En nog een vraag!!! (Vaders,moeders..geef es raad)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

En nog een vraag!!! (Vaders,moeders..geef es raad)

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 15:30

Aangezien er een hoop wijze mensen ronddwalen hier.. :D

Ik zit met n redelijk groot probleem.
Er woont in mijn buurt een Antiliaanse mevrouw, met
een dochtertje van 11.
Deze mevrouw is redelijk verslaafd aan cannabis (weed) en coke (da's dus cocaine..dat snuif je).
Omdat ze erg arm is en met zichzelf overhoopt ligt help ik haar wel eens, boodschappen doen (ze schaamt zich voor zichzelf) draai wel eens een was voor haar en dr meisje etc. Hulpverlening lijkt weinig om haar te geven..dus iemand moet het doen..

Maar ik blijf tegenover haar wel kritisch, en hoe een verschrikkelijk leven ze ook achter de rug heeft, niets is een excuus naar drugs te grijpen.
En al helemaal niet als je een meisje van 11 heb.

Dus ik probeer tegelijkertijd Delya (dochtertje dus) een iets beter leven te geven, breng haar wel eens naar school, ligt toch op de route naar m'n werk en zo weet ik zeker dat ze niet spijbelt, en als haar moeder zichzelf weer eens heeft volgesnoven (en wat eh.."klanten" heeft) eet ze wel eens bij me, en blijft ze soms ook slapen. Ze vind het duidelijk ontzettend fijn soms onder ' normale' omstandigheden te leven te eten en te slapen.

Maar ze is 11. En ik ben 21. En daar begint het probleem dus. Haar moeder verwacht van mij dat ik een soortement van vader-rol voor haar vervul. Ze sprak me er vorige keer op aan dat Delya pas om 10 uur op bed lag. (En dan heb ik weer niet de moed haar erop aan te spreken dat ze zelf voor prostituee speelt om dr zooi te kunnen kopen).
Nu zijn Antiliaanse ouders in de regel behoorlijk streng, en als de moeder bij uitzondering nuchter is en Dalya doet iets wat niet mag wordt daar ook niet over gesproken, maar gaat ze over de knie.
Ik sla geen kinderen, en dat weet ze, maar ze verwacht wel dat als Dalya in mijn huis is dat ik ook regels handhaaf. Maar nogmaals..ze is dus net 10 jaar jonger dan ik. Te jong om daar als 'gelijken' mee om te gaan, maar voor mij ook te oud om voor haar als vader-figuur te fungeren.

Ik heb dat bij haar moeder voorgelegd en reageerde met ' Nou en ik was zelf 15 toen ik Delya kreeg, jullie Nederlanders sturen kinderen altijd naar hun kamer, doe dat dan in ieder geval wel'.

Delya was ernstig verwaarloosd. Er zijn wel wat verbeteringen geboekt, gelukkig wel, Delya gaat nu gewoon naar school, ze ziet er stuk gezonder uit, ze durft nu ook met kinderen van haar leeftijd om te gaan. De eerste keer dat ze bij me bleef slapen was ze net 10 geworden. Ze durfde me niet aan te kijken, leefde in haar eigen wereldje, ik moest haar zelfs nog douchen omdat ze dat zelf niet kon (!!)
Maar de school-psychologe is een wereldvrouw en heeft haar zoveel zelfverzekerdheid gegeven, daar ben ik haar dankbaar voor. Helaas kwam zij ook met het idee ' Als je het aankunt, zou jij Delya dan permanent in huis willen nemen? Je bent 21, het mag, en ik weet zeker dat ik rechter weet te overtuigen'.

Zucht. Ik vind dit echt heel moeilijk beste lezers. Ik weet dat dit eigenlijk de verantwoordelijkheid is voor de hulpverlening , maar die komen 1 keer per week langs,en als iedereen nog leeft en de electrischiteit is nog aangesloten gaan ze weer tevreden weg.
Moet ik gewoon de moed hebben om als Delya bij mij is inderdaad als vader-figuur op te treden, of is mijn taak dan haar gewoon een fijne gezellige avond te geven?
Help !!!
Laatst gewijzigd door Rock-G op 23 mar 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 23 mar 2007 15:44

Allemensen, wat 'n verhaal. Respect voor wat jij doet!

Wat 't meisje allereerst nodig heeft, is aandacht, liefde en geborgenheid. Ik ben geen hulpverlener en heb er ook geen verstand van, maar me dunkt dat ze daar thuis niet om hoeft te komen. Als jij in staat bent haar dat te geven, zal haar dat ongetwijfeld goed doen.

Daarnaast is structuur belangrijk. Alleen vraag ik me af of jij degene bent die haar dat in je eentje kunt geven. Ik neem aan dat je ook zo je eigen bezigheden hebt en niet elk moment voor haar kunt klaarstaan. Misschien kan zij vanuit school extra begeleiding krijgen, ofzo?

En die moeder... staat ze open voor behandeling? De Hoop, wellicht?

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 mar 2007 15:46

Dit is wel een moeilijke situatie zeg! Een moeder die niet voor har eigen kind zorgt en dan verwacht dat jij het voor haar doet...

Ik denk dat het leeftijdsverschil het erg moeilijk maakt. Maar hoe zie je dat meisje zelf: meer als een zusje of echt als een soort van (pleeg)kind?

Die school-psycholge; misschien kun je haar vragen waarom zij dit een goed idee vindt? Jij bent namelijk 21, misschien studeer je werk je, ben je (onbewust) op zoek naar een partner. Ik denk zelf dat het een hele verantwoordelijkheid is om op dit punt in je leven dit te doen.
Aan de andere kant kun je zo'n meisje niet alleen laten. Misschien moet je het contact zien als 'goede kennis'. Dat je haar wel een leuek avond geeft en haar in de gaten houdt maar dat je haar niet permanent in huis neemt. Maar je moet natuurlijk zelf kijken wat de beste oplossing is.

Ik hoop echt voor je dat je eruit kunt komen!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 mar 2007 15:53

Alles respect, jij bent echt goed bezig d:)b

Om dit echter een definitieve vorm te gaan geven vind ik dit wel een te grote verantwoording om dit in je eentje te doen.
Overdag is er toch ook iemand nodig om Delya op te vangen en op te voeden.
En, wat als je iemand tegen komt waar je van gaat houden, het zou een tref zijn als zij ook het meisje zou willen houden, 'k denk dat je het ook niet over je hart zou kunnen verkrijgen om Delya dan aan een ander over te dragen.
Echt een heel moeilijk probleem waar je voor geplaatst bent.
Heel veel sterkte gewenst!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 15:55

dorine88 schreef:Dit is wel een moeilijke situatie zeg! Een moeder die niet voor har eigen kind zorgt en dan verwacht dat jij het voor haar doet...

Ik denk dat het leeftijdsverschil het erg moeilijk maakt. Maar hoe zie je dat meisje zelf: meer als een zusje of echt als een soort van (pleeg)kind?

Die school-psycholge; misschien kun je haar vragen waarom zij dit een goed idee vindt? Jij bent namelijk 21, misschien studeer je werk je, ben je (onbewust) op zoek naar een partner. Ik denk zelf dat het een hele verantwoordelijkheid is om op dit punt in je leven dit te doen.
Aan de andere kant kun je zo'n meisje niet alleen laten. Misschien moet je het contact zien als 'goede kennis'. Dat je haar wel een leuek avond geeft en haar in de gaten houdt maar dat je haar niet permanent in huis neemt. Maar je moet natuurlijk zelf kijken wat de beste oplossing is.

Ik hoop echt voor je dat je eruit kunt komen!

Delya zelf ziet het net als haar moeder, in het begin vroeg ze zelfs nog of ze naar het toilet mocht, dat is er ondertussen gelukkig wel af. Wat betreft partner ; die heb ik. Maar m'n vriendin vind het een ontzettend lief kind (zij is zelf 23..toch weer ietsje ouder dan ik :mrgreen: ) en is de weekends meestal wel bij me, en ziet het als noodzaak dat Delya steeds vaker bij mij is, al heeft ze het stiekum wel een beetje moeilijk met de opvattingen van de school psych. Maar die op haar beurt zou het niet goed vinden dat Delya weer bij andere mensen terecht zou komen, net nu ze weer n beetje zekerder in het leven staat.
Ik werk fulltime, ik studeer s'avonds, maar m'n vader (God hebbe z'n ziel) zei altijd ' een dag heeft 24 uur, elk uur is van God gegeven, benut je leven zo veel mogelijk'. Ik kan het aan, dat is niet het probleem. Het is gewoon ehm..ik weet niet wat ik aanmoet met een meisje die bijna aan haar pubertijd begint, terwijl ik daar net uitkom.

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 23 mar 2007 16:14

Verschrikkelijk zo'n vrouw, verslaafd aan de verleidingen van de Satan.
Ik neem aan dat je haar toch wel op het Woord gewezen hebt? Daarin staat dat we goed met ons lichaam om moeten gaan, drugs breekt je lichaam alleen maar af !

Wat betreft dat meiske, je zegt terecht dat ze bijna begint te puberen. Wat als ze nou straks een vriendje krijgt? Hoe ga je daar mee om? Het kind is niet christelijk opgevoed, dus zal snel in aanraking komen met seksualiteit e.d. Hoe ga je haar dat uitleggen? Het is een hele verantwoording hoor zo'n meisje.
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 16:20

gevondenzoon schreef:Verschrikkelijk zo'n vrouw, verslaafd aan de verleidingen van de Satan.
Ik neem aan dat je haar toch wel op het Woord gewezen hebt? Daarin staat dat we goed met ons lichaam om moeten gaan, drugs breekt je lichaam alleen maar af !

Wat betreft dat meiske, je zegt terecht dat ze bijna begint te puberen. Wat als ze nou straks een vriendje krijgt? Hoe ga je daar mee om? Het kind is niet christelijk opgevoed, dus zal snel in aanraking komen met seksualiteit e.d. Hoe ga je haar dat uitleggen? Het is een hele verantwoording hoor zo'n meisje.

Voor de goeie orde : ik geloof vast in God, maar ga zelden naar de kerk, maar da's weer n heel andere discussie, maar uiteraard weet de moeder dat ik christelijk ben, en daar is zij zelf ook niet vreemd van, zij is katholiek opgevoed op de Antillen.

En ze zal over enkele jaren ongetwijfelt een vriendje hebben, het is een lief en mooi meisje met goeie hersens. Maar ik hoef haar helemaal niets uit te leggen over sexualiteit, zoals ik al aangaf ; haar moeder komt hoofdzakelijk aan haar drugs door het met mannen te doen..En Delya heeft dat ongetwijfelt gezien, temeer omdat ze daar zeer gesloten over is.
Dus of zij zo'n fan is van sexualiteit..ik denk dat het nog wel even duurt eer ze daar overheen is.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 mar 2007 16:22

gevondenzoon schreef:Het kind is niet christelijk opgevoed, dus zal snel in aanraking komen met seksualiteit e.d. Hoe ga je haar dat uitleggen?

Mag ik hier hartelijk om lachen, wat een onzinnige opmerking, alsof een meisje dat christelijk is opgevoed niet zo snel daarmee in aanraking zou kunnen komen, woon je op en andere planeet :shock: oeps-smile

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 23 mar 2007 16:34

Rock-G schreef:En ze zal over enkele jaren ongetwijfelt een vriendje hebben, het is een lief en mooi meisje met goeie hersens. Maar ik hoef haar helemaal niets uit te leggen over sexualiteit, zoals ik al aangaf ; haar moeder komt hoofdzakelijk aan haar drugs door het met mannen te doen..En Delya heeft dat ongetwijfelt gezien, temeer omdat ze daar zeer gesloten over is.
Dus of zij zo'n fan is van sexualiteit..ik denk dat het nog wel even duurt eer ze daar overheen is.

Het arme kind. Dan zal ze wel een verwrongen beeld van de werkelijkheid hebben, zulke mannen kunnen alles doen met zo'n vrouw.
Koop maar een kinderbijbel voor haar, dat zal haar goed doen.

En wat betreft Cisco : nee inderdaad, wij voeden ons kroost op in zedelijkheid en het rijne der hart. Wij wachten met gemeenschap tot we in het echt verbonden zijn, en bedrijven zeker niet zulke seksuele uitspattingen als de moeder van dit meisje ongetwijfelt uitvoert om aan haar verslavingen te voldoen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 16:38

gevondenzoon schreef:Het arme kind. Dan zal ze wel een verwrongen beeld van de werkelijkheid hebben, zulke mannen kunnen alles doen met zo'n vrouw.
Koop maar een kinderbijbel voor haar, dat zal haar goed doen.

En wat betreft Cisco : nee inderdaad, wij voeden ons kroost op in zedelijkheid en het rijne der hart. Wij wachten met gemeenschap tot we in het echt verbonden zijn, en bedrijven zeker niet zulke seksuele uitspattingen als de moeder van dit meisje ongetwijfelt uitvoert om aan haar verslavingen te voldoen.

Hm,ik heb haar eerlijk gezegd nooit gevraagd wat ze allemaal met mannen uitvoert, maar het lijkt me niet minder erg of dat nou oraal is of ..naja vul maar in. En ik moet me bij Cisco aansluiten w.b zijn standpunt ; ik was 15 voor het eerst, dat meisje waar ik toen mee was was 14..en dat was op een ENORM christelijke school..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 mar 2007 16:52

gevondenzoon schreef:En wat betreft Cisco : nee inderdaad, wij voeden ons kroost op in zedelijkheid en het rijne der hart. Wij wachten met gemeenschap tot we in het echt verbonden zijn, en bedrijven zeker niet zulke seksuele uitspattingen als de moeder van dit meisje ongetwijfelt uitvoert om aan haar verslavingen te voldoen.

Als je mij met Cisco bedoelt, is dit mijn reactie:

Dat je je kinderen zo opvoedt geloof ik direct, dit houdt niet in dat ze er niet mee te maken kunnen krijgen.
Verder is het nogal een hovaardige uitspraak om te zeggen dat jullie wachten met gemeenschap tot jullie in de echt verbonden zijn.
Er komen nog heel wat "moetjes" voor in gelovige kringen, deze zullen toch echt op natuurlijke wijze ontstaan zijn 8)
Ook wordt in jullie kringen wel degelijk de pil geslikt, zo prat zou ik daar dus maar niet op gaan :roll:

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 23 mar 2007 17:01

Ik bedoelde eigenlijk ; als zo'n meisje heeft meegemaakt dat haar moeder zich in onzedelijkheid wentelt, hoe voelt zij zich daar dan bij? Je gaf aan dat je haar moet douchen omdat ze dat zelf niet kan.
Ervoer ze dat dan niet als vervelend?

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 17:02

gevondenzoon schreef:Ik bedoelde eigenlijk ; als zo'n meisje heeft meegemaakt dat haar moeder zich in onzedelijkheid wentelt, hoe voelt zij zich daar dan bij? Je gaf aan dat je haar moet douchen omdat ze dat zelf niet kan.

Toen ze 10 was moest ik haar nog douchen. Ondertussen niet meer.Nee daar had ze geen problemen mee, ze gaf zelf aan dat ze niet zelf durfde (lees :kon) douchen En ik vind zo'n meisje douchen eerlijk gezegd niets met sexualiteit te maken hebben. Ja natuurlijk heeft ze dan even geen kleren aan, maar ze droogt zich af en trekt een pyjama aan. Weet niet hoe oud je bent, maar als jij als 20 jarige jongen je voelt aangetrokken tot een meisje van 10 zou ik toch ff met iemand gaan praten...Sorry maar vond dit n beetje een vreemde gedachtegang van je..

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 23 mar 2007 17:34

Rock-G schreef:
gevondenzoon schreef:Ik bedoelde eigenlijk ; als zo'n meisje heeft meegemaakt dat haar moeder zich in onzedelijkheid wentelt, hoe voelt zij zich daar dan bij? Je gaf aan dat je haar moet douchen omdat ze dat zelf niet kan.

Toen ze 10 was moest ik haar nog douchen. Ondertussen niet meer.Nee daar had ze geen problemen mee, ze gaf zelf aan dat ze niet zelf durfde (lees :kon) douchen En ik vind zo'n meisje douchen eerlijk gezegd niets met sexualiteit te maken hebben. Ja natuurlijk heeft ze dan even geen kleren aan, maar ze droogt zich af en trekt een pyjama aan. Weet niet hoe oud je bent, maar als jij als 20 jarige jongen je voelt aangetrokken tot een meisje van 10 zou ik toch ff met iemand gaan praten...Sorry maar vond dit n beetje een vreemde gedachtegang van je..

Ik bedoelde alleen dat als je als meisje ziet dat je moeder allerlei fratsen uithaalt met mannen, en staat dan in de douche in je blootje voor een jongen, die op zo'n leeftijd al een man voor je is, of je dan geen vervelende gevoelens krijgt.
Je zult er vast alles aan doen dat te voorkomen, maar het gedrag van die moeder heeft ongetwijfeld een grote impact gehad en misschien kan ze realiteit en imaginatie niet uit elkaar houden.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 17:41

gevondenzoon schreef:Ik bedoelde alleen dat als je als meisje ziet dat je moeder allerlei fratsen uithaalt met mannen, en staat dan in de douche in je blootje voor een jongen, die op zo'n leeftijd al een man voor je is, of je dan geen vervelende gevoelens krijgt.
Je zult er vast alles aan doen dat te voorkomen, maar het gedrag van die moeder heeft ongetwijfeld een grote impact gehad en misschien kan ze realiteit en imaginatie niet uit elkaar houden.

Voor zover ik weet is zij nooit aangerand danwel misbruikt, en nee ze is daar tegenover mij heel gemakkelijk in. Tegenover m'n vriendin overigens niet, dus die komt ook niet ongevraagt in haar kamer e.d (ik klop trouwens ook altijd even op de deur hoor, om alvast nieuwe zorgen van jou kant weg te nemen)

Terug naar “Archief”