zegen en vloek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

zegen en vloek

Berichtdoor Wolkje » 13 mar 2007 13:07

Hallo allemaal!

Ik kom de laatste tijd nogal eens in aanraking met de termen zegen en vloek.
De mensen die ik erover hoor, zeggen dat onheil en ziekte binnen bijvoorbeeld een gezin, kan voortkomen uit zonden die in het verleden door het voorgeslacht zijn begaan.
Dan is het dus zo dat je de vloek moet verbreken om eraf te komen.


ikzelf vind deze redenatie nogal beangstigend en geloof dat God ons de zonden van onze voorouders niet zal aanrekenen.


Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan?

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 13 mar 2007 13:46

Geloof ik niet in.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 13 mar 2007 14:49

Tsja, het staat wel in de bijbel.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 13 mar 2007 15:18

rosalie83 schreef:Tsja, het staat wel in de bijbel.


wat staat in de bijbel?

Gebruikersavatar
zekharyahu
Sergeant
Sergeant
Berichten: 289
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:38

Berichtdoor zekharyahu » 13 mar 2007 15:37

CGK<3 schreef:Geloof ik niet in.

Jij selectieve bijbelgelover :D

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 13 mar 2007 15:45

Wolkje schreef:
rosalie83 schreef:Tsja, het staat wel in de bijbel.


wat staat in de bijbel?

Dat dingen tot in het derde en vierde geslacht doorlopen.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 13 mar 2007 15:57

rosalie83 schreef:
Wolkje schreef:
rosalie83 schreef:Tsja, het staat wel in de bijbel.


wat staat in de bijbel?

Dat dingen tot in het derde en vierde geslacht doorlopen.



maar er staat het volgende in Ezechiel 18:

De HEER richtte zich tot mij: 2 ‘Waarom gebruiken jullie in Israël toch het spreekwoord: Als de ouders onrijpe druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden? 3 Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, nooit meer mag iemand bij jullie in Israël dit spreekwoord in de mond nemen! 4 Weet dat alle mensenlevens mij toebehoren: zowel het leven van de ouders als dat van hun kinderen ligt in mijn hand, en alleen wie zondigt zal sterven.
5 Stel, iemand is rechtvaardig. Hij is mij trouw en doet het goede. 6 Aan de offermaaltijden op de bergen neemt hij niet deel en hij vereert de afgoden van het volk van Israël niet; hij onteert de vrouw van een ander niet, hij maakt haar niet onrein, en met een vrouw die ongesteld is heeft hij geen gemeenschap; 7 hij buit niemand uit, geeft de schuldenaar zijn onderpand terug en besteelt niemand. Hij deelt zijn brood met al wie honger heeft, wie naakt is geeft hij kleren; 8 hij vraagt geen rente wanneer hij geld uitleent of toeslag wanneer hij het terugkrijgt; hij begaat geen onrecht en geeft een eerlijk oordeel bij onderlinge geschillen; 9 hij houdt zich aan mijn geboden en leeft werkelijk naar mijn voorschriften. Zo iemand is rechtvaardig en zal zeker in leven blijven – spreekt God, de HEER.
10 Maar stel, hij krijgt een gewelddadige zoon, een moordenaar, die alles doet 11 wat zijn vader nooit heeft gedaan. Hij neemt wel deel aan de offermaaltijden op de bergen en maakt de vrouw van een ander onrein; 12 wie misdeeld en arm is buit hij uit, hij steelt en geeft wat hij als onderpand heeft gekregen niet terug; hij vereert de afgoden, misdraagt zich gruwelijk, 13 vraagt rente vooraf en toeslag achteraf – moet zo iemand in leven blijven? Nee, hij zal niet in leven blijven: na zo veel wandaden zal hij zeker sterven, hij heeft zelf de dood over zich afgeroepen.
14 En ook hij krijgt weer een zoon, en deze zoon ziet alle misstappen die zijn vader begaan heeft. Hij ziet ze allemaal, maar volgt ze niet. 15 Aan de offermaaltijden op de bergen neemt hij niet deel, de afgoden van de Israëlieten vereert hij niet en ook maakt hij de vrouw van een ander niet onrein; 16 hij buit niemand uit, hij vraagt geen onderpand wanneer hij iets uitleent en hij besteelt niemand. Hij deelt zijn voedsel met al wie honger heeft, wie naakt is geeft hij kleren, 17 wie misdeeld is doet hij geen kwaad, hij vraagt vooraf geen rente, of toeslag achteraf. Hij leeft naar mijn voorschriften en houdt zich aan mijn geboden. Zo iemand zal zeker in leven blijven, en niet sterven vanwege de schuld van zijn vader. 18 Maar zijn vader – die een uitbuiter is geweest, die anderen bestolen heeft en zijn eigen familie heeft benadeeld –, zijn vader zal sterven, door zijn eigen schuld. 19 “Maar,” vragen jullie, “waarom hoeft de zoon niet te boeten voor de schuld van zijn vader?” Die zoon is mij trouw geweest en heeft het goede gedaan, hij heeft zich aan al mijn geboden gehouden en ze nageleefd, dus zal hij zeker in leven blijven! 20 Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon; wie rechtvaardig is wordt als een rechtvaardige behandeld, en een slecht mens wordt voor zijn slechte daden gestraft.

Daar lees ik dan uit dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden.
Persoonlijk denk ik ook niet dat de Here ons dat aan zou doen, boeten voor de zonden van onze voorouders. we hebben wel genoeg aan onze eigen zonden of niet? :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 13 mar 2007 17:00

Het feit dat de laatste tijd veel gesproken wordt over bevrijdingspastoraat en dat mensen daar wel degelijk bij zijn geholpen zegt ook wel wat volgens mij. Het is een onderwerp waar heel voorzichtig mee omgegaan moet worden, maar wat zeker niet te ontkennen valt.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 13 mar 2007 23:15

rosalie83 schreef:
Wolkje schreef:
rosalie83 schreef:Tsja, het staat wel in de bijbel.


wat staat in de bijbel?

Dat dingen tot in het derde en vierde geslacht doorlopen.


Ok, en dan gaan we ook eens kijken in welke context dit staat ;)

Toen God de wet aan het volk Israël gaf, was dat om het volk oa appart te zetten voor Hem, het moest heilig leren leven.
dat houdt in dat God omschrijft hoe Hij gediend wil worden, als je dit dus zou opvolgen zou daar een zegen op rusten tot het duizendste geslacht.
Maar wat nu als je als Israëliet, of de persoon in dit voorbeeld zelf beter denkt te weten hoe je God moet dienen, en dus daarmee afwijkt van de richtlijnen die God zelf ons gegeven heeft.
Tja dan volgt de volgende generatie en deze voetsporen en de volgende ook met telkens een stapje verder afwijken.
ongerechtigheid, of dus die afwijkende wegen, niet achter God aan, maar jezelf volgend heeft dus tot gevolg dat de komende generaties deze fouten overnemen, op die manier moet God ook de volgende generaties straffen, voor een zonde die jij begonnen bent.

Het gaat hier dus niet om algemene zonden, maar juist de zonden waar je het goede voorbeeld in de dienst tot God (zowel eredienst als ook persoonlijke relatie) had moeten geven en dit niet gebeurt is.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

André

Re: zegen en vloek

Berichtdoor André » 14 mar 2007 01:01

Wolkje schreef:De mensen die ik erover hoor, zeggen dat onheil en ziekte binnen bijvoorbeeld een gezin, kan voortkomen uit zonden die in het verleden door het voorgeslacht zijn begaan.
Zou kunnen, wat heb je eraan als je dit weet? Wil je graag weten welke zonden, welke reden hebben? Ik vind het fijner te weten dat Jezus ons van de zonden heeft verlost.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Re: zegen en vloek

Berichtdoor Wolkje » 14 mar 2007 09:19

André schreef:
Wolkje schreef:De mensen die ik erover hoor, zeggen dat onheil en ziekte binnen bijvoorbeeld een gezin, kan voortkomen uit zonden die in het verleden door het voorgeslacht zijn begaan.
Zou kunnen, wat heb je eraan als je dit weet? Wil je graag weten welke zonden, welke reden hebben? Ik vind het fijner te weten dat Jezus ons van de zonden heeft verlost.


Hoho ik benader dat absoluut niet zo, zoals ik later al aangaf ik heb genoeg aan mijn eigen zonden! :mrgreen:
Maar ik hoor het vaak en wil me daar iets mer in verdiepen zodat ik eens met die mensen daarover kan discuseren.
Misschien kan ik ze dan laten zien dat Jezus hen bevrijdt van de zonden en dat wij daar verder niks voor hoeven te doen dan alleen geloven.
Maar dat kan alleen met de hulp van de Heilige Geest en met een dosis kennis. vind ik...
En daarom mijn vraag, zo krijg ik een beetje een beeld hoe anderen erover denken.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mar 2007 11:46

Dat de ongerechtigheid der vaderen bezocht wordt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht heeft volgens mij niets met ziekte te maken. Het kom wél voor...
Ik bedoel dit: als een ouder geen liefde geeft aan een kind, hoe moet die dan weten wat liefde is en hoe moet die dat dan geven aan zijn kinderen?
Mensen die in hun jeugd zich niet hebben leren hechten kunnen dat vaak later ook niet echt aan hun kinderen.
Er zijn tal van voorbeelden, waaruit blijkt dat dingen van generatie op generatie worden overgedragen. Die vicieuze cirkel wordt vaak pas dan onderbroken, wanneer iemand in therapie gaat.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 19 mar 2007 18:17

Maar tot het duizendste geslacht degene die hem lief hebben :D

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 19 mar 2007 20:43

Ff uit exodus gekopieerd:
Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Dat gebeurt dus pas als de kids God ook haten...

NBV natuurlijk, want die is beter leesbaar dan de SV.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 mar 2007 21:25

Dat gaat over het afvalling zijn van God. Als je als verbondskind het verbond breekt niet meer naar de kerk gaat houdt God jou verantwoordelijk voor alle mensen die door jou keuze ook niet meer met Gods Woord in aanraking kunnen komen (tot het derde of vierde geslacht) dat is een vloek. (en haten in de Bijbel betekend nogal eens 'niet liefhebben').

Ik geloof niet in negatieve karma, ik geloof wel in occulte belasting maar niet direct in enorm hoge mate. Ik geloof niet dat een persoon door zonden van voorouders 'gestraft' zou worden, het is eerder het gevolg van een oorzaak bijvoorbeeld als iemand zich bezig heeft gehouden met occultisme en misschien een vervloeking heeft opgelopen.

Bevrijdingspastoraat heeft bij mij nog een hoog exorcismegehalte met wijwater en knoflook.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten