De bijbel over uitverkiezing en geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

De bijbel over uitverkiezing en geloof

Berichtdoor Vuurtje » 01 dec 2007 23:42

Ik kwam in een ander topic twee stellingen tegen:

1. God heeft die mensen uitverkoren, waarvan Hij wist dat ze zouden gaan geloven.
2. God heeft mensen uitverkoren, en deze zullen daarom gaan geloven.

Stelling 2 won glansrijk omdat stelling 1 remonstrants was, echter er werd geen bijbelse onderbouwing gegeven en daar ben ik in geinteresseerd.

Alvast een opzetje van verschillende situaties waarin het woord uitverkoren voorkomt:

- Het woord uitverkoren hoeft niet altijd over de eeuwigheid te gaan.
Joh 6:70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

- Het woord uitverkoren wordt gebruikt in combinatie met eigenschappen van mensen.
1 Korintiers 1:27
Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;

- Gelovigen uitverkoren in Hem, om te verwijzen naar Jezus
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor Hem in de liefde;

- In combinatie met degenen die Hem liefhebben
Hoort, mijn geliefde broeders, heeft God niet uitverkoren de armen dezer wereld, om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen des Koninkrijks, hetwelk Hij belooft dengenen, die Hem liefhebben?
PS De dikgedrukte woorden staan wel in de statenvertaling maar niet in de grondtekst.

- God ziet het hart aan
1 samuel 16:7 (...) Want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.
Het gaat hier wel om verkiezen, maar dan tot koning. Maar wat zou het nut van het hart aanzien zijn, als al het goede door God gewerkt zou worden. Ok, ok, nu ga ik filosoferen... sorry hoor.

- God heeft de wereld lief
Johannes 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

- Al is het door het geloof, het is enkel uit genade!
Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

touto (dit) verwijst niet zonder meer terug naar geloof, maar naar de hele vorige zin; de redding is niet ‘uit uzelf’, zij is een gave van God. ‘Het geloof’ is echter ook een gave van God (vgl. Fil.1:29), al kan de mens deze gave in ongehoorzaamheid afwijzen (vgl. Hebr.3:12).

- Omdat de verklaring ernaar verwijst, oproep tot standvastigheid (in het lijden)
Filipensen 1:29 Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden.

Kan ik dit niet lezen als: door de genade dat Jezus voor ons heeft geleden, hebben wij de mogelijkheid om in Hem te geloven en voor Hem te lijden? Immers, de genade bestaat eruit dat Jezus voor ons geleden en gestorven is. Het is toch niet zo dat God het lijden werkt? Zou het niet net zo zijn dat God het geloof niet in ons werkt.

- We kunnen het geloof immers ook afwijzen, hoe zouden wij daartoe in staat zijn als God het in ons werkt?
Hebr 3:12 Ziet toe, broeders, dat niet te eniger tijd in iemand van u zij een boos, ongelovig hart, om af te wijken van den levenden God;

Sorry, het is een lange inleiding geworden. Ik hoop van jullie reacties te leren!

Eén ding is wel duidelijk, of we nu Gods kinderen genoemd worden op basis van ons geloof of niet, het is enkel uit genade!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2007 12:35

Ik denk dat beide stellingen veel te kort door de bocht zijn.

Overigens denk ik wel dat de tweede stelling de waarheid beter benadert dan de eerste stelling, omdat die spreekt van Gods werk en niet van dat van mensen. Nou is geloven iets dat van twee kanten moet komen. Maar het begint wel altijd bij God. Zonder dat zijn werk (in het algemeen, door Christus en in het bijzonder in jou zelf) ga je niet geloven. Dat zit niet meer in onze natuur. Als God werkt is het echter niet zo dat alles vanzelf gaat. Ooit ben je in een bakje "uitverkoren" (of niet) gestopt en dus ga je geloven en doen wat Hij wil etc. Er is wel degelijk een verantwoordelijkheid voor ons mensen, met consequenties. Daar is de Bijbel op talloze plaatsen glashelder in. Maar dat we met die verantwoordelijkheden iets kunnen doen is het werk van God, van zijn Geest. Alleen al dat Jezus zegt dat we om de Geest kunnen vragen en Hij die al zal geven geeft echter al aan dat het niet een automatisch proces is.

De Bijbel laat beide stellingen overeind staan. Wat wij geneigd zijn is de eerste en de tweede tegen elkaar uit te spelen. Je bent of uitverkoren en je gaat geloven, of je bent het niet en je gaat niet geloven. Het is Gods werk dat je gaat geloven en het gaat niet buiten jezelf om. Als jij niet naar je geloof leeft en geen vrucht draagt, je talenten niet inzet etc. ga je verloren omdat je niet gelooft, want geloof gaat altijd gepaard met daden. Dat is dan je eigen schuld. Dan kan je niet zeggen: ja maar ik kon niet want ik was blijkbaar niet uitverkoren.

Bewerkt uw zaligheid met vrezen en beven want God is het die het willen en werken in u werkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 04 dec 2007 22:30

Hallo Marnix,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat bij dit onderwerp de theologische bril die iedereen wel opheeft een grote rol speelt.
Wat me wel duidelijk is vanuit de bijbel dat als je het woord 'uitverkoren' leest dat je dan niet meteen moet denken aan 'het feit dat God al voordat je geboren was jou persoonlijk wel of niet uitgekozen heeft om eeuwig bij Hem te leven'. Uitverkoren staat gewoon voor het woordje uitgekozen. Het wordt op verschillende manieren gebruikt.

Tijdens het lezen van je mail begon ik me af te vragen of het woord 'geloven' in de bijbel niet ook meerdere betekenissen/ladingen kan hebben. De ene keer geloven dat Jezus voor je gestorven is/God aannemen, een andere keer geloven inclusief de daden die daarbij horen/de Geest die in je werkt. In dat geval kunnen beide stellingen namelijk ook waar zijn :idea:

Ik denk niet dat een mens zich op de borst kan slaan en spreken van zijn werk als hij gelooft dat hij enkel uit genade door zijn verlosser Jezus Christus gered is.

Doet me een beetje denken aan het aannemen van een kado en vervolgens niet bedanken omdat je het kado verdiend hebt omdat je het zo netjes hebt aangepakt.

Als het zo is dat God begint met het geloof in iemand te werken, en diegene is verantwoordelijk en kan het afwijzen; is het dan zo dat God in elk mens begint met het geloof te werken?

Groeten,
Vuurtje

Voda

Berichtdoor Voda » 04 dec 2007 23:07

Ik weet niet of ik iets vertel waar jij iets aan hebt Vuurtje, maar ik heb over uitverkiezing ook wat op me website staan: http://www.voda.come2me.nl/index.php?id=378405

Veel praten en nadenken over de uitverkiezing heeft een gevaar in zich, dat we niet verder komen dan redeneren en daarbij vergeten wat DE opdracht is die de Bijbel ons meegeeft: Bekeert U !

En met de zaligheid uit ènkel genade ben ik het helemaal eens :wink:


<><

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2007 09:25

Vuurtje schreef:Hallo Marnix,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat bij dit onderwerp de theologische bril die iedereen wel opheeft een grote rol speelt.
Wat me wel duidelijk is vanuit de bijbel dat als je het woord 'uitverkoren' leest dat je dan niet meteen moet denken aan 'het feit dat God al voordat je geboren was jou persoonlijk wel of niet uitgekozen heeft om eeuwig bij Hem te leven'. Uitverkoren staat gewoon voor het woordje uitgekozen. Het wordt op verschillende manieren gebruikt.

Tijdens het lezen van je mail begon ik me af te vragen of het woord 'geloven' in de bijbel niet ook meerdere betekenissen/ladingen kan hebben. De ene keer geloven dat Jezus voor je gestorven is/God aannemen, een andere keer geloven inclusief de daden die daarbij horen/de Geest die in je werkt. In dat geval kunnen beide stellingen namelijk ook waar zijn :idea:

Ik denk niet dat een mens zich op de borst kan slaan en spreken van zijn werk als hij gelooft dat hij enkel uit genade door zijn verlosser Jezus Christus gered is.

Doet me een beetje denken aan het aannemen van een kado en vervolgens niet bedanken omdat je het kado verdiend hebt omdat je het zo netjes hebt aangepakt.

Als het zo is dat God begint met het geloof in iemand te werken, en diegene is verantwoordelijk en kan het afwijzen; is het dan zo dat God in elk mens begint met het geloof te werken?

Groeten,
Vuurtje


Tja, dat laatste is een moeilijk punt. Ik denk zelfs te moeilijk om te kunnen snappen. Daarom moeten we het laten bij wat de Bijbel ons leert en dat is dat God iedereen oproept tot geloof en we daarin een verantwoordelijkheid hebben... dat we ons ongeloof nooit kunnen wijten aan het niet uitverkoren zijn. We kunnen nooit zeggen: We konden niet. Hij zal zeggen: Jullie wilden het niet, jullie luisterden niet, jullie deden het niet.

Wat het woordje "uitverkoren" betreft, ik heb geen kennis van de grondtalen dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Wel zie ik het volgende opmerkelijke, wat voor sommigen een tegenstrijdigheid is die ze niet kunnen rijmen:

- De Bijbel spreekt in deze context, die van kind van God zijn, haast nooit over "eerst uitverkoren zijn, dan geloven". De enige tekstverwijzing die me zo te binnen schiet is uit Handelingen 2. Maar er wordt nergens gezegd tegen een ongelovige: Je bent uitverkoren dus je gaat wel geloven.
- Als er tegen gelovigen over uitverkiezing wordt gepraat wordt er wel teruggegaan in de tijd. Paulus spreekt de gemeenten aan wie hij schrijft aan als uitverkorenen. Ook als genoeg dingen niet gaan zoals ze horen te gaan. In Efeze 1 schrijft hij: 4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.

En dat geeft toch wel wat aan van uitverkiezing van eeuwigheid. Maar wat me nu niet moeten doen is er eerste tegenover het tweede gaan zetten en tegen elkaar uitspelen / wegstrepen. Dan kom je tot een conclusie die te kort door de bocht is. Dan kan zijn: "je gelooft omdat je bent uitverkoren" of "je bent uitverkoren omdat je gelooft". Zo simpel ligt het dus niet. Het is niet een van beiden want over beiden staat een hoop in de Bijbel.

De vraag is overigens of het allemaal zo relevant is om veel mee bezig te zijn. Zou dat niet een reden zijn waarom er nooit over uitverkiezing wordt gesproken naar ongelovigen toe? Hoe het ook is, uitverkiezing is Gods werk. Laten we dat maar aan Hem overlaten. En Hij roept ons op tot een aantal zaken. Om de Geest vragen. Geloven. Recht doen, voor verdrukten, wezen en weduwen zorgen. Enzovoorts. Laten we ons maar overgeven aan Hem en doen wat Hij van ons vraagt. Dan mogen we ons uitverkoren weten.... waarom zouden we meer moeten weten dan dat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 05 dec 2007 18:02

Rom 9
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De [9:12] Gen 25:23.meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob [9:13] Mal 1:2.heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Voor God de wereld schiep stonden de uitverkorenen al in Zijn boek des levens.

Op 20,15
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

rom 9
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is [9:14] Deut 32:4. 2 Kron 19:7. Job 34:10.er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik [9:15] Ex 33:19.zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Dus niet omdat een mens wil of werkt voor de zaligheid maar enkel uit genade van God vandaan.

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 05 dec 2007 19:49

Tja, dat laatste is een moeilijk punt. Ik denk zelfs te moeilijk om te kunnen snappen. Daarom moeten we het laten bij wat de Bijbel ons leert en dat is dat God iedereen oproept tot geloof en we daarin een verantwoordelijkheid hebben... dat we ons ongeloof nooit kunnen wijten aan het niet uitverkoren zijn.


Het is een moeilijk punt als je gelooft dat God het geloof in je werkt ;)
(niet dat ik daarmee iets bewijs, daarvoor moeten we de bijbel induiken).

We kunnen nooit zeggen: We konden niet. Hij zal zeggen: Jullie wilden het niet, jullie luisterden niet, jullie deden het niet.

Bedoel je dat we niet kunnen zeggen dat we het niet konden omdat:
We het kunnen willen, of we kunnen luisteren of we het kunnen doen?

De Bijbel spreekt in deze context, die van kind van God zijn, haast nooit over "eerst uitverkoren zijn, dan geloven". De enige tekstverwijzing die me zo te binnen schiet is uit Handelingen 2. Maar er wordt nergens gezegd tegen een ongelovige: Je bent uitverkoren dus je gaat wel geloven.

