Volwassen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Volwassen

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 11:17

zijn we het hier mee eens of niet?

Onderzoek: mens volwassen rond 26ste

CHICAGO - Op je 16de mag je in de Verenigde Staten autorijden, op je 18de stemmen, en op je 21ste drinken. Maar volwassen word je pas rond je 26ste. Dat vindt een meerderheid van de Amerikanen, zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Chicago dat vrijdag is vrijgegeven.

Volgens de meeste ondervraagden zijn mensen pas echt volwassen als zij een opleiding hebben afgerond, een full-time baan hebben en een gezin gaan stichten. Onderzoeker Tom Smith stelt dat de resultaten uitwijzen dat "een verlengde adolescentie" nu algemeen geaccepteerd is door de maatschappij. In de jaren vijftig was het gebruikelijk dat een meisje op haar 18de in het huwelijk trad, zegt Smith. "Als je in 2003 iemand over een 18-jarige bruid hoort, is het eerste wat je zegt 'Jee, dat is bijzonder' of 'Nou, diegene had wel even kunnen wachten"', aldus Smith.

Robert Billingham, hoogleraar persoonlijke ontwikkeling en gezinsstudies aan de universiteit van Indiana, denkt dat de "verlate volwassenheid" te maken heeft met het belang dat tegenwoordig gehecht wordt aan doorstuderen. Omdat steeds meer mensen na de middelbare school een vervolgopleiding doen, worden ook traditionele stappen naar volwassenheid uitgesteld, meent Billingham.

De ondervraagden in het onderzoek vonden 25,7 de beste leeftijd om te trouwen en 26,2 om kinderen te krijgen. Verder zou een mens op zijn 21ste het ouderlijk huis uit en financieel onafhankelijk moeten zijn. Vierentwintig is de leeftijd waarop iemand een gezin zou moeten kunnen onderhouden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2003 11:22

ah, dus ik moet nu heel snel op kamers gaan... Ik denk dat het toch op m'n 22ste wordt, maar ik ben er inderdaad wel een beetje aan toe.

Verder ben ik bijna 25 als ik afstudeer (schat ik nu) dus die leeftijd om te trouwen klopt wel een beetje ;) En of ik daarna echt volwassen word? Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 09 mei 2003 13:17

Mijn grootste angst is juist ouder worden :| Maar overigens denk ik dat je voor het begrip `volwassen` geen leeftijd hebt. Iedereen wordt het wel, mag ik hopen, maar ieder op zn eigen manier. Volwassen is je gewoon weten te gedragen zoals dat moet, wijs zijn+ervaring en dat uitstralen etc. Als anderen een voorbeeld aan je kunnen nemen, mag je jezelf volwassen noemen. Vind ik.
Dus, dat.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 09 mei 2003 13:19

volwassenheid komt bij iedereen op een andere leeftijd (of helemaal niet)
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 13:21

is er dan helemaal geen hoop meer voor me?! :roll: :wink:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 mei 2003 13:22

dE bAdEeND schreef:Mijn grootste angst is juist ouder worden :| Maar overigens denk ik dat je voor het begrip `volwassen` geen leeftijd hebt. Iedereen wordt het wel, mag ik hopen, maar ieder op zn eigen manier. Volwassen is je gewoon weten te gedragen zoals dat moet, wijs zijn+ervaring en dat uitstralen etc. Als anderen een voorbeeld aan je kunnen nemen, mag je jezelf volwassen noemen. Vind ik.

Volgens mij wordt dit door de realiteit weersproken. Letterlijk is volwassen volgroeid. Lichamelijk zal iedereen dat waarschijnlijk wel worden ja, geestelijk is dat maar zeer de vraag. Er zijn behoorlijk veel mensen die niet verder komen dan e geestelijke vermogens van een kind van 12. Verder is dat voorbeeld nemen helemaal een raar criterium. een crimineel en een politieagent kunnen beiden volwassen zijn, zowel lichamelijk als geestelijk, maar ik neem liever een voorbeeld aan de politieman dan aan de crimineel. Maar misschien begrijpik je verkeerd.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 09 mei 2003 13:22

Ikke21 schreef:is er dan helemaal geen hoop meer voor me?! :roll: :wink:

Vast wel joh!

Hoe ik eruit zie, mij schatten ze nog 14 ofzo...Als ik bier of sigaretten koop moet ik me altijd identificeren!!! :|
Dus, dat.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 09 mei 2003 13:25

Ik heb nog geen kinderen, maar had op mijn 26e wel het gevoel daar klaar voor te zijn. Ik denk dus wel dat ik mezelf volwassen achtte v.a. 25/26.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 09 mei 2003 13:29

marjo schreef:Ik heb nog geen kinderen, maar had op mijn 26e wel het gevoel daar klaar voor te zijn. Ik denk dus wel dat ik mezelf volwassen achtte v.a. 25/26.

KINDEREn *frusttt* voorlopig nog ff niet nee!
Dus, dat.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 09 mei 2003 13:40

terwijl je op bepaalde terreinen vast wel al helemaal volwassen zult zijn, ben je dus nog helemaal niet aan kinderen toe. Tussen 16 en 26 is een grijs gebeid.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 09 mei 2003 13:44

Ik denk dat als je kinderen wilt, er ook wel klaar voor bent. Als je het echt graag wilt bedoel ik. Niet een ´moodie´als je ff 16 bent ofzo..
Dus, dat.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2003 17:18

De jeugd is onbevangen
De volwassene doet alles “wel doordacht”
Hij is ook wat serieuzer
Het is de jeugd die overal om lacht

Is dat dan ook de grens ?
Van onvolwassen naar volwassenheid
Niet meer lachen, serieus zijn
“Wel doordacht”, ipv onbevangenheid

De jongere ziet nergens een probleem
Hij geniet met volle teugen van het leven
Voor de oudere heeft alles een keerzijde
Genieten doet hij tussendoor wel even

Als je lol hebt hoor je
“Word je dan nooit volwassen”
Want van ouderen verwacht men
Dat hij zich aan zal passen

renske
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor renske » 12 mei 2003 21:57

Ik vind onvolwassen als je nog van iem afhankelijk bent, bijv van je ouders. (afgezien van God)

En ook als je de ernst van het leven niet serieus neemt. Sommige mensen zijn bang om de problemen van het leven onder ogen te zien.

Maar een volwassen leven is een leven vol ups en downs. Het is dus de vraag hoe je er mee omgaat.

Terug naar “Archief”