hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 11:31

Lammetje, natuurlijk twijfel je niet over je kind(eren) en natuurlijk heb je die als cadeautje van God gekregen! Laat daar nooit twijfel over bestaan!

Bovendien moet een ieder doen en laten en denken wat hij/zij zelf wil, doe ik zelf ook, dus ik ga je niet aanvallen ofzo.

Maar als ik alles zo lees, dan ben ik wel verbaasd. Want eigenlijk - en verbeter me als ik het fout interpreteer - komt het erop neer, dat het huwelijk bedoeld is om kinderen te krijgen? Dat voortplanten iets is, wat je moet doen op grond van de Bijbel?

Met andere woorden: als je geen kinderwens hebt, dan moet je eigenlijk niet trouwen. Want trouwen betekent dat je een kinderwens hoort te hebben?

Of interpreteer ik het nu verkeerd?!

Dan vraag ik me meteen iets anders af. Ik heb vroeger nooit een enorme kinderdrang gehad ofzo. Nu blijkt dat ik wel degelijk een kinderwens heb, maar dan een adoptiewens. Ik kijk er helemaal naar uit. We willen niet eens biologische kinderen. Wij hebben er heel bewust voor gekozen ons niet voort te planten. We willen niet eens baby's, lieft iets oudere kinderen. Maar geen zwangerschap en de hele mikmak. Druist dat dan volgens jouw opvattingen in tegen Gods plan?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

sela

Berichtdoor sela » 13 feb 2008 11:34

ben getrouwd onder het 'oude formulier'. :P
ik noem mijn echtgenoot dus 'mijn heer'
dat is idd soms wel taal die ik nooit in het dagelijks leven gebruik.

jongens, het zijn niet alleen lammetje haar standpunten. wij drijven haar ook in een hoek op deze manier. laten we blij zijn dat ze God en Zijn geboden op haar manier wil volgen en dat ze op haar manier een lichtend licht wilt zijn. Dat is een mooi doel om na te streven.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 13 feb 2008 11:34

Als er zoveel duidelijke teksten staan over dat kinderen een zegen op je huwelijk is, die we ook perse moeten krijgen dan ben ik wel benieuwd. Ik ben het overigens wel met je eens dat als je kinderen krijgt dat een grote zegen is, maar waarom is die zoveel belangrijker dan andere zegens. En waarom zou je die tegen je wil in moeten ontvangen, volgens mij zou een kind voor mij nu niet perse een zegen zijn. hmm beetje vaag misschien, maar ik begrijp je gewoon echt niet.
En ik vind het huwelijksformulier die in de rechtsere refokerken wordt gebruikt nou niet persé gezaghebbend of in één lijn met de bijbel. Sowieso vind ik niet dat je formulieren als bewijs voor je gelijk moet aantonen, gebruik dan nog liever de bijbelgedeelten die van toepassing zijn op dat gedeelte van het formulier.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 11:38

Ok, ik ben nu toch echt helemaal verward?! Huwelijksformulieren... klinkt als iets wat je invult. Jullie spreken over 'ja' zeggen tegen een formulier. Tegen de inhoud dan. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Invullen? Moet je iets tekenen? Wordt er iets voorgelezen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 13 feb 2008 11:42

Galateia schreef:
Dan vraag ik me meteen iets anders af. Ik heb vroeger nooit een enorme kinderdrang gehad ofzo. Nu blijkt dat ik wel degelijk een kinderwens heb, maar dan een adoptiewens. Ik kijk er helemaal naar uit. We willen niet eens biologische kinderen. Wij hebben er heel bewust voor gekozen ons niet voort te planten. We willen niet eens baby's, lieft iets oudere kinderen. Maar geen zwangerschap en de hele mikmak. Druist dat dan volgens jouw opvattingen in tegen Gods plan?


Ja, dit druist tegen Gods plan in. Ik moet me misschien hier niet mee bemoeien en misschien gelijk de laatste reactie ook. Maar juist wat je hier neer zet geeft denk ik het onderscheidene uitgangspunt aan. God heeft de mens geschapen naar ZIJN beeld. In die schepping heeft God de vrouw geschapen (naast andere kwaliteiten en capaciteiten) om kinderen voort te brengen. De weg die God met een man en vrouw voor heeft is om samen verder te gaan en daar horen ook oa het voortbrengen van kinderen bij (als Hij het geeft). Jij kiest er voor (en dat moet jezelf weten) om van die weg af te stappen en te zeggen wij zijn niet geschikt voor om kinderen te krijgen en jullie wensen geen zwangerschap. Dat is jullie keuze en NIET die van God. Dat je gebruik maakt van de mogelijkheid tot adoptie is jouw keuze en daar kan zelfs God ook Zijn zegen aangeven, maar dat wil niet zeggen dat het Zijn weg is.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 11:54

Speedy schreef:Ja, dit druist tegen Gods plan in. Ik moet me misschien hier niet mee bemoeien en misschien gelijk de laatste reactie ook. Maar juist wat je hier neer zet geeft denk ik het onderscheidene uitgangspunt aan. God heeft de mens geschapen naar ZIJN beeld. In die schepping heeft God de vrouw geschapen (naast andere kwaliteiten en capaciteiten) om kinderen voort te brengen. De weg die God met een man en vrouw voor heeft is om samen verder te gaan en daar horen ook oa het voortbrengen van kinderen bij (als Hij het geeft). Jij kiest er voor (en dat moet jezelf weten) om van die weg af te stappen en te zeggen wij zijn niet geschikt voor om kinderen te krijgen en jullie wensen geen zwangerschap. Dat is jullie keuze en NIET die van God. Dat je gebruik maakt van de mogelijkheid tot adoptie is jouw keuze en daar kan zelfs God ook Zijn zegen aangeven, maar dat wil niet zeggen dat het Zijn weg is.


Ok, Speedy, en nu komt het wonderlijke. Ik kan dit NIET geloven. Wij hebben er inderdaad al jaren geleden HEEL BEWUST voor gekozen om biologische kinderen tegen te houden. Dat voelde goed zo. God had kinderen voor ons, ergens op een plekje op deze wereld, zulke mooie kinderen, dat we die zelf nooit zo zouden kunnen voortbrengen. Altijd goed gevoel over gehad. Nooit getwijfeld. God heeft een plan met ons en wanneer God een plan heeft, dan zal dat gebeuren ook. Want hij is God, Hij is Almachtig. Hij is onze God en we vertrouwen op Hem!

Zometeen gaan we aan de eerste verplichte adoptiecursus-middag beginnen. Omdat we ons anderhalf jaar geleden op hebben gegeven. Toevallig ging ik 2 maanden geleden naar de dokter met wat klachten. Iets simpels. Ik eindigde bij de gynaecoloog en die vertelde me een maand geleden dat wij nooit zonder medisch ingrijpen (er zit bij mij iets flink verkeerd) geen kinderen hadden kunnen krijgen of kunnen krijgen.

Allemaal geheel toevallig. Als ik niet toevallig iets van die specifieke klachten aan de huisarts had verteld, dan was ik niet bij de gynaecoloog terecht gekomen, dan hadden we het misschien nooit geweten.

En al die tijd bewust tegen gehouden (ook al viel er niks tegen te houden, haha). En dat voelde alsof het zo hoorde. Want God heeft kindjes voor ons, dat wist Hij al voor wij het wisten.

Wat is er dan mis met onze oorsronkelijke adoptiemotief? Volgens mij niks. God heeft ons dat verlangen gegeven en dat is goed. We gaan geen medische kunstgrepen doen voor een biologisch kind. Als wij de laatste maand iets gevoeld hebben is het wel Gods grootheid.

Wat mensen ook zeggen, je weet het grote plan voor je leven niet. Voor de een heeft God een prachtig groot gezin in de planning staan, voor de ander een carriere die misschien ooit voor veel mensen verschil kan maken. Gods plannen zijn zo ondoorgrondelijk en voor iedereen zo verschillend.

En dat is mijn geloof. Mijn God zal ik nooit begrijpen. Maar God ziet ons allemaal, houdt van ons allemaal legt wel of geen verlangens in onze harten. Hij werkt op Zijn manier door ons heen.

Je kunt nooit zeggen dat God een universeel plan heeft met iedereen: kinderen krijgen. Ik kan het gewoon niet geloven!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 11:57

Ik ben het ook geheel eens met dat de vrouw is geschapen om kinderen te krijgen.
Ik vind het alleen absoluut NIET waar dat dat persé meteen na je trouwen moet.
Ik kan ook wel in de Bijbel vinden dat het goed is om kinderen te krijgen, maar ik kan nog steeds niet vinden dat dat persé na je trouwen moet, dat je niet een tijdje mag wachten.
En dan bedoel ik niet wachten tot je 38 bent en je geen kinderen meer kunt krijgen, maar ik bedoel een korte tijd wachten, om de eenvoudige reden dat ik geloof dat God mij de gave heeft geschonken om mijn werk goed te doen. Als ik aan het begin van ons trouwen zwanger was geworden had ik mijn opleiding niet af kunnen maken, en had ik nu geen baan gehad waarik met zoveel liefde en zorg mijn gave kan gebruiken.

Wanneer is er hier iemand die mij gaat melden waarom je kinderen meteen na je huwelijk moet krijgen? Of het niet een jaartje tegen mag houden bewust?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 12:10

MissF schreef:Ik ben het ook geheel eens met dat de vrouw is geschapen om kinderen te krijgen.


Over 1 ding kunnen we het eens zijn: de man is dat in elk geval niet... :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 12:43

vermoed dat dit mijn laatste reactie in dit topic wordt, want volgens mij komen we hier nooit uit en ik kan nog 100 pagina's vol posten waar jullie weer opin gaan en ik daar weer opin ga en jullie weer enz enz enz.

Ik vermoed dat we op een heel andere lijn qua 'geloven' liggen. Misschien hoort dit hier niet thuis, maar ik vind de gebruikers van refoweb soms niet zo refo meer wat in het begin wel was, Het lijkt steeds wel makkelijker te gaan met geloof, bekering en eigen wegen kiezen. Men zegt dat ze met God gemaakt zijn, hier mag ik niet over oordelen, maar vind het toch knap dat je een weg kunt kiezen sámen met God, waarvan God in Zijn Woord het tegenovergestelde laat lezen (en dit gaat niet alleen over hoeveel kinderen, maar op veel andere gebieden ook!)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 13 feb 2008 12:43

Waarom moeten er nu persé kinderen voortgebracht worden? Ik ben het ermee eens dat niet de man geschapen is om kinderen te brengen, maar speedy als je bedoelt dat vrouwen als belangrijkste taak hebben kinderen te baren ben ik dat niet met je eens. Waarom zou dat zo zijn?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 12:55

Nou, Lammetje, ik vind best dat jij jouw mening mag hebben hoor. En ik heb echt respect voor jouw manier van huwelijk, om meteen kinderen te krijgen.
Maar dat wil niet zeggen dat mensen die het anders doen, zoals wij, niet meer in God geloven, of niet doen wat Hij verlant van ons. Ik vind het erg jammer dat er nog steeds mensen zijn die zo blijven hangen in hun eigen geloof en hun interpretatie ervan, en zo anderen echt veroordelen. Het blijft gewoon zo dat deze tijd anders is. En hoe lastig het ook is om te ontdekken welke regels je wel en niet meer toepast in deze tijd, er zijn gewoon dingen die anders zijn.
En ook wij hebben echt wel 'het lijntje met God' over dit soort dingen. Ook wij bidden regelmatig om Gods leiding, ook hierin. En wij zijn erachter gekomen dat God van ons niet vraagt om meteen maar kinderen te krijgen. Ik ben erachter gekomen dat het heel goed is om eerst mijn gaven op andere gebieden te gebruiken, die ik niet meer kan gebruiken als ik een kind zou hebben.
maar daarmee ben ik niet fout, of ga ik niet tegen Gods wil in! Helemaal niet! Want ik wil dolgraag kinderen, alleen niet meteen na mijn huwelijk. En dat is het verschil. Maar daarmee zit jij niet fout, en ik ook niet. maar we doen het wel op onze eigen manier, en ik denk dat die allebei prima is. Als je er samen mte God maar uit komt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2008 13:14

lammetje schreef:Nee ik ben niet onzeker over mijn eigen keuze mbt kinderen krijgen/nemen/plannen. Ik kan het soms gewoon niet geloven dat er zoveel mensen anders denken, terwijl het zo duidelijk in de Bijbel staat. Nee ik kan dit niet accepteren en respecteren omdat het pal tegen Gods Woord ingaat. Dáárom vind ik het zo erg dat mensen gewoon doorrazen en leven zoals het hen uitkomt.


Jij vind dat het duidelijk in de Bijbel staat. Dat is jouw interpretatie. Een ander interpreteert dat anders.
Jij vind dat het pal tegen Gods woord in gaat. Dat is jouw interpretatie. Een ander interpreteert dat anders.

Ieder heeft zijn interpretatie van de Bijbel. Jij de jouwe, ik de mijne. Het is niet aan jou of aan mij om te oordelen of het gedrag van een ander wel of niet volgens Gods woord is. Dat doet God gelukkig zelf.

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 13 feb 2008 13:16

lammetje schreef:vermoed dat dit mijn laatste reactie in dit topic wordt, want volgens mij komen we hier nooit uit en ik kan nog 100 pagina's vol posten waar jullie weer opin gaan en ik daar weer opin ga en jullie weer enz enz enz.

Ik vermoed dat we op een heel andere lijn qua 'geloven' liggen. Misschien hoort dit hier niet thuis, maar ik vind de gebruikers van refoweb soms niet zo refo meer wat in het begin wel was, Het lijkt steeds wel makkelijker te gaan met geloof, bekering en eigen wegen kiezen. Men zegt dat ze met God gemaakt zijn, hier mag ik niet over oordelen, maar vind het toch knap dat je een weg kunt kiezen sámen met God, waarvan God in Zijn Woord het tegenovergestelde laat lezen (en dit gaat niet alleen over hoeveel kinderen, maar op veel andere gebieden ook!)


Eens meid...! Ik kan me goed vinden in je standpunten....

Ik schrik ook zo enorm van alle reacties tegenwoordig. Ik zeg meestal niets, maar ook met de reden dat ik er echt stil van word...!

Het is de hele cultuur: "Het moet leuk zijn, als ik het maar fijn vind"
Is je relatie neit meer leuk? Dan ga je scheiden?
Preekt die dominee niet naar je zin? Ga je toch naar een andere kerk?
Heb je niet zoveel geld? Nou dan kan je ook geen kinderen opvoeden.Want stel je voor dat ze niet de luxe kunnen van tegenwoordig.
Wil je eerst werken of doorwerken? Dan doe je dat toch?

En ga zo maar door. Wie zijn wij om uit te maken wat goed voor je is? Als ik zie hoe de bijbel uit z'n verband word gerukt om het in het juiste straatje te passen vind ik dat zo enorm verdrietig....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2008 13:20

Funlover schreef:Ik schrik ook zo enorm van alle reacties tegenwoordig. Ik zeg meestal niets, maar ook met de reden dat ik er echt stil van word...!

Het is de hele cultuur: "Het moet leuk zijn, als ik het maar fijn vind"
Is je relatie neit meer leuk? Dan ga je scheiden?
Preekt die dominee niet naar je zin? Ga je toch naar een andere kerk?
Heb je niet zoveel geld? Nou dan kan je ook geen kinderen opvoeden.Want stel je voor dat ze niet de luxe kunnen van tegenwoordig.
Wil je eerst werken of doorwerken? Dan doe je dat toch?

En ga zo maar door. Wie zijn wij om uit te maken wat goed voor je is? Als ik zie hoe de bijbel uit z'n verband word gerukt om het in het juiste straatje te passen vind ik dat zo enorm verdrietig....


Scheiden, een andere gemeente Ok, daar heb je zelf verantwoordelijkheid in en die moet je niet ontlopen.
Maar kinderen krijgen... dan beslis je over de toekomst van iemand anders (je kind). Als jij niet zeker bent dat je daar goed mee om kunt gaan kun je er toch beter niet aan beginnen?

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 13 feb 2008 13:20

Funlover schreef:
lammetje schreef:vermoed dat dit mijn laatste reactie in dit topic wordt, want volgens mij komen we hier nooit uit en ik kan nog 100 pagina's vol posten waar jullie weer opin gaan en ik daar weer opin ga en jullie weer enz enz enz.

Ik vermoed dat we op een heel andere lijn qua 'geloven' liggen. Misschien hoort dit hier niet thuis, maar ik vind de gebruikers van refoweb soms niet zo refo meer wat in het begin wel was, Het lijkt steeds wel makkelijker te gaan met geloof, bekering en eigen wegen kiezen. Men zegt dat ze met God gemaakt zijn, hier mag ik niet over oordelen, maar vind het toch knap dat je een weg kunt kiezen sámen met God, waarvan God in Zijn Woord het tegenovergestelde laat lezen (en dit gaat niet alleen over hoeveel kinderen, maar op veel andere gebieden ook!)


Eens meid...! Ik kan me goed vinden in je standpunten....

Ik schrik ook zo enorm van alle reacties tegenwoordig. Ik zeg meestal niets, maar ook met de reden dat ik er echt stil van word...!

Het is de hele cultuur: "Het moet leuk zijn"
Is je relatie neit meer leuk? Dan ga je scheiden?
Preekt die dominee niet naar je zin? Ga je toch naar een andere kerk?
Heb je niet zoveel geld? Nou dan kan je ook geen kinderen opvoeden.
En ga zo maar door.
Wie zijn wij om uit te maken wat goed voor je is?


Waarom zou je iets doen wat niet leuk is?
Als je er van overtuigd bent dat het leuke niet verkeerd is, zie ik er geen kwaad in om ervoor te zorgen dat je een leuk leven hebt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 66 gasten