40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

40 dagen zonder seks bij de EO

Berichtdoor Denkertje21 » 02 dec 2007 07:49

Binnenkort start de EO een programma over jongeren die veertig dagen geen seks mogen hebben. Ik las in Trouw daarover het volgende artikel:

’Hou jij wel van stoute dingen doen? Doe de sekstest’, staat er op de website van de EO. Dat levert uiteraard discussie op. Precies wat de omroep wil. Vanaf 8 januari wordt het nieuwe programma ’ 40 dagen zonder seks’ uitgezonden en als het aan de Evangelische Omroep ligt, barst de discussie over seks nu al los.

Voor het programma werden zeven jongeren gevolgd gedurende een periode van veertig dagen waarin ze – dat is althans de bedoeling – geen seks hebben. Zoenen mag maar verder is alles, inclusief masturberen, verboden. De jongeren vertellen heel open over hun ervaringen.

De deelnemers – vier meisjes en drie jongens – zijn tussen de 18 en 24 jaar, niet christelijk, wel vrijgezel en hebben regelmatig seks met verschillende partners. „We hebben expres niet gekozen voor de extreme gevallen. Wat wij hier laten zien is de werkelijkheid voor veel jongeren”, zegt presentator Arie Boomsma.

„We liepen natuurlijk niet de hele dag met camera’s achter de deelnemers aan, maar het kwam er wel dichtbij”, zegt eindredacteur Frank Van der Velde. „We kwamen onaangekondigd langs en filmden soms stiekem. Ook werden hun vrienden opgeroepen om beelden te maken. Een van de jongens is door zijn vrienden betrapt.”

Boomsma is het zat dat iedereen steeds vindt dat het programma niets voor de EO is. „Vraag mij nou alsjeblieft niet waarom juist de EO dit programma maakt”, verzucht hij. „Ik hoor van zoveel jongeren dat ze veel aan seks doen, maar dat ze nog nooit de liefde hebben bedreven. Welke omroep zou zich nu meer geroepen moeten voelen om dat proces tegen te gaan dan de EO?”

Directeur Henk Hagoort is trots op het programma, omdat hij verwacht dat het een verschil zal maken in het leven van jongeren. „We willen laten zien dat seks het beste tot zijn recht komt in een relatie waarin liefde, intimiteit en trouw een rol spelen.”

„Wat me het meest heeft verbaasd is de hardheid van sommige jongeren”, zegt Boomsma. „Een meisje vertelde de jongen met wie ze had afgesproken dat haar veertig dagen waren ingegaan. ’Geen seks? Dan bel ik wel iemand anders’, kreeg ze te horen.”

De vraag is of de jongeren allemaal bekeerd zijn na de veertig dagen. „Dat zou verdacht zijn”, lacht Boomsma. „Het was wel spannend. We hadden geen idee wat er zou gebeuren, maar we hoopten natuurlijk wel ergens op. Eén meisje zei aan het eind: ’Nou, dat was best interessant, maar ik doe het nooit weer’.”


Wat vinden jullie: is dit realiteit, dús moet er er over gepraat worden? Is het goed om dit taboe in de christelijke wereld aan te pakken?

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 02 dec 2007 10:27

Ik denk dat het programma en de boodschap erachter weinig uit zal maken voor de gemiddelde refo-jongere.
Waarom? Omdat veel refo-jongeren toch wel de intentie hebben om een levenslange (huwelijks)band aan te gaan met iemand. (ook al kan dat vaak 'gepaard' gaan met de nodige niet-serieuze verkeringen etc.)
De enige vraag die bij deze refo-jongeren nog serieus aan de orde is, is of je 'het' wel of niet doet voor je huwelijk.

Gaan we echter naar de buiten-kerkelijke kijker kijken (sjonges, wat een gekoekeloer) dan denk ik dat ook deze groep geen boodschap zal hebben aan dit programma.
Dat komt dan vooral doordat er erg makkelijk over seks hebben met iemand, gedacht wordt. De vrije moraal zit bij de meeste van deze mensen zó diep dat ze er niet eens over zullen denken om zich hun 'pleziertje' te laten ontnemen.

Komen we vervolgens bij de vraag: Heeft het dan wel zin dat de EO dit programma uitzendt of niet?
Ik denk dat dit een vraag is waar menige overtuigde refo ontkennend op zal antwoorden. Ik weet natuurlijk niet de opzet van het programma, maar van wat ik zo las denk ik dat dat wel goed zit. Het is in mijn ogen het proberen waard om (vooral buiten-kerkelijke) mensen eens te laten bezinnen op hun vrije moraal en hen het mooie en goede van een échte relatie te laten zien.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 11:43

Een deel van de kijkers zal inderdaad waarschijnlijk kijken met het idee dat "de christenen" het weer voor het zeggen willen hebben in de slaapkamer. En dat is jammer want je kunt het ook ervaren als een enorme bevrijding niet meer te worden geleefd door je lusten maar daadwerkelijk de kans te krijgen je te richten op wat belangrijk is.

En ik dacht dat de meeste refo's toch geen tv hebben dus wat zij vinden maakt niet heel veel uit natuurlijk :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2007 12:59

40 dagen maar? Wat dacht je van een paar jaar, zoals veel christen-jongeren doen... Ik snap het doel van het programma niet zo.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 dec 2007 13:14

het doel is, dat jongeren op een andere manier naar seks gaan kijken.

Van de week vertelde mijn collega nog dat alles wat zij en haar vrienden doet draait om seks. drie kwart van de gesprekken en met elkaar op stap gaan gaat enkel over seks.

Persoonlijk denk ik dan: wat een lege vriendschap als dit bijna het enige is waar het om draait.
Wat erg dat je je lichaam zo aan jan en alle man geeft.

Voor haar zou het een ramp wezen om 40 dagen geen seks te mogen hebben. het gaat hier in het programma ook over jongeren die geen christenen zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 02 dec 2007 13:21

Dat is gewoon een oppervlakkige vriendschap tussen 2 oppervlakkige mensen, in mijn ogen dan.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 02 dec 2007 14:00

Waarom doet mij dit enorm denken aan de film 40 days and 40 nights? :P

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 14:22

Lalage schreef:40 dagen maar? Wat dacht je van een paar jaar, zoals veel christen-jongeren doen... Ik snap het doel van het programma niet zo.


Als je ook niet masturbeert is dat - zeker voor jongens/mannen - niet gezond hoor.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 14:23

jamillah schreef:Waarom doet mij dit enorm denken aan de film 40 days and 40 nights? :P


Omdat de bedenkers van het programma verre van origineel zijn :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 14:26

Gerdien B. schreef:Van de week vertelde mijn collega nog dat alles wat zij en haar vrienden doet draait om seks. drie kwart van de gesprekken en met elkaar op stap gaan gaat enkel over seks.


Op mijn werk niet anders. Het lijkt wel alsof het alleen daarover kan gaan. Op zich heb ik daar geen moeite mee, maar met de komst van een nieuwe collega gaat het echt letterlijk nergens anders meer over. Over het weer? "Wanneer doen we HET weer?" dat niveau.

Voor haar zou het een ramp wezen om 40 dagen geen seks te mogen hebben. het gaat hier in het programma ook over jongeren die geen christenen zijn.


Het gaat er niet om om het niet mogen, het gaat om de ontdekking dat je jezelf kan bevrijden van je eigen lusten. Kuis zijn moet je willen, dan is het iets fenomenaals. Kuis tegen je zin leidt alleen maar tot frustratie.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 02 dec 2007 17:27

raar... Ik wacht wel tot mijn huwlijk, dacht dat dat ook moet in het christendom.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 02 dec 2007 17:29

MrSokkie schreef:Kuis tegen je zin leidt alleen maar tot frustratie.

Ze kiezen er toch zelf voor om mee te doen!?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 dec 2007 17:35

Ilias schreef:raar... Ik wacht wel tot mijn huwlijk, dacht dat dat ook moet in het christendom.


Daarom doen er ook jongeren aan mee die niet christelijk zijn. Staat nu al meerdere keren in dit topic vermeld!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 02 dec 2007 17:57

smArtjan schreef:Gaan we echter naar de buiten-kerkelijke kijker kijken (sjonges, wat een gekoekeloer) dan denk ik dat ook deze groep geen boodschap zal hebben aan dit programma.
Dat komt dan vooral doordat er erg makkelijk over seks hebben met iemand, gedacht wordt. De vrije moraal zit bij de meeste van deze mensen zó diep dat ze er niet eens over zullen denken om zich hun 'pleziertje' te laten ontnemen.

Dacht je dat nou heus? Ik vrees dat je bepaalde mensen (de refo-jeugd) wel op een heel hoog voetstuk plaatst en heel erg laag denkt over buitenkerkelijken (en andersdenkenden?).
Ik heb gesprekken met Boomsma (de presentator) gezien en dan denk ik dat het een programma wordt zoals er meerdere op de TV zijn geweest. Want er zijn ook hele groepen waar alleen al het praten over seks een groot taboe is.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 02 dec 2007 18:01

wat een prutsers bij de EO, gaan ze net doen alsof 40 dagen geen seks een buitenmenselijke inspanning vereist. :| valt me een beetje tegen van ze dat ze het verhaal omdraaien en net doen alsof je een abnormaliteit bent als je het bewaard voor je huwelijk.

Helaas gaat het met de Evangelische Omroep echt de verkeerdekant op de laatste 15 jaar, voor meer informatie zie: De Evangelische Omroep - de ontsporing in kaart gebracht.

Daar komt de volgende, vrij harde uitspraak vandaan:
De EO is niet zozeer een trend­volger, de EO is veeleer een trendsetter, een koploper in de ontsporingen en afval in de evangelische wereld.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten