Moderator: Moderafo's
Ik zou met hem (als hij dat wil) naar het spreekuur gaan van zijn huisarts en vertellen wat je hier ook verteld.Maara schreef:Alsof dat helpt! Hij heeft NU hulp nodig.
Zou het helpen? Ik ben bang van niet, als de geestelijke gezondheids zorg hoort dat er iemand mee bezig is laten ze spontaan alles uit handen vallen is mijn ervaring.André schreef:Ik zou met hem (als hij dat wil) naar het spreekuur gaan van zijn huisarts en vertellen wat je hier ook verteld.Maara schreef:Alsof dat helpt! Hij heeft NU hulp nodig.
Maara schreef:Ik wil graag vragen of iemand ook weet wat ik moet doen i.v.m. een depressie.
En dan niet die van mij wel te verstaan, maar die van een vriend van mij.
Maara schreef:Wat tijdelijk en gedwongen opname inhouden is in het andere topic wel ongeveer uitgelegd, maar vanaf wanneer kan ik dat voor iemand regelen?
L'être extraterrestre schreef:Zou het helpen? Ik ben bang van niet, als de geestelijke gezondheids zorg hoort dat er iemand mee bezig is laten ze spontaan alles uit handen vallen is mijn ervaring.![]()
Maar misschien helpt het wel ja.
School heeft al geregeld dat hij naar zijn huisarts ging en zo dus via de gezinspsycholoog een persoonlijke psycholoog geregeld kon worden.André schreef:Ik zou met hem (als hij dat wil) naar het spreekuur gaan van zijn huisarts en vertellen wat je hier ook verteld.Maara schreef:Alsof dat helpt! Hij heeft NU hulp nodig.
Misschien toch even héél duidelijk zeggen:Maara schreef:Vriendschappen heeft iemand juist nodig in moeilijke tijden!
Maar wat kan je als vriend(in) voor iemand doen die depressief is of er sterk tegen aan zit?
Ik ben ten alle tijden bereid om naar hem te luisteren, mocht hij met iemand willen praten, maar hij voelt zich dan achteraf meestal schuldig omdat hij tegen mij heeft zitten "zeuren".
1.) Blijven herhalen. (vertrouwen 'kweken')En dan kan ik nog zo zeggen dat het niet zo is of dat het niet erg is of dat ik het graag voor hem doe, dat maakt voor hem geen verschil.
Telefoon wellicht een idee?Alleen als ik hem er persoonlijk naar vraag (dus niet via mail of sms) durft hij het eerlijk te zeggen als het niet goed gaat.
Probeer te benadrukken dat vriendschappen fijn zijn en dat het niet 1 op 1 hoeft te zijn altijd.Ook nu hij weet dat het met mij niet zo slecht gaat (hoewel hij dat ook somber inziet) en hij er veel erger aan toe is dan mij nu, is hij bang mij somber te maken en vind hij nog steeds dat hij er voor mij moet zijn zoals toen het niet lekker ging met mij.
Het gebeurt ook wel eens dat we tot laat liggen te bellen en ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar het wil er niet in!André schreef:Misschien toch even héél duidelijk zeggen:Maara schreef:Vriendschappen heeft iemand juist nodig in moeilijke tijden!
Maar wat kan je als vriend(in) voor iemand doen die depressief is of er sterk tegen aan zit?
Ik ben ten alle tijden bereid om naar hem te luisteren, mocht hij met iemand willen praten, maar hij voelt zich dan achteraf meestal schuldig omdat hij tegen mij heeft zitten "zeuren".
1.) Als jij praat dan zeur je niet!
2.) Je kunt me dag en nacht bellen. (Ook doen heh!)1.) Blijven herhalen. (vertrouwen 'kweken')En dan kan ik nog zo zeggen dat het niet zo is of dat het niet erg is of dat ik het graag voor hem doe, dat maakt voor hem geen verschil.
2.) Probeer er een beetje de aandacht op te vestigen dat hij er mag zijn zoals hij is, dus ook nu het wat minder met hem gaat. (je bent zoals je bent enzo)
Dat bedoel ik o.a. ook, maar dat vinden de ouders minder en de telefoonrekening al helemaal. Nou is het 's nachts bellen voor sommige abbonementen wel goedkoper, maar naar mobiel bellen is en blijft duur en naar een vaste bellen is meestal geen optie.André schreef:Telefoon wellicht een idee?Alleen als ik hem er persoonlijk naar vraag (dus niet via mail of sms) durft hij het eerlijk te zeggen als het niet goed gaat.
Iemand anders erbij betrekken is geen optie voor hem. Het is dat ik al contact met hem had en omdat hij weet dat ik hem enigzins begrijp dat hij er wat over zegt als ik ernaar vraag. Uit zichzelf zou hij er niet mee naar mij toe zijn gekomen.André schreef:Probeer te benadrukken dat vriendschappen fijn zijn en dat het niet 1 op 1 hoeft te zijn altijd.Ook nu hij weet dat het met mij niet zo slecht gaat (hoewel hij dat ook somber inziet) en hij er veel erger aan toe is dan mij nu, is hij bang mij somber te maken en vind hij nog steeds dat hij er voor mij moet zijn zoals toen het niet lekker ging met mij.
Harm-J schreef:Die persoon vertellen dat hij direct met zijn huisarts moet gaan praten en open kaart met hem
moet spelen. Wil die persoon dit niet, dan wil hij ook geen hulp, trek in dat geval je handen van
hem af.! Het is het enigste wijste wat jij kan doen in zulk geval.!
Hoe ver moet je gaan om iemand te blijven steunen als diegen de hulp tegenwerkt? Je hoeft als vriend niet onder de zorgen van een ander door te gaan.Bloemenkind schreef:Harm-J schreef:Die persoon vertellen dat hij direct met zijn huisarts moet gaan praten en open kaart met hem
moet spelen. Wil die persoon dit niet, dan wil hij ook geen hulp, trek in dat geval je handen van
hem af.! Het is het enigste wijste wat jij kan doen in zulk geval.!
Gezellig
Hoe zou jij het vinden als je depressief bent en iedereen trekt zijn handen van je af?
Leuke vriend ben je dan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten