het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Sophie77 » 03 nov 2010 07:41

Welkom, Joar!
Onze jongste is nu 10,5 maand en ook ik voed haar nog steeds met veel plezier. 'k Vind het eigenlijke wel leuk om te lezen dat jouw zoon ook zo vaak om een voeding vraagt. De 3 zoons die ik zelf gevoed heb, kwamen ook +/- 12 x per 24 uur en ik kreeg er altijd veel commentaar op als ik ze dan altijd pakte en voedde. Zelf had ik er absoluut geen problemen mee, vond het zelfs wel praktisch; die voedingen bij mij duurden dan nl. nooit langer als 10-15 minuten. Is dat bij jou ook zo, veel korte voedingen i.p.v. wat minder voedingen die langer duren? Heel typisch is, dat onze 2 dochters dus veel minder keer per 24 uur komen (nu nog 7 keer per 24 uur). Volgens de mevrouw van LLL kan dat komen doordat ik, nu er 4 kinderen op school zitten, meer rust heb om te voeden. Dat voelen kinderen aan en daarom drinken ze langer (en dus minder keren). Toen ik onze 2e en daarna de tweeling voedde, had ik onze oudste rondlopen. Hij was (en is :mrgreen: ) een ondernemend kind dat je constant in de gaten moest houden, dus rustig een half uur zitten voeden was er toen echt niet bij. Nu heb ik daar wel de tijd/rust voor en drinken ons 5e en 6e kind wel langer achter elkaar.
Verder denk ik niet diep na over de achtergronden van borstvoeding. Ik vind het gewoon heerlijk om te doen en ook de kinderen genoten er altijd van. Daarom blijven we doorgaan tot één van ons het genoeg vindt; bij onze dochter van 3 was dat toen ze 18 maanden was, bij de tweeling toen die 6 maanden waren en bij onze 2e zoon toen hij 15 maanden was. Wel ga ik in principe voor minimaal 6 maanden omdat het zo goed is voor baby's, maar, net wat J.A. zegt, het moet wel lukken en haalbaar zijn.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 nov 2010 08:48

ik zie het ook niet als iets bijbels.. toen hadden ze gewoon nog niet anders.. ik ben voornl borstvoeding gaan geven vanuit financieel oogpunt.. waarom zou je geld betalen voor voeding, als je het zelf gratis hebt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2008 19:53
Locatie: Onder de rook van R'dam
Contacteer:

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Joar » 03 nov 2010 11:05

J.A. schreef:Helaas :-& ](*,) in de stroopwafels zit soja, dus dat gaat niet goedkomen,
maar heel erg bedankt voor de moeite :)

Hé, wat jammer dat er soja in zit. Ik vind mijn dieet al zo beperkend, maar als je ook nog eens geen soja mag, dan blijft er echt bijna niets lekkers om te snoepen over. Ik kan me dan wel voorstellen dat je op den duur stopt. Heel soms schiet het bij mij ook wel eens door m’n hoofd om te stoppen, vanwege m’n eigen lijf (kom ik niets te kort?). Maar met de tips van de dietist en het vitamineprepaat heb ik voldoende vertrouwen dat ik mijn lijf niets te kort doe.

Jo'tje schreef:Waarom vind je borstvoeding bijbels?
Het lijkt me nogal wiedes dat ze toen nog geen melkpoeder/flesvoeding hadden.
Maar dan is computeren ook niet-bijbels ;)

Hmm… ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Ik zie BV niet als bijbels en niet-BV geven als onbijbels. In die zin volg ik je computer vergelijking.
Ik bedoel eigenlijk dat ik BV geven zie als natuurlijk gevolg op de zwangerschap. De idee van BV (vanuit de schepping gezien) is dat het perfect aansluit op wat een kind (in welke leeftijd dan ook) nodig heeft, dat het ook voor het lichaam van de vrouw essentiele voordelen heeft.

Uit m’n omgeving ken ik trouwens voldoende verhalen, dat BV geven niet kon (vanwege bijv een operatie, of een ongeluk) of dat het heel moeizaam opstarte, of dat het niet lukte vanwege ondragelijke pijn. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat je dan kiest om KV te geven, en het niet weer te proberen bij een tweede of volgende kindje.
Dit ‘soort’ situaties laten, in mijn beleving, ook weer zien wat het effect van de zondeval is op de natuurlijke processen die God in de schepping heeft gelegd.

Ik wil met dit statement overigens geen discussie aanzwengelen over BV versus KV. Even liberaal gezegd: ieder z’n keus :D.

