Hoe moet je met depressieve mensen omgaan????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pelaap
Verkenner
Verkenner

Hoe moet je met depressieve mensen omgaan????

Berichtdoor pelaap » 13 nov 2007 22:09

Hallo allemaal, ik heb een vriendin, die aan depressies leid. haar huiswerk ziet ze dan ineens niet zitten, en dan kan ik haar maar niet opbeuren, ook voelt ze zich ook altijd zo in het min vallen bij alle andere meiden, terwijl dit helemaal niet nodig is! ik zeg haar het vaak genoeg, dat ze ermag wezen, maar vijf minuten later twijfelt ze aan alles! hoe moet ik met haar omgaan, als ze elke x wegvalt met van die rotgedachte??? wie heeft dit meegemaakt of maakt dit ook mee????
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 nov 2007 22:16

Is het depressiviteit of een minderwaardigheidsgevoel?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 13 nov 2007 22:35

LeChat schreef:Is het depressiviteit of een minderwaardigheidsgevoel?

Ze is in behandeling en daar zeggen ze depressiviteit...

Maar ik wil er zo graag helemaal voor haar zijn, haar helpen, maar ik weet soms niethoe, en dan ben ik bang dat ik het nog moeilijker maak voor der!
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 nov 2007 22:45

Ah, oké. Als het 'slechts' een minderwaardigheidsgevoel was geweest kost 't vaak vooral tijd om -met jouw hulp, steun en waardering- zelfvertrouwen op te bouwen. Tenzij het natuurlijk erg diep zit.

Omgaan met depressiviteit is lastig. Ik wilde het boekje "Depressie en depressiviteit" (uit de serie Praktisch & Pastoraal) erbij pakken, maar bedenk me net dat ik dit heb uitgeleend. Daarin wordt ook veel aandacht besteed aan het omgaan met depressieve mensen. Dat je hen vaak gewoon niet kúnt bereiken/helpen bijvoorbeeld.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 nov 2007 23:37

Het enige wat ik wil als ik er helemaal door heen zit, is een arm om mij heen. Ik hoef geen oplossingen, ik hoef geen 100 en 1 goede raadgevingen. Het enige waar ik dan behoefte aan heb is een arm om mij heen. Iemand die er gewoon is en die hoeft verder totaal niets te doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 nov 2007 02:17

Vervelend, sterkte.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2007 07:28

Depressie is een ziekte en die kan jij niet behandelen. Het enige wat je kunt doen is doorgaan met zeggen dat ze mooi en lief/aardig is (vooral allebei die dingen!) want dat is belangrijk voor elke vrouw, ook als het lijkt of het niet echt aankomt!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 nov 2007 17:20

Het is ook karaktergebonden denk ik. Iemand in m'n naaste omgeving weet ik bijna altijd op te beuren met cynische opmerkingen. Hij hoeft op dat moment echt mijn medelijden niet. Best typisch eigenlijk, maar daarom zeg ik; Karaktergebonden?

juuul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor juuul » 14 nov 2007 20:28

Gewoon er zijn voor die persoon.
Niet zeggen van; "joh het valt allemaal wel mee" of
"het komt wel goed", nee er alleen maar zijn is genoeg.
Luisteren en een arm om diegene heenslaan.

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 14 nov 2007 20:47

zelf luister ik gewoon naar diegene. ik zoek geen oplossingen, want die kun jij niet bieden!!! probeer er voor diegene te zijn.
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 nov 2007 23:26

Toch blijf ik het moeilijk vinden om maar te zeggen: ga er maar naast staan/ sla een arm om ze heen/ laat zien dat je er bent voor ze.

Mijn ervaring is met iemand die alles op r ziekte gooit, ze is nu eenmaal zo en wij hebben dat maar te accepteren. Ook makkelijk natuurlijk.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 15 nov 2007 11:15

Blijf vooral jezelf, doe geen dingen die tegen je gevoel ingaan (ikzelf ben bijv. niet zo'n 'arm om de schouder type', zal dat dus niet zo snel bij iemand doen). Verder: zeg alleen wat je echt meent, en durf gerust ook eens streng te zijn! Bedenk goed dat jij geen hulpverlener bent, maar vriend(in) en houd je eigen grenzen goed in de gaten.

Maar vooral: heel veel sterkte, wat het is niet alleen voor je vriendin moeilijk, maar ook voor jou!

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 15 nov 2007 18:52

Soms wil ik haar helpen, zeggen dat ze het veelste moeilijk ziet, dat het helemaal niet zo erg is als dat het lijkt, maar ik voel zo vaak een muur op zo'n moment om haar heen, dat is dan zo moeilijk en lastig. ook het niet geloven van dingen die ik zeg, vind ik zo moeilijk!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 nov 2007 10:50

Op zo'n moment zou ze dat ook niet van je aannemen, in haar beleving zie jij het dan allemaal veel te makkelijk...

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 16 nov 2007 11:25

Er vooral zijn voor de persoon! Het is gewoon erg moeilijk om andere er mee te helpen, eigenlijks kun je niet helpen. En absoluut niet zeggen;
juuul schreef:"joh het valt allemaal wel mee" of "het komt wel goed"

dit heb ik zelf in mijn relatie met me ex gehad, voelde ik me erg depri dan zei hij vaak zulke dingen. Ik voelde me dan soms echt zwaar *****. Hij wou me helpen, maar dat kon hij niet!

Stertke!
Wat de toekomst brengen moge........

Terug naar “Archief”