Vloeken (enzo) in een toneelstuk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Vloeken (enzo) in een toneelstuk

Berichtdoor Acire » 14 mei 2003 13:38

Hoi hoi

k'wist niet precies waar ik deze topic moest openen, kheb het nu maar hier gedaan. (Zoals je ziet.)

Op school moeten wij regelmatig toneelstukjes of scetches doen, bijvoorbeeld hulverlener-client gesprek, een rechtszaak, een hulverleningsinstelling naspelen, enzovoorts. Om te oefenen voor in het echt.
Maar... hoe ga je dan om met vloeken. Neem een jeugdgevangenis. Daar wordt heel erg veel gevloekt. Als je dan een heftige situatie moet naspelen, met jongeren en hulverleners, vloek je dan ook, om de realiteit het best weer te geven, of laat je dat, vanwege je geloofsovertuiging.

En bij de rechtszaak, leg je de eed af, en roep je dus God erbij, zoals je in het echt ook zou doen, of laat kies je voor de belofte?

Een meisje bij mij in de klas was er optegen om de eed af te leggen, omdat het toch nep was, en ze dus God er niet bij wilde halen. Een leraar reageerde een beetje geirriteerd: op die manier kun je alle toneelstukjes wel verwaarlozen, je moet doen alsof het echt is.

Ik vond het best een lastige vraag. En daarom mijn vraag, hoe denken jullie erover? heb je er ook wel mee te maken? en hoe ga je ermee om?

Ben benieuwd...

Groetjes
Acire

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 mei 2003 13:46

Ik zou dat vloeken sowieso niet doen. De eed vind ik persoonlijk wel kunnen ('t is toch schijn), maar als iemand dat niet wil moet je het respecteren.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 mei 2003 13:51

Ik kan me voorstellen dat je in de praktijk het vloeken heel erg zult tegen komen. En dat het dan niet het moment is om eens uitgebreid over het geloof te gaan praten. Dus dan moet je het ook maar aanhoren. Maar om het dan ook nog maar eens te gaan naspelen? Dat lijkt me niet nodig. Je kunt toch ook op een andere manier wel duidelijk maken dat je het niet helemaal met de situatie eens bent? Ik zou proberen het te vermijden.

Ik zou denk ik voor de belofte gaan tijdens het naspelen. Gewoon voor mijn eigen gevoel. Dus niet dat ik niet een belofte voor God zou willen afleggen. Maar het is niet nuttig.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 mei 2003 15:03

Ik denk dat je ook op dat moment niet mag vloeken. Iedere vloek is misbruik van Gods Naam! Gebruik een ander woord (Desnoods een fictief woord, of een onschuldig woord wat je lekker kan laten rollen...)
Die eed lijkt mij ook niet de bedoeling, omdat je ook hier de Naam van God voor gebruikt. Gebruik het alternatief: "Ik beloof het" (is geloof ik wettelijk toegestaan)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 14 mei 2003 15:09

Wij deden het op de dramagroep ook wel eens, die toneelstukjes. We riepen dan altijd heel hard *pieeeeeep*, en daar werd meestal wel normaal op gereageerd.
Maar tegenwoordig zit ik niet meer op de dramagroep.. eilaas.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 mei 2003 15:30

Vloeken is not done, of het nu toneel is of niet. Eedzweren trouwens ook, is mijn mening. Ik vind dat je docent dat moet respecteren.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 14 mei 2003 16:13

vloeken mag je helemaal niet

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 16:39

Vloeken wil ik niet.

En ik denk dat je rollenspellen hetbeste zo goed mogelijk kunt spelen omdat de oefening anders zijn doel misslaat. Iedereen die flink gefrustreerd is vloekt er lustig op los. Uit onmacht. Zo is het leven, zo is de realiteit.
Maar je kan de gvd's toch ook omzeilen? Er zijn genoeg scheldwoorden te verzinnen die in real life ook niet kunnen, maar voor een rollenspel oke zijn. hEt leven binnen een instelling is nu eenmaal niet een modelleven, anders zaten al die mensen wel in een eigen huis in de normale maatschappij.

je kan er ook een uitdaging in leggen. Waarschijnlijk moet je tijdens je rolenspelen ook oefenen op reflecteren en spiegelen. perfecte kans na een vloek, of niet soms. "nou, je bent kwaad he" "ja tuurlijkb en ik kwaad op die *censuur*!!!" "fijn is dat he, lekker schelden als je kwaaad bent. Dat lucht op of niet? "ja, en ik kan jou ook helemaal verrotschelden hoor' "nou dat vind ik prima, maar dan loop ik eerst even naar buiten want dat hoef ik niet te horen"

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Vloeken (enzo) in een toneelstuk

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2003 20:09

Acire schreef:Hoi hoi

k'wist niet precies waar ik deze topic moest openen, kheb het nu maar hier gedaan. (Zoals je ziet.)

Op school moeten wij regelmatig toneelstukjes of scetches doen, bijvoorbeeld hulverlener-client gesprek, een rechtszaak, een hulverleningsinstelling naspelen, enzovoorts. Om te oefenen voor in het echt.
Maar... hoe ga je dan om met vloeken. Neem een jeugdgevangenis. Daar wordt heel erg veel gevloekt. Als je dan een heftige situatie moet naspelen, met jongeren en hulverleners, vloek je dan ook, om de realiteit het best weer te geven, of laat je dat, vanwege je geloofsovertuiging.

En bij de rechtszaak, leg je de eed af, en roep je dus God erbij, zoals je in het echt ook zou doen, of laat kies je voor de belofte?

Een meisje bij mij in de klas was er optegen om de eed af te leggen, omdat het toch nep was, en ze dus God er niet bij wilde halen. Een leraar reageerde een beetje geirriteerd: op die manier kun je alle toneelstukjes wel verwaarlozen, je moet doen alsof het echt is.

Ik vond het best een lastige vraag. En daarom mijn vraag, hoe denken jullie erover? heb je er ook wel mee te maken? en hoe ga je ermee om?

Ben benieuwd...

Groetjes
Acire

Waarom zou je zijn naam verkeert gebruiken???
Hij is zo goed voor jou!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 14 mei 2003 23:22

hmm nee ik ben het inderdaad met de voorgaande reacties eens, dat je niet moet vloeken. Je kunt best andere scheldwoorden gebruiken denk ik. En voor die eed kun je idd misschien beter : ik beloof het zeggen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 25 mei 2003 09:43

mmm inderdaad dat vloeken lijkt me niet verstandig. Ik vrees dat je die woorden (on)bewust onthoud en IRL sneller uitflapt/gebruikt.

Mja de eed af leggen waarom niet? Je weet toch dat het toneel is?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 mei 2003 12:25

Als ik zo kijk naar mijn persoonlijk leven dan vloek ik toch wel regelmatig denk ik. Misschien niet super extreem maar een ***verdomme komt er wel snel uit. Ik heb dat eerlijk gezegd nooit echt een probleem gevonden, ik verdom God namelijk niet. Het is niet meer dan een gewoonte, het is niet negatief bedoeld naar God toe. Waarschijnlijk heeft mijn Katholieke achtergrond daar wat mee te maken, ik denk dat Katholieken zich daar allemaal minder van aantrekken dan protestanten. Mijn vader kon echter niet overweg met vloeken en maakte dan maar zijn eigen scheldwoorden zonder God :D
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2003 12:32

Inspector Morse schreef:Als ik zo kijk naar mijn persoonlijk leven dan vloek ik toch wel regelmatig denk ik. Misschien niet super extreem maar een ***verdomme komt er wel snel uit. Ik heb dat eerlijk gezegd nooit echt een probleem gevonden, ik verdom God namelijk niet. Het is niet meer dan een gewoonte, het is niet negatief bedoeld naar God toe. Waarschijnlijk heeft mijn Katholieke achtergrond daar wat mee te maken, ik denk dat Katholieken zich daar allemaal minder van aantrekken dan protestanten. Mijn vader kon echter niet overweg met vloeken en maakte dan maar zijn eigen scheldwoorden zonder God :D

Ik denk dat je goed over na moet denken wat je zegt. bewust of onbewust!! je straalt wel wat uit naar de wereld!
Zijn Naam mag je niet verkeerd gebruiken!! ook al zijn het emoties!!

Probeer zijn liefde maar uit te stralen.. dit doe je denk ik niet door zijn naam verkeert te gebruiken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 25 mei 2003 14:39

even muggeziften: gvd betekent niet dat jij God verdomt,

maar dat je God vraagt om jou te verdoen.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 mei 2003 21:34

Probeer zijn liefde maar uit te stralen..

Volledig mee akkoord.

even muggeziften: gvd betekent niet dat jij God verdomt,

maar dat je God vraagt om jou te verdoen.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Afbeelding

Terug naar “Archief”