mijn zoons kunnen ook zo wel het e.e.a. Niet omdat het MOET, maar gewoon omdat ik het ze wil leren, altijd handig.
Of ze nu gaan trouwen of niet, niet iedereen kan zich een huishoudster veroorloven :wink:

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Dine » 10 jun 2010 16:32

Ik ben enorm blij dat ik een man krijg die ook geleerd heeft om dingen in het huishouden te doen thuis :D
En of ik ooit thuis ga zitten weet ik niet, om mij heen zie ik de positieve dingen en de negatieve dingen ervan.
Al krijg ik waarschijnlijk na mn studie een baan in het onderwijs (heb ik nu ook al en het bevalt tot nu toe prima) dus dan is het altijd gemakkelijker om iets te blijven werken. Al moet het wel minimaal 10 uur en op minimaal 2 dagen zijn.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor LauraC » 10 jun 2010 17:23

Het maakt mij echt geen zier uit wat andere mensen wel of niet doen als ze kinderen hebben. Als ik later terugkijk en geen spijt heb van mijn beslissing, dan ben ik blij!

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor vpk » 10 jun 2010 17:29

juist, en dat is het belangrijkste
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Merisja » 10 jun 2010 17:46

LauraC schreef:Het maakt mij echt geen zier uit wat andere mensen wel of niet doen als ze kinderen hebben. Als ik later terugkijk en geen spijt heb van mijn beslissing, dan ben ik blij!


Helemaal mee eens :D

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor elvira (gast) » 10 jun 2010 17:52

@Laura: Dat ben ik volledig met je eens!

We leven in een tijd waarin WE (d.w.z. vrouwen EN mannen) zelf kunnen kiezen hoe ze hun familie/inkomen vorm willen geven en ik geloof dat het goed is dat we daarover blijven discussiëren en dankbaar gebruik van kunnen maken. Hoe iedereen dat vorm geeft, is volledig een eigen keuze en die respecteer ik ook.
Wat ik met mijn bijdrage probeerde te doen, is een stukje discussie op te wekken, namelijk: dat men inmiddels een keuze heeft en het dus niet standaard zo hoeft te doen zoals de ouders/grootouders ervoor. Zolang man en vrouw daarover goed kunnen blijven praten en hun zienswijze samen bepalen/het eens zijn, hoor je me niet klagen, hoor! :D :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Evelien » 10 jun 2010 17:56

Even los van de discussie. Vandaag was ik weer even bij een kennis (zij is 65 en een soort 2e moeder voor ons, echt een schat) en die vertelde dat toen zij trouwde dat ze niet meer mocht werken in de zorg. Ik weet niet hoe dat toen zat in de andere sector?

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Nina87 » 10 jun 2010 17:58

Dat was wel bij meer bedrijven zo: mijn schoonmoeder werkte bij Shell en die werd ontslagen toen ze ging trouwen! :shock: Kun je je tegenwoordig echt niet meer voorstellen!
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor elvira (gast) » 10 jun 2010 18:11

@Evelien/Nina: Ook in de overheid was dat zo... ik geloof tot in 1975 gold dat een vrouw in overheidsdienst (ambtenaar, lerares, etc.) automatisch werd ontslagen op het moment van trouwen... :shock:

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Merisja » 10 jun 2010 18:30

Moet je nagaan, da's allemaal dus nog niet eens zo ontzettend lang geleden :shock:

Ik heb wel eens gehoord dat er ergens in schipperskindereninternaat is (in Werkendam ofzo??) waar je als vrouw ook weg moet als je trouwt, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. Was tot een jaar of tien geleden nog wel zo.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor LauraC » 10 jun 2010 18:34

Ik las zaterdag in de krant een artikel van een man die beweert dat vrouwen die op latere leeftijd (na 35) kinderen krijgen, betere moeders zijn. Mee eens? (gaat een beetje over talenten, dus niet helemaal off topique-smile ;))

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor elvira (gast) » 10 jun 2010 18:43

@Laura: huh? Hoezo dat dan?
Hier adviseren (met name artsen, das natuurlijk ook een wat biologisch/medischer hoek) vrouwen toch vroeger kinderen te krijgen: jonge vrouwen herstellen sneller van de bevalling, lopen sowieso minder risico tijdens de zwangerschap en zouden (na de bevalling) de verschillende taken veel sneller beter kunnen managen (uit het idee: bij jongere vrouwen breekt het slaapgebrek etc. hen niet zo op)...
Ben benieuwd! Heb je een linkje van dat artikel?

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Nina87 » 10 jun 2010 18:50

Stond dat in de Times toevallig? Ik las die maandag en er waren erg veel ingezonden brieven over dat onderwerp ;)
Persoonlijk denk ik dat het onzin is: je bent denk ik wel een betere moeder als je volwassen bent, maar dat kun je ook zijn als je 16 bent, bij wijze van spreken. En als je voor het eerst een baby krijgt is het toch de eerste keer, of je nu 20 of 40 bent. Sommige mensen zeggen wel dat je dan rustiger bent en het makkelijker aankunt, maar ik denk niet dat dat met leeftijd te maken heeft.

Mijn moeder was relatief jong toen ze mij kreeg (26) en ze zegt altijd wel dat ze daarom meer energie had om leuke dingen met mij te doen. Maar dat heeft denk ik ook meer met haar eigen ervaring te maken, want haar eigen moeder was 40 toen zij werd geboren en die deed gewoon niet zoveel met de kinderen.

En wat Elvira zegt, voor de gezondheid van de moeder en baby is het wel beter om jong moeder te worden. Maar verder...
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten