Bruiloft in de Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 10 mei 2003 12:35

gelukkig ik ben niet de enigste die zich daar aan stoort....

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 10 mei 2003 12:54

Eindelijk iemand die het met me eens is!!!! WAUWIE!!!!!
Engaged @ 07-01-2005

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 mei 2003 10:15

ik was alleen benieuwd naar de "regeltjes" van een andere kerk... en waarom iets wel mag en waarom niet... dus niet naar de mening van iemand, maar naar de al dan niet geschreven regels

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 10:22

Cor schreef:Dat jullie zo kunnen zeuren over kleine details, als je daar al niet uit komt hoe moet het dan met het huwelijk.

En uiteraard mogen spagethibandjes in de kerk als de bruid dat nu mooi vind, het is haar dag.
Al wil de bruidegom bloemen in de kerk, dan hoort de kerk dat te regelen het is ook zijn dag, dus daar mag een kerkeraad niks over zeggen.

Als ze daar al over beginnen te zeuren is dat flink zielig, ik krijg jeuk van al dat gezeur, mensen we leven in de 21ste eeuw, KOM OP ZEG!!!!!!!


amen!
en als het niet lukt, dan beleg je gewoon zelf een samenkomst. Deden mijn twee zussen ook, kan je alles precies doen zoals je zelf wilt.
je trouwt immers voor God en niet voor de kerk.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 14 mei 2003 19:53

joris schreef:
Cor schreef:Dat jullie zo kunnen zeuren over kleine details, als je daar al niet uit komt hoe moet het dan met het huwelijk.

En uiteraard mogen spagethibandjes in de kerk als de bruid dat nu mooi vind, het is haar dag.
Al wil de bruidegom bloemen in de kerk, dan hoort de kerk dat te regelen het is ook zijn dag, dus daar mag een kerkeraad niks over zeggen.

Als ze daar al over beginnen te zeuren is dat flink zielig, ik krijg jeuk van al dat gezeur, mensen we leven in de 21ste eeuw, KOM OP ZEG!!!!!!!


amen!
en als het niet lukt, dan beleg je gewoon zelf een samenkomst. Deden mijn twee zussen ook, kan je alles precies doen zoals je zelf wilt.

Ik bedoel maar te zeggen dat al die keine details, gewoon nergens opslaan, je hebt gelijk dat je in de kerk trouwt voor God, maar denken jullie echt dat God op de kleine details let.
Volgens mij let de Heer op hele andere dingen als je in de kerk knielt voor Hem als je trouwt.
je trouwt immers voor God en niet voor de kerk.

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 14 mei 2003 20:07

Je huurt ergens een mooie oude kerk, je vraagt twee mensen om het huwelijksdienst te willen leiden....... Fantastisch is dat.........

1 voor de predeking
2 voor het inzegenen


Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Maar waarom maken we allemaal zo druk om al die kleine details!!?!?!??

(tja, wij wijzen zo heerlijk naar een ander toe he met ons vingertje, wat de een niet ziet ziet de ander wel weer).....

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 23:02

kleine details? het gaat om visie en om geloofsovertuiging. Ik denk dat God geprezen wil worden met alles wat muziek maakt en met ongelooflijk mooie eigentijdse liederen. Mijn kerk vond van niet. Dus regel ik dat zelf. Tenmisnte, het ging over mijn zussen. We hebben er een knalfeest van gemaakt ter ere van God. Er zijn zelfs mensen tot bekering gekomen tijdens die diensten!
En hetzelfde recept doen wij al jaren voor iedereen die overlijd in onze omgeving. kerk werkt niet mee of doet het niet voglens onze overtuiging en beleving? hoppa, zelf doen! God moet groot gemaakt worden, juist op blijde en indroefige momenten. De begrafenis van mijn opa, daar denken we allemaal met groot plezier en veel warmte aan terug!

Gebruikersavatar
peentje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 419
Lid geworden op: 01 nov 2002 08:59
Locatie: rijssen
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 15 mei 2003 11:14

Night schreef:Enigszins bevreemdend dat de nieuwsgierigheid zich alleen op de gergem richt.


Ja echt lekker vaag, net of die overal een probleem van maken.
What a wonderfull girl!!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 15 mei 2003 15:23

Tis niet meer bevreemdend.
De voorkeur voor de gergem kwam voort uit de kerk van de bruidegom!
Maar...de vraag algemeen stellen voor de reformatorische kerken is denk ik voor de rest van de discussie wel terecht.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
peentje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 419
Lid geworden op: 01 nov 2002 08:59
Locatie: rijssen
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 23 mei 2003 16:29

Ja waarschijnlijk wel ja, maar dat is afwachte hoe de reacties zijn.
What a wonderfull girl!!

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 24 mei 2003 00:07

Ik durf te wedden dat er buiten de GerGem meer problemen zijn met een huwelijks dienst dan er in.

Komt doordat ze vast houden in de GerGem aan een vaste liturgie, dat ken je niet van andere kerken zeggen.

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 24 mei 2003 06:51

Mag ik jouw een vraag stellen Cor?

ben jij lid van de GerGem?

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2003 09:08

Ik heb ondertussen wel door dat ze het bij de Ger Gem druk hebben met het uiterlijk van de mens. Het is gewoon beschamend!
En het innerlijk van de mens wordt vergeten. Hoe het met het hart gesteld is is dus niet belangrijk. Het is al zo vaak gezegt, maar nog eens:
God ziet het hart!
En hoe staat het daar mee? Weet je dat God Zijn zoon gezonden heeft om jouw zonde op zich te nemen?
En dat je Hem mag aannemen als je Vader?
Op dat een ieder die in Hem geloofd niet verloren ga maar eeuwig leven heeft?
Geloof je dat al?
Of blijven we maar zeuren over de buitenkant, wel geen rok aan, hoed op, bloemen in de kerk, kaarsen in de kerk, wel geen witte jurk aan enz enz.
Zonder nu eindelijk eens een goede reden te geven waarom God nu zou willen dat je bepaalde dingen niet of wel doet.
Want dat jij het zo vind, en de kerkeraad weten we wel. Maar waarom vinden ze dat?

Voor mij: Doe aan wat je mooi staat en waarvan de bruidegom kan zeggen: Wouw! Dit nu is de vrouw die God aan mij gegeven heeft, een vrouw waar ik trots en blij mee ben, een vrouw die ik wil verzorgen, liefhebben, bewaren, in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte. Zoals adam zei toen hij van God eva kreeg. Dit nu is been van mijn gebeente en hij noemde haar MANNIN.
En ze had helemaal NIETS aan.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 24 mei 2003 13:05

anna schreef:Mag ik jouw een vraag stellen Cor?

ben jij lid van de GerGem?


Ja, ik ben lid van de GerGem (dooplid wel te verstaan) waarom?

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 24 mei 2003 13:07

nou omdat je nogal aanvallend tegen de gergem staat... (zo vat ik het op in je postings.) Misschien heb ik het wel verkeerd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten