persoonlijk contact

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chaja
Mineur
Mineur

persoonlijk contact

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 17:11

Er wordt in discussies veel teruggegooid op dingen die oudvaders hebben gezegd of die bepaalde mensen hebben gezegd. Ik vroeg me af: hebben jullie rechtstreeks contact met God? wat heeft GOd je bijvoorbeeld vandaag nog verteld? En dan bedoel ik even niet via een boek of de bijbel, dat is ook de stem van GOd, maar gewoon face to face.
Daar hoor ik hier zo weinig van, dat er gesproken wordt vanuit een relatie met God. 't lijkt soms meer een religieuze zakenovereenkomst ofzo.
'k weet niet hoor... waai hier nog maar kort binnen, maar dat valt mij op als ik de discussies lees.

Chaja

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2003 12:26

zo te horen niet,

Maar ik denk dat dit ook niet nodig is: wij hebben toch de bijbel.
In 2e wereld landen waar mensen niet kunnnen lezen is dit contact wel nodig. Ook in de geestenwereld waar mensen in 2e wereld landen in leven is het denk ik vaak nodig dat er wel een face to face contact is met God. Om mensen er van te overtuigen dat God machtiger is dan de Duivel!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 04 mei 2003 20:15

Jazeker zegt God wel wat tegen mij. Ik hoor niet zijn stem, of eigenlijK; ik denk dat de Heilige Geest je va alles duidelijk maakt door gevoelens, bibbers in je buik, gedachten, "toevalligheden in je leven". Heel vaak dat ik een gedachte heb van: bel die. of: ga daar naar toe. en altijd komt ik dan precies op tijd.

in die zin praat God elke dag met mij. ZIjn Geest woont in mij en op die manier kan ik methem communiceren en communiceert Hij met mij.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 04 mei 2003 20:51

ja, dat herken ik inderdaad ook. Misschien niet perse een stem, maar inderdaad dat Hij me dingen duidelijk maakt.
De dominee preekte vandaag over Johannes 16:
"Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen"
en
"En als Hij komt (de Trooster, de Heilige Geest), zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel".

In discussies over eenzijdigheid van bepaalde kerken wordt vaak gezegd dat zij zo weinig over zonde praten. Daar heb ik soms moeite mee. Omdat ik niet geloof dat wij andere mensen moeten overtuigen van zonde. Dat is namelijk iets dat de Heilige Geest doet.
Daarom vraag ik me af hoe je God kan 'kennen' zonder contact. Zonder dat de Heilige Geest in je werkt en je overtuigd van zonde. In de tijd van de bijbel werden de 'Schriften' gebruikt om over God te vertellen, niet om met God te communiceren. Zo zijn ze denk ik ook bedoeld. Om over God te leren. Met hem praten doe je echt met je mond, denk ik. En Hij antwoord gebeden.
En dat is denk ik toch niet enkel weggelegd voor 3e en 2e (?) wereldlanden.

Ik fietste vanmorgen naar huis. In mijn hart was de vraag: Hoeveel ben je bereid te geven? Ik moest daar over nadenken. Toen ik thuiskwam werd er iets van me gevraagd dat tegen mijn plezier inging. Ik wist dat God mij er op had voorbereid. Dat maakte dat ik kon gehoorzamen zonder mopperen. Dan ga ik naar mijn kamer en praat met God. ik vertel Hem dan wat ik er moeilijk aan vond en hoe blij ik was met die les.
Zo heb ik contact met God

Chaja

joris

Berichtdoor joris » 04 mei 2003 22:10

Das mooi wat je schrijft, chaja. Het kennen van God is belangrijker da het kennen over God. Dat heb ik gemerkt in mijn leven en krijg ik nu meen in de gemeente waarin ik zit.
Het leven met God is zo geweldig spannend als je eenmaal hebt aanvaard dat He rules en niet wij met onze theologie. sinds ik heel bewust niet meer gereformeerd ben merk ik veel meer van God in mijn leven. Sinds ik korte mette heb gemaakt met de angst die ik had om mij over te geven aan God. De angst die ik had om niet-gereformeerde dingen te zeggen> De angst die ik had om te genieten van het leven omdat er wel eens iets zou kunnen gebeuren wat tegen Gods wilin ging. De angst om God verdriet te doen. Sinds ik die angst kwijt ben kan ik genieten van het leven met God. Hij wijst je echt de weg! En de wereld is zo'n stuk breder geworden!!!! BIjbelteksten die ik vroeger uit mijn hoofd moest leren hoef ik nu maar te lezen of ik kén ze uit mijn hoofd. Geweldig wat God doet als je daar voor open staat. Open staan voor wat God doet, is iets heel anders dan open staan voor wat de theologie zegt.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 04 mei 2003 22:17

Voor Joris,

Ik dank God dat Hij dat in jou heeft gedaan. Ik dank God dat Hij je vrij heeft gezet en bevrijd heeft.
Mag ik je een aanrader doen? Ik ben vandaag naar het dans/mimestuk: 'Waardeloos' geweest van Carla Veldhuis dramateam (www.veldhuisonline.net). Als dat bij jou in de buurt komt zou je moeten gaan. Het gaat over een vrouw die vrij wordt gezet door God. Vrij wordt gemaakt van haar angst en 'waardeloosheid'. In het stuk wordt de schepping van de mens weergegeven. De val van de mens, de pijn waarin hij terugkomt, maar ook de redding door Jezus. Het is heel goedkoop, duurt maar een uurtje en zorgt voor veel nadenken.
mijn zesjarig pleegzusje zei na afloop in de auto: De duivel probeerde die mevrouw te pakken maar ze kon bij Jezus wegkruipen he.
Dat is zo mooi van contact met God: je kan bij Hem wegkruipen.

Ik zegen jou in Jezus Naam: Ik wens je het goede toe in het geloof dat Hij het je geeft.

dankje voor herkenning,

Chaja

joris

Berichtdoor joris » 04 mei 2003 22:24

overs chuilplaats gesproken:
vandaag hoord eik inde gemeente mooie metafoor. Iemand had vroeger een tent op de zolder van ht huis van haar ouders waar zij wegkroop als ze verdrietig was of als ze bang was. Vandaag vertelde ze dat ze ineens inzag dat het zo met GOd ook was. ZIj moest naar die tent lopen, die tent kwam niet naar haar toe!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 04 mei 2003 22:46

Mooi inzicht!
Ik denk dat ik God dikwijls kwalijk neem dat de tent niet naar mij toekomt... Terwijl de Veiligheid al naar je toegekomen is in de vorm van de tent. Je hoeft alleen nog maar erheen te gaan.
Heel mooi voorbeeld.
In de Schuilplaats van de Allerhoogste
Blijf ik onder Uw Vleugels O Heere,
Uw Schaduw beschermt mij, Uw Troon is mijn toevlucht
U bent mijn leven, mijn eer!

Chaja

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 05 mei 2003 13:40

Volgens mij spreekt God in deze tijd vooral door Zijn Woord tot ons; de tijd van verschijningen, dromen en visioenen is volgens mij voorbij. Dat hebben we ook niet meer nodig, want we hebben immers Zijn Woord.

Ik vraag me dan ook af wat je bedoelt met face-to-face contact (klinkt me een beetje raar in de oren, eerlijkgezegd...)

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 13:48

Pieter, herken je iets in wat Chaja en ik zeggen?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 05 mei 2003 13:58

Nee.
Wat ik wel (vaak) ervaar, is dat ik achteraf de leiding van God in mijn leven mag zien. M.a.w., dat ik achteraf vaak inzie waarom bepaalde dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan.

Maar de bibbers in mijn buik, en daarin de stem van God herkennen, nee...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 14:00

Pieter.....ik herken het ook niet hoor.....

Wel net wat jij zegt, achteraf zien wat God er voor bedoeling mee gehad heeft, dat herken ik wel heel goed.

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 14:30

met bibbers in mijn buik bedoel ik niet iets heel engs hoor. Je zit bijvoorbeeld in een gesprek met iemand en ineens merk je dat je iets wilt gaan zeggen, amar eigenlijk durf je het niet. HEt "kriebelt "van binnen en ineens zeg je het toch!!!!! En vaak is het da precies het goede wat je zegt.

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 05 mei 2003 17:22

JA elke dag, eigenlijk op veel momenten van een dag! je hebt hem immers nodig!
je hoort God als je ervoor openstaat,
zo niet, dan denk ik wel dat God ook aan ongelovige tekens/belevingen tot nadenken toe geeft zowel vooraf als achteraf.

Vond ik ergens op het net,
Nieuwe wegen banen
kan alleen heilzaam zijn
wanneer wij bereid zijn
ons in te keren;
te luisteren naar Gods stem
die spreekt in de stilte van ons hart.

Dat vraagt tijd.
Dat vraagt aandacht en oefening;
tijd voor oefening-in-aandacht
op de weerbarstige weg naar binnen
" You'll never be alone "