De verhouding tussen de bijbel en de traditie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gandalf
Verkenner
Verkenner

De verhouding tussen de bijbel en de traditie

Berichtdoor Gandalf » 15 jun 2007 11:03

Alister Mcgrath, een Anglicaanse theoloog, verbonden aan Oxford stelde in ‘2000 jaar christendom’, een inleidend boekje over de theologie, beleving en, stromingen en geschiedenis van het christendom, het volgende met betrekking tot het protestantisme:
'(...) de theologie is gebaseerd op de Schrift en "traditie" betekent "een traditionele manier om de Schrift uit te leggen".
De hoofdstroom van de Reformatie koos deze benadering en betoogde daarbij dat traditionele interpretaties van de Bijbel (...) behouden konden worden, als men kon aantonen dat ze in overeenstemming waren met wat de Schrift leerde.’

Dit riep een vraag bij mij op, of beter gezegd, die vraag heb ik al een tijdje, maar als ik het irl vraag, vind ik het nog steeds niet duidelijk, en op fora hoor ik nogal tegenstrijdige antwoorden van verschillende partijen.

Mijn vraag is dus hoe de verhoudingen liggen. ‘Sola scriptura’ betekend uiteraard geen verwerpen van traditie, maar de reformatie is toch een duidelijke breuk met de opvattingen van het katholicisme over Schrift en Traditie.
Hoe verhoudt het met elkaar? Gaat het om verwerping van zaken die in strijd zijn met de Schrift? (Toch zijn er Bijbelteksten te vinden waar bijv. de RKK een verwijzing naar het vagevuur in ziet) Of het verwerpen van zaken, omdat er geen grond voor is, in de Schrift? (zoals misschien de transsubstantiatie leer? On the other hand, Luther (en ik dacht de Anglicaanse kerk) verschillen daar weer met Calfijn over van opvatting) Of apostolische successie (idem.)

Mijn vraag dus kort gesteld:
Hoe zit het nou precies met de verhouding tussen de H. Schrift en de traditie?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jun 2007 11:28

Katholieken:

De Schrift komt voort uit de Traditie, de Traditie bestaat nog steeds en brengt nog steeds geschriften voort met gezag (net als de Schrift) deze dingen zijn net als de Schrift ontwijfelbaar waar en uit deze geschriften mag ook geleerd worden. De Traditie is dus naast de Schrift een officieële bron.

Protestanten:

De Schrift komt voort uit de Traditie, geleid door de heilige Geest. De Schrift was ook het doel van de Traditie, an dien is er geen geinspireerde Schrift zoals de Bijbel ontstaan. Alle uitleg, op basis van de Bijbel bestaat in een bepaalde traditie, hier wordt rekening mee gehouden. Concepten en dogma's bouwen verder op vorige uitleg, maar kennen die uitleg geen onfeilbare waarde toe.

Dopersen:
Alleen de Bijbel bevat leringen, verwierpen de gehele traditie ook die van de uitleg.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 15 jun 2007 19:49

Dankje voor je post.
Het ging idd over (de hoofd stroming van) het protestantisme (niet de 'radicale reformatie', met de verwerping van traditie. )

Raido schreef:Protestanten:

De Schrift komt voort uit de Traditie, geleid door de heilige Geest. De Schrift was ook het doel van de Traditie, an dien is er geen geinspireerde Schrift zoals de Bijbel ontstaan. Alle uitleg, op basis van de Bijbel bestaat in een bepaalde traditie, hier wordt rekening mee gehouden. Concepten en dogma's bouwen verder op vorige uitleg, maar kennen die uitleg geen onfeilbare waarde toe.

Op dit punt zitten er voor mij een paar onduidelijkheden. Op het vlak van de uitleg traditie (dus, waarover je spreekt in de zin "alle uitleg, op basis van de Bijbel bestaat in een bepaalde traditie, hier wordt rekening mee gehouden"). Dan bedoel ik vooral de afweging van de hervormers en eventueel mensen uit latere tijden, wanneer zaken verworpen worden of in stand blijven van de traditie.

Ik vind het wat lastig te formuleren wat ik bedoel, maar het zit 'm in hoe zich die traditie zich verhoudt en wanneer het verworpen wordt.

Wanneer zal precies iets in die traditie verworpen worden?

Bijvoorbeeld, vagevuur is verworpen (hoewel katholieken in bepaalde NT teksten een vermelding van het vagevuur menen te zien), maar kerst word gevierd, terwijl daar niks over geschreven staat. Of een ander voorbeeldje, transsubstantiatie. (even de Lutherse kerk buiten beschouwing gelaten, ik vind het nu al ingewikkeld zat. :P) Waarom is bijvoorbeeld die leer verworpen (een wel erg letterlijke interpretatie van Jezus woorden bij het Avondmaal.) , en de kinderdoop niet? (Wat de Anabaptisten blijkbaar weer heel onschriftuurlijk vonden.)

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. :roll:

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 18 jun 2007 17:43

Heeft niemand een antwoord? :(

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 19 jun 2007 22:48

Goed, dat brengt me ook niet op een antwoord op mijn vraag. :roll:
Misschien ben ik wel te dom om die hele sola scriptura leerstelling te begrijpen. (zou goed kunnen. Dat het antwoord er al ligt, maar dan vraag ik geduld voor iemand als ik die niet zo theologisch onderlegd is. :mrgreen: )

Maar kort geformuleerd:

Enerzijds, is iets in de leer onjuist als het in strijd is met de Schrift?
Anderzijds, Is iets in de leer fout als het niet ter sprake komt in de Schrift?

Met die twee definities stoei ik een beetje. (zie mijn eerder aangehaalde voorbeeldjes)
Is er één van die twee juist? Zijn ze alle twee onjuist?

Stel, ik was één van de hervormers. Hoe was ik mbt de leer te werk gegaan, met deze leerstelling in het achterhoofd gehouden?

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 19 jun 2007 22:55

Gandalf schreef: Of een ander voorbeeldje, transsubstantiatie. (even de Lutherse kerk buiten beschouwing gelaten, ik vind het nu al ingewikkeld zat. :P) Waarom is bijvoorbeeld die leer verworpen (een wel erg letterlijke interpretatie van Jezus woorden bij het Avondmaal.) , en de kinderdoop niet? (Wat de Anabaptisten blijkbaar weer heel onschriftuurlijk vonden.)

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. :roll:

De 'dwaling' van de transsubstantiatie is het gevolg van een andere visie op de hemelvaart. volgens Luther is Christus lichamelijk overal tegenwoordig geworden en dus ook in het avondmaalsbrood. Volgens de calvinisten is Christus echter ook lichamelijk opgenomen in de hemel.

Maar goed, dit geeft geen enkel antwoord op je vraag. Dat doe ik mijn volgende post, ondertussen is GerdienB me voor geweest.
Laatst gewijzigd door Dirk op 19 jun 2007 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jun 2007 22:56

Gandalf schreef:Enerzijds, is iets in de leer onjuist als het in strijd is met de Schrift?

Ja ik denk het wel.
Vagevuur kan ik niet uit de Bijbel halen en daarom wijs ik het persoonlijk af. Ik kan namelijk wel uit de Bijbel halen dat we naar de hemel of naar de hel gaan na het overlijden. Ik zie nergens iets over nog kunnen betalen voor onze zonden na dit leven, alleen over Zijn genade in dit leven.

Dat kan je niet zo zeggen. ook al staat er niet in de Bijbel dat er kerst gevierd mot worden, toch is het goed om Zijn geboorte te blijven gedenken. Waarom dan precies die dag en waarom eht kerst is, dat boeit mij persoonlijk niet zoveel.
De leer is dus niet per definitie fout als het niet in de Bijbel staat.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 19 jun 2007 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 19 jun 2007 22:58

Gandalf schreef:Goed, dat brengt me ook niet op een antwoord op mijn vraag. :roll:
Misschien ben ik wel te dom om die hele sola scriptura leerstelling te begrijpen. (zou goed kunnen. Dat het antwoord er al ligt, maar dan vraag ik geduld voor iemand als ik die niet zo theologisch onderlegd is. :mrgreen: )

Maar kort geformuleerd:

Enerzijds, is iets in de leer onjuist als het in strijd is met de Schrift?

1e stelling: Ja. De Schrift is het de weergave van Gods wil en de Goddelijke waarheid.
2e stelling: Nee, zolang het maar niet tegen de Schrift ingaat. We kunnen echter over deze zaken ook niet bepalen voor een ander wat wel en wat niet goed is.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 20 jun 2007 10:17

Bedankt voor de reacties.

Dus, als ik het probeer samen te vatten:
(1)De leer mag niet in strijd zijn met de Schrift.
(2)Wat niet ter sprake komt in de Schrift is niet automatisch altijd onjuist.

Als ik, met name naar (2) kijk, en het betrek tot kerkleer:
Zou iets, wat niet beschreven staat in de Schrift, maar er niet mee in strijd is kerkleer kunnen worden?
Welk gezag (als het al gezag heeft), heeft het? (ik denk bijv. aan kerst, of andere gebruiken en opvattingen die niet in de Schrift staan aangegeven, maar wel als waardevol geacht worden). Is dit meer in de lijn van 'niet gezagwekkend, wel waardevol', of heeft het een andere status?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jun 2007 11:49

Dat verschilt per persoon en per punt.
Kerst is voor mij zeer waardevol. Je gedenk de geboorte van Jezus.
Alle regels rondom media staan ook niet in de bijbel en heeft voor mij geen waarde. Ik zie de problemen niet. Een ander weer wel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 22 jun 2007 17:10

Ik heb te weinig tijd nu, maar ff over kerst. Kerst wordt gevierd in december omdat de "heidenen" dat wilde. Kerst word ook gevierd omdat we niet alleen gedenken dan Jezus geboren is, maar vieren ook feest dat de Verlosser van onze zonde, een God voor ons op aarde is gestreken om ons wijsheid te laten zien en te laten zien dat Hij ook weet hoe het op aarde is! Maarre ik kom er wel op terug, als ik meer tijd heb, ga nu weer werken :wink:
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2007 17:14

In de tijd van de "kerstening" van de wereld was er sprake van de 'zonnewende'. Die zonnewende - en dus weer het gaan naar het licht - is door de Kerk opgepakt om het feest van Christus geboorte te vieren. En Kerst zou geen Kerst zijn als niet ook in de geboorte van Christus Zijn dood en Opstanding betrokken is...

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 22 jun 2007 21:16

Gandalf schreef:Als ik, met name naar (2) kijk, en het betrek tot kerkleer:
Zou iets, wat niet beschreven staat in de Schrift, maar er niet mee in strijd is kerkleer kunnen worden?
Welk gezag (als het al gezag heeft), heeft het? (ik denk bijv. aan kerst, of andere gebruiken en opvattingen die niet in de Schrift staan aangegeven, maar wel als waardevol geacht worden). Is dit meer in de lijn van 'niet gezagwekkend, wel waardevol', of heeft het een andere status?

Er ontstaan grote problemen, of althans ontstaat er een enorm groot risico als je dingen tot kerkleer gaat verheffen die niet in de Schrift staan.

Het 'Sola Scriptura' betekende voor de reformatoren:
a. dat alléén de Schrift absoluut gezag heeft
b. dat traditie daarmee niet in strijd mag zijn

De consequentie was dan ook dat:

c. traditie verkeerd is, als het in strijd is met de Bijbel
d. traditie goed is, als het niet in strijd is met de Bijbel.

Je bewandelt de veiligste weg als je je houdt aan wat in de Schrift staat. Want van tradities die 1) niet in de Schrift staan en er 2) ook niet mee in strijd zijn, weet je nog steeds niet of ze waar zijn!

Dus, tradities die niet op de Schrift te funderen zijn, maar er ook niet mee in strijd zijn, hebben geen gezag, maar kunnen wel waardevol zijn. Ze kunnen echter ook een splijtzwam vormen.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 22 jun 2007 21:39

Bedankt voor alle reacties.
Het is voor mij een stuk meer helder geworden.

Ik kan veilig zeggen dat traditie die niet gefundeerd is op de Schrift niet de tot de kern van het geloof gerekend moeten worden, maar wel waardevol kunnen zijn?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 jun 2007 00:09

jmpauw schreef:Er ontstaan grote problemen, of althans ontstaat er een enorm groot risico als je dingen tot kerkleer gaat verheffen die niet in de Schrift staan.

Het 'Sola Scriptura' betekende voor de reformatoren:
a. dat alléén de Schrift absoluut gezag heeft
b. dat traditie daarmee niet in strijd mag zijn

De consequentie was dan ook dat:

c. traditie verkeerd is, als het in strijd is met de Bijbel
d. traditie goed is, als het niet in strijd is met de Bijbel.

Je bewandelt de veiligste weg als je je houdt aan wat in de Schrift staat. Want van tradities die 1) niet in de Schrift staan en er 2) ook niet mee in strijd zijn, weet je nog steeds niet of ze waar zijn!

Dus, tradities die niet op de Schrift te funderen zijn, maar er ook niet mee in strijd zijn, hebben geen gezag, maar kunnen wel waardevol zijn. Ze kunnen echter ook een splijtzwam vormen.
Maar de Traditie bepaalt weer hoe wij de Schrift lezen, een scheiding maken tussen Traditie en Schrift is daardoor vrij lastig en wat kunstmatig.

Terug naar “Archief”