Nee, dat curatorium hoeft niet te worden afgeschaft. Een dominee te weinig, betekent dat er een gemeente herderloos is. Een verkeerde dominee (niet passend binnen de GG) en het kerkgenootschap wordt verscheurd. Ziedaar de taak waar het curatorium mee worstelt.
Aangezien dit werk gebeurt in biddend opzien tot de Heere God die ons leven leidt, zal er niemand onterecht niet worden toegelaten. Het komt zeker voor dat mannen geroepen zijn om te dienen in Gods Koninkrijk, maar uiteindelijk uitkomen op een andere plaats dan zij denken. Zo zijn in het verleden een aantal GG's na afwijzing predikant geworden in de Nederlands Hervormde Kerk.
Dat wij met onze menselijk gewoontes en regels niet alles kunnen verklaren en deze keuzes mogelijk niet overeenkomen met wat wij op basis van de geloofsgrondslag en de kerkorde zouden verwachten, is een heel ander verhaal. Mogelijk dat de GG zichzelf tekort doet door een strenge selectie, maar dit staat niet los van Gods leiding.
Ik denk dat we, in plaats van hier gaan steggelen over het curatorium beter onze handen kunnen vouwen en God vragen of hij nog veel mensen toe wilt laten. (edit:

gezien de onderstaande reacties van mijzelf vraag ik mij af of ik dit niet beter kan verwijderen

)