Wat is de kern van het evangelie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Wat is de kern van het evangelie?

Berichtdoor marin » 30 aug 2007 21:23

Liefde blijkt uit gewillige gehoorzaamheid, vaak wordt gezegd dat kon alleen de Here Jezus, omdat Hij de Zoon van God is.
Was de Here Jezus volkomen mens, om onze zwakheden te kunnen verlossen, en Zijn karakter ons aan te bieden.

Is dat de kern van het evangelie?

Wat vinden jullie hiervan?

"Als gij gewillig zijt en luistert, zult gij het goede van het land eten." Jesaja 1:19

Het karakter van een Christen blijkt uit zijn dagelijks leven. Christus sprak: "Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort." (Matth. 7: 17) Onze Heiland vergelijkt Zichzelf met een wijnstok, waarvan Zijn volgelingen de ranken zijn. Hij zegt duidelijk, dat ie­der, die Zijn discipel wil zijn, vrucht moet voortbrengen. Vervolgens laat Hij zien, hoe zij vruchtdragende ranken kunnen zijn: "Blijft in Mij, gelijk Ik in u. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft." (Joh. 15: 3b - 4)

De apostel Paulus beschrijft de vruchten die een Christen moet dragen. Hij zegt, dat "de vrucht van het licht bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid." (Ef. 5: 9) En ergens anders: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing." (Gal. 5: 22) Deze kostbare genadegaven vormen nog maar het begin van het uitwerken van de wet van God in ons leven.

De wet van God is de enige zuivere maatstaf voor morele volmaaktheid. Die wet is ons praktisch ten voorbeeld gehouden in het leven van Christus. Hij zegt van Zichzelf: "gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb." (Joh. 15: 10) Niets minder dan deze gehoorzaamheid voldoet aan de eisen van het Woord van God. "Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft." (1 Joh. 2: 6) Wij kunnen ons niet beroepen op de onmogelijkheid hieraan te voldoen, want wij hebben de verzekering: "Mijn genade is u ge­noeg." (2 Kor. 12: 9) Wanneer wij in die Goddelijke spiegel, de wet van God, kijken, dan zien we, hoe ontzettend zondig de zonde is, en onze eigen verlorenheid als zondaars. Maar door berouw en geloof worden wij voor God gerechtvaardigd. En wij worden door Goddelijke genade in staat gesteld Zijn geboden te gehoorzamen.

Zij die God oprecht liefhebben, zullen een ernstig verlangen aan de dag leggen om Zijn wil te kennen en die te doen. . . . Het kind dat van zijn ouders houdt, zal dat laten blijken door gewillige gehoorzaamheid. Maar het egoïstische en ondankbare kind is erop uit, zo min mogelijk voor zijn ouders te doen, terwijl het tegelijkertijd alle voorrechten van een gehoorzaam en trouw kind wil genieten.

Hetzelfde verschil is zichtbaar onder hen die belijden kinderen van God te zijn. Velen die weten, dat zij het voorwerp van Zijn liefde en zorg zijn, en die Zijn zegen willen ontvangen, hebben geen vreugde om Zijn wil te doen. Ze beschouwen het beroep wat God op hen doet als een onplezierige inperking van hun vrij­heid, en Zijn geboden als een zwaar juk. Maar hij die werkelijk naar heiligheid van hart en leven streeft, verheugt zich over de wet van God, en beklaagt zich er alleen over, dat hij zozeer tekort schiet in het voldoen aan Zijn verlangen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 aug 2007 21:59

Mooi geschreven Marin.

Ik denk dat de kern van het evangelie de twee hoofdgeboden zijn: Heb God lief en heb uw naaste lief. Vooral uit de tweede is dan alles te halen wat je nodig heb voor een volmaakt leven, althans zo volmaakt mogelijk. Het is een cliche, maar dat maakt niet uit.

Maar ook uit de eerste is genoeg te halen.

Ik denk dat als je zo leeft je de meeste kans hebt om in de hemel te komen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2007 07:03

@marin: ik begrijp de nadruk die je wilt leggen op de navolging en daar kan ik me ook goed in vinden, maar laten we niet zeggen dat onze navolging de kern van het Evangelie is. Want Christus is de Wijnstok en wij zijn de ranken.
De kern van het Evangelie is Christus en wat Hij gedaan heeft voor ons.
Daaruit mogen wij leven en Hem navolgen.

"1 Joh. 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.".
en:
1 Joh. 1:6 "Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de waarheid niet.
7 Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde."

Dat bijbelse evenwicht moeten we behouden, waarbij een christen leeft uit de Bron, nl. Christus. Wanneer we aan Hem verbonden zijn, dan kan het niet anders of we brengen vrucht voort:
Joh. 15:5 "Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt u niets doen."

Dat is wat anders dan: "zorg eerst maar eens dat je vruchten voortbrengt, want anders ben je geen christen". Het is andersom: "wie in Mij blijft, die draagt veel vrucht".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2007 09:29

eens met Elbert!
Evangelie betekent 'goed nieuws'. Het goede nieuws is dat God van alle mensen houdt en dat Hij het beste met ze voor heeft.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 31 aug 2007 10:41

Als je christus navolgd, doe je dat automatisch met de 2 eerder genoemde geboden. Hieruit kun je alles afleiden.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 aug 2007 12:23

Maar navolgen is het gevolg van de kern van het Evangelie.
De kern is de genade van onze God betoond in Jezus Christus...
Als dat ook ten diepste in je hart verankerd is, komt navolging vanzelf.

The Engineer schreef:Ik denk dat de kern van het evangelie de twee hoofdgeboden zijn: Heb God lief en heb uw naaste lief

Je maakt de klassieke fout - die helaas in veel kerken onderstreept wordt met de zondigheid van de mens- dat je een stukje weglaat.
Er staat geschreven: heb God lief en uw naaste als uzelf.
Want als je jezelf niet liefhebt, kun je dat ook niet naar de naaste toe.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 31 aug 2007 14:37

Dat stukje heb ik niet bewust of onbewust weggelaten. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 aug 2007 15:02

The Engineer schreef:Dat stukje heb ik niet bewust of onbewust weggelaten. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Oké, maar vaak sneeuwt het onder... vandaar mijn opmerking...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 aug 2007 20:48

Als het om ‘Evangelie’ gaat is dat niet een woord dat als zelfstandig betiteld kan worden. Het is ‘Wet en Evangelie’. Die twee horen bij elkaar. Een blijde boodschap, dat betekend evangelie, wordt namelijk ontvangen in een verbroken en verslagen hart. De Wet heeft als doel te laten zien, als in een spiegel, hoe zondig de mens is en daar kan een blijde boodschap op volgen. Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen (Mt 5:3).

Jezus ging rond over de wereld om het Evangelie van ‘het Koninkrijk’ te ver kondigen en genas alle ziekte en kwalen onder het volk. De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd (Mt 11:5). Door de overtreding van de wet is zonde in de wereld gekomen en dat past niet in het Koninkrijk. Vandaar dat wij ook niet in dat Koninkrijk kunnen zijn, omdat wij door en door zonden zijn.

De kern van het Evangelie is een blijde boodschap voor een verbroken en verslagen hart die een hoop gekregen heeft om in dat Koninkrijk een plaats te krijgen en in liefde met God te leven. Jes 61:1 De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; enz.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2007 09:19

Klopt. Dat deed Jezus ook.... maar hij preekte niet vooral de oud testamentische geboden.... maar droeg de mensen op elkaar en God lief te hebben. Dat is niet in strijd met de oudtestamentische wet, integendeel. De wet vindt zijn vervulling in liefde.

8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. 9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde. (Rom 13)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 05 sep 2007 09:36

kern :

Genade, leven en liefde
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2007 09:41

De kern gaat idd vooral over wie God is... Hij is liefde.... daarom is er genade voor ons en leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

KohlbruggeHoog!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KohlbruggeHoog! » 05 sep 2007 10:38

Christus biedt genade aan verdorven zondaren, slechts door Zijn eigen barmhartigheid. Uit dankbaarheid en liefde voor Hem en omdat je vindt dat God aan Zijn eer moet komen volgt dan de navolging, door de Geest uiteraard.

In feite is het dan een voortdurende wisselwerking tussen ellende, verlossing en dankbaarheid want steeds leer je meer van die drie. Geen schema maar een thema zoals wijlen ds. L. Kievit dat placht te zeggen.

Dat is denk ik de kern van het evangelie, in elk geval christocentrisch. Zijn verzoenend werk is altijd de kern. En wat daar dan uit volgt, die navolging, vind ik ook belangrijk, maar het is niet de kern opzich mijns inziens.
Kijk maar, er staat niet wat er staat!
-M. Nijhoff-

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 05 sep 2007 14:18

The Engineer schreef:Ik denk dat als je zo leeft je de meeste kans hebt om in de hemel te komen.
ik hoop dat je niet voorop stelt om in de hemel te komen, maar God te dienen, dat kan uiteraard het beste in de hemel. let op of 'het naar de hemel willen' komt uit angst voor de hel, het oordeel, of omdat je God wilt dienen.
en 'een kans hebben' klinkt mij nogal remonstrants in de oren. maar ik neem aan dat je dat niet zo bedoeld.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2007 15:31

"een kans hebben" is sowieso niet remonstrants... tenzij je het op een andere manier gaat uitleggen. "Een kans hebben" is volop de Bijbels.

Verder moet het natuurlijk niet puur gaan om in de hemel te komen maar de mens mag daar zeker naar verlangen. Overigens kan je de nieuwe hemel en aarde, het eeuwig leven, niet loskoppelen van Gods aanwezigheid.... als je in de hemel wil komen wil je toch ook God dienen, want Hij staay daar centraal.

maar goed, het is wel zo dat de relatie tussen God en mensen geen ik-gerichte relatie is... maar vooral gericht op de ander. God wil ons gelukkig maken en geeft ons daarom het eeuwige leven... wij mogen dan inderdaad niet teveel op onszelf gericht zijn maar vooral hem loven en prijzen voor wat Hij geeft. Tussen die twee zit uiteraard een wisselwerking. Onderlinge liefde werkt alleen maar versterkend, als men op zichzelf gericht is heb je dat niet.

Terug naar “Archief”