De elf artikelen des geloofs.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

De elf artikelen des geloofs.

Berichtdoor Yotam » 07 sep 2007 19:48

tot nu toe zijn wij gewoon te spreken over 12 artiklen des geloofs.
maar ik denk dat we in het stuk der kerk, heel wat dichter bij de nuchtere werkelijkheid zouden komen, en dus ook heel wat gemakkelijker ons als eerlijke burgers van Nederland konden afvragen, of wij al of niet knoeien door de naam 'gereformeerd' voor ons te blijven opeisen:
als wij iedere zondag, wanneer in de kerk de twaalf artikelen van het geloof worden gelezen als uitdrukking van ONS geloof, ons eens eerlijk afvroegen: heb ik nu 12 dan wel 11 artikelen des geloofs?
vroeg men zich nu inderdaad af, of de 12 art. niet reeds lang tot 11 geslonken waren, - het antwoord zou bij zeer velen ja luiden.
let maar eens hierop:
tot 1 keer toe betekent de uitdrukking 'ik geloof' niets minder dan dit:
a. ik aanvaard de werkelijkheid van deze geloofsinhoud alleen op gezag van de Schrift.
b. ik heb er geen enkel 'bewijs' voor, mijn geloof versmaad 'elk' bewijs dat niet het geloof zelf is.
c. ik zal de in dit art. gebruikte naam (bv. Schepper, Zoon, HERE, vergeving der zonden,etc.) ALLEEN en UITSLUITEND gebruiken voor wat de Schrift mij als zodanig aandient;
d. ik ontken dat ik deze geloofskennis opbouwen kan uit de 'ervaring'
e. ik weet heel goed dat ik juist op dit standpunt in mijn geloofsinhoud aanvaard, wat voor het 'vlees' en voor de 'onverlichte rede' een ergernis en dwaasheid is.
O zeker, ik weet het wel, dat er ook anderen zijn, die dat alles er heus niet bij denken, ze dikwijls ze zeggen: ik geloof.
maar die mensen worden dan ook door eerlijke mensen en door knappe professoren heus niet gereformeerd genoemd. die heten reeds enkel om der waarheid wil 'ethisch' of 'vrijzinnig' of iets anders.
maar we hebben het nu over gereformeerden, die tot nu toe, als het nl over de schepping, de eniggeboren Zoon, de geboorte uit een maagd, de kruisdood, de nederdaling ter helle, de Heilige Geest, de vergeving der zonden, de wederkomst, het oordeel, gaat, - maar dat deze gereformeerden deze vijf punten zouden moeten loslaten zodra het een 12e keer over de KERK gaat?
zodat hiermee de 12 art. des GELOOFS tot 11 zijn gereduceerd.

want een scheppingsleer bouwt niemand onder de gereformeerden op uit 'ervaring'. schepping (als daad van God) is niet te ervaren. het begrip schepping krijgt dan ook onder ons alleen uit openbarings-spraak zijn inhoud. Maar als men nu aan de kérk toegekomen is, schijnt die openbaring niets meer in te brengen te hebben. men laat dan alles rusten op ERVARING. wat kan ik bereiken? kan ik volhouden dan de kerk gemeentschap van gelovigen is? kan ik dat zien? zo nee, dan maak ik er wat anders van (ik verander het art. niet, maar zeg: ja, maar...)! ik noem haar criterium het 'discipelschap' of het leven onder Gods Woord. of iets anders; in elk geval: ik maak het zó en zeg het zó dat ik er mee 'uit' kan in de ervaring.
of een ander voorbeeld. wanneer het gaat over de drieeenheid, dan denkt geen mens er aan, hier ook maar 1 enkel woord te laten dicteren in de kerk door wat ik ervan 'zien' kan; en niemand stelt zijn trinitarische formules op onder dit gezichtspunt: hoe kan ik met mijn defenities of met mijn dogmatische formules klaar komen in de aanschouwelijke werkelijkheid, hoe zal ik ze tegeover wat voor ogen is kunnen verifieren? maar niet zodra het gaat over de KERK, of heel deze nederige, wijl gehoorzaam-gelovige probleemstelling wordt radicaal prijsgegeven, en principieel losgelaten. men wil de KERK (als werk van God) omschrijven naar hetgeen voor ogen is, naar wat zich bij X, Y, en Z aannemelijk maakt als kerk, in het zichtbare. de formules worden opgesteld naar wat men in de gegeven omstandigheden zoal BEREIKEN kan (och, och als wij zo ook eens deden met de 10 geboden, of met de eis: wees dan volmaakt gelijk Mijn Vader in de hemelen volmaakt is). de kerk is dus ineens geen geloofs-stuk meer. de naam kerk moet ik , aaan idere groep, die religieus(/gereformeerd) wil zijn, geven; en wee als ik de naam secte precies gelijk elk ander woord, dat ik (om de bergrede) zou willen gebruiken, hanteer NADAT én NAARDAT ik in het GELOOF het woord KERK heb durven bezigen!
ik geloof dat ik niet verder hoef te gaan. ga de 12 art. langs herinner u, wat er te doen is geweest over de rechtvaardigmaking, wederkomst ten oordeel, eeuwig leven, nederdaling ter helle. houd u even opzettelijk bezig met de kerkgeschiedenis en dogmageschiedenis om te weten in hoeverre de SCHRIFT hier alles, en de ervaring NIETS te zeggen heeft.

