bmwijnand schreef:Maar ik blijf me toch afvragen of het hier niet een beetje 'ongelukkig' staat dan, omdat de bedoeling toch veel genuanceerder is dan het hier staat. Komt dat misschien door de vertaling?
De versindeling maakt het lastig om bijbelverzen in z'n verband te lezen. Je zou vs. 12-19 eigenlijk als één paragraaf moeten zien. Dan blijkt dat het inderdaad, zoals Marnix zegt, om lijden en verdrukking gaat.
Ik denk trouwens niet dat 'ternauwernood' betrekking heeft op het grote offer dat is gebracht, maar echt om het lijden van de christenen. De gedachtengang is volgens mij als volgt:
vs. 13: als je in het lijden deelgenoot van Christus bent, dan ben je dat ook straks in Zijn heerlijkheid
vs. 14: als je gesmaad wordt, troost je dan met de gedachte dat Christus juist verheerlijkt wordt als jij die smaad draagt (en straks zul jij ook in die heerlijkheid delen - zie vs. 13)
vs. 15: je moet niet lijden zoals een crimineel lijdt onder de straf die hij krijgt
vs. 16: maar je moet lijden als christen
Dat roept bij veel mensen echter de reactie op: maar waarom moeten wíj dan lijden en de goddelozen niet? Daarom vs. 17 en 18 die de christenen willen troosten met de rechtvaardigheid van God:
Als wij christenen nú zoveel moeten lijden, terwijl we straks zullen genieten van de zaligheid, dat belooft wat voor de goddelozen die nu 'zalig' (in hun ogen) zijn en stráks zullen moeten lijden! vgl. Luk. 16:25.