Financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 18 jul 2007 09:44

[quote]same here alleen mocht mijn salaris maar voor 60% meetellen, want ik heb geen vast contract. Dus we hebben geen nationale hypotheekgarantie gekregen, terwijl we het in de praktijk wel kunnen betalen.

Vreemd Wij hebben namelijk beiden een tijdelijk contract, maar daar deden ze niet zo moeilijk over. Momenteel is het zelfs behoorlijk onzeker of mijn contract verlengd gaat worden. Hoe we het dan gaan doen....geen idee eigenlijk. Het scheelt dat momenteel het economische tij meezit en ik dan 2 jaren werkervaring heb. Wij wonen in de randstad, dus ik verwacht wel redelijk snel een andere baan te kunnen vinden.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 18 jul 2007 09:48

AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.

Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 18 jul 2007 10:25

rosalie83 schreef:
AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.

Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.

Nee, dat lijkt me ook stug voor dat geld.
Maar met z'n twee heb je echt geen huis met vier kamers nodig, en lukt het met een 2-kamerappartement ook makkelijk. En dat is wel te betalen met 1 salaris. En dan kom ik op het punt, het is maar waar je genoegen mee neemt.

Wat ik me stiekem af vraag, is wat voor werk jij hebt dat je toch de gehele dag op refoweb kan zitten? :)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jul 2007 10:30

Wij wonen nu in een tweekamerappartement en we zien er echt naar uit om een kamertje erbij te hebben. Straks hebben we 80 m^2 ipv 55 nu. Het is wel erg fijn als je je af en toe even kan terugtrekken, even alleen zijn. De ene persoon heeft daar meer behoefte aan dan de ander.
Verder zijn er ook mensen die graag kinderen willen en dan is het wel handig als je daar ook ruimte voor hebt (hebben wij straks dus ook niet, maar dat is voor ons geen probleem).

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 18 jul 2007 10:31

AikonGirl schreef:
rosalie83 schreef:
AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.

Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.

Nee, dat lijkt me ook stug voor dat geld.
Maar met z'n twee heb je echt geen huis met vier kamers nodig, en lukt het met een 2-kamerappartement ook makkelijk. En dat is wel te betalen met 1 salaris. En dan kom ik op het punt, het is maar waar je genoegen mee neemt.

Wat ik me stiekem af vraag, is wat voor werk jij hebt dat je toch de gehele dag op refoweb kan zitten? :)

Bij ons zijn appartementen bijna altijd net zo duur als middenwoningen, dus dan is de keuze snel gemaakt. Maar het geeft ook niks, dat op 2 salarissen berekend, want het gaat er uiteindelijk om dat je de boel kunt betalen en een beetje normaal kunt leven toch? :D

Whaha cool :) Het is komkommertijd aan het worden waar ik werk (elke zomer) en dat maakt het dat ik allerlei administratieve dingen aan het doen ben waar ik normaal niet aan toe kom en daar tussendoor post ik hier en daar wat :mrgreen:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 18 jul 2007 10:39

rosalie83 schreef:Wat betreft huis kopen op één salaris, dat begrijp ik ook echt niet! Dan moet je gewoon een mega-salaris hebben.


Yep.. :clown: 8)

Nee, ons huis kostte 187.000 euro en moesten 203.000 euro lenen. Met een rente van 3.9 is dat heel goed te doen met 1 salaris.

Wat ik al zei dat we mazzel hebben gehad hoor want we hebben best een ruim huis. Twee verdiepingen, 3 slaapkamers. Op zolder ruimte zat. En de keuken is aangebouwd dus een ruime kamer daardoor. En ook nog een flinke tuin. We mogen niet klagen. :wink:

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 18 jul 2007 10:41

Jullie vroegen jullie af hoe het nou mogelijk was om met 1 salaris een huis te kunnen kopen. Nou, dus door geen extra kamer te hebben om je terug te hoeven trekken, geen grote babykamer te hoeven, etc.

Ach, wij hebben 45m^2, en we redden het prima hoor. Bevalt goed.
En er is zelfs een baby op komst, en zelfs dat zien we zitten. Al zitten we nu wel veel op funda. ;)
Over een jaar kunnen we wel een eengezinswoning kopen, maar ook dat op 1 salaris. Gewoon omdat we nu lekker sparen, en de lonen ook weer omhoog gaan.

En inderdaad, maakt vrij weinig uit op hoeveel lonen je het nu betaalt. maar wij hebben maar 1 loon, dus dan hebben we weinig keus . ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2007 10:44

AikonGirl schreef:Maar met z'n twee heb je echt geen huis met vier kamers nodig, en lukt het met een 2-kamerappartement ook makkelijk. En dat is wel te betalen met 1 salaris. En dan kom ik op het punt, het is maar waar je genoegen mee neemt.


Nou, wij zijn 4 jaar geleden van een 2 kamer-appartement verhuisd naar ons huis nu met 5 slaapkamers, enne... het zal je verbazen wat je met zn 2-en allemaal met die ruimte kan doen! Wij hebben 1 slaapkamer, 1 studeerkamer, 1 kledingkamer, 1 logeerkamer, 1 drum/muziek kamer en dan nog een stuk 'achterzolder' wat een washok is geworden. Natuurlijk niet nodig allemaal, maar wel handig :mrgreen:

Nu moet ik er wel bij zeggen dat we heel veel geluk hebben gehad: wij hebben ons huis gekocht voor relatief weinig geld, omdat het al 4 jaar geleden is, omdat het van binnen donkerbruin was (wat simpelweg inhield dat we even met de kwast door het huis moesten razen) waardoor het al wat langer te koop stond, de toenmalige eigenaars lagen in scheiding en moesten echt snel van het huis af... momenteel worden dezelfde huizen, die notabene in slechtere staat van onderhoud zijn dan het onze en niet eens een hoekhuis zijn zoals het onze, voor 30-35 duizend euro meer verkocht dan waar wij ons huis voor gekocht hebben. We hebben gewoon geluk gehad :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 18 jul 2007 11:05

Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat! Dan heb je never je kosten koper eruit. Mijn ouders verhuisden na 4 jaar, en dat heeft hen gewoon erg veel geld gekost.
Wij hebben bewust dus niet voor een tweekamerappartement gekozen, omdat het voor de toekomst totaal niet handig is. Wij willen minimaal 6 of 7 jaar in ons huis blijven, en dan heb je gewoon ruimte nodig. IN eerste instantie met eventuele kids. Wij hebben nu 3 ruime slaapkamers, en kunnen erin de garage nog 1 bij maken. Ik snap niet dat je een huis koopt, met 2 slaapkamers, en over een jaar zou willen verhuizen.

Tuurlijk gaat het erom waar je genoegen mee neemt. Maar ik denk aan de toekomst. En toen kwamen wij erop uit om of een groter huis te kopen, of gewoon te huren tot mijn vriend meer verdient. (die werkt nog maar sinds een jaar, en sinds 3 weken bij een nieuwe baas). Lijkt me logischer om, als je echt alleen op 1 loon een klein appartementje kunt kopen, te gaan huren om eerlijk te zijn. Waar gaat het anders om, om het kopen of omdat het echt voordelig is voor iemand?

En ik weet het, wij hebben enorme mazzel, want huizen in Rhenen zijn onbetaalbaar. Scheelt dat wij geen tuin hebben denk ik, waardoor het huis al 2 jaar te koop stond, anders hadden wij het never kunnen kopen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 18 jul 2007 11:14

Het verschilt ook erg per bank/hypotheekverstrekker. Bij de één kun je 180.000 lenen en bij de ander 250.000 op 1 gemiddeld salaris.

Ik en mn vriend willen graag rondom Utrecht een huis kopen als we gaan trouwen. huren vinden we een beetje zonde van het geld. Maar de huizen zijn erg duur... Als we gaan trouwen hebben we beide een baan maar ik hoop ook dat we met 1 salaris een leuk huis kunnen kopen.
Gelukkig duurt het nog een paar jaar, miss is dan de huizenmarkt wel ingestort :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2007 11:15

Ja, als je maar een paar jaar ergens woont, lijkt het me ook voordeliger om te huren! Toen wij trouwden hebben we eerst 2 jaar een appartementje gehuurd! Piepklein (ons bed stond op houtjes zodat het boven de plint uitkwam, anders paste het niet in de mini-slaapkamer), maar o zo fijn :mrgreen:

Jammer genoeg betaalden we schandalig veel huur voor een onderkomen dat op instorten stond... omdat het er in de winter echt zo koud was dat ik er ziek werd, zijn we toch maar verder gaan kijken.

Toen we de kans kregen een huis te kopen met genoeg ruimte en op de juiste plek om jaren mee vooruit te kunnen... hebben we dat maar gedaan! Wij zijn van plan hier nog jaren te wonen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 18 jul 2007 11:21

Wij hebben ons wel ingeschreven bij de woningbouw toen we 18 waren. Mochten we dan niks vinden is huren natuurlijk ook goed maar we willen het liefst kopen... Maar dan moet er natuurlijk wel iets zijn dat je leuk vind.
Mn vriend heeft een tijdje in een tochtige kamer gewoond met een iniminie slaapkamer en dat was niet zo'n succes.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jul 2007 12:57

MissF schreef:Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat!

Niet altijd hoor ;) Ons appartement is nu al een stuk meer waard dan wat wij ervoor betaald hebben, ook als ik de kosten van de keuken, vloer enzo meereken. Dat komt doordat de plek erg gewild is: bijna in het centrum van Amersfoort.

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 18 jul 2007 13:02

MissF schreef:Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat! Dan heb je never je kosten koper eruit. Mijn ouders verhuisden na 4 jaar, en dat heeft hen gewoon erg veel geld gekost.

Lijkt me logischer om, als je echt alleen op 1 loon een klein appartementje kunt kopen, te gaan huren om eerlijk te zijn. Waar gaat het anders om, om het kopen of omdat het echt voordelig is voor iemand?

Onzin. Bij huren breng je het geld gewoon weg. Wij hebben de kosten koper er volgend jaar zeker wel uit hoor. Onzin dat dat nooit zou kunnen. En onze hypotheekbedrag is zelfs lager dan wat je hier voor een huurhuis betaalt. Dus hoezo onvoordelig?

Gebruikersavatar
Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 26 feb 2004 20:29
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 18 jul 2007 13:08

Hee Aikongirl, long time no see!

Ik heb ik mijn geval wel een huurappartement genomen, ten eerste omdat ik op heel korte termijn moest verhuizen, en ten tweede omdat ik binnen een paar jaar wel verwacht iets samen met Saskia te gaan kopen.

En is natuurlijk geen enkele garantie dat de prijzen van de huizen blijven stijgen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten