Misschien zijn er hier mensen die werken in de psychiatrie of die er op de een of andere manier ervaring mee hebben en die me kunnen helpen. Ik zit namelijk met een vreemd geval:
Vanmorgen werd ik gebeld door een arts uit een dorp in de buurt dat hij een patiente had met schizofrenie en dan het katatone type. Hij wist als huisarts niet goed wat hij er mee aan moest en had haar met een ambulance naar het ziekenhuis hier in de stad gestuurd. Hij had mij gevraagd of ik haar bij het ziekenhuis op wilde wachten en of ik ervoor kon zorgen dat ze ook daadwerkelijk opgenomen werd. Het is namelijk een heel arme vrouw, heeft geen geld om artsen te betalen en in de toestand waarin ze was kon ze zelf ook niets regelen.
Ik ben dus naar het ziekenhuis gegaan, heb op de eerste hulp met haar gezeten, daarna op de afdeling psychiatrie, maar ze doen hier dus absoluut niets. Ik heb een verwijsbrief voor een neuroloog losgepeuterd, zo zal er in ieder geval iemand naar haar kijken, maar voor de rest niks... Ze ligt nu dus de hele dag in een bed op de afdeling psychiatrie, maar niemand die wat doet.
Nou heb ik hier wel wat literatuur over schizofrenie, maar verder heb ik ook geen flauw idee over behadendeling, medicijnen enzovoorts. Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Dan kan ik daar weer mee naar het ziekenhuis en kijken of ik de artsen op kan porren wat te gaan doen. Want ik kan wel zeggen dat het geen stijl is om dat vrouwtje zo te laten liggen, maar als ik niet met andere ideeen kom doen ze alsnog niks..
Dus: alle praktische info over evt. soorten behandeling, medicijnen, ziekteverloop is welkom!
Alvast bedankt!