@ Sophie77
Grappig om te lezen dat het bij al jullie kinderen zo wisselend is geweest. Mijn omgeving staat er ook altijd van te kijken dat ik ZL zo vaak voed en op zijn verzoek. Maar als ik het dan weer uitleg begrepen ze het wel. Ik vind het trouwens ook vooral praktisch dat hij zo vaak dronk: ik hoefde nooit bang te of hij voldoende vocht binnenkrijgt. Nu hij minder bij mij drinkt, merk ik dat zijn plasluiers minder zwaar zijn. Ik moet dus wat actiever thee/water oid aanbieden, of iig een beker ergens in huis zetten dat hij het zelf kan regelen.

trijntjejohanna schreef: waarom zou je geld betalen voor voeding, als je het zelf gratis hebt :mrgreen:

:lol:
En BV is ideaal voor ‘luie moeders’, ik hoef ’s nacht m’n bed niet uit om een flesje klaar te maken. Even aanleggen en we slapen weer verder :D.
geef de liefde wat ze vraagt, pluk de vruchten die ze draagt

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 nov 2010 11:23

Joar schreef:
trijntjejohanna schreef: waarom zou je geld betalen voor voeding, als je het zelf gratis hebt :mrgreen:

:lol:
En BV is ideaal voor ‘luie moeders’, ik hoef ’s nacht m’n bed niet uit om een flesje klaar te maken. Even aanleggen en we slapen weer verder :D.
haha inderdaad! ik vind het echt ideaal!!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor LauraC » 03 nov 2010 12:56

J.A. schreef:dat gevoel dat ze van jou melk groeien en niet van NEPmelk :mrgreen:

Helaas heb ik mijn adoptiezoon wel met NEPmelk groot moeten brengen....bedankt om even te zeggen dat het nep was....

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 nov 2010 13:06

LauraC schreef:
J.A. schreef:dat gevoel dat ze van jou melk groeien en niet van NEPmelk :mrgreen:

Helaas heb ik mijn adoptiezoon wel met NEPmelk groot moeten brengen....bedankt om even te zeggen dat het nep was....



idd.. goed dat je dat zo zegt lauraC.... denk da twij als borstvoedingsmonsters hieraan nog wel eens vorobij lopen! maar ondanks alles... ben jij denk ik de beste moeder die je zoontje had kunnen wensen!




hier een ander persoonlijk iets om bv te blijven geven. Heb een poosje fv gegeven maar kan dan niet meer tross zijn op mijn mega michelinnkereltje :oops: Nu hij bv weer krijgt en mensen zien hem en zeggen dat hij er goed uitziet, kan ik nu weer zeggen... dankzij mijn eigen melk :oops: zal voor anderen heel raar overkomen.. maar dat is echt mijn gevoel.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Jo'tje » 03 nov 2010 13:07

Oké, gelukkig zijn de volgende reacties wat genuanceerder.
Mijn punt was meer: kijk zo ontzettend goed uit wat je zegt!
Op het moment dat je heel stellig gaat verdedigen dat BV bijbels is, wek je inderdaad snel de indruk wat KV onbijbels is.
Terwijl er zoveel uitzonderingssituaties zijn. Ik zou zelf ook voor BV kiezen als het mogelijk is, maar heb het bij ons in de fam. helaas nog niet zien lukken dus houd er ernstig rekening mee dat het niet kan. (niet dat het voorlopig aan de orde is hoor, voor evt. achterdochtige dames ;))

En inderdaad is een opmerking als NEPmelk met een lachend gezicht niet echt tactisch. Er kan namelijk een heel verhaal achter zitten.
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor ajl » 03 nov 2010 13:11

Het is natuurlijk allemaal superleuk om zelf je kind te voeden, maar toch vraag ik mij af of het op den duur goed is voor een kind als het zoals ik hier lees 10- 17 keer! op een dag om voeding vraagt. Wat is daar dan de reden achter? Een kind van een jaar eet verder ook gewoon alles en heeft het qua voedingsstoffen dat het in Nederland binnen krijgt niet meer nodig. Leer je een kind dan geen verkeerde eetgewoontes aan, door het de hele dag te laten 'grazen'om het zo maar te zeggen. Ze zeggen toch niet voor niets 3x daags eten en 3x iets tussendoor?

En daarbij wat doe je verder op een dag als je 17 x je kind moet voeden? Werk je dan nog? En hoe doe je het thuis?

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor J.A. » 03 nov 2010 13:20

LauraC schreef:
J.A. schreef:dat gevoel dat ze van jou melk groeien en niet van NEPmelk :mrgreen:

Helaas heb ik mijn adoptiezoon wel met NEPmelk groot moeten brengen....bedankt om even te zeggen dat het nep was....


Daar ging het toch niet over? Ik gaf mijn mening over borstvoeding omdat daarom gevraagd werd!
Ik weet best dat er vanalles achter kan zitten, ik gaf gewoon mijn gevoel weer wat borstvoeding geven bij mij doet!
Ook daar is iedereen vrij in!

En mijn kinderen hebben ook KV gekregen hoor, maar ik ga liever voor borstvoeding!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor LauraC » 03 nov 2010 13:26

Als wij t.o. elkaar op de bank zouden zitten J.A. en je zei zoiets, dan maak ik er dus uit op dat jij vindt dat alles behalve bv NEPmelk is. Dan zal ik op zo'n moment wel aan je lichaamstaal en gezicht zien dat je dat niet als persoonlijke aanval op KV bedoelt...maar op een forum komt dat wat moeilijk over...vandaar. Dusse....laat maar zitten ;)

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Schipje » 03 nov 2010 13:28

ajl schreef:Het is natuurlijk allemaal superleuk om zelf je kind te voeden, maar toch vraag ik mij af of het op den duur goed is voor een kind als het zoals ik hier lees 10- 17 keer! op een dag om voeding vraagt. Wat is daar dan de reden achter? Een kind van een jaar eet verder ook gewoon alles en heeft het qua voedingsstoffen dat het in Nederland binnen krijgt niet meer nodig. Leer je een kind dan geen verkeerde eetgewoontes aan, door het de hele dag te laten 'grazen'om het zo maar te zeggen. Ze zeggen toch niet voor niets 3x daags eten en 3x iets tussendoor?

En daarbij wat doe je verder op een dag als je 17 x je kind moet voeden? Werk je dan nog? En hoe doe je het thuis?

Ajl,
Wat jij nu zegt is typisch het 'probleem' van tegenwoordig. Bv word niet meer als de NORM gezien maar kinderen die kort bv of helemaal geen bv krijgen worden als de norm gezien. Dat klopt niet. Verder kan Joar het denk ik prima zelf uitleggen wat ik voed geen 17 keer omdat ik werk, maar als ik thuis zou zijn zou ik het denk ook doen.

LauraC, sorry maar in mijn beleving is KUNST hetzelfde als NEP. Dus of je nu kunstvoeding of nepvoeding zegt...........dat maakt dan toch niet uit?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 nov 2010 13:35

er wordt vaak gezegd dat je met zes maand moet ibjvoeden, ben met juul pas met 8 maand begonnen, en als marijn weer live wil drinken ga ik miss langer fulltime door.. afhankelijk van hoe het met zijn ws allergie gaat.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor ajl » 03 nov 2010 13:39

Ik ben het niet met je eens schipje. In mijn omgeving wordt bv wel als norm gezien ( en dat is niet een refo omgeving, maar veel hoger opgeleiden voeden minimaal 6 mnd). Na deze perdiode moet je je kind echt nog wat daarnaast geven, omdat het anders tekort komt. Het groeit gewoon onvoldoende. Bv was vroeger nodig, omdat er verder weinig eten was en weinig melkproducten. Ik ben het dan ook niet met je eens dat als iemand zijn volledige gebit heeft en goed kan eten, dat bv dan nog toegevoegde waarde heeft. Dat iemand dat doet, moet die persoon zelf weten, maar ik vraag mij of of je je kind dan geen verkeerde eetgewoontes leert als je je kind continue aanlegt. Het kind leert dan op afroep de hele dag te eten en ik vraag mij af of dat iets is wat je je kind wil leren.

En de opmerking over nep voeding kan voor sommigen erg pijnlijk zijn. De disucssie zal ik niet meer oprakelen, maar is in een eerder stadium in dit topic ook gevoerd en ik geloof dat er toen uiteindelijk is gezegd dat de toon de muziek maakt in de dingen die je zegt.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor LauraC » 03 nov 2010 13:41

Nep lijkt mij toch wat negatiever dan kunst. Noem het dan flesvoeding....Maar goed, die discussie hebben we al gehad. Ik heb ws een minderwaardigheidscomplex omdat ik mijn zoon graag ECHTE!!!!!! voeding had willen geven maar blijkbaar heb ik het met nep moeten doen :roll:

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 nov 2010 13:43

ajl: onze peuter groeide mega op de borstvoeding! tot acht maand kwam ze af, om met gewone vast voedsel giga af te vallen. ZOlang een kind goed groeit heeft het niks extra's nodig, als ik heel eerlijk ben, had ika chteraf julia ook langer gevoed dan acht maand. Nu is ook al tegen mij gezegd dat ik gewoon weer volledig door moet proberen te gaan met de bv, en hoef echt niet dingen te gaan geven met zes maand... als hij nog groeit.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten