De grote Lijder
Gister al weer de zevende en laatste lijdenszondag... Zeven maal hebben wij al de kans gehad om over Jezus’ lijdensweg te horen. Vandaag is het dan Palmpasen, de dag waarop Jezus als een held Jeruzalem werd binnengehaald! Wat een contrast met een paar dagen later, Jezus wordt midden in de nacht opgepakt. Als een misdadiger komen ze met honderden mensen hem oppakken.
Midden in de nacht zodat het volk het niet zou merken. Want het volk was eigenlijk wel voor Jezus, maar de leiders niet. De hogepriester had al gezegd: Het is beter dan één man sterft voor het hele volk. Nu bedoelde hij daar wat anders mee dan wij nu weten. Een man moest lijden voor ons allen…
En dat hij geleden heeft, dat is wel zeker. De kruisdood is een vreselijke dood. Prof. Dr. B Smalhout heeft een reconstructie van dit lijden geschreven. De spijkers gingen door het middenhandsbeentje, vlak langs een grote zenuw, en werden extra stevig gezet met nog extra spijkers in de pols. De voeten idem om een zo hoog mogelijk pijngehalte te krijgen.
Toch stierven de gekruisigden hier niet aan. Men stierf door verstikking. Het gewicht dat aan de polsen hangt laat het lichaam naar beneden zakken. De ademhaling wordt moeilijker, en verkramping en verzuring treedt hierdoor op. Maar door zich op de spijker die door de voeten heen zit op te richten krijgt men weer zuurstof. Maar men houdt het lang niet vol op de voeten te staan, aangezien ook daar een spijker door heen zit naast een belangrijke zenuw. Men zakt weer.. en krijgt weer hetzelfde proces, totdat.. men het niet meer kan.. en hieraan sterft.
Jezus de Lijder voor ons, heeft helse pijnen moeten doorstaan….
Om ons de vrijheid aan te bieden..
In het kruis van 'k eeuwig roemen!
En geen wet zal mij verdoemen;
Christus droeg den vloek voor mij!
Christus is voor mij gestorven,
heeft gena voor mij verworven!
'k Ben van dood en zonde vrij!