Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-petje af-
Mineur
Mineur

Overspel

Berichtdoor -petje af- » 16 apr 2007 15:00

Tja ff een topic over overspel....misschien wat gewaagd maar vooruit.

Ik hou me al een tijdje bezig met het 'onderzoeken' van overspel. En dan heb ik het meer over het hoe en waarom!

Ik vraag me nu bijvoorbeeld af wanneer je spreekt van overspel?!
Is dat voor een christen hetzelfde als voor een 'gewoon :wink: ' mens? Kijken christen niet heel anders tegen de dingen aan?

Wat vind je zelf van overspel en wat behoort tot overspel?
En hoe zou je zelf met eventueel overspel omgaan?
En ga zo maar door....

'k Ben benieuwd...
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Aragorn

Re: Overspel

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2007 15:23

-petje af- schreef:Ik hou me al een tijdje bezig met het 'onderzoeken' van overspel. En dan heb ik het meer over het hoe en waarom!

In het kader van 'onderzoekt alle dingen en behoud het goede'? :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 apr 2007 15:36

8)

Overspel is er in allerlei vormen. Sommigen zien trouwen na een scheiding ook als overspel, bijv. Wat bedoel je precies? :)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Overspel

Berichtdoor Daphne » 16 apr 2007 15:39

Moeilijk onderwerp inderdaad.
-petje af- schreef:Ik vraag me nu bijvoorbeeld af wanneer je spreekt van overspel?!
Is dat voor een christen hetzelfde als voor een 'gewoon :wink: ' mens? Kijken christen niet heel anders tegen de dingen aan?

Ik heb het idee, dat zowel de meeste niet-christenen als de meeste christenen overspel in hun relatie niet tolereren. Er wordt tegenwoordig, heb ik het idee, wel wat 'losser' naar het huwelijk gekeken. Partnerruil en vreemdgaan waren vroeger een erger taboe dan nu. In dat geval is er wel een verschil tussen christenen en niet-christenen.

Wat vind je zelf van overspel en wat behoort tot overspel?

Hmm, erg moeilijk. Ik vind overspel sowieso een 'zwaar' woord. Bij overspel denk ik aan een relatie met een ander aangaan. 'Alleen' zoenen met een ander zou ik geen overspel noemen denk ik. Niet dat ik dat goed keur...

En hoe zou je zelf met eventueel overspel omgaan?
En ga zo maar door....

Geen idee. Ik heb altijd gezegd: "Als mijn partner met iemand anders zoent, in bed duikt of een relatie aangaat, is het over en uit." Nu denk ik, dat ik dit pas zou kunnen beslissen als ik het ook echt mee zou maken. Ik ben er wel milder tegenover gaan staan in ieder geval.
Afbeelding

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 16 apr 2007 16:21

Wat bedoel je precies?

Ik geloof dat Daphne het wel aardig goed begrepen heeft :mrgreen:
Ik doel dus indd op de verschillen enzo. Is zoenen al overspel als je getrouwd/erge vaste relatie heb?
Of spreekt de 'wereld' pas van overspel als je 'bent ingegaan tot de ander'

In het kader van 'onderzoekt alle dingen en behoud het goede'?

Hahaha tja....hier kan ik heel maf op gaan reageren, laat ik het niet doen :mrgreen: :mrgreen:
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 apr 2007 16:49

-petje af- schreef:Ik geloof dat Daphne het wel aardig goed begrepen heeft :mrgreen:
Ik doel dus indd op de verschillen enzo.

Ja, dat denk ik ook, behalve het verschil dat ze maakt tussen christenen en niet christenen, dat lijkt wel zo, omdat die tegenwoordig weinig meer in het verborgene doen, bij christenen gebeurt het helaas veel meer in het verborgene dan men weet, af en toe komen dingen soms uit van mensen waar je het totaal niet van verwacht, echt niet te geloven.

-petje af- schreef:s zoenen al overspel als je getrouwd/erge vaste relatie heb?

Dat hangt er van af, als het gewoon ter begroeting is, is er niks aan de hand lijkt me, als er echter meer achter zit, moet je denk ik toch oppassen, en kun je dat beter niet doen om erger te voorkomen.

-petje af- schreef:Of spreekt de 'wereld' pas van overspel als je 'bent ingegaan tot de ander'

Dat hangt denk ik niet van de "wereld" af, maar van je moraal, als je een relatie hebt, of getrouwd bent, laat je je niet in met een ander, er bestaat ook nog zoiets als trouw zijn aan elkaar, dat is wel het belangrijkste in een relatie naar mijn idee.
Wat mij betreft is het iig zo, dat ik overspel nooit geaccepteerd zou hebben, echt te smerig voor woorden, 'k zou me gebruikt gevoeld hebben, en hij zou echt de deur niet meer in gekomen zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 apr 2007 17:08

bij christenen gebeurt het helaas veel meer in het verborgene dan men weet, af en toe komen dingen soms uit van mensen waar je het totaal niet van verwacht, echt niet te geloven.

Het wordt er meestal wel dik bovenop gelegd bij christenen. Als zoiets dergelijks gebeurd weet de hele kerkelijke gemeente het, wordt erover gepraat omdat de moraal nu eenmaal zo is dat je elkaar trouw blijft. Als klap op de vuurpijl wordt er van je verwacht dat je schuldbelijdenis doet voor de kerkeraad. En dan heb ik het feitelijk alleen nog maar over opnieuw trouwen na een scheiding. Want dat wordt ook als overspel beschouwd. :)

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 16 apr 2007 17:31

Ni is het natuurlijk zo dat we als christenen door de wereld op een zilveren schaaltje gewogen worden... dus als er binnen de christelijke gezindte sprake is van overspel (in welke vorm dan ook) dan wordt dat uitvergroot en (over)belicht dus, we zullen daarvoor zeker meer op onze tellen dienen te passen... maar we blijven mensen natuurlij

zucht, erg moeilijk allemaal
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 16 apr 2007 17:42

maar we blijven mensen natuurlij

Dat maakt dus dat we er net zo goed mee te maken krijgen! Dus dat het ook in christelijke gezinnen voorkomt is een feit. Maar ik vind het dan niet erger dan in een niet christelijk huwelijk.

En dat het gebeurt bij iemand waarvan je het helemaal niet had verwacht...volgens mij is dat gewoon heel normaal. Van wie verwacht je het wel? En van wie weet je het allemaal wel niet? Ik denk dat er echt veel mensen zijn die gewoon een prachtig dubbelleven kunnen leiden en waarvan het ook niet uitkomt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 apr 2007 17:45

SimonT schreef:Ni is het natuurlijk zo dat we als christenen door de wereld op een zilveren schaaltje gewogen worden... dus als er binnen de christelijke gezindte sprake is van overspel (in welke vorm dan ook) dan wordt dat uitvergroot en (over)belicht dus, we zullen daarvoor zeker meer op onze tellen dienen te passen... maar we blijven mensen natuurlij

Dat bedoelde ik min of meer ja :)

nonno
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 16 apr 2007 17:54

SimonT schreef:Ni is het natuurlijk zo dat we als christenen door de wereld op een zilveren schaaltje gewogen worden... dus als er binnen de christelijke gezindte sprake is van overspel (in welke vorm dan ook) dan wordt dat uitvergroot en (over)belicht dus, we zullen daarvoor zeker meer op onze tellen dienen te passen... maar we blijven mensen natuurlij

Niet zo vreemd toch? Als christenen lopen we te verkondigen dat overspel niet kan, niet mag, absoluut fout is enzo. Als je dan wél de fout in gaat dan wordt het ook 'zwaar' op aan/afgerekend door 'buitenstaanders'.
Ik weet niet in welke zin het (over)belicht wordt. Details vertellen die mensen er zelf bijverzinnen?

De dikke van dale (ik houd van de van dale ;)) zegt over overspel:
over·spel (het ~)
1 seksuele relatie met een ander dan de vaste partner, schending van de huwelijkstrouw => echtbreuk

Ik weet niet of ik alleen seksuele relatie al overspel vind. gister over gehad dat je, als je verkering hebt, en je zoent met iemand anders, dat ook al wordt benoemd als vreemdgaan.
Is vreemdgaan een andere benaming voor overspel in huwelijk?
Tussen een knuffel en een seksuele relatie zit nog een heel stuk wat ik denk ik wel zou beschouwen als overspel.
Ik zie niets verkeerd in een knuffel. En tegen iemand anders aanhangen (anders dan je partner) ook niet. Al zou het mij geen fijn gevoel hebben als mijn partner tegen iemand aan ging hangen waar ik zelf geen leuke 'relatie'(vriendschap) heb. Maar om dan al gelijk van overspel te praten.. nee.
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 apr 2007 17:55

Ik persoonlijk vind een echte zoen wel overspel. Als ik hoor van mensen in mijn omgeving die gewoon met anderen zoenen, terwijl ze een relatie hebben, dan gaan al mijn stekels overeind staan.
Maargoed, dat vind ik dan weer geen overspel zoals in de bijbel staat. Dat vind ik juist wel weer geslachtsgemeenschap. Er staat toch zoiets als: als je vrouw/man overspel pleegt, dan mag je scheiden. Naja, dat vind ik dan toch een beetje bizar, dat scheiden meteen 'mag' volgens de bijbel als je wederhelft een ander gezoend heeft.
Maar ik zou echt hele grote vraagtekens bij mijn relatie zetten als blijkt dat mijn vriend dat zou doen (puuh, wat is open zijn en veel praten dan weer ontzettend belangrijk in een relatie, dan kun je aan elkaar aangeven dat je wat mist in de relatie)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 apr 2007 18:02

Als ik een vriend zou hebben en hij zou echt gaan zoenen (en/of meer dan dat) met een ander dan zou het voor mij echt einde verhaal zijn. Denk ik nu tenminste ;). Geloof niet dat ik iemand dan ooit nog weer volledig zou kunnen vertrouwen. Volgens mij zou ik super achterdochtig zijn/worden/blijven.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 apr 2007 18:18

wat is er dan mis met vreemd gaan. moet toch kunnen :?:

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 16 apr 2007 18:20

Spons schreef:wat is er dan mis met vreemd gaan. moet toch kunnen :?:

Dag serieuze topic...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!