2 of 3 verbonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

2 of 3 verbonden?

Berichtdoor Race406 » 23 okt 2007 22:07

Hippieblijhoofd schreef:Hm, ik lees de 'slachter Sions' nooit. En opzich geloof ik je wel, dat er aan de kant van de GGIN vanalles fout gaat en ze hoogmoedig zijn; ik weet er te weinig van om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Om eerlijk te zeggen heb ik ook liever dat de GG samen gaat met HHK dan met GGIN oid, het aanbod van genade zal er niet groter op worden inderdaad. Maar wat ik in jouw post lees.. 't lijkt me geen houding die een christen zich kan aanmeten, maar ik ben wel benieuwd waar die frustratie vandaan komt.
Om eerlijk te zeggen kan ik me niet voorstellen dat de GG in afzienbare tijd met de GGIN samen gaat; daarvoor zitten ze nog veel te ver uit elkaar.

Ik lees hem wel bij tijden bij familie. En wat daar bij tijden in staat........
Ik ben CGK, dus hang ik de 3-verbondenleer aan. En volgens Mallan zijn wij dan op een dwaalspoor en kunnen niet bekeerd zijn.... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Speedy
Majoor
Majoor

2 of 3 verbonden?

Berichtdoor Speedy » 23 okt 2007 22:32

Race406 schreef:
Ik lees hem wel bij tijden bij familie. En wat daar bij tijden in staat........
Ik ben CGK, dus hang ik de 3-verbondenleer aan. En volgens Mallan zijn wij dan op een dwaalspoor en kunnen niet bekeerd zijn.... :shock:

Mwah, volgens de eena laatste Wachter Sions hadden de CGK juist de 2 Verbonden leer en had de GGinNed de 3 verbonden leer. .........

Ik heb het stuk maar 3x gelezen om te begrijpen wat hij bedoelde. Toen ik het begreep, gaf ik hem wel gelijk, maar hij heeft het wel heeeel krom geschreven en ik vermoed dat er nog een rectificering van hem komt omdat het zo onduidelijk was dat er misschien GGinNed'ers gaan zeggen dat ze 3 verbonden hebben.

PS ik ben ook CGK en heb 2 Verbonden ......... dus het zegt helemaal niets

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 okt 2007 22:46

De CGK heeft 3 verbonden; een 'verlossings-verbond' volgens mij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 okt 2007 22:50

Volgens de GG heeft de CGK dat echter de CGK heeft dat nooit vast gelegd en dus zijn er ook CGK predikanten die het vanuit twee-verbonden benaderen...

Hoe dan ook, het is gemiep van de hoogste plank
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 23 okt 2007 22:54

CaptainCaveman schreef:De CGK heeft 3 verbonden; een 'verlossings-verbond' volgens mij.

Je had het stuk van Mallan moeten lezen. Die zegt dat de CGK alleen maar over het genadeverbond hebben en het verbond der verlossing. Maar je hoort ze nooit meer over het werkverbond. Dus 2

Vervolgens legt hij uit dat de GGinNed dat nog steeds het werkverbond leert en vervolgens zegt hij dat er een Verbond der verlossing en het verbond der Genade bestaat dus dat zij er 3 leren. En dan wordt er een kromme redenatie neergelegd vanuit die 3 dat het er uiteindelijk weer 2 zijn.

T.o.v. zijn kritiek over dat er veel CGK'ers het niet meer over het werkverbond hebben, ben ik het mee eens. Dat werd ook recent door ds. Den Butter betoogd op de Haamstedeconferentie in het algemeen over hoe er over de zonde gepreekt wordt in de kerken.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 24 okt 2007 08:15

Verbond der verlossing en verbond der genade zijn 2 namen voor dezelfde zaak. Verbond der genade is een uitvoering van het verbond der verlossing.
In OGG en GGin wordt gesteld dat er 2 verbonden zijn. nl. het werkverbond en het genadeverbond. De OGG en de GGin beweren dat de CGK 3 verbonden leert.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 okt 2007 13:09

sunlover schreef:Verbond der verlossing en verbond der genade zijn 2 namen voor dezelfde zaak.
Dat is dus nog maar de vraag ;)

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 24 okt 2007 13:35

Mij wordt geleerd op catechesatie dat het verbond der genade de uitvoering is van het verbond der verlossing

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 okt 2007 14:25

sunlover schreef:Mij wordt geleerd op catechesatie dat het verbond der genade de uitvoering is van het verbond der verlossing
En op de Madrassa's in Pakistan leren kinderen dan Joden varkens zijn, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Het is een leerstelling en beide hebben de oudvaders met zich mee.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 okt 2007 12:40

Kun je de raad des Vredes (verlossingsverbond) bijbels gezien wel een verbond noemen?
Volgens mij heeft het meer met verkiezing te maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 25 okt 2007 13:16

Hebreën8:6 schreef: En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.

Volgens mij is dit het tweede verbond. Het gaat hier over Christus als Middelaar in een nieuw verbond dus toch een tweede verbond

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 okt 2007 13:37

In Hebr. 8:6 gaat het over het nieuwe verbond versus het verbond dat met Israel na de uittocht uit Egypte gesloten was (zie vers 9 en ook Hebr. 9:1). De context van dit tekstgedeelte is immers de vergelijking tussen de oude bedeling waarin de hogepriester in de tabernakel (in het heilige der heiligen) bloed sprenkelde en de nieuwe bedeling waarin Christus in het hemelse heiligdom is ingegaan (Hebr. 9:24).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2007 18:31

Er was 1 verbond in het oude testament dat door Christus is vernieuwd. Er is nu dus nog steeds 1 verbond. En daar hoor je bij of niet. Ik lees nergens van meer verbonden dus voor mijn idee zijn dat gewoon menselijke bedenksels om dingen met elkaar t ekunnen rijmen "bijvoorbeeld waarom kinderen die toch in het verbond horen, verloren kunnen gaan." Dat heeft men willen opvangen door met meerdere verbonden te komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 okt 2007 19:04

Marnix schreef:Er was 1 verbond in het oude testament dat door Christus is vernieuwd. Er is nu dus nog steeds 1 verbond. En daar hoor je bij of niet. Ik lees nergens van meer verbonden dus voor mijn idee zijn dat gewoon menselijke bedenksels om dingen met elkaar t ekunnen rijmen "bijvoorbeeld waarom kinderen die toch in het verbond horen, verloren kunnen gaan." Dat heeft men willen opvangen door met meerdere verbonden te komen.

De vraag is dan: wanneer kom je wezenlijk in het verbond?

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 25 okt 2007 19:18

Hoe zie jij die drie verbonden dan in de CGK?

Terug naar “Archief”