Overdopen goed of fout?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Overdopen goed of fout?

Berichtdoor Bevlogen » 05 dec 2007 18:49

Goede vriend van me laat zich binnenkort overdopen. Hij was voor zover ik weet al wel gedoopt, maar heeft hij met het geloof lange tijd niets gedaan. Uiteindelijk kwam hij tot geloof en nu wil hij zich laten overdopen. Vroeg me af hoe jullie tegen zoiets aankijken. Is het goed of fout?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 dec 2007 19:38

Uhm ik zie het zelf niet verkeerd. (zit eigenlijk een beetje in het zelfde schuitje).

Ik zal het proberen te verwoorden. De kinderdoop zie ik als iets mooi's en zal met een volwassendoop ook nooit verworpen worden of te ondergedaan worden. Ik zie de volwassendoop als een belijdenis/getuigenis om te laten zien dat je Hem wilt volgen. Een wederdoop! Dit komt ook omdat ik niet in de gemeente waar ik als kind ben gedoopt belijdenis heb afgelegd! (en nog steeds niet).

Dit is dan ook puur mijn beleving en mening!

Jantjes

Re: Overdopen goed of fout?

Berichtdoor Jantjes » 05 dec 2007 21:58

Bevlogen schreef:Goede vriend van me laat zich binnenkort overdopen. Hij was voor zover ik weet al wel gedoopt, maar heeft hij met het geloof lange tijd niets gedaan. Uiteindelijk kwam hij tot geloof en nu wil hij zich laten overdopen. Vroeg me af hoe jullie tegen zoiets aankijken. Is het goed of fout?
Fout.
Ik denk dat hij niet zoveel begrepen heeft van zijn ouders die hem toen hebben laten dopen.
Tevens denk ik dat hij op een andere manier ‘tot geloof gekomen’ is als waar zijn ouder ‘ja’ op hebben gezegd bij de kinderdoop.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 dec 2007 22:16

Ik zou mezelf niet kunnen laten overdopen. Ik heb de doop ontvangen en die geldt mijn leven lang. Wat ik ook doe en wat er ook tussen tijds gebeurd. God heeft geen 2 doopmomenten nodig om zich aan jou te verbinden.
ik vraag mij ook af hoe die persoon tegen de kinderdooop aankijkt. Het komt bij mij over als het niet erkennen van de kinderdoop.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 dec 2007 22:24

ik vraag mij ook af hoe die persoon tegen de kinderdooop aankijkt. Het komt bij mij over als het niet erkennen van de kinderdoop.

Juist, en daar zit het 'm in. Waarschijnlijk kijkt hij er anders tegenaan dan zijn ouders.
Dan krijg je dus de ouderwetste kinderdoop vs. volwassendoop discussie.
Die is er al jaren en ik geloof niet dat men daar snel uit zal komen.
pobody's nerfect

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 dec 2007 00:25

Inderdaad!
Wat is de meerwaarde voor God als je je laat overdopen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 dec 2007 08:07

essieee schreef:Inderdaad!
Wat is de meerwaarde voor God als je je laat overdopen?

en wat als je nog geen belijdenis heb afgelegd, maar de keuze krijgt om je geloof te laten getuigen!? (in bijv. kerken waar ze geen belijdenis kennen zoals in gg/herv/cgk/etc.) en dat door middel van doop gedaan wordt!?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 dec 2007 09:49

Dat is dus ook wat ik me afvraag. Want in sommige gemeenten is volwassendoop wat ik andere gemeente belijdenis doen is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2007 09:53

Ik heb niet echt een reusachtig probleem met de volwassendoop, alleen zie ik de kinderdoop en volwassendoop als doop. Ik ben als kind gedoopt en wanneer baptist zou worden (wat mogelijk is) zal ik mij hoe dan ook nooit laten overdopen.

Die doop met de beloften als kind zijn namelijk even waar dan wanneer je als volwassene gedoopt wordt. Wanneer je je laat overdopen zeg je daarmee ook dat de kinderdoop geen doop is, dat gaat mij heel wat te ver. Ik vraag mij bijvoorbeeld af, als er in de Schrift staat 'wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn die zal zalig worden' of overdopers (of hoe je ze wilt noemen) daarmee ook niet impiciet zeggen dat wij als kinderdopers/gedoopte kinderen niet zalig zullen worden omdat wij niet gedoopt zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2007 10:25

daar kan ik mij bij aansluiten. ik ben ook niuet pro kinder of volwassen doop. Maar 2 keer laten dopen is in mijn ogen het niet erkennen van de kinderdoop. Daarbij onderken je dan ook de band die God toen met jou is aangegaan.

Als ik naar een gemeente zou gaan waar ze geen belijdenis hebben meer enkel volwassen doop, dan zou ik er enkel lid worden maar mij niet laten overdopen. Ook zonder dat je dan nog een keer de volwassendoop ontvangt, kan jij je geloof uitdragen in een gmeente, kan jij belijden wie God voor jou is.

Het niet laten overdopen kan ook al een getuigenis ansich zijn

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 06 dec 2007 15:52

En Jezus dan? Die was besneden en ook als volwassene gedoopt. En ik meen te weten dat in het (kinder)doopformulier staat dat de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis. :oops:
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2007 16:25

Het theologische antwoord daarop is dat Jezus er kwam voor Israel (oude verbond) om dat te vervullen... en zo het nieuwe verbond in te laten gaan. Net zoals Hij het Pascha vierde en het Avondmaal vervolgens instelde. Daarbij hoorde het ene ook bij het oude en het ander bij het nieuwe verbond.

De besnijdenis wees vooruit op de komst van Jezus.... en de doop wijst op zijn aanwezigheid... wijst niet meer vooruit. Nou ja, je snapt het idee denk ik wel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 06 dec 2007 17:08

ja maar is dan niet de volwassen doop gekomen in plaats van de besnijdenis?
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2007 17:10

Dat hebben de mensen er van gemaakt je, maar ik kan het nergens terug vinden in de Bijbel

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 06 dec 2007 17:32

De vraag is Gerdien waar de stelling vandaan komt dat 'de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis'. Waar komt dat van daan (tekstverwijzingen) en over welke doop gaat het dan? (ook tekstverwijzingen) Als volwassendoop per definitie FOUT is (tekstverwijzingen Jantjes!) dan graag onderbouwd waarom belijdenis (vaak van alleen maar de leer) dan wel goed is (tekstverwijzingen)

Nelson Mandela

Terug naar “Archief”