Dit lijkt de stelling te onderschrijven dat God niet het geloof werkt in degenen die Hij uitverkoren heeft.


Als er tegen gelovigen over uitverkiezing wordt gepraat wordt er wel teruggegaan in de tijd. Paulus spreekt de gemeenten aan wie hij schrijft aan als uitverkorenen. Ook als genoeg dingen niet gaan zoals ze horen te gaan. In Efeze 1 schrijft hij: 4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.

Volgens mij wordt hier generiek gesproken over de daad van Jezus voor de gehele mensheid, en welk doel hij daarmee voor ogen heeft. En niet over specifieke mensen die uitverkoren zijn.

En dat geeft toch wel wat aan van uitverkiezing van eeuwigheid. Maar wat me nu niet moeten doen is er eerste tegenover het tweede gaan zetten en tegen elkaar uitspelen / wegstrepen. Dan kom je tot een conclusie die te kort door de bocht is. Dan kan zijn: "je gelooft omdat je bent uitverkoren" of "je bent uitverkoren omdat je gelooft". Zo simpel ligt het dus niet. Het is niet een van beiden want over beiden staat een hoop in de Bijbel.


Zou het zo zijn dat beide stellingen niet juist zijn omdat het woord uitverkoren niet goed gebruikt wordt? De mensheid is uitgekozen om uit genade heilig voor God te leven. De vraag is dan, geloof je dat ook?

De vraag is overigens of het allemaal zo relevant is om veel mee bezig te zijn. Zou dat niet een reden zijn waarom er nooit over uitverkiezing wordt gesproken naar ongelovigen toe? Hoe het ook is, uitverkiezing is Gods werk. Laten we dat maar aan Hem overlaten. En Hij roept ons op tot een aantal zaken. Om de Geest vragen. Geloven. Recht doen, voor verdrukten, wezen en weduwen zorgen. Enzovoorts. Laten we ons maar overgeven aan Hem en doen wat Hij van ons vraagt. Dan mogen we ons uitverkoren weten.... waarom zouden we meer moeten weten dan dat?


Gelukkig weet ik dat ik enkel uit genade bij/in God gekomen ben. Want gelukkig geloof ik. Maar ik weet niet of God dat nu in mij gewerkt heeft of niet. Waarom ik dat belangrijk vind is het volgende. Als ik met een ongelovige praat, en hij vraagt mij hopeloos: maar ik kan toch helemaal niet zelf geloven? Dan wil ik weten of ik de verlossende woorden: "dat kun je wel!" mag uitspreken..

En dat ik niet tegen iemand zeg: nee dat kun je niet, maar je kunt er wel veel om vragen. Terwijl God al zo duidelijk tegen diegene antwoord in de bijbel: ik heb je lief en daarom ben ik voor je gestorven.

Nog een tekst over geloven en de Heilige Geest onvangen: Efeze 1:13-14.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2007 19:59

goofy1978 schreef:Rom 9
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De [9:12] Gen 25:23.meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob [9:13] Mal 1:2.heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Voor God de wereld schiep stonden de uitverkorenen al in Zijn boek des levens.

Op 20,15
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

rom 9
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is [9:14] Deut 32:4. 2 Kron 19:7. Job 34:10.er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik [9:15] Ex 33:19.zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Dus niet omdat een mens wil of werkt voor de zaligheid maar enkel uit genade van God vandaan.


En zoals ik al zei is dat een eenzijdige benadering want de Bijbel zegt veel meer dan dat. Wat je nu doet is wel A zeggen maar geen B.

Vuurtje, morgen ga ik op je post in :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 05 dec 2007 20:41

Hallo goofy1978,

Bedankt voor je reactie. Dit zijn echt goede teksten voor dit topic.

11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De [9:12] Gen 25:23.meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob [9:13] Mal 1:2.heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.


(dikgedrukte door mij, om aan te geven waarvoor dit stuk geschreven is. Het is om aan te geven dat je niet gerechtvaardigd kunt worden door je werken. Dus denken dat je eeuwig Leven kunt verdienen door goede werken te doen! Maar door te geloven in je redding door Jezus!)

