Schizofrenie en katatone verschijnselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Saskia
Majoor
Majoor

Schizofrenie en katatone verschijnselen

Berichtdoor Saskia » 05 jul 2007 18:48

Misschien zijn er hier mensen die werken in de psychiatrie of die er op de een of andere manier ervaring mee hebben en die me kunnen helpen. Ik zit namelijk met een vreemd geval:

Vanmorgen werd ik gebeld door een arts uit een dorp in de buurt dat hij een patiente had met schizofrenie en dan het katatone type. Hij wist als huisarts niet goed wat hij er mee aan moest en had haar met een ambulance naar het ziekenhuis hier in de stad gestuurd. Hij had mij gevraagd of ik haar bij het ziekenhuis op wilde wachten en of ik ervoor kon zorgen dat ze ook daadwerkelijk opgenomen werd. Het is namelijk een heel arme vrouw, heeft geen geld om artsen te betalen en in de toestand waarin ze was kon ze zelf ook niets regelen.
Ik ben dus naar het ziekenhuis gegaan, heb op de eerste hulp met haar gezeten, daarna op de afdeling psychiatrie, maar ze doen hier dus absoluut niets. Ik heb een verwijsbrief voor een neuroloog losgepeuterd, zo zal er in ieder geval iemand naar haar kijken, maar voor de rest niks... Ze ligt nu dus de hele dag in een bed op de afdeling psychiatrie, maar niemand die wat doet.

Nou heb ik hier wel wat literatuur over schizofrenie, maar verder heb ik ook geen flauw idee over behadendeling, medicijnen enzovoorts. Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Dan kan ik daar weer mee naar het ziekenhuis en kijken of ik de artsen op kan porren wat te gaan doen. Want ik kan wel zeggen dat het geen stijl is om dat vrouwtje zo te laten liggen, maar als ik niet met andere ideeen kom doen ze alsnog niks..

Dus: alle praktische info over evt. soorten behandeling, medicijnen, ziekteverloop is welkom!

Alvast bedankt!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 jul 2007 19:04

Als eerste zou ik willen weten waar die diagnose schizofrenie vandaan komt en of die klopt...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 jul 2007 19:18

Ja, ik neem aan dat die diagnose wel klopt. Die is gesteld door een psychiater uit het grootste PZ in Boekarest, dus dat zit wel goed. Hoe ze daar ooit terecht is gekomen weet ik ook niet, maar daar zijn dus een keer onderzoeken geweest, maar omdat er geen geld was is daar nooit meer iets mee gedaan.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jul 2007 19:29

Saskia

Ergens kan ik mij er wel iets bij voorstellen, dat zij haar laten liggen. Het beeld wat jij omschrijft als katatone schizofrenie, die mensen zijn haast niet bereikbaar. Het is ook de vraag of zij op prikkel (reacties) reageert. Als zij reageert is het weer de vraag wat voor reactie zij geeft.

Nu is zij rustig...dat kan geruime tijd zo blijven. Als ze met haar (aan de slag) gaan, dan is het maar de vraag of zij wel een gewenste reactie geeft. Als zij haar indien nodig moeten separen is zij misschien nog verder verstoken van behandeling.
Ik zal zo meteen is kijken of ik op internet iets kan vinden aan informatie waar jij mogelijk wat aan zou hebben.

Bevindt jij jou eigen nu btw in Roemenië of in Nederland?

Edit: Misschien dat jij met deze link: ' http://nl.wikipedia.org/wiki/Katatone_schizofrenie ' wat kunt ?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 jul 2007 19:47

Nou, het is niet zo dat ze niks met haar doen omdat ze nog niet behandeld zou kunnen worden, ze kijken gewoon niet naar d'r om. Die arme meid laat alles lopen en er is niemand van het personeel die d'r bed verschoont, zulke dingen...

En ik zit in Roemenie trouwens, maar dat was na dit bericht misschien ook wel duidelijk

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jul 2007 19:57

Saskia schreef:Nou, het is niet zo dat ze niks met haar doen omdat ze nog niet behandeld zou kunnen worden, ze kijken gewoon niet naar d'r om. Die arme meid laat alles lopen en er is niemand van het personeel die d'r bed verschoont, zulke dingen...

En ik zit in Roemenie trouwens, maar dat was na dit bericht misschien ook wel duidelijk

Misschien dat jij de artsen daar kunt wijzen op het gevaar van doorliggen, dit met het oog op dat zij haar bed niet verschonen. Urine is aardig bijtend en kan snel doorlig wonden veroorzaken. De kans op bactieriële infecties is dan erg groot.

Een echt advies zou ik jou ook niet zo één twee drie...kunnen geven... :?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 jul 2007 20:15

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 jul 2007 20:17

Ze ligt dus gewoon maar te liggen?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 jul 2007 20:30

Ja... In een soort van rare kramp, zonder wat te zeggen enzo. 'k Weet ook niet goed wat ik ermee moet :?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 jul 2007 22:02

Nee, logisch...

Misschien dat iemand die in de psych werkt hier meer over kan zeggen....
Zou ze in een psychose kunnen zitten?

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 05 jul 2007 22:16

Ik studeer nog :wink:
Lijkt me wel erg lang voor een psychose. Maar ik denk dat je wel rekening moet houden met het cultuurverschil ook? Ik bedoel, ziekenhuizen in het buitenland werken echt totaal anders..
Tja.. verder kan je wel zoeken op DSM-IV criteria, maar ik weet niet of je daar wat aan hebt. Als die diagnose toch al gesteld is...
RPG!
music is the art of living

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jul 2007 22:19

Tja, mijn ervaring in de psychiatrie is niet zo heeeel erg groot nog, maar ik weet wel dat schizofrenie niet te behandelen is. Genezing is niet mogelijk. Er kan geprobeerd worden om ermee te leren omgaan, maar daar zijn veel therapieen voor nodig. IN Nederland krijg je die, als je verzekerd bent, maar in Roemenie weet ik het niet...als dat niet zo is, dan krijg je dus ook geen medicijnen en geen therapie, en dan bolijf je hangen.
Schizofrenie IS trouwens een psychose. Vaak wordt psychose gedefinieerd als een korte toestand van 'van de wereld' zijn zeg maar, maar schizofrenie is een bijna niet te genezen psychose. En de aard kan verschillen. Maar zonder medicijnen (antipsychoses) wordt het alleen maar erger en gebeuren er zulk soort dingen.
Ik heb geen idee hoe het in Roemenie zit met medicijnen hiervoor, of die algemeen geaccepteerd zijn, of je daarvoor verzekerd moet zijn enzo...dat is misschien een idee om eens te checken?
Ik weet alleen even niet meer hoe de medicijnen heten, maar het zijn iig antipsychotica.

Wel heel vervelend hoor!!! Schizofrenie lijkt me echt vreselijk. Ook als 'toekijker'.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 06 jul 2007 04:25

Iedeeen bedankt voor de reacties tot nu toe. En misschien voor de duidelijkheid nog even dit: ervaring met schzoferenie heb ik wel, het gaat me nu eigenlijk vooral om de katatonie. Isdaar wat aan te doen met welke medicijnen dan ook, hoe lang duurt zo'n toestand, hoe reageert iemand als dat over gaat enz. enz.?

Elvira
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Elvira » 06 jul 2007 07:20

Ik heb 4 jaar op de gesloten opname-afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt en heb maar 1 keer een patient met katatone verschijnselen gezien. Zij werd toen behandeld met anti-psychotica (Zyprexa) en lorazepam om te kunnen ontspannen.
If you meet someone without a smile, give him one of yours.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 06 jul 2007 13:33

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal, helaas is het niet meer nodig. Vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat de vrouw vannacht (in overleg met de familie) naar huis is gebracht en daar vanmorgen is overleden...
Waarschijnlijk hebben de artsen uiteindelijk geconstateerd dat de vrouw niet meer te helpen was en hebben ze haar naar huis gestuurd om daar te overlijden. Dat is dan wel weer logisch, als ze in het ziekenhuis zou overlijden moest de familie ook het balsemen e.d. betalen en daar was geen geld voor.

Ergens was ik ook wel bang dat het zo zou aflopen, maar het had fijn geweest als we nog iets voor haar hadden kunnen doen. Nu ik er nog eens over na zit te denken realiseer ik me wel dat de artsen dit gisteren waarschijnlijk al voorzien hadden, maar dat ik er gewoon niet aan wilde en toch nog wat voor haar wilde proberen te redden...

En voor Elvira: ik bedacht ineens met schrik dat ik er nooit meer aan gedacht heb om je terug te mailen :oops: :oops: Dat gaat dit weekend in orde komen! Sorry!

Terug naar “Archief”