Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 20 sep 2007 23:40

Gerdien B. schreef:het ergste vind ik dat de boeken van Hellenbroek voor Bijbelstudie gaat bij ons in de gemeente. Dat vind ik toch wel een kwalijke zaak.


Bijbelstudie is gevaarlijk, vergis je niet.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 sep 2007 09:57

Bang dat we er achter komen dat er onwaarheden gepredikt worden en nagestreeft worden?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 21 sep 2007 12:04

Gerdien B. schreef:Bang dat we er achter komen dat er onwaarheden gepredikt worden en nagestreeft worden?


Nee. Bij ons in de gemeente heeft de ruimte voor bijbelstudie in het verleden ook tot problemen geleid. Het is dus werkelijk gevaarlijk, ook al bedoelde Airke het misschien met een :wink: .

Ondanks datgene wat fout is gegaan, kiest de kerkenraad er bij ons voor om het positief te waarderen en mee te kijken/denken/doen om uitwassen te voorkomen.

On topic: we hadden het over Ds. G.H. Kersten.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2007 11:43

Dirk schreef:
Gerdien B. schreef:Bang dat we er achter komen dat er onwaarheden gepredikt worden en nagestreeft worden?


Nee. Bij ons in de gemeente heeft de ruimte voor bijbelstudie in het verleden ook tot problemen geleid. Het is dus werkelijk gevaarlijk, ook al bedoelde Airke het misschien met een :wink: .

Ondanks datgene wat fout is gegaan, kiest de kerkenraad er bij ons voor om het positief te waarderen en mee te kijken/denken/doen om uitwassen te voorkomen.

On topic: we hadden het over Ds. G.H. Kersten.

Het mag dan een "off-topic" zijn, maar hier wil ik toch even op in gaan.
Bijbelstudie, die vervolgens problemen oproept...?
Dat vind ik wel vreemd! Hoe kan dat?
Het kan toch niet zo zijn dat zodra men gaat zeggen: 'En laten we nu eens de Bijbel bestuderen, om te weten te komen wat daarin staat', en dat men vervolgens in de knel komt met de kerkleer? Dan zou ik me gaan afvragen: schort er soms iets aan de kerkleer?

En bijbelstudie gevaarlijk? Dat vind ik wel heel vreemd gesteld!
Het is waar dat de Bijbel een boek is waarin je niet meteen een expert bent. Dat je voor het uitleggen ervan zicht zult moeten hebben op de grotere structuren. Dat kost tijd en inspanning om dat te leren.
Maar stellen dat bijbelstudie gevaarlijk is, komt op mij over alsof er een praktijk heerst zoals die er was in de Rooms-Katholieke Kerk: het zelf lezen van de Bijbel werd verboden omdat de kerkleden anders kritiek kregen op de kerkleer. En dat is duidelijk niet goed!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 25 sep 2007 11:55

Boekenlezer schreef:
Dirk schreef:
Gerdien B. schreef:Bang dat we er achter komen dat er onwaarheden gepredikt worden en nagestreeft worden?


Nee. Bij ons in de gemeente heeft de ruimte voor bijbelstudie in het verleden ook tot problemen geleid. Het is dus werkelijk gevaarlijk, ook al bedoelde Airke het misschien met een :wink: .

Ondanks datgene wat fout is gegaan, kiest de kerkenraad er bij ons voor om het positief te waarderen en mee te kijken/denken/doen om uitwassen te voorkomen.

On topic: we hadden het over Ds. G.H. Kersten.

Het mag dan een "off-topic" zijn, maar hier wil ik toch even op in gaan.
Bijbelstudie, die vervolgens problemen oproept...?
Dat vind ik wel vreemd! Hoe kan dat?
Het kan toch niet zo zijn dat zodra men gaat zeggen: 'En laten we nu eens de Bijbel bestuderen, om te weten te komen wat daarin staat', en dat men vervolgens in de knel komt met de kerkleer? Dan zou ik me gaan afvragen: schort er soms iets aan de kerkleer?

En bijbelstudie gevaarlijk? Dat vind ik wel heel vreemd gesteld!
Het is waar dat de Bijbel een boek is waarin je niet meteen een expert bent. Dat je voor het uitleggen ervan zicht zult moeten hebben op de grotere structuren. Dat kost tijd en inspanning om dat te leren.
Maar stellen dat bijbelstudie gevaarlijk is, komt op mij over alsof er een praktijk heerst zoals die er was in de Rooms-Katholieke Kerk: het zelf lezen van de Bijbel werd verboden omdat de kerkleden anders kritiek kregen op de kerkleer. En dat is duidelijk niet goed!


Het gaat fout als dwaallichten de bijbelstudiegroep gaan domineren, of in ieder geval een grote inbreng hebben. Zeker als de groepen iets verder bij het ambtelijk toezicht vandaan staan, kunnen deze mensen veel ruimte krijgen. Het gaat dus niet om mogelijke knelpunten tussen de kerkleer en bijbel, maar om verkeerde invloed van een enkel individu. En die invloed van dwaallichten op deze groepen noem ik dus "gevaarlijk".
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 sep 2007 12:19

Wat heb je te vrezen als je weet dat je God aan je zij hebt staan? Je bent dan toch niet bang voor een enkele individu? Het is enkel angst!

Wat als re nou iemand een anderee conclusie trekt op grond van de Bijbel? Dat is toch zijn eigen vrijheid binnen het christendom? Het zomaar na lopen en na praten van wat de dominee en kerekenraad zegt vind ik veel gevaarlijker dan de mensen die de Bijbel naspreken.

Ja.. er zijn al menig Bijbelstudiegroepen door de kerkenraad tegen gehouden. Ik ken nu ook mensen uit de GerGem die Bijbelstudies doen, maar dat gaat allemaal in stilte, omdat ze weten dat er groot gezeur met de kerkenraad komt als zij er achter komen.

Als de kerkenraad slim is, dan kunnen ze beter zelf Bijbelstudies houden, dan hebben ze er ook nog zicht op wat er daar besproken wordt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 25 sep 2007 12:40

Ik vind bijbelstudie niet gevaarlijk, maar ik vind een aantal andere dingen wel degelijk gevaarlijk: gebrek aan zelfkritiek, gebrek aan het vermogen om jezelf te laten corrigeren door een andere lezing van de bijbeltekst, gebrek om wat je leest te delen met andere gelovigen, waarmee je samen gemeente bent. Dat is volgens mij het gevaar dat bij bijbelstudie op de loer ligt: dat we als onbekwame exegeten onze eigen ideeen aan de bijbeltekst op gaan leggen. Of aan de andere kant: dat we de ideeen van anderen kritiekloos overnemen zonder die te toetsen.

Een Berea houding is dus goed: "En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren." Hand. 17:11
"Zoekt in het boek des HEEREN, en leest; niet een van dezen zal er feilen, het een noch het ander zal men missen; want mijn mond zelf heeft het geboden, en Zijn Geest Zelf zal ze samenbrengen." Jes. 34:16
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2007 12:42

Dit wist ik niet, ik ben wel een beetje geschokt. Het verklaart wel een hoop...

Bijbelstudie lijkt me juist heel belangrijk, al moet je er rekening mee houden dat vertalingen slechts vertalingen zijn.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 sep 2007 12:44

elbert schreef:Ik vind bijbelstudie niet gevaarlijk, maar ik vind een aantal andere dingen wel degelijk gevaarlijk: gebrek aan zelfkritiek, gebrek aan het vermogen om jezelf te laten corrigeren door een andere lezing van de bijbeltekst, gebrek om wat je leest te delen met andere gelovigen, waarmee je samen gemeente bent. Dat is volgens mij het gevaar dat bij bijbelstudie op de loer ligt: dat we als onbekwame exegeten onze eigen ideeen aan de bijbeltekst op gaan leggen. Of aan de andere kant: dat we de ideeen van anderen kritiekloos overnemen zonder die te toetsen.

Dit herken ik zeker niet.
Als ik Bijbelstudie deed met een groep mensen, dan zorgden we dat wee juist verschillende verlkaringne bij een tekst hadden om te kijken wat ze allen overheen hadden en wat niet. Dus hoezo niet open staan voor andere meningen? Dat sta je juist wel omdat je over elkaars mening in gesprek gaat tijdens zo'n bijeenkomst
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

leki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:21

Berichtdoor leki » 25 sep 2007 12:48

En kerkenraad die Bijbelstudiegroepen verbiedt?? :shock: ('k wist niet dat dat bestond!)
Dat lijkt me echt gevaarlijk!!
Lijkt net op de RK kerk van vroeger die niet wilde dat "leken" in de Bijbel lazen, zodat ze lekker ongestoord hun eigen ideeën en meningen konden verkondigen.....
En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. (Joh 17:3)

leki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:21

Berichtdoor leki » 25 sep 2007 12:56

Bijbelstudie is gevaarlijk, vergis je niet.


JA zeker!! Het kan je leven helemaal overhoop gooien! Je zou zo maar God kunnen ontmoeten, terwijl je daar niet eens naar zocht! Levensgevaarlijk!
En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. (Joh 17:3)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2007 13:09

Eerlijk gezegd lijkt het mij het beste om eerst zonder verklaringen of wat dan ook te lezen wat er nu echt staat. Je kunt verschillende vertalingen naast elkaar leggen. Probeer even te vergeten wat je aan theologische kennis hebt en analyseer een tekst. Daar kan je echt verbazingwekkend veel van leren, vooral als je 't met een groepje doet. (Voor wie wil heb ik eventueel nog wel info over manuscript-bijbelstudie, erg boeiend!)

Als je er dan echt niet uitkomt, kan je altijd nog een commentaar erbij pakken. Of je kijkt eens op http://www.scripture4all.org hoe de grondtekst eruit ziet, er staat een Engelse woord-voor-woordvertaling bij. Erg handig!

André

Berichtdoor André » 25 sep 2007 13:27

Bijbelstudie is niet gevaarlijk, schriftkritiek wel.

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 25 sep 2007 14:21

Om ff heel post-modern te zijn:
Wat de ds. of de kerk zegt, hoeft niet altijd waar te zijn...

@ Lalage:
Ben ik het mee eens.

@ André:
Eensch. Zodra je de betrouwbaarheid van de Bijbel in twijfel gaat trekken, ben je op de verkeerde - heilloze - weg.

Zulke dingen hoeven bij Bijbelstudie natuurlijk niet te gebeuren. M.i. zijn teksten in de Bijbel voor een groot deel ook aan opvattingen en uitleg onderhevig. Daarmee bedoel ik: wat de een zo leest, leest de ander op een andere manier. M.i. kun je niet altijd zeggen welke manier de juiste is. En vaak zullen ze elkaar aanvullen in bijv. de bijbelstudie, doordat het net een beetje extra verdieping geeft. Het kan namelijk ook allebei waar zijn ;)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2007 15:57

Het gaat fout als dwaallichten de bijbelstudiegroep gaan domineren, of in ieder geval een grote inbreng hebben.
Bijbelstudie groepjes zijn kerkverbanden in het klein, wie het versta die versta het.

Zeker als de groepen iets verder bij het ambtelijk toezicht vandaan staan, kunnen deze mensen veel ruimte krijgen.
Laten we dan gewoon eerlijk schriftuurlijk (en bevindelijk) zijn. De Bijbel leert ons duidelijk dat wij de Schriften moet bestuderen (dat is wat anders dan 'voor het slapen gaan 'de Bijbel (Psalmen, Spreuken, Prediker, een Evangelie of iets van Paulus in de praktijk) lezen. Daarnaast staat dat wij moeten toetsen of de woorden van een persoon niet in conflict zijn met het Woord van God (proef of de geest (die er van uit gaat) uit God is, ja die gave hebben wij als christenen.

Het gaat dus niet om mogelijke knelpunten tussen de kerkleer en bijbel, maar om verkeerde invloed van een enkel individu. En die invloed van dwaallichten op deze groepen noem ik dus "gevaarlijk".
Die 'dwaallichten' zullen snel aan het Licht komen, daarnaast wie Geleid wordt door het Licht der Wereld hoeft niet verschrikkelijk bang te zijn voor de dwaallichten. Daarbij, Paulus schrijft er zelfs over dat de dwaallichten in de gemeente moeten zijn, om de waarheid des ter meer te doen zijn.

Waar je met Bijbelstudie wel mee moet uitkijken is dat wij erg geneigd zijn tot 'ik vind' en het willen overtuigen van een andere persoon. Doe je een Bijbelstudie over Ruth of Hooglied dan zullen er mensen zijn die dit alleen willen toepassen op het leven van Gods Volk en de Bruid van Christus. Kom dan niet aan met 'het is niet zo wánt ...' maar lees samen. Bijbelstudie is niet gevaarlijk, Bijbelstudie is samen de Bijbel bestuderen, en puur Bijbelse opdracht. In de Bijbel staat namelijk meer dan alleen de letters.

En om met Maja (De Bij) te spreken 'Hoort, wat God mij heeft doen ondervinden', benader de Bijbel nooit als een statisch, historisch verhaal.

@Andre: over schriftkritiek --> http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=14&item=2555
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten