40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 11 jan 2008 11:06

ben ik blij dat mijn moeder geen auto heeft...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jan 2008 11:07

tante-tortel schreef:Klopt, ik weet ten dele waar het programma over ging.
Ik heb een kjlein stukje gezien, waarin de jongen vertelde dat hij het ook in de auto van zijn moeder deed.
Toen had ik er al gelijk genoeg van.
Ik snap best de bedoeling van het programma wel.
Maar ze richten zich tot een klein aantal jongeren.
Want ik geloof niet dat een groot deel van de jongeren zo met seksualiteit om gaan.
De moraal mag dan laag zijn maar zoals niels uitgestippeld werd is een uitzonderingsgeval.
Ik ga me pas zorgen maken als het de moraal van Christen jongeren zou zijn. Dan is er pas echt iets mis.

Dan zou ik toch echt wat meer de wereld in kijken en niet alleen de zaak spiegelen aan het eigen referentiekader. Een groot deel van de jongeren gaat wel degelijk zo met seksualiteit om...!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2008 11:08

Marnix schreef:Natuurlijk. Wat dat betreft zal er ook sprake moeten zijn van oprecht berouw. Ik hoop dat het er een keer van komt bij hem. Maar stellen dat ze Niels geen kans mag geven getuigt wel van weinig menselijke vergevingsgezindheid. Als Niels ontdekt dat zijn visie op seks niet goed is en wil veranderen, dan is het mooi dat ze daarom hem die kans wel geeft. Als hij weer terugvalt in zijn oude patroon heb je gelijk, maar hij was juist aan het veranderen en dan is de stelling dat hij geen schijn van kans hoeft te krijgen wel wat hard.

Ik heb ook gesteld: ze heeft het recht om Niels geen schijn van kans te geven, als ze zelf aan bepaalde voorwaarden voldoet. Of ze dat ook uitvoert, is wat mij betreft aan haar.
Het is niet onrechtvaardig is om iemand te confronteren met de gevolgen van zijn gedrag. God vergeeft een hoop zonden, maar dat betekent nog niet dat wij dan totaal gevrijwaard blijven van de gevolgen van onze gedragingen. Dat zie je in de Bijbel toch ook, dat de gevolgen van bepaalde zonden door blijven werken.
Vergeving gedwongen opdringen gaat te ver. Zo van: die Floor is emotioneel zo ver niet, maar ze móét en ze zál, hoe dan ook. Misschien staan mensen als Riska en Denkertje dat voor, maar dat vind ik onbarmhartig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jan 2008 11:13

Boekenlezer schreef:Vergeving gedwongen opdringen gaat te ver. Zo van: die Floor is emotioneel zo ver niet, maar ze móét en ze zál, hoe dan ook. Misschien staan mensen als Riska en Denkertje dat voor, maar dat vind ik onbarmhartig.

???????????????????? Ik kan je beslist niet volgen. Snap deze opmerking van geen kant...

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 jan 2008 11:34

(Vanuit het oogpunt dat dit programma als doelgroep alle jongeren heeft, en dus niet de eigen achterban.)

Goed programma. Knap dat de EO op een aan deze maatschappij aangepaste manier toch een scherpe vraag over draagt: is de huidige seksvisie onder jongeren wel zo normaal als men er over doet, en misschien zelfs heel ongezond? Vind het ook mooi dat ze in de aflevering niet de nadruk leggen op ''Het mag niet van God' maar op de welzijn van de jongen zelf en zijn beeld op meisjes versus seks. (eigenlijk walchelijk verziekt toch als zo'n jongen een mooi meisje ziet en als eerste denkt ''Die is lekker, seks!')Dat ze hem diepgang en kwaliteit in het leven en relaties gunnen ipv vluchtige, snelle, oppervlakkige behoeftebevrediging. Niemand accepteert meer programma's met een opgeven vingertje, maar op deze manier worden mensen/jongeren hopelijk wel aan het denken gezet. En wie weet, gaan ze de christelijke visie op seks met nieuwe ogen bekijken.

Ik herinner gesprekken met klasgenoten over mijn wens seks te bewaren voor de man met wie ik mijn leven wil delen. ZE vonden dat dan weer wat overdreven maar over ''seks als iets bijzonders'' heb ik vaak met ze gepraat. Een aantal klasgenoten probeerde daar ook zo mee om te gaan maar ook een groot aantal had er gewoon nooit over nagedacht. Het was normaal om iedere keer als je uit gaat ook te zorgen een meisje of jongen mee naar huis te nemen, al hun vrienden deden het ook. Bizarre, uitgeholde beschaving zijn we in terecht gekomen denk ik wel eens. Of misschien is het altijd zo geweest.

Hoe dan ook, verlang ik wel eens naar een beschaving waar de norm is dat mannen de deur voor je open houden en je behandelen met galantie. Waar wijsheid en levenservaring van oude mensen wordt geraadpleegd. Waar zelfbeheersing, ruimhartigheid en fatsoen niet als ouderwets wordt beschouwd. Waar seks mysterieus is en intiem, waar open over gesproken kan worden maar op de manier hoe je spreekt over mooie literatuur (zie Hooglied)
Maar ach....
Laatst gewijzigd door meschianza op 11 jan 2008 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 11 jan 2008 12:47

Interessant, ik heb het programma gisteravond even bekeken op 'uitzendinggemist'. Het weekt zoveel reacties los dat ik het ook maar even heb bekeken. Tuurlijk weet je de moraal onder jongeren, maar toch verbaas je je wel over het gemakt waarmee alles gaat. Daar sluit ik mezelf niet van uit. Toch had ik wel de gedachte bij de meiden die Niels zo makkelijk 'inpakte', een smsje of een glad praatje was al voldoende, zijn ze werkelijk zo naïef? Of hebben ze een zelfde moraal als Niels. Ik denk het laatste.

Ik vind het een goed programma van de EO, zonder een belerend vingertje. Ik denk dat het jongeren wel laat nadenken, tenminste dat proef ik er uit. En het laat jezelf natuurlijk ook weer nadenken.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 jan 2008 13:24

Boekenlezer schreef:
Denkertje21 schreef:
Boekenlezer schreef: Ik weet niet hoe het er met die Floor voor staat. Leeft ze ook zo als Niels? Of is ze anders? In dat laatste geval heeft ze het recht om die Niels geen schijn van kans te geven.


Nou ken ik Iemand die mensen als Niels wél een kans geeft. Die zelfs mislukkelingen zoals jij en ik een kans geeft...

En de zonde, ach, die is zo erg niet...?? Jezus vergeeft toch wel...??
Denkertje, ik heb ook wel eens de uitspraak gehoord: de HEERE werkt niet over de schuld heen.


Leg me nou toch geen dingen in de mond man!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 jan 2008 13:27

tante-tortel schreef: Maar ze richten zich tot een klein aantal jongeren.
Want ik geloof niet dat een groot deel van de jongeren zo met seksualiteit om gaan.


Van welke planeet kom jij?

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 jan 2008 14:09

Denkertje21 schreef:
tante-tortel schreef: Maar ze richten zich tot een klein aantal jongeren.
Want ik geloof niet dat een groot deel van de jongeren zo met seksualiteit om gaan.


Van welke planeet kom jij?


Hm, ik geloof wel dat een groot aantal jongeren/tieners gelukkig wel een bijzonder visie op seks hebben, maar een heel groot aantal ook zeker niet. Naast gemeenschap heb ik het dan ook over rotzooien aan elkaar, seksistisch over anderen praten en naar anderen kijken.
Daarbij richt het programma naar mijn idee ook indirect op de plaats van seks in de maatschappij en hoe het als norm wordt neergezet in media, tvprogramma's, bladen, uitgaansleven, muziek, reclame e.d. Sterker, misschien is de inhoud van dit programma er wel een aanklacht op. De mentaliteit van Niels is er wel een vrucht van. Ik geloof namelijk dat die jongen echt een leuke gast is die een heel leuke, trouwe vriend kan zijn.

Pas las ik nog een artikel van iemand van de pvda geloof ik dat veel mensen een beetje seksmoe beginnen te worden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2008 14:55

Heb je het toevallig over anti-seksualiseringsgoeroe Jeroen Dijsselbloem? :roll:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 jan 2008 14:58

We moeten nu niet net doen alsof alle jongeren zo een moraal erop na houden. Dat is gewoon overdreven. En daarom kom ik niet van een andere planeet. Ik ben gewoon realistisch.
Veel jongeren doen alsof maar in de werkelijkheid doen ze niets.
Kijk maar heel gewoon om je heen, met de jongeren waarmee je in aanraking komt.
Ik heb veel gesprekken gehad met jongeren over een serie als GTST. Waar vrije seks bijna gepromoot wordt. En eigenlijk vinden al die jongeren dat een rare situatie die daar geschetst wordt. Zo ga je toch niet met elkaar om. Ik ken in mijn omgeving niet één jongere die zo met seksualiteit omgaat als er in het programma voor gedaan wordt. En ik ken er genoeg...
Dat de wereld van het ene uiterste naar het andere uiterste is uitgeslagen, dat geloof ik wel.
Maar zo extreem als het met deze jongen was daar zullen er maar weinig van zijn.

Verder denk ik dat de eo met zo een programma niet echt de jongeren bereikt die ze zouden willen bereiken. Er vanuit gaande dat de jongeren van de wereld nooit van hun leven de EO zullen bekijken.
Laat staan als het : 40 dagen zonder seks heet.

