De Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

geerten.net

De Heilige Geest

Berichtdoor geerten.net » 09 mar 2007 22:04

Mensen, ik heb op http://www.geerten.net/bijbeltekst.htm een artikel over de Heilige Geest gezet. Wat vinden jullie ervan? Zijn jullie het er mee eens?

Dit is het artikel:

Wij hebben de neiging om mensen die gek gaan doen door de Heilige Geest te veroordelen. Toch is het bijbels dat het "krankzinnig" lijkt. Er staat in 1 kor 14: 23: "Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent?"

In het oude testament zie ik dat de Heilige Geest niet in alle gelovigen werkt en zich terug kan trekken uit het leven van bijvoorbeeld David. (ps 51: 13) Na de uitstorting van de Heilige Geest bij de 3000 mensen die worden gered wordt dit anders en krijgt elke gelovige de Heilige Geest. In Lucas 12 staat dat de Heilige Geest woorden geeft als we die missen en in Handelingen 2: 4 gaan mensen in vreemde talen spreken.

Om de Heilige Geest in ons leven te krijgen moeten we ons afkeren van het kwaad en streven voor het goede. (Hand 2: 38) Ook de heidenen (wij dus) krijgen de Heilige Geest. (Hand 10: 45) De Heilige Geest bevestigt onze relatie met God. Door de Geest weten we dat we gered zijn, ongelovigen zullen de Heilige Geest namelijk nooit krijgen.

De Heillige Geest schenkt christenen vrede en vreugde. (Rom 14: 7)

Ik zou het geweldig vinden als iedereen er achter komt hoe de Heilige Geest je leven kan leiden.

Robert
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 feb 2004 16:02
Locatie: Delft

Berichtdoor Robert » 13 mar 2007 12:18

Beste Geerten, in dat gedeelte dat je aanhaalt, 1 Cor 14, staat juist dat die 'waanzin' niet positief is, en dat er daarom maar 1 of 2 in tongen moeten spreken.

Ook wordt tongentaal geplaatst in het kader van het vertellen van het evangelie aan ongelovigen, ik zou haast zeggen, het spreken in andere talen. (zoals bv. de apostelen met Pinksteren)

21 In de wet is geschreven: Ik zal door lieden van andere talen, en door andere lippen tot dit volk spreken, en ook alzo zullen zij Mij niet horen, zegt de Heere.
22 Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet dengenen, die geloven, maar den ongelovigen


en verder:
27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.


Kortom, je 'misbruikt' de tekst om wanorde door Geestesgaven te rechtvaardigen terwijl deze tekst juist geschreven is door Paulus om deze wanorde te voorkomen!!
Carpe diem tamen memento mori

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 22 dec 2007 18:18

Zoals ik het lees promoot Geerten niet dat iedereen tegelijk in tongen zou moeten gaan spreken.

Volgens mij vraagt hij zich af of 'we' iemand die tongentaal spreekt niet teveel 'veroordelen'.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dus weet niet wat mijn reactie zou zijn. Ik lees in de bijbel dat het spreken in tongen een gave van de Geest is. Die aan de één wel gegeven wordt en aan de ander niet.


1Kor. 12:8-11
8. Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9. Aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10. Aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11. Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

PS: Interessant om te zien dat 'geloof' ook als gave van de Geest wordt genoemd die aan de ene broeder niet gegeven wordt en aan de andere wel. Maar dat is hier een beetje off-topic.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2007 22:13

Het werk van de Heilige Geest hebben wij zo nodig in ons leven. Hij eigent ons toe, wat wij in Christus hebben. Hij is dus onmisbaar om datgene wat aan ons beloofd is bij de doop, ons daadwerkelijk toe te eigenen. Er zijn immers ook gedoopten die onder de vloek van het verbond zullen vallen.
Maar allerlei Pinkster-bewegingachtig gepraat over de Heilige Geest spreekt mij totaal niet aan.

Nee, als we met een echte en levendige geloofsbeleving kennis willen maken, moeten we maar eens teruggaan naar de Reformatie, en wat daaruit voortkwam. Dat was niet maar een Reformatie van een kerkleer, dat ging wel gepaard met heel wat meer. (Ik heb al eens een 'discussie' geopend wat hier wel bij past.)
Helaas constateer ik dat dat zuivere goud van de Reformatie maar al te veel onder is gesneeuwd. Er zijn diverse kerken te vinden die wel zeggen in die traditie te staan, maar waar het echte goud van de Reformatie niet meer blinkt. Dat kan zijn doordat de geloofsbeleving is uitgehold. Het kan ook zijn door het eenzijdig nadruk leggen op bepaalde zaken, die op zichzelf wel waar zijn. Maar dan krijg je een halve boodschap, waarin de boel toch scheef getrokken wordt.
De laatste tijd luister ik nogal eens naar de cantates van J.S. Bach. Ik heb ontdekt dat dat niet slechts mooie muziek is, maar dat de inhoud ervan ons ook veel te zeggen heeft. Het is bepaald wat anders dan die 'geestelijke' liedjes van vandaag - zoals bijv. Opwekking - die gekenmerkt worden door geestelijke vlakheid en oppervlakkigheid. Dan zijn de cantates van J.S. Bach véél diepgaander en breder van strekking. Er zit bevindelijke diepgang in. Zulke muziek weet mijn hart echt te raken, in tegenstelling tot de net genoemde 'geestelijke' liedjes van vandaag die mij maar niet aan kunnen spreken.

Uit de cantate 'Erschallet, ihr Lieder', BWV 172
Heiligste Dreieinigkeit,
Großer Gott der Ehren,
Komm doch, in der Gnadenzeit
Bei uns einzukehren,
Komm doch in die Herzenshütten,
Sind sie gleich gering und klein,
Komm und laß dich doch erbitten,
Komm und ziehe bei uns ein!


Of denk aan de cantate 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21, waarin iemand aan het woord komt, die het maar niet kan geloven dat God naar haar omziet in genade ("ja, ach ja, ich bin verloren"), veel worsteling en strijd doormaakt, maar waarin zij bevestigd wordt door Christus ("nein, ach nein, du bist erkoren").
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2007 17:51

zucht... je bijdragen zijn best boeiend Boekenlezer, maar hou nou eens op om telkens weer ze te gebruiken om je aversie tegen opwekking te kunnen uiten. Dit standpunt is bekend en voegt niets toe.

Je standpunt komt overeen met het idee dat het schrijven van een hoogstaand poetisch gedicht een veel diepere manier van het uiten van je liefde zou zijn dan een simpel zeggen: Ik hou van jou. Toch kan iemand met beiden blij zijn en hoeft het een niet meer diepgang te hebben dan het ander, ook al zeg je met een lang gedicht meer dingen dan met een kort zinnetje, toch kan de essentie, de bron waar het uit voortkomt net zo diep zijn.

Als je wist met hoeveel liefde en blijdschap sommige mensen die liederen zingen die jij oppervlakkig noemt, zou je er misschien iets anders (en vooral ook meer vanuit je eigen gevoel, veroorzaakt door je eigen hoge IQ enzo) er over praten. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 dec 2007 10:28

Marnix schreef:Als je wist met hoeveel liefde en blijdschap sommige mensen die liederen zingen die jij oppervlakkig noemt, zou je er misschien iets anders (en vooral ook meer vanuit je eigen gevoel, veroorzaakt door je eigen hoge IQ enzo) er over praten. :)


Jawel @Marnix maar kijk nu eens naar de topicstarter hoe die een totaal verkeerd beeld geeft van de Heilige Geest waar Robert een juist antwoord aan geeft. Er zijn inderdaad veel mensen die liederen zingen met een totaal verkeerde inhoud en dat vind de duivel prima.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2007 10:54

Get ging niet om verkeerde liederen maar om liederen die "oppervlakkig" genoemd werden. Dat is iets heel anders. Vandaar mijn vergelijking van een diep poetisch gedicht en een "ik hou van jou" waarbij de diepgang en de liefde niet afhankelijk hoeft te zijn daarvan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2007 15:18
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 31 dec 2007 17:18

Jantjes schreef:
Marnix schreef:Als je wist met hoeveel liefde en blijdschap sommige mensen die liederen zingen die jij oppervlakkig noemt, zou je er misschien iets anders (en vooral ook meer vanuit je eigen gevoel, veroorzaakt door je eigen hoge IQ enzo) er over praten. :)


Jawel @Marnix maar kijk nu eens naar de topicstarter hoe die een totaal verkeerd beeld geeft van de Heilige Geest waar Robert een juist antwoord aan geeft. Er zijn inderdaad veel mensen die liederen zingen met een totaal verkeerde inhoud en dat vind de duivel prima.


Is het een vaststaand feit dat de topicstarter een verkeerd beeld geeft van de Heilige Geest. Waarom dan wel ?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 dec 2007 18:47

mysterieus2000 schreef:
Jantjes schreef:
Marnix schreef:Als je wist met hoeveel liefde en blijdschap sommige mensen die liederen zingen die jij oppervlakkig noemt, zou je er misschien iets anders (en vooral ook meer vanuit je eigen gevoel, veroorzaakt door je eigen hoge IQ enzo) er over praten. :)


Jawel @Marnix maar kijk nu eens naar de topicstarter hoe die een totaal verkeerd beeld geeft van de Heilige Geest waar Robert een juist antwoord aan geeft. Er zijn inderdaad veel mensen die liederen zingen met een totaal verkeerde inhoud en dat vind de duivel prima.


Is het een vaststaand feit dat de topicstarter een verkeerd beeld geeft van de Heilige Geest. Waarom dan wel ?


Was Robert dan niet duidelijk genoeg:
Robert schreef:
Beste Geerten, in dat gedeelte dat je aanhaalt, 1 Cor 14, staat juist dat die 'waanzin' niet positief is, en dat er daarom maar 1 of 2 in tongen moeten spreken.

Ook wordt tongentaal geplaatst in het kader van het vertellen van het evangelie aan ongelovigen, ik zou haast zeggen, het spreken in andere talen. (zoals bv. de apostelen met Pinksteren)

21 In de wet is geschreven: Ik zal door lieden van andere talen, en door andere lippen tot dit volk spreken, en ook alzo zullen zij Mij niet horen, zegt de Heere.
22 Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet dengenen, die geloven, maar den ongelovigen

en verder:
27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.

Kortom, je 'misbruikt' de tekst om wanorde door Geestesgaven te rechtvaardigen terwijl deze tekst juist geschreven is door Paulus om deze wanorde te voorkomen!!

Gebruikersavatar
mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2007 15:18
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 01 jan 2008 11:36

De topic starter geeft geen oordel over tongentaal. Hij schrijft positieve dingen over de Heilige Geest en misschien is tongentaal daar wel bij.

De reactie van Robert is een ontmoediging om tongentaal te spreken omdat er maar één of twee die zouden mogen spreken en omdat er dan vertaling moet zijn. Blijkbaar gaat hij er van uit dat die vertaling er nooit komt.

Je hebt tongentaal die bedoelt is om een boodschap van God door te geven. Uiteraard moet je dat niet allemaal door elkaar doen. De hele gemeente moet er naar luisteren en beoordelen of de boodschap ook van God komt.
Hiervoor is een vertaling nodig anders kan niemand dit doen.

Je hebt ook het bidden in een tong of bidden in de geest. Dat doe je om jezelf op te bouwen. Dit is trouwens de enige gave van de Heilige Geest die er is om jezelf en niet om de gemeente op te bouwen. Hier moet niet iedereen naar luisteren dus het heeft ook geen zin om hier het woord voor te vragen. Bij de uitstorting van de Heilige Geest hoorden de omstanders wel dat de christenen God groot maakte in hun eigen taal.

Paulus zegt het zo :
1 cor. 14:39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.

In spreek zelf in tongen, het is een onderdeel van mijn gebedsleven. Ik heb wel meegemaakt dat iemand een boodschap van God door gaf in een tong en dat dit dan vertaald werd. Dit functioneerde regelmatig in die bepaalde gemeente.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Over de doop in de Heilige geest

Berichtdoor gerritse » 11 feb 2008 19:39

Beste allemaal,

In 1960 is er voor mij gebeden onder handoplegging voor de doop in de heilige Geest. Dit geschiedde op dezelfde manier zoals het gebeurde met de twaalf mannen in Efeze, (Hand 19).

Sindsdien zijn 48 jaar verlopen, jaren waarin ik al bijna directt in tongen sprak, ( ' klanktaal' heet dat tegenwoordig) en waarin ik al gauw vrijmoedigheid kreeg om te profeteren.

Sindsdien is enorm veel gebeurd. Nu ik 85 ben, kan ik zeggen, dat de geleidelijk aan in mijn leven veld winnende vervulling met de heilige Geest mij voor veel dwaasheden behoed heeft en voor veel dwalleren en mij veel bijbelkennis heeft gegeven en een steeds verdiepend inzicht in de Heer Jezus. Ik heb gaandeweg meer inzicht gekregen in de gaven van kennis, wijsheid, onderscheiden van geesten enz, die worden vermeld in 1 Corinthe 12.

Ik heb nooit gekke dingen hoeven te doen, zoals ' me krankzinnig gedragen'...in alles heb ik nooit iets anders meegemaakt, samen met de andere ' verkennners' van de nieuwe horizonnen, dan waardigheid, vreugde, vrede vriendschap, liefde en blijheid. Nee, dat is te kort door de bocht. Ik maakte wel eens moeilijke , nare dingen mee, maar in de levens van mijzelf en andere 'dóortrekkers' zag ik toch veel lankmoedigheid, zachtmoedigheid en zelfbeheersing opbloeien.

Ik vind het fijn om met Gods Geest gedoopt te zijn.

Daag
Ger

Gebruikersavatar
mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2007 15:18
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 20 mar 2008 13:03

Ik vind het wel knap dat iemand 85 is nog de moed en de energie heeft om dit hier te komen getuigen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 20 mar 2008 14:11

Marnix schreef:Als je wist met hoeveel liefde en blijdschap sommige mensen die liederen zingen die jij oppervlakkig noemt, zou je er misschien iets anders er over praten. :)


Exact! :)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 mar 2008 16:43

CaptainCaveman schreef:
Marnix schreef:Als je wist met hoeveel liefde en blijdschap sommige mensen die liederen zingen die jij oppervlakkig noemt, zou je er misschien iets anders er over praten. :)


Exact! :)
Ik vind dat niet direct een goed uitgangspunt.. Je wil niet weten hoeveel mensen 1773 op hun hart dragen samen met de Statenvertaling, hele noten of de Tale Kanaäns..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 mar 2008 22:41

In de wet is geschreven: Ik zal door lieden van andere talen, en door andere lippen tot dit volk spreken, en ook alzo zullen zij Mij niet horen, zegt de Heere. Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; en de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven” (1 Korinthe 14 : 21, 22).
Deze passage vertelt naar mijn mening ons het Bijbelse doel van de tongen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten