Separeercel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Separeercel

Berichtdoor Dimdidoro » 22 mar 2007 11:11

----
Laatst gewijzigd door Dimdidoro op 30 nov 2009 21:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 mar 2007 11:23

Ik heb het zelf (gelukkig) niet meegemaakt, maar het lijkt me echt vreselijk! Ik kan me voorstellen dat zoiets ook je gevoel van eigenwaarde geen goed doet, dus misschien helpt het wel om korte - termijn gevolgen (bijv. suicide) te voorkomen, maar per saldo wordt niemand er beter van denk ik. Hoe is trouwens de nazorg als je in de separeer hebt gezeten?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 22 mar 2007 11:34

Het lijkt mij ook vreselijk, maar als je een gevaar bent voor jezelf of nog erger: voor anderen, dan is er geen andere oplossing denk ik!?

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Berichtdoor Dimdidoro » 22 mar 2007 11:43

----
Laatst gewijzigd door Dimdidoro op 30 nov 2009 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Berichtdoor Dimdidoro » 22 mar 2007 11:51

---
Laatst gewijzigd door Dimdidoro op 30 nov 2009 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 22 mar 2007 12:30

Op mijn werk worden af en toe jongeren in zo'n isoleercel gezet en het is vreselijk om er in te zitten, zeggen ze, zeker als je er een hele nacht in moet blijven, of soms wel dagenlang, als je erg psychotisch bent.
Maar het is het enige middel dat gebruikt kan worden bij een psychose, of bij heftige agressie (en medicijnen natuurlijk), dus het is soms gewoon nodig en beter, maar ik vind het elke keer weer heftig als een jongere erin gezet wordt...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Berichtdoor Dimdidoro » 22 mar 2007 12:38

Vroeger was er de Zweedse Band heb ik me laten vertellen. Is die nog in gebruik?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 22 mar 2007 12:59

Wat is de Zweedse band?

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Berichtdoor Dimdidoro » 22 mar 2007 13:05

---
Laatst gewijzigd door Dimdidoro op 30 nov 2009 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 mar 2007 13:24

In de gehandicaptenzorg wordt de Zweedse Band ook nog wel gebruikt om mensen te fixeren, maar dit heeft ook nog wel wat gevaren, verstikking enzo. Dus er wordt tegenwoordig voor gekozen dit zo min mogelijk toe te passen. Er moet trouwens bij de inspectie ook toestemming gevraagd worden om dit toe te mogen passen.

Ik denk wel dat in sectoren waar een separeer gebruikt wordt altijd heel goed nagedacht moet worden hoe dit zo min mogelijk belastend toegepast kan worden (dus waarom bij de politie 4 camera's en drie mannen achter een ruitje?) en dat mensen daar goed moeten beseffen wat het voor iemand betekent gesepareerd te worden, dan zal er automatisch meer aandacht voor nazorg komen denk ik...

Ik las trouwens eens ergens dat 'vroeger' mensen in natte lakens ingepakt werden om te kalmeren (dagenlang soms..) Je zult er vast rustiger van worden, volgens mij raak je compleet onderkoeld... Het idee van inpakken (zoiets als de 'dwangbuis') heeft opzich wel iets goeds in zich, ik denk dat het wel een gevoel van veiligheid kan geven (net zoals een baby die ingebakerd is hier vaak rustiger van wordt)

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Berichtdoor Dimdidoro » 22 mar 2007 13:47

--
Laatst gewijzigd door Dimdidoro op 30 nov 2009 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 22 mar 2007 13:52

Dimdidoro schreef:Separeer: maken, breken of inpakken?


alleen gebruiken wanneer het echt,echt nodig is en er dus geen andere mogelijkheid meer is. Zo wordt het ook in de instelling gehanteerd waar ik nu werk.
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mar 2007 18:21

ik zou er zelf niet aan moeten denken om er in te zitten.

Zelf werk ik in de gehandicapten zorg waar er mensen zijn die soms echt enorm agressief kunnen worden en niet te stoppen zijn. Door zze even in een separeer te zetten (klinkt makkelijk zo maar is soms 8 man voor nodig om het voor elkaar te krijgen) Komen ze eigenlijk altijd wel weer tot rust. Ze hebben het even nodig om van alle prikkels en onveiligheden vandaan gehaald te worden. Even een ruimte waar ze te keer kunnen gaan en tot rust kunnen komen zonder schade aan anderen en zichzelf te kunnen doen.
Wel is gehad dat we na 10 minuten gingne kijken bij iemand en die was maar gaan slapen op het matras. Daarna was het ook weer goed met hem.

In de psychiatrie zal ik het echt als uiterste redmiddel aanraden.

Zweedse band is zo goed als verboden. Je moet ook speciaal geschoold zijn om deze om te mogen leggen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 22 mar 2007 23:05

Een separeer wegdoen lijkt me niet handig.
Jongeren die psychotisch zijn, moeten daar wel heen, omdat ze daar anders nog veel moeilijker weer uit komen. Prikkelarm, en dat is meestal vooral de separeer. Ook wij hebben op de groep een jongen gehad die zo groot en sterk was, dat in de time-out op onze groep niet logisch was, omdat hij waarschijnlijk die deur door zou rammen, dan is ook de separeer de enige oplossing, omdat hij een enorm gevaar vormde voor de anderen om hem heen.
Dus laat asljeblieft die separeer blijven. Hij mag sowieso altijd alleen maar gebruikt worden onze strenge voorwaardes.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Separeercel

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2007 23:26

Dimdidoro schreef:Zijn er mensen die ook in de separeer (psychiatrie en/of op het politieburo) hebben gezeten? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb er nog net geen trauma aan over gehouden, maar het heeft me wel heel veel gedaan. En dan niet in de positieve zin.
Het teruggebracht worden naar 'primitivisme'; het uitkleden waar de juut of verpleging bijstaat... ik heb het niet echt als 'helend' ervaren.
Werd er suïcidaal gedropt, maar kwam er semi-semi-semi-suïcidaal weer uit.
Zouden er nou echt geen betere methoden zijn?


Het is beschermend bedoeld voor mensen die zichzelf dingen zouden kunnen aandoen, of anderen. Als je suicidaal bent moet zoiets misschien wel, omdat je anders dingen kan doen aan jezelf of anderen die nog schadelijker zijn... het is niet fijn, maar kan het anders? Zie je zelf een andere optie dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten