Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen

Berichtdoor André » 16 aug 2007 15:18

Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen
Uitgegeven: 16 augustus 2007 14:24
Laatst gewijzigd: 16 augustus 2007 14:53

TIEL - De GGD Rivierenland in Tiel is samen met de Radboud Universiteit in Nijmegen begonnen aan een landelijk onderzoek naar de redenen waarom veel bevindelijk gereformeerden hun kinderen niet in laten enten.

Aanleiding voor het onderzoek is, dat binnen deze groep kerkgangers telkens opnieuw epidemieën van besmettelijke ziekten uitbreken, die door vaccinaties te voorkomen waren geweest.



Volgens Helma Ruijs, onderzoeksleider en arts infectieziektenbestrijding bij de GGD Rivierenland, wordt algemeen aangenomen dat de bevindelijk gereformeerden inentingen weigeren, omdat hun geloof hen dat voorschrijft.

"Maar dat is nooit goed onderzocht. Het kan ook zijn dat sociale, medische, persoonlijke of maatschappelijke argumenten een rol spelen.

Als je precies weet waarom de vaccinatiegraad binnen deze groep zo laag is, kun je ook gericht proberen om er iets aan te doen. Uitsluitend benadrukken dat het laten inenten van kinderen medisch zeer gewenst is, werkt niet. Dat weten we wel."

Bible belt

In Nederland wonen ongeveer 250.000 bevindelijk gereformeerden in de zogeheten bible belt, een gebied dat zich uitstrekt vanuit Zeeland schuin omhoog tot aan Staphorst in Overijssel.

In het werkgebied van de GGD Rivierenland in Tiel ligt de streek rondom Kesteren en Opheusden waar veel geloofsgenoten wonen. Ruijs treft in haar werk dus regelmatig ouders die niet mee willen doen aan het landelijke vaccinatieprogramma.

Inentingen

Het Rijksvaccinatieprogramma omvat een aantal inentingen voor kinderen tussen de 0 en 12 jaar tegen difterie, kinkhoest, polio, tetanus, bepaalde vormen van hersenvliesontsteking, bof, rode hond en mazelen.

Ruim 95 procent van alle ouders laat hun kinderen vaccineren. Daardoor komen deze ernstige en soms dodelijke ziektes nauwelijks meer voor. Maar in kringen van strenggelovige kerkgangers duikt wel geregeld een epidemie op, die ook anderen buiten hun groep bedreigt.

Rode hond

"In de jaren negentig kwamen polio en mazelen weer terug en in 2004 hebben we nog een uitbraak van rode hond gehad. We starten dan extra inentingsprogramma's in de hoop dat ouders het alsnog laten doen.

Maar we weten dat we daarmee niet iedereen bereiken. Ik probeer nu precies uit te vinden waarom", aldus Ruijs.

Onderzoek

Het onderzoek loopt tot 2010. Ruijs is van plan naast consultatiebureaus en jeugdartsen ook kerkelijke gemeenschappen bij haar onderzoek te betrekken.


Bron

M.i. is zo'n onderzoek jammer van je geld en tijd.

Mijn reactie op dit artikel is dan ook:

De reden is niet zo moeilijk, puur traditie.
Wat mijn moeder, oma en grootmoeder deden, zo doen wij het ook.
De Bijbelse onderbouwingen zijn er niet, in ieder geval niet specifiek voor deze kortzichtigheid.

Ik zou zo graag geen gelijk hebben, dus ik ben benieuwd naar de werkelijke redenen?

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 16 aug 2007 15:52

Volgens mij is de werkelijke reden vaak: God beschikt.

Mensen die dit denken vergeten dan wel dat God ook beschikt over andere middelen zoals dokters die vaccinatie uitvinden. Tenzij het van Satan is natuurlijk. Maar dat zeggen ze dan weer niet. Het is een beetje tegenstrijdig.

En inderdaad traditie speelt denk ik ook een rol.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 aug 2007 16:18

Ik vind dat jullie in je reacties wel iedereen een beetje over één kam scheren. 'puur traditie, mensen die dit denken vergeten... kortzichtigheid'. Er zullen inderdaad (veel) mensen zijn die hieronder vallen, maar er zijn ook altijd nog mensen die dit echt in volledige afhankelijkheid van God doen, die deze keuze echt voor Gods aangezicht gemaakt hebben. En dat is te respecteren denk ik!

André

Berichtdoor André » 16 aug 2007 16:43

Haai schreef:Ik vind dat jullie in je reacties wel iedereen een beetje over één kam scheren. 'puur traditie, mensen die dit denken vergeten... kortzichtigheid'. Er zullen inderdaad (veel) mensen zijn die hieronder vallen, maar er zijn ook altijd nog mensen die dit echt in volledige afhankelijkheid van God doen, die deze keuze echt voor Gods aangezicht gemaakt hebben. En dat is te respecteren denk ik!
Nee, dat kan ik niet begrijpen om de simpele reden dat je dan niet consequent bent met andere issues, bijvoorbeeld:

autoverzekering
opstalverzekering
inboedelverzekering
w.a. verzekering
gezonde voeding eten
niet roken
etc.
Dus geen preventieve zaken meer doen, want God zorgt voor je........

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 aug 2007 16:55

André schreef:
Haai schreef:Ik vind dat jullie in je reacties wel iedereen een beetje over één kam scheren. 'puur traditie, mensen die dit denken vergeten... kortzichtigheid'. Er zullen inderdaad (veel) mensen zijn die hieronder vallen, maar er zijn ook altijd nog mensen die dit echt in volledige afhankelijkheid van God doen, die deze keuze echt voor Gods aangezicht gemaakt hebben. En dat is te respecteren denk ik!
Nee, dat kan ik niet begrijpen om de simpele reden dat je dan niet consequent bent met andere issues, bijvoorbeeld:

autoverzekering
opstalverzekering
inboedelverzekering
w.a. verzekering
gezonde voeding eten
niet roken
etc.
Dus geen preventieve zaken meer doen, want God zorgt voor je........


En als je iets hebt, je ook niet meer op laten nemen in een ziekenhuis, dat is pas consequent, maar dat doet men dan weer wel, hypocriet?

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 aug 2007 17:22

André schreef:
Haai schreef:Ik vind dat jullie in je reacties wel iedereen een beetje over één kam scheren. 'puur traditie, mensen die dit denken vergeten... kortzichtigheid'. Er zullen inderdaad (veel) mensen zijn die hieronder vallen, maar er zijn ook altijd nog mensen die dit echt in volledige afhankelijkheid van God doen, die deze keuze echt voor Gods aangezicht gemaakt hebben. En dat is te respecteren denk ik!
Nee, dat kan ik niet begrijpen om de simpele reden dat je dan niet consequent bent met andere issues, bijvoorbeeld:

autoverzekering
opstalverzekering
inboedelverzekering
w.a. verzekering
gezonde voeding eten
niet roken
etc.
Dus geen preventieve zaken meer doen, want God zorgt voor je........


Inderdaad, daar heb je gelijk in. Maar er zijn dus mensen die naast dat ze niet ingeent zijn ook niet verzekerd zijn etc.



En als je iets hebt, je ook niet meer op laten nemen in een ziekenhuis, dat is pas consequent, maar dat doet men dan weer wel, hypocriet?


Dat is denk ik weer iets van heel andere orde, geen handelen uit 'voorzorg'. Mensen die zich niet in laten enten gebruiken trouwens ook weleens het argument dat je je terwijl je gezond bent ziekmakers in laat spuiten.

Overigens, deze argumenten zijn niet de mijne hoor :wink: Maar ik heb wel respect voor mensen die hier echt consequent in handelen, niet voor degenen die bijv. in de diaconie als alternatieve verzekering zien, dat vind ik hypocriet...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 aug 2007 17:43

Je mag jezelf en anderen niet in gevaar begeven, waarom zou je het dan doen door je niet in te laten enten??
Dat is voor mij echt onbegrijpelijk.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 aug 2007 17:58

Niet inenten brengt zeker gevaren met zich mee, maar wel inenten kan dat ook. Het zijn denk ik beide besluiten die niet al te automatisch genomen moeten worden, maar wel met het besef wat het aan risico's meebrengt.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 aug 2007 18:16

Haai schreef:Maar ik heb wel respect voor mensen die hier echt consequent in handelen, niet voor degenen die bijv. in de diaconie als alternatieve verzekering zien, dat vind ik hypocriet...


Inderdaad.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2007 18:19

Eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in welke predikant of oudvader deze gedachte van niet inenten heeft gepredikt en in welke context.
Misschien dat ik het dan kan begrijpen......

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 aug 2007 21:06

Cisca schreef:
André schreef:
Haai schreef:Ik vind dat jullie in je reacties wel iedereen een beetje over één kam scheren. 'puur traditie, mensen die dit denken vergeten... kortzichtigheid'. Er zullen inderdaad (veel) mensen zijn die hieronder vallen, maar er zijn ook altijd nog mensen die dit echt in volledige afhankelijkheid van God doen, die deze keuze echt voor Gods aangezicht gemaakt hebben. En dat is te respecteren denk ik!
Nee, dat kan ik niet begrijpen om de simpele reden dat je dan niet consequent bent met andere issues, bijvoorbeeld:

autoverzekering
opstalverzekering
inboedelverzekering
w.a. verzekering
gezonde voeding eten
niet roken
etc.
Dus geen preventieve zaken meer doen, want God zorgt voor je........


En als je iets hebt, je ook niet meer op laten nemen in een ziekenhuis, dat is pas consequent, maar dat doet men dan weer wel, hypocriet?


Waarom?? Het één gaat om, je te vaccineren voor iets wat je niet hebt, en wie zegt dat je het krijgt?
Het ander gaat om de ziekte zelf.....

André

Berichtdoor André » 16 aug 2007 21:14

Essieee, stoppen met roken zou ook een defensieve maatregel kunnen zijn.
Misschien zijn er ook wel mensen die hun kinderen niet inenten, maar zelf wel roken.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 aug 2007 21:20

André schreef:Essieee, stoppen met roken zou ook een defensieve maatregel kunnen zijn.
Misschien zijn er ook wel mensen die hun kinderen niet inenten, maar zelf wel roken.


Ik vind roken als Christen ook absoluut niet kunnen! Maar daar gaat het je niet om geloof ik?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 aug 2007 21:22

essieee schreef:Ik vind roken als Christen ook absoluut niet kunnen! Maar daar gaat het je niet om geloof ik?


Hoe lang ben je nu gestopt :lol:

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 aug 2007 21:26

Cisca schreef:
essieee schreef:Ik vind roken als Christen ook absoluut niet kunnen! Maar daar gaat het je niet om geloof ik?


Hoe lang ben je nu gestopt :lol:


Ik ben aan begin van deze hernia-periode weer begonnen! En nee...dat voelt niet goed! ( maar daar hebben we een ander topic voor)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten