hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 13 feb 2008 13:45

lammetje schreef:het huwelijksformulier is overigens wel gebaseerd op de Bijbel!

Door iemand die iets op een bepaalde manier heeft geinterpreteerd ja.

Galateia schreef:
Speedy schreef:Ja, dit druist tegen Gods plan in. Ik moet me misschien hier niet mee bemoeien en misschien gelijk de laatste reactie ook. Maar juist wat je hier neer zet geeft denk ik het onderscheidene uitgangspunt aan. God heeft de mens geschapen naar ZIJN beeld. In die schepping heeft God de vrouw geschapen (naast andere kwaliteiten en capaciteiten) om kinderen voort te brengen. De weg die God met een man en vrouw voor heeft is om samen verder te gaan en daar horen ook oa het voortbrengen van kinderen bij (als Hij het geeft). Jij kiest er voor (en dat moet jezelf weten) om van die weg af te stappen en te zeggen wij zijn niet geschikt voor om kinderen te krijgen en jullie wensen geen zwangerschap. Dat is jullie keuze en NIET die van God. Dat je gebruik maakt van de mogelijkheid tot adoptie is jouw keuze en daar kan zelfs God ook Zijn zegen aangeven, maar dat wil niet zeggen dat het Zijn weg is.


Ok, Speedy, en nu komt het wonderlijke. Ik kan dit NIET geloven. Wij hebben er inderdaad al jaren geleden HEEL BEWUST voor gekozen om biologische kinderen tegen te houden. Dat voelde goed zo. God had kinderen voor ons, ergens op een plekje op deze wereld, zulke mooie kinderen, dat we die zelf nooit zo zouden kunnen voortbrengen. Altijd goed gevoel over gehad. Nooit getwijfeld. God heeft een plan met ons en wanneer God een plan heeft, dan zal dat gebeuren ook. Want hij is God, Hij is Almachtig. Hij is onze God en we vertrouwen op Hem!

Zometeen gaan we aan de eerste verplichte adoptiecursus-middag beginnen. Omdat we ons anderhalf jaar geleden op hebben gegeven. Toevallig ging ik 2 maanden geleden naar de dokter met wat klachten. Iets simpels. Ik eindigde bij de gynaecoloog en die vertelde me een maand geleden dat wij nooit zonder medisch ingrijpen (er zit bij mij iets flink verkeerd) geen kinderen hadden kunnen krijgen of kunnen krijgen.

Allemaal geheel toevallig. Als ik niet toevallig iets van die specifieke klachten aan de huisarts had verteld, dan was ik niet bij de gynaecoloog terecht gekomen, dan hadden we het misschien nooit geweten.

En al die tijd bewust tegen gehouden (ook al viel er niks tegen te houden, haha). En dat voelde alsof het zo hoorde. Want God heeft kindjes voor ons, dat wist Hij al voor wij het wisten.

Wat is er dan mis met onze oorsronkelijke adoptiemotief? Volgens mij niks. God heeft ons dat verlangen gegeven en dat is goed. We gaan geen medische kunstgrepen doen voor een biologisch kind. Als wij de laatste maand iets gevoeld hebben is het wel Gods grootheid.

Wat mensen ook zeggen, je weet het grote plan voor je leven niet. Voor de een heeft God een prachtig groot gezin in de planning staan, voor de ander een carriere die misschien ooit voor veel mensen verschil kan maken. Gods plannen zijn zo ondoorgrondelijk en voor iedereen zo verschillend.

En dat is mijn geloof. Mijn God zal ik nooit begrijpen. Maar God ziet ons allemaal, houdt van ons allemaal legt wel of geen verlangens in onze harten. Hij werkt op Zijn manier door ons heen.

Je kunt nooit zeggen dat God een universeel plan heeft met iedereen: kinderen krijgen. Ik kan het gewoon niet geloven!

Amen!

MissF schreef:Ik ben het ook geheel eens met dat de vrouw is geschapen om kinderen te krijgen.

De vrouw is zo geschapen dat ze kinderen kan krijgen. Maar er staat nergens in de bijbel dat élke vrouw kinderen moet krijgen.

lammetje schreef:Ik vermoed dat we op een heel andere lijn qua 'geloven' liggen. Misschien hoort dit hier niet thuis, maar ik vind de gebruikers van refoweb soms niet zo refo meer wat in het begin wel was, Het lijkt steeds wel makkelijker te gaan met geloof, bekering en eigen wegen kiezen. Men zegt dat ze met God gemaakt zijn, hier mag ik niet over oordelen, maar vind het toch knap dat je een weg kunt kiezen sámen met God, waarvan God in Zijn Woord het tegenovergestelde laat lezen (en dit gaat niet alleen over hoeveel kinderen, maar op veel andere gebieden ook!)

Sowieso ben ik geen refo, nooit geweest ook. Ik ben christen. En ja, besluiten kan je nemen samen met God. God kan duidelijk maken welke beslissing je moet nemen, op meerdere manieren. Het laatste wat jij hier zegt, over dat God in Zijn woord het tegenovergestelde zegt, dat is jouw interpretatie. Dat is iets waar het hier volgens mij vooral om draait. Dingen worden anders geinterpreteerd. En dat is op zich niet zo erg, maar dus moet je niet gaan beweren dat mensen dingen doen die tegen Gods wil (of de bijbel) in gaan.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2008 14:05

Funlover schreef:
En ga zo maar door. Wie zijn wij om uit te maken wat goed voor je is? Als ik zie hoe de bijbel uit z'n verband word gerukt om het in het juiste straatje te passen vind ik dat zo enorm verdrietig....


Niet de bijbel wordt uit het verband gerukt, maar de gereformeerde interpratie wordt ter discussie gesteld. Dat is een zeer groot verschil.

Waar Joden niet moeilijk doen over tal van interpretaties, wordt door de gereformeerde gezindte alles als onwaarheid bestempeld wat niet overeenkomt met de gereformeerde interpretatie van bijbel. Het is een absolute leer geworden, en dat staat haaks op de bijbelse (want een Joodse) traditie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2008 14:33

lammetje schreef:vermoed dat dit mijn laatste reactie in dit topic wordt, want volgens mij komen we hier nooit uit en ik kan nog 100 pagina's vol posten waar jullie weer opin gaan en ik daar weer opin ga en jullie weer enz enz enz.

Ik vermoed dat we op een heel andere lijn qua 'geloven' liggen. Misschien hoort dit hier niet thuis, maar ik vind de gebruikers van refoweb soms niet zo refo meer wat in het begin wel was, Het lijkt steeds wel makkelijker te gaan met geloof, bekering en eigen wegen kiezen. Men zegt dat ze met God gemaakt zijn, hier mag ik niet over oordelen, maar vind het toch knap dat je een weg kunt kiezen sámen met God, waarvan God in Zijn Woord het tegenovergestelde laat lezen (en dit gaat niet alleen over hoeveel kinderen, maar op veel andere gebieden ook!)


Tja en ik ben blij dat de refowereld op sommige punten wat aan het veranderen is. Want nergens worden we in de Bijbel verplicht om eenmaal getrouwd zo snel en zo veel mogelijk kinderen te krijgen. De Bijbel laat dus niet het tegenovergestelde lezen.... het is hooguit de cultuur die dat doet. Kijk dus uit dat je niet op basis van de cultuur de Bijbel gaat uitleggen.... het hoort andersom te zijn. En dan zijn sommige veranderingen een goede zaak. Vroeger mocht je ook niet fietsen op zondag. ;)

De Bijbel is overigens niet zo duidelijk, de voortplantingsopdracht heeft duidelijk een reden: Om de aarde te bevolken. Er waren toen nog weinig mensen en de opdracht was om de aarde te bevolken... en dat is lang en breed gebeurd. Als je nu trouwt, na 5 jaar je eerste kind krijgt en het bij 3 kinderen houdt kan je net zo gezegend zijn als wanneer je gelijk na het trouwen probeert zwanger te raken en minimaal 7 kinderen krijgt. Maak je daarover vooral geen illusies ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 13 feb 2008 15:06

We kunnen dit topic beter sluiten met de woorden "een ieglijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd"want we komen nooit tot een end.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 feb 2008 16:00

Het lijkt soms wel de omgekeerde wereld. Je moet gaan bewijzen vanuit de Bijbel dat je wel mag wachten met het krijgen van kinderen.
Kun je ergens lezen in de Bijbel dat ze dat deden?
Kun je ook maar ergens lezen dat ze eerst maar eens aan elkaar moesten wennen?
Dat de vrouw vond dat ze haar studie eerst maar eens nuttig moest besteden.
Dat er eerst bepaalde kinder verlang gevoelens moeten zijn om kinderen te krijgen?
Heeft God het zelf niet zo geschapen dat als je gemeenschap hebt er een mogelijkheid is om zwanger te worden?

En dat vervuld de aarde , wie bepaald dat de aarde vol is?
Is Christus dan al terug gekomen?
Denken jullie niet dat het erom gaat dat het getal van de uitverkorene vol is zodat Hij terug kan komen?

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 13 feb 2008 16:21

Ik denk dat het punt is dat ik niet inzie waarom ik alles wat in de bijbel staat moet kopiëren naar mijn eigen leven. De cultuur was namelijk totaal anders. Dus idd kan je in de bijbel niet lezen dat ze wachtten met kinderen krijgen, maar waarom zou ik dat dan niet mogen. Vrouwen hadden ook een totaal andere positie dan nu, toen was er uberhaupt geen sprake van studie, dus nee ook om die reden werd het krijgen van kinderen niet uigesteld. Maar ik ben blij dat ik nu wel de mogelijkheid heb om te studeren en ik wil mijn studie ook graag nuttig inzetten.
Volgens mij was het leven van een vrouw toen meer ingericht op het krijgen van kinderen en werd het als soort van schande gezien als er geen kind kwam, dus ik denk dat elke vrouw toen wel een verlangen had tot het krijgen van kinderen.
En dat de aarde vol is: er is eerder sprake van overbevolking dan van bevolkingstekort, dus dat lijkt me wel duidelijk.[/quote]

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 13 feb 2008 16:26

tante-tortel schreef:Het lijkt soms wel de omgekeerde wereld. Je moet gaan bewijzen vanuit de Bijbel dat je wel mag wachten met het krijgen van kinderen.
Kun je ergens lezen in de Bijbel dat ze dat deden?
Kun je ook maar ergens lezen dat ze eerst maar eens aan elkaar moesten wennen?
Dat de vrouw vond dat ze haar studie eerst maar eens nuttig moest besteden.
Dat er eerst bepaalde kinder verlang gevoelens moeten zijn om kinderen te krijgen?
Heeft God het zelf niet zo geschapen dat als je gemeenschap hebt er een mogelijkheid is om zwanger te worden?

En dat vervuld de aarde , wie bepaald dat de aarde vol is?
Is Christus dan al terug gekomen?
Denken jullie niet dat het erom gaat dat het getal van de uitverkorene vol is zodat Hij terug kan komen?


Nee,
De bijbel zwijgt erover, dus kun je niet met de hand op de Bijbel staande houden dat men met alle geweld kinderen moet gaan kweken binnen de huwelijkse staat.

en je onderschat God een beetje dat hij zijn wederkomst laat afhangen van onze voortplantingsdrang.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 16:27

De bijbel is gewoon onwijs lastig. Lang niet alles staat er in, helaas.
Bij sommige onderwerpen spreekt de Bijbel zich zelfs enorm tegen. Dan moet je dus gaan kiezen wat jij denkt dat goed is.
Ik interpreteer de Bijbel zo, dat ik echt niet persé meteen kinderen hoef te krijgen, maar ook mijn andere gaven voorop mag stellen. Een ander interpreteerd dat anders.
maar wat ik heel erg mis aan sommige antwoorden hier, is dat er totaal geen respect wordt getoond voor andersdenkenden, terwijl het hier absoluut niet om een feit gaat, maar om een interpretatie, of een mening, want echt letterlijk staat niet in de Bijbel dat je moet trouwen en meteen zwanger moet willen worden.

Ik vind het ook erg kwalijk dat mensen scheiden en veranderen van kerk gaan vergelijken met het wel of niet krijgen van kinderen. Een kind is iets heel kwetsbaars, iets wat een enorme verantwoordelijkheid is. Ga alsjeblieft allemaal eens wat meer nadenken voor je zwanger wilt worden (nite dat mensen het hier niet doen, begrijp me niet verkeerd!) en besef dat het niet zomaar iets is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 16:37

Natuurlijk is zwanger zijn en een kind krijgen niet net zoiets als een broodje bij de bakker halen. Het is een enorme verantwoordelijkheid, daar ben ik me ook echt wel van bewust.
Maar het idee is hetzelfde, of het nu over kinderen gaat of over scheiden of over van kerk wisselen, als iets 'men' niet aanstaat zoals het 'hen' uitkomt dan veranderen we dat gewoon ZELF!

Las vanmiddag nog een regel van een ds die schreef over het huwelijk/gezinsvorming:

"Natuurlijk zijn we tegen abortus, we gruwen er terecht van. Maar beseffen we wel dat abortus de uiterste consequentie is van de mens die meent alles in eigen hand te hebben als het gaat over gezinsvorming? Is veel verontwaardiging over abortis wel oprecht, gezien de eigenwillige praktijken die we erop na houden bij het levensbegin? Het is maar een vraag.... "

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 13 feb 2008 17:14

Maar het idee is hetzelfde, of het nu over kinderen gaat of over scheiden of over van kerk wisselen, als iets 'men' niet aanstaat zoals het 'hen' uitkomt dan veranderen we dat gewoon ZELF!


Ik heb niet het idee dat ik zelf iets verander. Ik heb (nog) geen kinderwens, en ik heb ook niet het idee dat God vind dat ik persé vind dat ik nu kinderen moet krijgen. Dus dat is mooi dan doe ik het gewoon niet. Er is dus geen sprake van veranderen. We verschillen zoals vaker in deze discussie is aangegeven van interpretatie.
Verder vind die zin van die ds niet echt ergens op slaan. Bij abortus is er al een kind dat je weghaalt, in het geval van anticonceptie is dat kind er nog niet.
Nog een punt als je zelf sex hebt en je wordt zelf zwanger hoe weet je dan dat dit op Gods tijd is? In de meeste gevallen is het toch normaal dat je als je sex hebt zonder anticonceptie daar kinderen van kunnen komen, dat is toch gewoon een regel van de natuur.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 17:30

Ik vraag me af of er nog steeds zeer grote gezinnen (10+ kinderen) zijn als je bij ieder kind een cursus en een interview-proces moet afleggen zoals wij bij onze adoptie moeten doen?

André

Berichtdoor André » 13 feb 2008 18:00

jamillah schreef:Kijk Evelien, dat is praat!

Ik krijg hier links en rechts al reacties of ik niet al in mn mid-life crisis terecht ben gekomen 8)
Whaha, denk ik niet, maar een strak plan joh! Je man staat er ook helemaal achter? Ook niet geheel onbelangrijk. ;/

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 13 feb 2008 18:10

LauraC schreef:Ik vraag me af of er nog steeds zeer grote gezinnen (10+ kinderen) zijn als je bij ieder kind een cursus en een interview-proces moet afleggen zoals wij bij onze adoptie moeten doen?


Zulke grote gezinnen vind ik bijna onverantwoord.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 13 feb 2008 18:21

Dat bepalen ouders volgens mij zelf. Ken er nog genoeg van 10+ waar helemaal niet meer mis mee is als een 'standaard' gezin.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 18:22

Toetsenbord schreef:Dat bepalen ouders volgens mij zelf. Ken er nog genoeg van 10+ waar helemaal niet meer mis mee is als een 'standaard' gezin.

Maar wel een beetje scheef vind je niet?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten