Activiteiten in de Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Activiteiten in de Gemeente

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2003 17:25

Wij zijn bij ons bezig in de kerk met gemeente opbouw. (ger. gem)

Daarbij komen de nodige activiteiten kijken.
We willen wat organiseren wat de jeugd en de ouderen dichter bij elkaar brengt. (oplossen van de generatiekloof)
Ook willen we de onderlingen band in de kerk verbeteren. Tot nu toe worden er bijna geen activiteiten ondernomen. Behalve dan de JV's en cathesaties. Maar bepaalde doelgroepen worden vergeten. Daar willen we dus iets aan gaan doen!

Ik wou vragen of jullie ideeen hebben om de band te verbeteren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 11 mei 2003 19:38

bijbelstudiegroepjes?

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 11 mei 2003 20:00

Een grote picknick op zondag na de dienst! Dat helpt bij ons enorm!
- kan ook op een andere dag, sommige mensen hebben moeite met dat soort dingen op zondag - Iedereen neemt vanalles lekkers mee en je kan de hele middag gezellig kletsen en kinderen spelen met elkaar. 't Is niet meteen geestelijk opbouwend, maar het brengt je wel bij elkaar.
We hebben bijvoorbeeld ook wel eens een ontbijt met de gemeente. Of dat ouderen bij de tienergroepen komen enzo. En inderdad: bijbelstudiegroepjes.
Of mentorschap: elk kind een volwassen mentor die contact met hem/haar zoekt, naar het kind/tiener luistert en tijd voor het kind/de tiener neemt. Zeer goed voor de generatiekloof.
Zo maar een paar dingetjes die in mijn ervaring goed werkten.
Erg goed initiatief trouwens!

Chaja

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 mei 2003 21:01

Ik zou inderdaad niet direct iets zoeken wat direct geestelijk is. Gewoon een iets leuks doen.

Ga bijvoorbeeld een fietstocht uitzetten. Groepjes van 4 tot 8 personen. En bedenk een aantal vragen voor onderweg. De route niet te lang, 25 tot 30 km. En onderweg 1 grote rustplaatst, bijvoorbeeld bij de ds. in de tuin. De groepjes kunnen gedeeltelijk gemengt zijn, dus deels jongeren deels ouderen. Zorg ook voor de mogelijkheid dat mensen die niet mee kunnen fietsen maar wel even willen kijken onder weg met een auto naar bijvoorbeeld de rustplaats kunnen. Als je daar om een uur of 2 tot 3 's middags mee begint kun je aansluitend om een uur of 6 mooi een barbecue houden. Op die manier leren jong en oud elkaar kennen. Ze zien elkaar in een andere bezigheid dan alleen op zondag in nette kleding.

Op deze manier zijn er nog wel meer activiteiten voor jong en oud te bedenken. Als je dat gedaan hebt kun je ook op de zondag denken aan een preeknabespreking. Laat de predikant samen met een cath. groep vragen bedenken. Verdeel de mensen in groepjes, max. 10. Wel gemengd, jong en oud. En ga er dan over praten. Zorg er wel voor dat er in de groepjes iemand is die iedereen aan het woord laat en indien nodig de kinderen (vanaf een jaar of 13) eerst wat laten zeggen. En laat de ouderen niet direct met kant en klare antwoorden laten komen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2003 21:45

Ik heb weleens een gemeente-avond meegemaakt. De mensen onder de 30 gingen in een kring staan en die erboven vormden een kring daarbinnen, zodat iedere jongere tegenover een oudere stond. Er werd een stelling gepresenteerd, waar je dan over moest praten met degene tegenover je. Vervolgens ging een kring draaien, zodat je bij de volgende stelling tegenover een ander zat.

Klinkt misschien duf, maar het resultaat was echt leuk!

Preekbespreking is idd ook een goed idee om in contact te komen met anderen.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Activiteiten in de Gemeente

Berichtdoor ezri » 11 mei 2003 21:48

hijwel schreef:Wij zijn bij ons bezig in de kerk met gemeente opbouw. (ger. gem)

(Wat een positieve gergem. :roll: )
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2003 22:59

ezri schreef:
hijwel schreef:Wij zijn bij ons bezig in de kerk met gemeente opbouw. (ger. gem)

(Wat een positieve gergem. :roll: )

he he niet te negatief over de ger. gem he :mrgreen:
ff tussen 3 haakjes positieve reactie hoor :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2003 23:23

ejj iig bedankt voor de reacties die binnen komen! (nog wat meer graag :mrgreen: )

We hebben het de afgelopen tijd dus over gemeenteopbouw gehad.
Daarom hebben we een nieuwe commisie opgericht genaamt: de vernieuwscommisie.
Hierbij kwamen we tot de volgende conclusie: er moet hard gewerkt worden aan de onderlinge band! dit willen we aan de hand van activiteiten realiseren.

Ook willen we de dus de ouderen en je jongeren in de gemeente dichter bij elkaar brengen. Elkaar respecteren of beter nog samen tot een gezamelijk standpunt komen gegrond op de bijbel.

We dachten om dit als volgt te realiseren. We hebben nu een aantal verenigingen in de gemeente. een +16 een +21 en mannenvereniging en een vrouwenvereniging.
Het is de bedoeling om als JV +16 een aantal activiteiten op te stellen wat volgens ons een bijdrage kan leveren aan de gemeente opbouw.
Hierna willen wij in de gemeente een enqete houden welke activiteiten het meest aanspreekt bij de gemeente. Ook is er een mogelijkheid om in te vullen dat je er om pricipiele redenen niet mee eens kunt zijn.
Aan de hand van deze enqete wordt er een verenigings avond georganiseert waarbij alle gemeenteleden welkom zijn. In deze avond wordt dan een oplossing gezocht voor de activiteiten die het meest aanspeken of de activiteiten waar vanwege pricipiele redenen weerstand tegen is.

Nu zijn we opzoek naar ideeen om de gemeenteopbouw te bevorderen.
We hebben natuurlijk zelf ook al een aantal ideeen:

- 1 x in de maand alle verengingen samen een avond met een bepaald onderwerp. (debat of zoiets dergelijks)
- Zeilen
- voetbtoernooi
- Website met Forum en mededelingen
- Gezellige praat avonden.
- Koffie drinken naar kerktijd

Ik ben benieuwt naar jullie ideeen

(let niet op de taalfouten: heb nog al last van dislecsie(stom weet ik nog steeds niet hoe je dat nou schrijft :oops: ))

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2003 23:26

chaja schreef:Een grote picknick op zondag na de dienst! Dat helpt bij ons enorm!
- kan ook op een andere dag, sommige mensen hebben moeite met dat soort dingen op zondag
Chaja

Ik denk dat sommige mensen daar moeite mee hebben dus dan maar op een andere avond. Leuk ideen trouwens. Wordt genoteerd :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2003 23:28

chickie schreef:bijbelstudiegroepjes?

Ja die hebben we al. maar meestal is dat leeftijdsgebonden waardoor de generatiekloof blijft. Maar daar gaan we wat aan doen :!:

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 12 mei 2003 06:15

We willen wat organiseren wat de jeugd en de ouderen dichter bij elkaar brengt. (oplossen van de generatiekloof)
Ook willen we de onderlingen band in de kerk verbeteren. Tot nu toe worden er bijna geen activiteiten ondernomen. Behalve dan de JV's en cathesaties. Maar bepaalde doelgroepen worden vergeten. Daar willen we dus iets aan gaan doen!

Dan zaten wij zondag allebei bij de dezelfde j.v.-middag....!?!?!??!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 mei 2003 07:38

hijwel schreef:- 1 x in de maand alle verengingen samen een avond met een bepaald onderwerp. (debat of zoiets dergelijks)
- Zeilen
- voetbtoernooi

Dat zijn ook al een aantal leuke ideeen. Maar je moet oppassen met wat je doet en wat de doelstelling is. Zeilen en voetbal zal vooral de jongeren aanspreken. En dan ook nog slechts een klein deel. Een website is heel leuk om te hebben. Maar heeft iedereen wel Internet? Gewoon een praatavond 's avonds dat is natuurlijk gezellig. Maar veel jongeren zul je er waarschijnlijk niet zien. Als er niet iets anders geboden wordt erbij. Eigenlijk lijken mij de eerste en de laatste in eerste instantie vooral kansrijk. Dus staar je niet blind op alle mogelijkheden die je hebt en als er bij een eerst poging niet direct het juiste resultaat is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 08:14

anna schreef:

Dan zaten wij zondag allebei bij de dezelfde j.v.-middag....!?!?!??!

ha ha ha dat kan ook niet missen :mrgreen:
aangenaam kennis te maken: chris 8)

Owke voor jou ff: Ik weet niet of je het al heb gehoord maar we hebben een nieuwe vernieuwscommisie opgericht. Deze moet gaan zorgen dat de onderlinge band beter wordt. Maare je zal op de hoogte worden gehouden via je mail :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 08:18

BJ schreef:
hijwel schreef:- 1 x in de maand alle verengingen samen een avond met een bepaald onderwerp. (debat of zoiets dergelijks)
- Zeilen
- voetbtoernooi

Dat zijn ook al een aantal leuke ideeen. Maar je moet oppassen met wat je doet en wat de doelstelling is. Zeilen en voetbal zal vooral de jongeren aanspreken. En dan ook nog slechts een klein deel. Een website is heel leuk om te hebben. Maar heeft iedereen wel Internet? Gewoon een praatavond 's avonds dat is natuurlijk gezellig. Maar veel jongeren zul je er waarschijnlijk niet zien. Als er niet iets anders geboden wordt erbij. Eigenlijk lijken mij de eerste en de laatste in eerste instantie vooral kansrijk. Dus staar je niet blind op alle mogelijkheden die je hebt en als er bij een eerst poging niet direct het juiste resultaat is.

Klopt maar ook niet bij elke activiteit moeten alle doelgroepen berijkt worden! Mooiste is natuurlijk van wel. maar ja voor sportavonden komen natuurlijk alleeen maar sportieve mensen opdagen.
Daarom willen we ook in heel aantal activiteiten organiseren die alle doelgropen aan zal spreken!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 12 mei 2003 09:04

Bij ons zijn er wel eens gemeentemiddagen, met o.a. een Lagerhuis, volleybaltoernooi en verkoping.

Wat ook leuk is: een talentenveiling. Iedereen kan daar zijn/haar talenten veilen. Van kinderfeestjes organiseren tot appeltaart bakken.

Pas werd er in een andere wijkgemeente een benefietconcert gegeven. Alle jonge musici op hoog niveau uit de gemeente gaven een concert, dat was echt heel geslaagd.

Of gewoon koffie drinken na de dienst, of een broodmaaltijd, werkt ook altijd nog goed.

Wat ook samenbindend werkt: als gemeente anderen opvangen. Bijvoorbeeld Tsjernobil kinderen, wat bij ons elk jaar gebeurt. En dan samen voor gastgezinnen etc. zorgen.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”