En nu zullen er dadelijk enkelen zeggen: ja maar, de kerk is toch onzichbaar, en zichbaar; en dat zichtbare hoort er dus bij. en we zijn dus wel gedwongen, onze nomenclatuur te laten beheersen door wat voor ogen is. maar mijn geachte opponent vergeet dan dat hij zelf ook onzichtbaar en zichtbaar is. hij denke maar aan zijn persoon, geest, ziel. daarnaa aan zijn lichaam. en dat ik toch HEM en zijn toekomst (bv. na de tijdelijke dood) , met geen mogelijkheid kan beschrijven, of het rechte van hem kan treffen, als ik hem alleen maar beschrijfnaar hetgeen a. van hem zichtBAAR is geworden, en b door mij dan weer daadwerkelijk gezien is. waarom moet ik nu de kerk anders behandelen? de kerk staat in de 12 art.; hij ook wel maar dan juist bij geloofs-inhouden (schepping, kerk, vergeving, oordeel). is de kerk soms minder dan hij?
en, als hij soms nog tegensputterd: Christus is, naar hij mij nog enkele tientallen jaren zal willen toegeven (zijn kinderen en kleinkinderen waarschijnlijk niet meer) de waarachtige God, en Licht uit Licht, doch deze waarachtige God (die niemand ooit aanschouwd heeft) is nu aanschouwelijk mens geworden. kon iemand van de in Zijn dagen levende 'religieus voeldende naturen' HEM op rechte wijze beschrijven en benoemen, naar wat van Hem voor ogen was? Kon iemand Zijn termen vinden, de werkelijke waarde van zijn woorden en eisen noemen, als hij zonder geloof (of, daarvan op dit punt losgemaakt) zich afvroeg, wat hij er mee bereiken kon in de gegeven werkelijkheid, wat hij er meer doen, hoe hij er mee 'uit' kon in de gegeven constellatie die voor ogen was, die in de krant zou gekomen zijn als die er geweest was. of in de krans? kransen waren er toen wél. en religieus, nu, om respect voor te krijgen.
maar die kransen hebben dan ook de Heer der heerlijkheid gekruist.

Intussen wist een zeker Paulus, dat er heel wat 'religieuze naturen' waren buiten 'zijn' kerk, zelfs buiten het Jodendom. niettemin zei hij in Rom. 9-11: daar en daar is de oude, wettige, boom. daar en daar liggen dode takken. God sloeg ze van de boom af, al kunnen er NOG sappen in overgebleven zijn(Job14) (men zegt wel eens: 'er gebeuren NOG bekeringen' om daarmee aan te tonen dat een kerk WARE kerk is, maar men gaat aan de gehoorzaamheid voorbij) Hij vroeg niet hoeveel vrome individuen er ergens waren, om daar het woord kerk, aan te verspillen. ook niet waar nog wel eens 'zegen' (een traan of zo) viel. evenmin, waar Gods Geest zich NOG(wat een gelovige taal he: NOG niet) niet had teruggetrokken.... Welnee, Paulus wist wel, dat de Geest ook nog werkte in de Joden, en Grieken, ook daar waar A, en B, en C zijn kerk hadden erkend, en D en E en F het nog niet hadden gedaan; hoewel er bij hen thuis al veel zegen scheen te vallen.
een zeker Johannes wist precies hetzelfde toen hij met de vinger aanwees: die en die zijn van ons uitgegaan, want ze waren van ons niet. Dacht ge nu heus dat Paulus en Johannes ook niet hadden begrepen, dat er 'religieuze naturen' onder die groepen waren, die Paulus niet tot de boom en Johannes niet tot 'ons' meer rekenden?
nee, niemand hoeft dat Paulus en Johannes voor te houden. omgekeert, heeft u zich af te vragen of het niet waar kon zijn, dat Paulus en Johannes de namen kerk, secte etc. hanteren naar de kwesties van openbaring, heilshistorie, geloof, zonder te kijken naar individuele vroomheid, zonder de gegeven lieden X, Y, Z.
Misschien komt u dan tot de ontdekking, dat er voor u nog altijd 12 artikelen des geloofs mogelijk zijn; of tot de eerlijke belijdenis dat u er nog maar 11 over houdt.
En als ik het GELOOF op één punt kwijt ben, o wee, o wee.
Laatst gewijzigd door Yotam op 07 sep 2007 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 sep 2007 20:05

Ervan uitgaande dat je dit stuk niet zelf geschreven hebt: bronvermelding?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2007 20:12

Hmm, de formuleringen doen mij eerlijk gezegd een beetje aan K. Schilder denken. 'k Heb wel eens artikelen van hem gelezen, en heb zodoende een indruk van hoe hij formuleert.
Heb je dit overgetypt? (Er staan overigens typfouten in.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 07 sep 2007 21:39

het is idd K. Schilder. en die typfouten komen door het te snel over willen typen. het is wel enigzins bewerkt. ik heb bijv een keer 'de kring der oecemenische broederen' vervangen in u, en een aantal zinnen ingekort. en stukken weggelaten die niet meer actueel zijn.
het is af en toe lastig taalgebruik. het komt uit 'de Reformatie' 19 feb.\ 1932 (dus nog ruim voor de vrijmaking) 12e jaargang. no21 bl. 162/3 (kerkelijk leven)
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 sep 2007 11:18

Aha, ik heb 'm al gevonden! :D
Er is ooit een serie 'Verzamelde werken' van dr. K. Schilder verschenen. Recentelijk, maar die bedoel ik niet. Ik bedoel een serie van 9 banden, die onderverdeeld zijn in 3 afdelingen:
1. De kerk (3 delen),
2. Preken (3 delen),
3. Schriftoverdenkingen (3 delen).
Er is nog best aan deze boeken te komen, maar dan moet je bij de tweedehandsafdeling van een christelijke boekhandel kijken.
Dit artikel is te vinden in De kerk, deel 1, (uitgeverij Oosterbaan & Le Cointre N.V., Goes, 1960) op blz. 150.

Omdat ik het dogma van de kerk wilde bestuderen, ben ik in dat deel eens een keer begonnen te lezen. Maar het bleek wat anders in elkaar te zitten dan ik eigenlijk had verwacht. Ik ben er nog niet zo ver in gekomen. Dat was ook omdat ik die discussie (polemiek) over interkerkelijkheid, die vanaf blz. 61 begint, nogal vermoeiend en saai vond. Daardoor stopte ik er vrij gauw mee. Ik had het natuurlijk ook gewoon over kunnen slaan, en verder lezen. Maar dat heb ik nog niet gedaan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 08 sep 2007 12:10

die heb ik ook, daar had ik em uit. maar dat is niet de eigenlijke bronvermelding ;) maar bedankt voor de aanvulling. het is lastig te lezen stof omdat het veelal reacties zijn op anderen. het is geen uitwerking van het stuk 'de kerk'. maar daardoor krijg je wel een erg goed beeld van de strijd in die tijd, maar er komen erg veel dingen in voor die ook voor nu actueel zijn. zoasl 'de vergelijkende methode: het funeste woordje NOG'
het is zeker de moeite waard, maar kost wel heel veel inspanning.

maar eigenlijk nog graag een inhoudelijke reactie....
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 sep 2007 13:07

Het lijkt mij zinnig om dan eerst eens precies te vermelden wat wordt verstaan onder de Twaalf Artikelen.
Daarom:

1. Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
2. En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;
3. die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. die geleden heeft onder Pontius Pilatus. is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
5. ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
6. opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
7. van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
8. Ik geloof in den Heiligen Geest.
9. Ik geloof een heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
10. vergeving der zonden;
11. wederopstanding des vleses;
12. en een eeuwig leven.

Amen

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 08 sep 2007 15:28

bedankt, dat is wel handig:)
maar nu wacht ik nog steeds op een inhoudelijke reactie...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 sep 2007 19:31

Yotam schreef:die heb ik ook, daar had ik em uit. maar dat is niet de eigenlijke bronvermelding

Jouw - ik tutoieer hier altijd iedereen, is niet meer dan een gewoonte van mij - bronvermelding betreft de oorspronkelijke bron. Da's mooi, maar ik denk dat er hier van Refoweb niet snel iemand zal zeggen: 'O ja, !:) even op zolder kijken! Die heb ik vast nog wel ergens in de grote rij staan!'
Mijn bronvermelding is dan wat praktischer bruikbaar, is mijn indruk.


Een inhoudelijke reactie...
't Is nogal een lang stuk wat je hebt geplaatst, dus ik kan moeilijk op alles ingaan. Ik ga dan ook niet zozeer in op wat je hebt geplaatst, maar ik plaats gewoon wat gedachten aangaande het leerstuk van de kerk.
Dat het er in de praktijk nogal eens op lijkt dat de kerk niet behoort tot de apostolische geloofsbelijdenis, dat klopt. In reformatorische kring kun je een dergelijke manier van spreken en beleven wel aantreffen. Als je hoort: 'Kerkelijke eenheid, och joh, dat moet je niet zo ernstig nemen. In geestelijke zin is dat er al, maar in fysieke zin zal dat nooit mogelijk zijn.' Ik herinner mij die uitspraak, een beetje vrij weergegeven door mij, in dit geval van een CGK-kerklid uit een nogal behoudende gemeente. Waarbij je overigens moet constateren dat het hartelijk staan achter de gereformeerde belijdenis toch duidelijk méér leeft dan bij een willekeurige GKV-er. Alleen op het punt van de kerk functioneert het dus wat minder.
Of ik denk aan besprekingen tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met het oog op kerkelijke eenheid, waarbij de GGiN na een tijdje zegt: 'Het was leuk en gezellig. Nu gaan we weer lekker onze eigen gang, en hebben we geen behoefte aan verdere bespreking.' (Ook weer mijn eigen vrije vertaling.) Dat komt op mij over alsof elk katholiek kerkbesef ver te zoeken valt.

Door mijn bestudering van de oude kerkgeschiedenis ben ik daar wel gevoeliger voor geworden, voor de roeping tot eenheid, en dat dat niet iets vrijblijvends is.
Daarom denk ik ook dat het zo belangrijk is om je te interesseren in de hele kerkgeschiedenis, en niet maar in een beperkt tijdvak ervan. Zo kan bijvoorbeeld in rechts-bevindelijke kringen de interesse zich beperken tot de Nadere Reformatie en de bevindelijke stromingen van na die tijd. Eventueel de Schotse puriteinen er nog bij, en misschien ook de Reformatie een klein beetje.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 08 sep 2007 20:12

@boekenlezer: ik denk dat je dat juist hebt weergegeven.
maar het punt is niet zozeer of je je er interesseert (wat nutuurlijk wel nodig is) maar het ging in dit artikeltje erom HOE je het stuk der kerk benaderd.
zeg je: ik ZIE een aantal kerken. het KAN gewoon niet waar zijn dat daar maar 1 van Christus is. dus ik geloof dat...[onzichtbare kerk, of iets anders dat wél in de werkelijkheid past]
of zeg je: ik GELOOF dat Christus maar 1 kerk tot zijn bruid heeft, en dat hoe raar en vervelend(dwaasheid en ergernis) het ook klinkt. dat ik tóch GELOOF dat er maar 1 de ware, wettige kerk van Christus is.
het gaat dus om de volgorde: eerst geloof, en dan de praktijk beoordelen.
of eerst de praktijk beschouwen/analyseren, en dan het geloof richten naar/aanpassen aan de praktijk.
hierop verwachtte ik antwoord. en ik wacht eigenlijk nog steeds...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 10 sep 2007 07:43

Als het geloof een bewijs is van de zaken die men niet ziet (Hebr. 11:1), wat valt er dan te zien als we belijden dat we 1 algemene christelijke kerk geloven? ;)
Dat is een vraag die bij het lezen van dit topic bij me opkwam.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 sep 2007 09:19

@Yotam:
De Heidelbergsche Catechismus geeft daar gewoon antwoord op, zondag 21:
Vraag: Wat gelooft gij aangaande de heilige katholieke kerk?
Antwoord: dat de Zoon van God van het begin der wereld tot aan het einde zich uit de gehele mensheid een gemeente, die tot het eeuwige leven is uitverkoren door Zijn Geest en Woord in de eenheid van het ware geloof vergadert, beschermt en in stand houdt; en dat ik daarvan een levend lid ben en eeuwig zal blijven.

Vraag: Wat verstaat gij onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord: Dat God op grond van genoegdoening door Christus mij al mijn zonden en ook mijn zondige aard, waartegen ik mijn leven lang te strijden heb, niet meer wil toerekenen, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenkt opdat ik nimmer in het gericht van God zal komen...


Het gaat dus niet - wat ik elders ook al heb gezegd, om het instituut kerk (en we hebben er een potje van gemaakt met al die kerken) maar om de gemeente van onze Heer Jezus Christus, en Hij is de enige die bepaalt welk mens er wel of niet tot die gemeente behoort.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 10 sep 2007 13:33

elbert schreef:Als het geloof een bewijs is van de zaken die men niet ziet (Hebr. 11:1), wat valt er dan te zien als we belijden dat we 1 algemene christelijke kerk geloven? ;)
Dat is een vraag die bij het lezen van dit topic bij me opkwam.

als we belijden dat de kerk een heilige VERGADERING is, (die uit coetus en congregatio bestaat) dan moet daar iets zichtbaars komen, een gestalte. kunt u onzichtbaar vergaderen? het is mij nog nooit gelukt...
hand 20:
28 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft.
het gaat hier over de gemeente van Christus zoals uit de laatste zin blijkt.
uit het eerste deel blijkt dat deze gemeente ZICHTBAAR is, anders kan ze niet gedient worden door opzieners.
zie ook:
Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord:
Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven 1.
Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken2.
hoe kan ik mijn gaven geven aan een gemeente die onzichtbaar is?
@riska: ik spreek vraag en antwoord 54 van de HC niet tegen:
er word niet gevraagd: wat/welke is die h.algemene christelijke kerk?
maar, wat geloofd u van die h. algemene christelijk kerk?
dus er word geen defenitie gegeven van waar je de kerk aan kan herkennen.
maar er is 1 h.a. kerk, en DAAROVER spreekt de HC dan.
u zou Calvijn's institutie maar eens gaan moeten lezen... dat is een calvinistisch en gereformeerd standpunt. let dan vooral op wat hij zegt over zichtbare en onzichtbare kerk (ook al is daar qua termen nog wel wat op af te dingen, de gekozen termen zorgen nl. voor een heleboel verwarring)
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 sep 2007 13:48

Voor mij is de algemene christelijke kerk in die zin onzichtbaar, dat wij niet weten wie werkelijk tot de gemeente van Christus behoort, dat weet God alleen, die de harten doorziet.
Die kerk wordt zichtbaar in de vruchten van de Geest - mensen die door hun doen en laten getuigen van de verlossing in Christus...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 10 sep 2007 14:07

Yotam schreef:
elbert schreef:Als het geloof een bewijs is van de zaken die men niet ziet (Hebr. 11:1), wat valt er dan te zien als we belijden dat we 1 algemene christelijke kerk geloven? ;)
Dat is een vraag die bij het lezen van dit topic bij me opkwam.

als we belijden dat de kerk een heilige VERGADERING is, (die uit coetus en congregatio bestaat) dan moet daar iets zichtbaars komen, een gestalte. kunt u onzichtbaar vergaderen? het is mij nog nooit gelukt...

Daar kan ik in meekomen, maar dan moeten we inderdaad wel onderscheid gaan maken tussen wat zichtbaar is (wat we zien van de kerk) en wat onzichtbaar is (wat we geloven van de kerk).
Een vervolgvraag is dan ook nog eens of bij de ene algemene christelijke kerk, waarvan we geloven dat die 1 is, slechts 1 gestalte bestaat.
Dat hoort wel zo te zijn, de vraag is of dit in de praktijk ook daadwerkelijk zo is. Het antwoord op die vraag moeten we (helaas) ontkennend beantwoorden.
Ik krijg bij het leerstuk van de kerk dan ook meer en meer het gevoel dat de ene gestalte van de kerk pas op de jongste dag zijn beslag zal krijgen. Ik zeg dit overigens niet uit berusting, maar wel vanuit het gevoel dat de kerk in haar zichtbare gestalte niet te organiseren valt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 96 gasten