PS Het Ezau heb ik 'gehaat' moet je lezen als 'minder liefgehad'. Zie ook: Lukas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Voor God de wereld schiep stonden de uitverkorenen al in Zijn boek des levens.

Op 20,15
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.


Hoe kom je in het boek des levens? Klopt het dat God de tijd overziet en ons en onze levenswandel al kende voordat we geboren waren?

rom 9
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is [9:14] Deut 32:4. 2 Kron 19:7. Job 34:10.er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik [9:15] Ex 33:19.zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.


God heeft zich dus over ons ontfermd, uit genade, door zijn Zoon te offeren. Daarom kunnen we zalig worden, en niet omdat we het zelf kunnen buiten deze genade om. God heeft zich over ons ontfermd.

Aan het eind van romeinen 9 geeft Paulus nog een keer een duidelijke afsluiting. Hij heeft zojuist een hoofdstuk tegen het werken van je eigen gerechtigheid geschreven. Waar ging het hem dan wel om?

Romeinen 9:30,31
30 Wat kunnen we hieruit nu opmaken? Hoewel ze er niet naar hebben gestreefd, zijn heidenen als rechtvaardigen aangenomen, op grond van hun geloof. 31 Maar Israël, dat ernaar streefde door de wet rechtvaardig te worden, heeft dat niet bereikt. 32 Wat is daarvan de oorzaak? Ze handelden alsof het van hun daden afhing, en niet van geloof. Ze zijn over de steen gestruikeld 33 waarover geschreven staat: ‘In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’
Laatst gewijzigd door Vuurtje op 05 dec 2007 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 05 dec 2007 20:44

En zoals ik al zei is dat een eenzijdige benadering want de Bijbel zegt veel meer dan dat. Wat je nu doet is wel A zeggen maar geen B.


Of is het A zeggen, terwijl er B staat? :P

Vuurtje, morgen ga ik op je post in :)


Top, maar neem alle tijd, ik verplicht me ook tot niets ;)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 05 dec 2007 22:07

Een paar teksten die in dit verband ook van belang zijn:

Rom. 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Rom. 11:36 Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen.
1 Kor. 2:4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,
5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.
1 Kor. 3:5 Wie is Paulus dan, en wie is Apollos? Zij zijn slechts dienaren, door wie u tot geloof gekomen bent, en dat zoals de Heere aan ieder van hen gegeven heeft.
2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, Hij is het Die in onze harten geschenen heeft tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus.
Ef. 3:16 opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens,
17 en Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent
1 Tess. 1:4 Wij weten immers, geliefde broeders, van uw verkiezing door God.
5 Want ons Evangelie is niet alleen in woorden tot u gekomen, maar ook in kracht en in de Heilige Geest en in volle overtuiging; u weet immers hoe wij in uw midden geweest zijn ter wille van u.
6 Ook bent u navolgers geworden van ons en van de Heere, toen u het Woord aannam in veel verdrukking, met blijdschap van de Heilige Geest,
1 Petr. 1:3 Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden,
5 U wordt immers in de kracht van God bewaakt door het geloof, om de zaligheid, die gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd, te ontvangen.
1 Petr. 1:23 u die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

Hoe verhouden geloof en verkiezing zich tot elkaar? Als ik deze teksten moet samenvatten, dan is het God Die het initiatief neemt. Hij komt met de kracht van Zijn Woord en Geest, schijnt in onze harten, roept ons tot het geloof en wederbaart ons door het Woord. Zo horen wij het Woord en geloven dit Woord. Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst lief heeft gehad. Het is het Woord van God dat (toegepast door de Heilige Geest) ons hart raakt en in beweging brengt (tot geloof). Zo blijkt Gods verkiezing in ons leven.

Ook de oproepen tot geloof hebben niet als veronderstelling dat het in de macht van de mens ligt om te geloven, maar het is de oproep zelf die in de kracht van de Geest de mens tot geloof roept en brengt. Dat brengt overigens niets in mindering op de verantwoordelijkheid van de mens om te geloven. Juist omdat de roep van het Woord tot ons komt, hebben we aan dat Woord gehoor te geven.

Vuurtje schreef:
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De [9:12] Gen 25:23.meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob [9:13] Mal 1:2.heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.


(dikgedrukte door mij, om aan te geven waarvoor dit stuk geschreven is. Het is om aan te geven dat je niet gerechtvaardigd kunt worden door je werken. Dus denken dat je eeuwig Leven kunt verdienen door goede werken te doen! Maar door te geloven in je redding door Jezus!)

Het geloof is geen verdienste, maar een instrument waardoor we de redding ontvangen. We verdienen dus niet door het geloof het eeuwige leven, maar we ontvangen het door het geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2007 11:29

Helemaal mee eens. Een vraag die dan blijft is natuurlijk: Hoe zit het met mensen die niet geloven? Dat is voor veel mensen vaak een issue. Dat als je gelooft, je ook gelooft dat God dat geschonken en gewerkt heeft, daar ben ik het helemaal mee eens. Wat veel mensen echter vervolgens zeggen is: Als je niet gelooft dan heeft God dat jou niet geschonken. Anders was je wel gaan geloven. En op zo'n manier ontstaat dus weer het beeld van God, die 2 bakken heeft, uitverkoren en verworpen.... en voor de grondlegging van de wereld iedereen in een van beide bakken heeft gedaan.... voor de zondeval al. Daarmee is de zondeval al door God besloten en in de schepping gelegd, hoe had Hij anders bijvoorbeeld Kain voor de grondlegging van de wereld al hebben kunnen verwerpen?

Gevolg is lijdelijkheid, passiviteit. Ook al roept de Bijbel op om te geloven, als je in de verkeerde bak zit, niet uitverkoren bent, ben je toch al voor je geboorte verdoemd, het staat al vast dat je verloren zal gaan.De gevolgen zijn verstrekkend, er is dan geen evangelie, geen licht meer voor de wereld... Je kan dan niet meer tegen iedereen zeggen: "Geloof en je zal behouden worden" omdat dat voor de meeste mensen niet relevant is, ze gaan immers toch verloren, dat staat allang vast.

Voor zo'n denken moeten we uitkijken, omdat we dan God willen begrijpen... en dat kunnen we niet. Om maar een voorbeeld te geven, God staat boven de tijd. Hij is niet aan tijd gebonden, Hij heeft deze immers zelf geschapen. Dat is verstrekkender dan "duizend jaren zijn voor God als een dag en een dag als duizend jaar". Want daarbij kan je nog steeds onze tijdschronologie aanhouden. Van vroeger naar nu. Maar God is ook niet gebonden aan die chronologie. En dat kunnen we met ons verstand nooit beredeneren. Daarmee wil ik niet pleiten dat God op basis van voorzien geloof (vooruit kijken in de tijd) mensen uitkiest of niet, op basis van hun daden... Maar wel uitsluiten dat we robots zijn die voor onze geboorte geprogrammeerd zijn als uitverkorenen of niet uitverkorenen en daar slechts naar leven. Dan zouden alle oproepen in de Bijbel zinloos zijn, het zou immers automatisme zijn waar we niks mee kunnen... maar de Bijbel roept ons op om te handelen en dat kunnen we dus ook. Niet uit onszelf trouwens....

Vuurtje schreef:Het is een moeilijk punt als je gelooft dat God het geloof in je werkt
(niet dat ik daarmee iets bewijs, daarvoor moeten we de bijbel induiken).


Dat God geloof in je werkt wordt wel op meerdere plaatsen in de Bijbel duidelijk. Even een paar voorbeelden:

6 Jullie zijn verdrietig, omdat ik jullie dat gezegd heb. 7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: (joh 16)

1 Van Petrus, apostel van Jezus Christus. Aan de uitverkorenen die als vreemdelingen verspreid in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bitynië verblijven, 2 door God, de Vader, voorbestemd om, geheiligd door de Geest, gehoorzaam te zijn aan Jezus Christus en met zijn bloed besprenkeld te worden. Genade zij u en vrede, in overvloed.
3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop.
(1 Pet 1)

12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. (Fil 2)

En zo zijn er talloze teksten. Zoals ik echter al aangaf moeten we waken voor het beeld dat mensen die niet geloven, dus gewoon niet geloven omdat het niet in hen gewerkt is. Ze hebben niets gekregen dus kunnen niets. Ik denk bijvoorbeeld aan de gelijkenis van de talenten, waar iemand wel een talent krijgt maar die in de grond begraaft... en daarop afgerekend wordt. Ik denk aan de 5 dwaze meisjes die niet genoeg olie in hun lampen hadden en daarom de bruiloft misten. En aan de mensen tegen wie Jezus zegt: Ik had honger en jullie hebben me geen eten gegeven, dorst en me niets te drinken gegeven. Allemaal uit Mattheus 25.... waar het helemaal over de verantwoordelijkheid gaat die we krijgen... en de consequenties van ons handelen. Interessant om even te lezen.

De Bijbel zegt overigens ook dit over God:

- God heeft geen behagen in de dood van de goddelozen.
- Christus offer is niet voldoende voor onze zonden alleen maar voor die van de hele wereld.
- God wil dat niemand verloren gaat maar allen behouden worden.
- Jezus zegt tegen Jeruzalem: Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, hoe dikwijls heb ik jullie willen verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt, maar jullie hebben het niet gewild. (Hier staat dat God zegt: Ik wil wel, maar jullie willen niet)

Goed voor het totaalplaatje om dat ook te zien. Maar ga dat maar weer proberen te rijmen met de uitverkiezing vanaf de grondlegging, Gods soevereiniteit en alwetendheid. Het wordt er niet makkelijker op. We komen er uiteindeijk gewoon niet uit. Vandaar ook mijn oproep het te laten bij wat God van ons vraagt en de rest aan Hem over te laten.

Bedoel je dat we niet kunnen zeggen dat we het niet konden omdat:
We het kunnen willen, of we kunnen luisteren of we het kunnen doen?


Wat ik bedoel ik dat we de uitverkiezing nooit als argument kunnen gebruiken voor ons ongeloof. Je kan niet zeggen: Als ik uitverkoren ben ga ik wel geloven, zo niet, dan niet... dus ik wacht maar af. Je kan niet de schuld bij God leggen dat je niet gelooft... Als je niet gelooft is dat je eigen schuld, je eigen fout. Niet alleen vanuit het verleden (zondeval waar we allemaal mee belast zijn) maar ook vanuit het heden.

Dit lijkt de stelling te onderschrijven dat God niet het geloof werkt in degenen die Hij uitverkoren heeft.


Weet ik niet, ik geloof dat Hij het wel werkt maar dat het is dus een tweezijdig verhaal. Anders hebben we voor de wereld geen boodschap meer behalve: Wacht maar af of het in je gewerkt wordt, dan merk je vanzelf dat of je uitverkoren bent of niet. En dat is natuurlijk in strijd met de Bijbelse lijn. Net als "zeg het maar tegen allemaal, dan zeg je het ook wel tegen de uitverkorenen".

Volgens mij wordt hier generiek gesproken over de daad van Jezus voor de gehele mensheid, en welk doel hij daarmee voor ogen heeft. En niet over specifieke mensen die uitverkoren zijn.


Paulus schrijft dit niet in het algemeen maar specifiek aan een gemeente (zie de aanhef van Efeze 1)

Aan de andere kant moeten we hier ook mee uitkijken... want in handelingen 22 zegt Paulus tegen de Joden die hem daarna willen doden:

14 En hij zeide: De God onzer vaderen heeft u voorbestemd om zijn wil te leren kennen en de Rechtvaardige te zien en een stem uit zijn mond te horen; 15 want gij moet getuige voor Hem zijn bij alle mensen, van hetgeen gij gezien en gehoord hebt.

Toch wel wat om dat tegen de Joden die hem vervoglens willen doden te zeggen....

Om het antwoord kort te houden: De lijn om het evangelie te vertellen en dan te vragen: Geloof je dat ook...? lijkt me Bijbels heel verantwoord. Als we geloven mogen we ons uitverkoren weten.... verder moeten we het denk ik maar laten voor wat het is, we komen er toch niet uit anders :)

Gelukkig weet ik dat ik enkel uit genade bij/in God gekomen ben. Want gelukkig geloof ik. Maar ik weet niet of God dat nu in mij gewerkt heeft of niet. Waarom ik dat belangrijk vind is het volgende. Als ik met een ongelovige praat, en hij vraagt mij hopeloos: maar ik kan toch helemaal niet zelf geloven? Dan wil ik weten of ik de verlossende woorden: "dat kun je wel!" mag uitspreken..


Dat kan je.... Jezus riep de mensen daar toch ook toe op? De discipelen toch ook? En mensen gaven daaraan gehoor. Dus ja, dat kunnen ze... Als je bidt zal Hij je geven, als je klopt zal Hij opendoen, als je zoekt zul je vinden. Dat zegt Jezus zelf. Hij zegt ook: Als jullie vaders je al brood geven als je dat vraagt, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel je dan de Geest geven als je Hem daar om vraagt?! Dat kan je dan aan hen meegeven. Met een boodschap van zekerheid daarbij dus. Als je het Hem vraagt geeft Hij het ook zeker weten. Dat is niet maar afwachten. Dat is geloven.

Nog een tekst over geloven en de Heilige Geest onvangen: Efeze 1:13-14.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.


Maar als je dus even terugleest vanaf vers 1 t/m 8 ofzo lees je dat ze daartoe voorbestemd waren. :) Dit is dus uit het zelfde hoofdstuk waar ik uit geciteerd had en waarvan jij je afvroeg af dat niet puur algemeen was :) Zo zie je maar weer, als je alleen voor A of B gaat, loop je altijd tegen problemen aan.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 dec 2007 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 06 dec 2007 12:30

Hallo Elbert,

Bedankt voor alle nuttige teksten. Alleen heb ik nu wel een probleem, hier heb ik een dagtaak aan om alle teksten in hun verband te interpreteren ;) Ik ben gewoon om minstens het hele hoofdstuk eromheen te lezen. Off-topic: en dan te bedenken dat deze hoofdstuk/vers indeling later is gemaakt (volgens mij zelfs de leestekens), en niet terug te vinden is in de oorspronkelijke teksten. Dus het kan zeker geen kwaad om nog meer eromheen te lezen.

Ik ben het met je eens dat God het initiatief heeft genomen. Sowieso door een weg voor ons te openen om weer in een relatie met Hem te kunnen leven. Namelijk door de straf die ons toekwam, op zijn Zoon (Woord van God) te leggen. Daaraan is duidelijk te zien dat God ons eerst heeft liefgehad. Zonder zijn genade waren wij reddeloos verloren.

Ik ben het dus ook met je eens dat we door het geloof niets verdienen, het leek er inderdaad op dat ik dat zei. Zo zie je maar weer het belang van lezen in de context, want ik ben er vrij duidelijk over geweest ;)

Ook ben ik het met je eens dat hij ons roept tot geloof. Lees de bijbel en God schreeuwd het je toe!

Groet,
Vuurtje

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 06 dec 2007 13:07

Marnix,

Als ik je mail lees spelen er bij mij de volgende issues.

1. Wordt er in de bijbel inderdaad bedoeld dat God van tevoren specifieke mensen heeft uitgekozen en anderen niet?

In je aangehaalde hoofdstuk Efeze ben ik nog steeds van mening dat het hier algemeen bedoeld is. Weliswaar gezegd tegen een gelovige gemeente, maar ook tegen gelovigen kun je algemeen over de mensheid praten, daar maken ze nog steeds onderdeel van uit!

2. Ook al weet God van tevoren welke beslissingen je maakt (en zou hij zelfs aan de hand daarvan iedereen letterlijk in een boek hebben gezet) dan nog wordt je hierdoor totaal niet beinvloed. Het kennen van iemand en weten wat hij gaat doen is iets totaal anders dan dat diegene het zo gaat doen omdat iemand anders al weet dat hij het gaat doen.

3. Werkt de Heilige Geest inderdaad het eerste geloof, of komt hij door het geloof (zodat we steeds meer op God gaan lijken in willen, werken, kennen enz.)? Zie eerder genoemde tekst Efeze 1:13-14
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.

Zie ook vers 15-17
15 Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in den Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen,
16 Houde niet op voor u te danken, gedenkende uwer in mijn gebeden;
17 Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis;

Groet,
Vuurtje

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 06 dec 2007 16:47

Als iemand je vraagt of hij zelf kan geloven zal het antwoord nee moeten zijn.

Ef 2,8
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

Joh 3,27
Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

Joh 6,44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Rom 3
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.

Nee geloven is geen vrucht meer van een mens.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten