Bekering en/of wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Bekering en/of wedergeboorte

Berichtdoor pol » 10 jul 2007 11:10

Ik heb altijd een beetje moeite met het begrip wedergeboorte. Is dat een gevolg van bekering of hoe moet ik dat zien. Wachten op een wonder en pats je bent ineens wedergeboren?
Misschien een beetje niet zo slimme vraag, maar misschien hebben jullie wel een slim antwoord

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 10 jul 2007 11:14

De uitleg die ik wel eens gehoord heb is dat wedergeboorte het proces van het vinden en aannemen van Christus is, en bekering is iets wat elke dag moet gebeuren, elke dag moet je weer je zonden belijden en om vergeving vragen!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jul 2007 12:00

Ik zou het zo willen zeggen:

Wedergeboorte : van de Geest : Eenmalig : Van Dood Levend Worden : Oude mens afgeworpen : Rechtvaardigmaking

Bekering : door de Mens : Elke Dag : De Nieuwe Mens Aandoen : Heiligmaking
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jul 2007 12:22

wedergeboorte is het moment van 'nieuw hart krijgen'.
Bekering is je 'omdraaien'. Breken met de verkeerde dingen en je overgeven aan God.
Bekering volgt dus op wedergeboorte.

bijbelse onderbouwing volgt nog
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 jul 2007 12:24

mw schreef:wedergeboorte is het moment van 'nieuw hart krijgen'.
Bekering is je 'omdraaien'. Breken met de verkeerde dingen en je overgeven aan God.

Nou ik dacht eigenlijk precies andersom. Bekering is je overgeven aan God en wachten tot het moment van wedergeboorte?
Dus als je je bekeert ben je al wedergeboren bedoel jij dat?

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 10 jul 2007 12:33

klopt, zie ook mijn posting!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jul 2007 14:59

pol schreef:
mw schreef:wedergeboorte is het moment van 'nieuw hart krijgen'.

Nou ik dacht eigenlijk precies andersom. Bekering is je overgeven aan God en wachten tot het moment van wedergeboorte?
Dus als je je bekeert ben je al wedergeboren bedoel jij dat?
Ja en dat onder het motto 'de mens zoekt het goede niet' en 'is geneigd tot alle kwaad'.. God geeft de wedergeboorte en daardoor de wedergeboorte.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 jul 2007 17:25

Raido schreef:Ik zou het zo willen zeggen:

Wedergeboorte : van de Geest : Eenmalig : Van Dood Levend Worden : Oude mens afgeworpen : Rechtvaardigmaking

Bekering : door de Mens : Elke Dag : De Nieuwe Mens Aandoen : Heiligmaking

Ik neem aan dat je bedoeld : door God in de mens:
Als dat zo is denk ik dat dit wel een goede weergaven is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jul 2007 17:59

Anders had ik wel 'van de mens' geschreven ;) Door de genade Gods (in de wedergeboorte) zal de mens keuzes gaan maken en zich 'om/weder'keren tot God.

Wedergeboorte is het moment dat de zoon bedenkt 'laat ik opgaan en tot mijn vader gaan' bekering is 'en hij ging op en ging tot zijn vader' ;)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 jul 2007 18:34

Raido schreef:Anders had ik wel 'van de mens' geschreven ;) Door de genade Gods (in de wedergeboorte) zal de mens keuzes gaan maken en zich 'om/weder'keren tot God.

Wedergeboorte is het moment dat de zoon bedenkt 'laat ik opgaan en tot mijn vader gaan' bekering is 'en hij ging op en ging tot zijn vader' ;)

Vanaf op het moment dat je bent wedergeboren, ga je je bekeren

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jul 2007 18:36

pol schreef:
Raido schreef:Anders had ik wel 'van de mens' geschreven ;) Door de genade Gods (in de wedergeboorte) zal de mens keuzes gaan maken en zich 'om/weder'keren tot God.

Exact, wie niet wedergeboren is ziet de 'dingen van het Koninkrijk' niet, en zal zich niet 'haasten en spoeden om zijns levens wil' om maar eens heerlijk SV te zeggen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 jul 2007 18:45

Raido schreef:
pol schreef:

Exact, wie niet wedergeboren is ziet de 'dingen van het Koninkrijk' niet, en zal zich niet 'haasten en spoeden om zijns levens wil' om maar eens heerlijk SV te zeggen.

Dus feitelijk is het heel simpel. Het staat er ontzettend zwaarwichtig en veel mensen doen er vreselijk moeilijk over, maar als je je eigen naar de Heere toekeert en bid om vergeving en probeert Hem te volgen, ben je automatisch al wedergeboren! Het is genade natuurlijk, en het heeft alle waarde maar sommigen doen net of je een of ander Wonder of flits of emotie mee moet maken!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jul 2007 18:52

Eens met God worden verdoemd te worden is niet zwaarwichtig alleen een beetje een enge weg.
Dat is de enge poort of wedergeboorte,daarna krijg je pas vergeving.
Als je uitverkoren bent maak je het zo mee, zo niet sterf je onbekeerd en mag je eeuwig tandenknarsen in het naar verderf.
Dit evangelie heb ik ontvangen en ik vertel geen ander want dan ben ik vervloekt volgens paulus.

Gal 1,9
Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

En volgens mij is dit evangelie nog de waarheid ook erg genoeg.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jul 2007 19:17

goofy1978 schreef:Eens met God worden verdoemd te worden is niet zwaarwichtig alleen een beetje een enge weg.
Dat is de enge poort of wedergeboorte,daarna krijg je pas vergeving.
Als je uitverkoren bent maak je het zo mee, zo niet sterf je onbekeerd en mag je eeuwig tandenknarsen in het naar verderf.
Dit evangelie heb ik ontvangen en ik vertel geen ander want dan ben ik vervloekt volgens paulus.

Gal 1,9
Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

En volgens mij is dit evangelie nog de waarheid ook erg genoeg.

Wat was dat voor een fout / ander evangelie dat verkondigd werd?

André

Berichtdoor André » 10 jul 2007 20:18

Wel een aardig artikel dit, wordt ook over wedergeboorte/bekering geschreven.

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Verdriet_over_kerkmuren_commentaar

Bijvoorbeeld dit gedeelte: Het kan nog erger. Zodra een gemeentelid zich bekeert en zijn oude leven vaarwel zegt, verblijden we ons niet, maar hanteren we de kritische maatlat van eigen afgunst. Is die 'bekering' wel volgens de dogmatische regels van onze kerk verlopen? Want dat is helaas de nieuwe norm en niet Gods Woord.

Ik wist overigens niet dat dit een nieuwe 'norm' is, ik dacht meer een oude, wellicht vandaar die kerkmuren.

Terug naar “Archief”