Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

Berichtdoor Othello » 10 mei 2007 12:52

tante-tortel schreef:Of het onderdanig zijn aan de man......is ook niet altijd een fijn gevoel.
Maar ik doe het toch.

Kun je dat 's concreet maken, met een voorbeeld ofzo? Ik ben wel benieuwd naar de verschillende visies op 'onderdanigheid', namelijk. Wat is het precies, en is dat überhaupt wel de bedoeling op die manier?

Ik kan me er persoonlijk niet zo heel erg veel bij voorstellen. Ik voel me als man wel de eindverantwoordelijke voor mijn gezin, maar dat betekent niet dat mijn mening in alle gevallen bepalend is voor de keuzes die we maken.

(NB. Dit topic is een afsplitsing van 'Overspel'.)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:02

ja, dus, zoals ik al op het topic 'overspel' zei: die vrouwen deden echt alles voor hun man. Ik kreeg er meer een gevoel van 'slavernij' van. Ik bedoel; een man stond toe te kijken hoe zijn vrouw ZIJN ontbijt klaar stond te maken. Dat vind ik niet echt kloppen.
Onderdanigheid uit zich in ons huwelijk dat mijn man alle financien beheert, en dat hij ook de eindbeslissing neemt. Ook doet hij alle meditaties en bidden etc. Maar ik mag graag commentaar leveren op zijn manier van rijden. Soms krijg ik wel een gevoel van: nu moet ik inbinden, wat ik nu zeg ondermijnt zijn 'gezag'/'mannelijkheid'.
Maar goed, wat ik dus eigenlijk probeerde te zeggen, en wat ik ook in dat programma een beetje door kreeg, is dat mannen graag de MAN willen zijn, voor ons te zorgen enzo, en dat ze op het moment een beetje verward zijn van wat ze wel/niet mogen (emancipatie enzo). Ik vind dan ook, in het licht van Efezen 5:22-29, dat de vrouwen het makkelijker hebben dan de mannen ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:05

Bij ons is het zo dat we samen overal over spreken, als er een besluit genomen moet worden, doen we dat samen in goed overleg. Als we er niet uitkomen, dan hakt hij de knoop door.

Verder vinden sommigen het niet getuigen van onderdanigheid als ik rij, maar soms vindt hij het gewoon lekker om er ff relaxed naast te zitten. Niks mis mee toch?

En hij maakt zijn eigen lunch klaar 's morgens, het zou een beetje belachelijk zijn als ik er eerder uit moet speciaal daarvoor!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:07

rosalie83 schreef:En hij maakt zijn eigen lunch klaar 's morgens, het zou een beetje belachelijk zijn als ik er eerder uit moet speciaal daarvoor!

Amen to that, sister ;) :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:12

LauraC schreef:
rosalie83 schreef:En hij maakt zijn eigen lunch klaar 's morgens, het zou een beetje belachelijk zijn als ik er eerder uit moet speciaal daarvoor!

Amen to that, sister ;) :mrgreen:

Er mankeert hem niets aan zijn handjes ;)

En er staat (bijna) elke avond als hij thuis komt een potje eten klaar, dus hij heeft niks te klagen :)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mei 2007 13:12

Ghe, tegenwoordig met dat Sonja gedoe maak ik het wel klaar. De avond ervoor.

Verder ben ik niet echt onderdanig geloof ik. Mijn man heeft bepaalde punten waar hij voor staat en daar hou ik rekening mee (zoveel mogelijk) en verder komen we er meestal samen wel uit.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 mei 2007 13:19

Maar zit onderdanigheid dan in zulke basale dingen als al dan niet z'n brood smeren of het stuur van de auto een keer overnemen?

Ik kan me niet voorstellen dat Paulus dát in gedachte had toen hij bijvoorbeeld de brief aan de Kolossensen schreef...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 mei 2007 13:20

Wat dan wel?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mei 2007 13:22

Dat denk ik ook niet gezien er in die tijd geen auto's waren..

Ik denk dat hij inderdaad bedoelde wat jij al noemde: eindverantwoordelijk.

Maar goed, niet elke man is hetzelfde en mijn man is gewoon zo schattig om die verantwoording met mij te delen. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:25

jamillah schreef:Dat denk ik ook niet gezien er in die tijd geen auto's waren..

Ik denk dat hij inderdaad bedoelde wat jij al noemde: eindverantwoordelijk.

Maar goed, niet elke man is hetzelfde en mijn man is gewoon zo schattig om die verantwoording met mij te delen. :)

Is het ook niet meer zoiets als: als de vrouw het niet weet is het aan de man om de uiteindelijke beslissing te maken?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mei 2007 13:27

Dat geloof ik ook ja,

maar,

zeg nu zelf,

off-topic: wanneer weet een vrouw nu iets niet.. :lol: 8)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mei 2007 13:28

Schiet me nog iets te binnen: De vrouw vóórleven. Maw: het goede voorbeeld zijn en geven.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:29

Othello schreef:Maar zit onderdanigheid dan in zulke basale dingen als al dan niet z'n brood smeren of het stuur van de auto een keer overnemen?

Ik kan me niet voorstellen dat Paulus dát in gedachte had toen hij bijvoorbeeld de brief aan de Kolossensen schreef...

Nee, dat denk ik ook niet. Ik heb het idee dat tegenwoordig 'onderdanigheid' meer het gevoel 'slavernij' oproept. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ik heb eens gehoord dat de vrouw bewust uit een rib is gemaakt van: niet uit de schedel dat zij boven de man staat, en niet uit de voet dat zij door de man vertrapt kan worden, maar uit een rib, zodat zij als gelijkwaardigen voor God staan (of iets in die strekking). Het ging nog verder in de strekking van: daarom moet je niet over je man heersen, of door hem gebruikt laten worden, maar je mag naast hem staan, ter hulpe zeg maar.
Maar een huwelijk is de samenvoeging van twee personen, die niet altijd hetzelfde over dingen denken. Als dat een keer botst, dan denk ik dat het goed is als de vrouw een stapje terug neemt (als wat de man zegt/wilt doen niet tegen Gods geboden in gaat dan).

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 mei 2007 13:29

jamillah schreef:wanneer weet een vrouw nu iets niet.. :lol: 8)

Geen idee 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:29

jamillah schreef:Dat geloof ik ook ja,

maar,

zeg nu zelf,

off-topic: wanneer weet een vrouw nu iets niet.. :lol: 8)

HAHA tsja... 8)

Terug naar “Archief”