En mijn naaste is ook de niet Christen. Die kan ik persoonlijk wijzen op een verkeerde levenshouding. Daar zou als het goed is geen televisi programma voor hoeven gemaakt te worden. Als ik in mijn omgeving iemand zo met seksualiteit zou zien omgaan dan zou ik die persoon er persoonlijk op aanspreken. Wel zo eerlijk, om zo iemand niet te kijk te zetten voor de hele goegemeente.
Zo ga je zuiver met elkaar om, en niet door het aan de grote klok te hangen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2008 15:06

meschianza schreef:Ik herinner gesprekken met klasgenoten over mijn wens seks te bewaren voor de man met wie ik mijn leven wil delen. ZE vonden dat dan weer wat overdreven maar over ''seks als iets bijzonders'' heb ik vaak met ze gepraat. Een aantal klasgenoten probeerde daar ook zo mee om te gaan maar ook een groot aantal had er gewoon nooit over nagedacht. Het was normaal om iedere keer als je uit gaat ook te zorgen een meisje of jongen mee naar huis te nemen, al hun vrienden deden het ook. Bizarre, uitgeholde beschaving zijn we in terecht gekomen denk ik wel eens. Of misschien is het altijd zo geweest.

Wat was dat voor school? Toch geen reformatorische hoop ik? :?

In de rest van je bijdrage kan ik me overigens goed vinden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2008 15:09

tante-tortel schreef:We moeten nu niet net doen alsof alle jongeren zo een moraal erop na houden. Dat is gewoon overdreven. En daarom kom ik niet van een andere planeet. Ik ben gewoon realistisch.


Ga jij maar eens mee stappen op een willekeurige zaterdagavond... Reken maar dat je van een koude kermis thuiskomt. De losbandige seksuele moraal wordt niet door álle jongeren gedeeld, en dat beweert de EO ook niet. Maar die moraal vindt wel brede steun binnen veel kringen. Daarbij komen nog de mensen die regelmatig seks tegen hun zin hebben gehad; die hebben misschien eigenlijk helemaal geen losbandige moraal, maar gaan er toch in mee.

Veel jongeren doen alsof maar in de werkelijkheid doen ze niets.


Stoer doen hoort er op een bepaalde leeftijd zeker bij. Maar er zijn beelden, verhalen genoeg die het tegendeel bewijzen. Jongeren zijn weldegelijk bijzonder vroeg seksueel actief. Ook uit anonieme onderzoeken - waar dus geen reden voor stoerdoenerij is - blijkt dat.

Kijk maar heel gewoon om je heen, met de jongeren waarmee je in aanraking komt.


Dat ligt heel erg aan de omgeving waar je uit komt. Ik kom uit een orthodox-protestants millieu en was het van huis uit niet gewend. Toen ik de wijde wereld introk, schrok ik best van de heersende moraal onder niet-gelovige jongeren en soms zelfs ook onder gelovige jongeren. Een gemiddelde avond in de kroeg waar veel studiegenoten kwamen - ik zit (zat, ik volg geen colleges meer) op de Christelijke Hogeschool Ede -, werd heel wat afgedronken, afgezoend en na afloop afgen**kt. Als ik verhalen hoor van mijn wat jongere vriendinnetje over het uitgaansleven van jongeren - en dan doel ik op 15- tot 20-jarigen - dan schrik je echt.

Ik heb veel gesprekken gehad met jongeren over een serie als GTST. Waar vrije seks bijna gepromoot wordt. En eigenlijk vinden al die jongeren dat een rare situatie die daar geschetst wordt.


Maar een soap is altijd anders dan de realiteit. Een soap spreekt inderdaad niet echt tot de verbeelding van die jongeren. De jongeren weten dat het nep is en dat het een soap is. Maar zodra je echt naar hun eigen leven kijkt, zie je vaak echt choquerende dingen.

Ik ken in mijn omgeving niet één jongere die zo met seksualiteit omgaat als er in het programma voor gedaan wordt. En ik ken er genoeg...


Dan zegt dat meer over jouw omgeving dan over de jongerencultuur - zeker in de steden, maar ook in de dorpen, want vergis je niet...

Wel zo eerlijk, om zo iemand niet te kijk te zetten voor de hele goegemeente.


Er wordt niemand te kijk gezet... De jongeren doen het vrijwillig schat.

De EO is in dezen heel zuiver, ik snap niet waar je het tegenovergestelde oordeel vandaan haalt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 jan 2008 15:12

Hij zegt schat tegen me :lol: Is dat de nieuwe moraal :? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2008 15:24

Denkertje21 schreef:
Boekenlezer schreef:
Denkertje21 schreef:
Boekenlezer schreef: Ik weet niet hoe het er met die Floor voor staat. Leeft ze ook zo als Niels? Of is ze anders? In dat laatste geval heeft ze het recht om die Niels geen schijn van kans te geven.


Nou ken ik Iemand die mensen als Niels wél een kans geeft. Die zelfs mislukkelingen zoals jij en ik een kans geeft...

En de zonde, ach, die is zo erg niet...?? Jezus vergeeft toch wel...??
Denkertje, ik heb ook wel eens de uitspraak gehoord: de HEERE werkt niet over de schuld heen.


Leg me nou toch geen dingen in de mond man!

Een reactie geeft een aardige indicatie hoe iets overkomt.
In dit geval heb je iets tegen mij gezegd wat me blijkbaar te snel ging, niet hetgene waarmee ik uit de voeten kon en waarmee we verder zouden kunnen komen in de discussie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron