Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Waarom eet je welk voedsel niet?

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 12:16

Hoi allemaal!

Ik ben nieuwsgierig naar of er hier mensen zijn die om bepaalde redenen bepaald voedsel niet eten.
En hoe je daar dan mee omgaat.

Brand los...!

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 mei 2007 12:27

Ik ben meer dan 5 jaar vegatariër geweest totdat ze ontdekten dat mijn Hb gehalte best wel beneden het acceptabele ligt.
Ik had ook van die pillen kunnen slikken maar daar had ik geen zin in. Nu eet ik wel wat vlees maar erg weinig. Wanneer mijn ouders AVG eten, eet ik iets vegatarisch. Verder eet ik wel mee met macaroni, nasi etc. Ik eet nauwelijks vleeswaren.
Ik merk dat ik sinds ik vlees eet lekkerder in mijn vel zit en het voordeel van niet veel vlees eten is dat ik geen last van mijn buik heb. Als ik ineens veel vlees eet heb ik vette buikpijn.

Ik ben 5 jaar geleden vegatariër geworden omdat ik elke dag langs een kippen- en schapenslachterij fietste. Zag je die beesten naar binnengaan in de morgen en 's middags lagen alle schapenvellen op een kar met bloed en al.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 12:32

dorine88 schreef:Als ik ineens veel vlees eet heb ik vette buikpijn.

Herkenbaar!

dorine88 schreef:Ik ben 5 jaar geleden vegatariër geworden omdat ik elke dag langs een kippen- en schapenslachterij fietste. Zag je die beesten naar binnengaan in de morgen en 's middags lagen alle schapenvellen op een kar met bloed en al.

:shock:

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 23 mei 2007 12:32

AVG?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 12:33

Aardappels, Vlees, Groente

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 mei 2007 12:36

Ja die slachterij was echt heel smerig. Was ook nog zo'n islamitisch gebeuren dus die beesten werden ook afgemaakt zonder verdoving.

Maar ik vind het prettig zoals ik nu met vlees omga (dat klinkt erg vreemd). Gewoon 1x per week een beetje vlees.
Ik merkte dat veel mensen het lastig vinden als je vegatariër bent, dan willen ze allemaal speciale dingen maken. Terwijl ik gewoon de stukjes ham uit de macaroni kon halen bijvoorbeeld.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 12:50

Ja, precies. Dat is iets waar ik ook benieuwd naar ben: hoe gaat iedereen er mee om.

Ik zal even vertellen wat wij doen. Wij houden ons zo veel mogelijk aan de spijswetten uit het oude testament. Niet omdat dat persé nu nog moet, maar omdat het voor je lichaam goed en gezond is. Daar is een hele story aan vooraf gegaan, onder andere mijn ziekteverhaal. We eten dus o.a. geen varkens- en paardenvlees, wel kip, hert en ree. Wel vis, maar alleen met schubben en vinnen, dus geen garnalen, krab etc. Mijn dagelijkse buikpijn verdween als sneeuw voor de zon toen we dit zo zijn gaan doen!

Vrienden en familie die het weten zorgen dat ze geen varkensvlees hebben als we eten. Dat gaat prima, met hen kan je het ook normaal communiceren. Maar op je werk of bij een bruiloft, bij een hartige traktatie, als je dan vraagt wat erin zit word je soms al raar aangekeken. Ik wil er helemaal niet de aandacht op vestigen, maar soms weet ik gewoon niet goed wat het beste te doen/zeggen.
Laatst gewijzigd door Liarose op 23 mei 2007 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 23 mei 2007 12:50

Ik eet geen vlees bij het eten, alleen biologische eieren. Eerst at ik ook biologisch vlees maar sinds mijn stage kom ik niet meer langs die winkel, dus dat is lang geleden. Ik geef bij anderen aan dat ik geen vlees hoef, behalve als het eten is waar alles door elkaar gehutseld moet worden, dan vind ik dat te veel gevraagd.
Waarom? Omdat dieren geen 'dingen' zijn maar levende wezens met gevoel. Ze kunnen niet opkomen voor zichzelf en moeten maar afwachten wat mensen met ze doen. Daar maakt de bevolking misbruik van, ik hoef dat vast niet uit te leggen, en neem aan dat dat wel bekend is.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 mei 2007 12:56

Ja ik wilde er ook niet de aandacht op vestigen. Dan ging iedereen altijd vragen 'waarom?' enzo. En bij een bruiloft komt er dan zo'n ober naar je toe met de vraag: 'Was jij diegene die vegatarisch eet?' Voel ik me zooo stom. Maar niet om die reden ben ik vlees gaan eten maar puur om mijn Hb dat te laag was.

Mijn vriend is wel blij dat ik nu weer vlees eet, die vond het maar stom haha. Maar om heb heb ik het dus niet gedaan hoor.

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 23 mei 2007 13:10

Inderdaad enorm irritant als mensen zitten te zeuren waarom je vegetariër bent, of gaan zitten vertellen dat ze dat toch nooit zouden kunnen omdat ze teveel van vlees houden. Boeiend, ik zit toch ook niet over hun glutenallergie te zaniken?
Bij studenten is het vaak nogal makkelijk om vegetarisch mee te eten, die houden gehakt enzo gewoon apart. Maar bij sommige mensen voel ik me inderdaad heel lastig, vooral als de aandacht er zo op ligt. Voor mezelf kook ik vaak met noten, ei, peulvruchten.

Ik eet geen vlees dus, sinds ruim zeven jaar. :) Kringetje van graan dat wordt verbouwd in derde wereldlanden als veevoer (mais, soja) terwijl dat ook als mensenvoedsel gebruikt kan worden ter plaatse --> wereldvoedselprobleem. En nog wel meer redenen, maar dit is de voornaamste.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 13:17

Ik eet dus overigens wel rund en kip, dus de mogelijkheden zijn ruimer dan dat je helemaal geen vlees eet. Maar thuis eten we vaak producten van Valess of Vivera of een kaassoufle of een gekookt ei, en de AH heeft van hun huismerk echt ladingen soorten vega-producten: hartstikke lekker!

Maargoed, bij anderen, hoe gaan jullie er concreet mee om dan? Dat zeggen dat je geen vlees eet e.d.?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 13:21

Paar leuke en lekkere links :)

http://www.fitandgood.nl/ (geen vega, alleen rund)
http://www.valess.nl/ (bereid uit zuivel)
http://www.vivera.com/
http://www.tivall.nl/ (van de AH)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 mei 2007 15:04

Geef mij maar een lekker biefstukje 8-[ (lang geleden trouwens)

'k Ben allergisch voor zuivel, dus geen melk o.i.d., en geen toetjes, kaas verdraag ik gelukkig wel.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 mei 2007 15:11

Mmm, ik vind Valess een beetje droog. Maar dat was toen het net op de markt kwam.
Als vleesvervanger vind ik alleen de dingen van AH (tivall) lekker. Van de C1000, Super etc. vind ik het veel te droog.

Maar windekind wat jij zegt vind ik ook wel irritant. Maar nu kan ik gelukkig altijd mee-eten dus dat ik voor mijzelf wel prettig.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 23 mei 2007 15:14

marina87 schreef:Ik eet geen vlees bij het eten, alleen biologische eieren. Eerst at ik ook biologisch vlees maar sinds mijn stage kom ik niet meer langs die winkel, dus dat is lang geleden. Ik geef bij anderen aan dat ik geen vlees hoef, behalve als het eten is waar alles door elkaar gehutseld moet worden, dan vind ik dat te veel gevraagd.
Waarom? Omdat dieren geen 'dingen' zijn maar levende wezens met gevoel. Ze kunnen niet opkomen voor zichzelf en moeten maar afwachten wat mensen met ze doen. Daar maakt de bevolking misbruik van, ik hoef dat vast niet uit te leggen, en neem aan dat dat wel bekend is.


Vraag mij af of het bij jou bekend is dat in 'veel' producten dierlijke vetten verwerkt worden? Was het niet God zelf die zijn volk in de woestijn manna en kwakkels te eten gaf?

Als iemand bij mij vegetarisch wil eten, prima, dan zal ik die persoon geen vlees serveren. Wil een persoon echt alles vlees vrij, dus ook producten waar geen dierlijke vetten in voorkomen, dan hoeft die persoon hier niet te komen eten.

Oja, voor een moslim wil ik nog wel eens naar de islamitische slager wandelen voor een stukje halal vlees :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Harm-J op 23 mei 2007 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten