Hoi hoi
k'wist niet precies waar ik deze topic moest openen, kheb het nu maar hier gedaan. (Zoals je ziet.)
Op school moeten wij regelmatig toneelstukjes of scetches doen, bijvoorbeeld hulverlener-client gesprek, een rechtszaak, een hulverleningsinstelling naspelen, enzovoorts. Om te oefenen voor in het echt.
Maar... hoe ga je dan om met vloeken. Neem een jeugdgevangenis. Daar wordt heel erg veel gevloekt. Als je dan een heftige situatie moet naspelen, met jongeren en hulverleners, vloek je dan ook, om de realiteit het best weer te geven, of laat je dat, vanwege je geloofsovertuiging.
En bij de rechtszaak, leg je de eed af, en roep je dus God erbij, zoals je in het echt ook zou doen, of laat kies je voor de belofte?
Een meisje bij mij in de klas was er optegen om de eed af te leggen, omdat het toch nep was, en ze dus God er niet bij wilde halen. Een leraar reageerde een beetje geirriteerd: op die manier kun je alle toneelstukjes wel verwaarlozen, je moet doen alsof het echt is.
Ik vond het best een lastige vraag. En daarom mijn vraag, hoe denken jullie erover? heb je er ook wel mee te maken? en hoe ga je ermee om?
Ben benieuwd...
Groetjes
Acire