De Grote Lijder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

De Grote Lijder

Berichtdoor MrGerwin » 02 apr 2007 22:30

De grote Lijder

Gister al weer de zevende en laatste lijdenszondag... Zeven maal hebben wij al de kans gehad om over Jezus’ lijdensweg te horen. Vandaag is het dan Palmpasen, de dag waarop Jezus als een held Jeruzalem werd binnengehaald! Wat een contrast met een paar dagen later, Jezus wordt midden in de nacht opgepakt. Als een misdadiger komen ze met honderden mensen hem oppakken.

Midden in de nacht zodat het volk het niet zou merken. Want het volk was eigenlijk wel voor Jezus, maar de leiders niet. De hogepriester had al gezegd: Het is beter dan één man sterft voor het hele volk. Nu bedoelde hij daar wat anders mee dan wij nu weten. Een man moest lijden voor ons allen…

En dat hij geleden heeft, dat is wel zeker. De kruisdood is een vreselijke dood. Prof. Dr. B Smalhout heeft een reconstructie van dit lijden geschreven. De spijkers gingen door het middenhandsbeentje, vlak langs een grote zenuw, en werden extra stevig gezet met nog extra spijkers in de pols. De voeten idem om een zo hoog mogelijk pijngehalte te krijgen.
Toch stierven de gekruisigden hier niet aan. Men stierf door verstikking. Het gewicht dat aan de polsen hangt laat het lichaam naar beneden zakken. De ademhaling wordt moeilijker, en verkramping en verzuring treedt hierdoor op. Maar door zich op de spijker die door de voeten heen zit op te richten krijgt men weer zuurstof. Maar men houdt het lang niet vol op de voeten te staan, aangezien ook daar een spijker door heen zit naast een belangrijke zenuw. Men zakt weer.. en krijgt weer hetzelfde proces, totdat.. men het niet meer kan.. en hieraan sterft.

Jezus de Lijder voor ons, heeft helse pijnen moeten doorstaan….

Om ons de vrijheid aan te bieden..

In het kruis van 'k eeuwig roemen!
En geen wet zal mij verdoemen;
Christus droeg den vloek voor mij!
Christus is voor mij gestorven,
heeft gena voor mij verworven!
'k Ben van dood en zonde vrij!
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 03 apr 2007 16:53

Onvoorstelbaar, dat Hij dat allemaal gedaan heeft voor ons, en onze zonden, ondraagbare pijnen heeft geleden, en niet heeft geklaagd, je wordt hier zo stil van.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 03 apr 2007 17:17

Eigenlijk raar dat ik hier nu voor het eerst bij stilsta. Ik weet dat de Here Jezus veel pijn heeft gehad, maar hoe Prof. Dr. B Smalhout dat beschrijft is echt heel erg.
Was het ook niet zo dat de twee andere misdadigers met touw werden opgehangen in plaats van met spijkers??

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 03 apr 2007 17:30

dorine88 schreef:Eigenlijk raar dat ik hier nu voor het eerst bij stilsta. Ik weet dat de Here Jezus veel pijn heeft gehad, maar hoe Prof. Dr. B Smalhout dat beschrijft is echt heel erg.
Was het ook niet zo dat de twee andere misdadigers met touw werden opgehangen in plaats van met spijkers??

Heb het net even na gelezen, maar kan het niet vinden eerlijk gezegd, misschien zijn het anderen die het weten?

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 03 apr 2007 17:43

Ik heb het ook gelezen, en ik zie het niet staan. Mijn ouders weten het ook niet. Misschien dat ik als kind ooit heb gehoord dat de twee misdadigers met touwen werden opgehangen.
Misschien dat iemand dit wel weet?

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrGerwin » 03 apr 2007 20:18

Ik heb het niet gelezen dat de andere met touwen werden opgehangen, maar dat lijkt mij 'technisch' gezien eigenlijk ook niet mogelijk. Maar goed, geen lekker idee om over na te denken.

Moeten daarin Jezus ook niet anders voorstellen. Hij werd namelijk als 'gewoon' misdadiger gekruisigd, net zoals er nog veel meer in die tijd zo werden gedood. Gruwelijker kan bijna niet...
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 04 apr 2007 18:51

MrGerwin schreef:Ik heb het niet gelezen dat de andere met touwen werden opgehangen, maar dat lijkt mij 'technisch' gezien eigenlijk ook niet mogelijk. Maar goed, geen lekker idee om over na te denken.

ik denk zelf dat het met touwen minder pijnlijker is dan met spijkers.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 07 apr 2007 15:14

Spijkers... touwen... wat maakt het uit?

Jezus heeft zeker geleden van die spijkers. Maar bovenal heeft Hij geleden van Gods toorn over onze zonde, over mijn zonde, die Hij voor ons, voor mij gedragen heeft.

Ik kan niet anders dan janken,
Als ik bedenk wat ik Hem heb aangedaan.
Ik kan Hem nooit genoeg danken,
Als ik bedenk dat Hij in mijn plaats wou staan!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Terug naar “Archief”