weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wimvers
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

weinig avondmaalgangers in de gemeente

Berichtdoor wimvers » 17 feb 2007 11:27

ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat er zo schandalig weinig mensen bij ons aan het avondmaal gaan, terwijl ze wel belijdenis hebben gedaan, hebben ze dan GOD niet gezocht na hun belijdenis! kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 feb 2007 11:39

je gemeente heeft waarschijnlijk een andere mening over het avondmaal/aan het avondmaal gaan dan jou :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 17 feb 2007 11:59

Ik neem aan dat je lid bent van een kerk in de bevindelijke kring?Daar gaan inderdaad weinig mensen aan het avondmaal omdat ze bang zijn zich een oordeel te eten en te drinken door aan te gaan terwijl hun geloof te klein is, tenminste, dat vinden ze zelf.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: weinig avondmaalgangers in de gemeente

Berichtdoor Bevlogen » 17 feb 2007 12:02

wimvers schreef:ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat er zo schandalig weinig mensen bij ons aan het avondmaal gaan, terwijl ze wel belijdenis hebben gedaan, hebben ze dan GOD niet gezocht na hun belijdenis! kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

Tja, de mensen die niet aangaan zijn allemaal twijfelaars die ontzettend veel zonden doen en daarom niet aan het avondmaal durven.

Ik heb ooit eens het verhaal gehoord van een dominee uit een kerk waar heel weinig mensen aan het avondmaal gingen. Die die dominee dacht dat zelfs van de mensen die wel aan het avondmaal gingen, sommigen er echt niet hoorden en een heel zwak geloof hadden. Of geen godsopenbaring o.i.d.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 17 feb 2007 12:03

Tsja, zo gaat dat in die kringen.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 17 feb 2007 12:03

Ik zou denken dat de mensen God moeten zoeken voor hun belijdenis. Waar doen ze anders belijdenis van, of voor wie doen ze belijdenis? Voor de kerk, omdat je zo langzamerhand wel de leeftijd heb?

Misschien dat ik sommige kerken er ook wel een hoge drempel is om aan het Avondmaal te gaan, zijn mensen bang dat ze er door anderen op aangekeken worden dat ze aan het Avondmaal gaan. Hoe vaak hoor je niet dat mensen met oordelen komen omdat Jantje of Pietje niet bekeerd genoeg kan zijn. Of dat Jantje of Pietje zoveel verkeerde dingen doet, het kan nooit dat die aan het Avondmaal gaat.

Nou ja, heel veel redenen dus.

wimvers
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor wimvers » 17 feb 2007 12:14

CGK<3 schreef:Ik neem aan dat je lid bent van een kerk in de bevindelijke kring?Daar gaan inderdaad weinig mensen aan het avondmaal omdat ze bang zijn zich een oordeel te eten en te drinken door aan te gaan terwijl hun geloof te klein is, tenminste, dat vinden ze zelf.

ik ben hervormd gereformeerde bond(PKN) en aardig bevindelijk! er gaan bij ons maar een derde van de belijdende leden in de kerk aan het avondmaal terwijl er nog tweederde belijdenis heeft gedaan maar niet aan het avondmaal gaat! ik vind dat schandalig weinig!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 feb 2007 12:18

Het kan altijd erger moet je maar bedenken. Bij ons gaat denk ik 10 procent van de leden aan het Avondmaal
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 12:19

Bij ons blijft de helft helemaal weg als er HA is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wimvers
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor wimvers » 17 feb 2007 12:32

Gerdien B. schreef:Het kan altijd erger moet je maar bedenken. Bij ons gaat denk ik 10 procent van de leden aan het Avondmaal

dus je bent ook van een bevindelijke kring?

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 17 feb 2007 12:44

Bij ons altijd maar een paar die niet aangaan.

André

Berichtdoor André » 17 feb 2007 12:51

Ik heb ook wel eens het argument gehoord dat je je bekeerd moet weten.
Verder lees ik de Bijbel de uitnodiging (doet dit tot mijn gedachtenis totdat ik terug kom) m.i. negeer je deze oproep van Jezus.
Het argument (want misschien drink je je een oordeel) is wat zwak, om de simpele reden dat ieder mens een zondig mens is.
En voor deze mensen was nu juist het avondmaal ingesteld, ter herinnering aan het lijden en sterven van Jezus waarmee Hij ons van de zonden heeft vrij gekocht.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 feb 2007 12:57

Het ligt er net aan naar wat voor gemeente je gaat.

In mijn huidige gemeente (Cgk) gaan er schat ik rond de 50 mensen aan het HA (er zijn ong. 300 belijdende leden).

De gemeente waar ik in Israel naartoe ging, ging bijna iedereen aan het HA. Daar hoefde je ook niet helemaal naar voren te lopen naar de Avondmaalstafel toe maar werd het rondgedeeld op een schaal stukjes matzes en piepkleine bekertjes met wijn (zonder alcohol). Anders dan ik gewend was, maar ook fijn.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 17 feb 2007 14:18

Yael schreef:Het ligt er net aan naar wat voor gemeente je gaat.

In mijn huidige gemeente (Cgk) gaan er schat ik rond de 50 mensen aan het HA (er zijn ong. 300 belijdende leden).

De gemeente waar ik in Israel naartoe ging, ging bijna iedereen aan het HA. Daar hoefde je ook niet helemaal naar voren te lopen naar de Avondmaalstafel toe maar werd het rondgedeeld op een schaal stukjes matzes en piepkleine bekertjes met wijn (zonder alcohol). Anders dan ik gewend was, maar ook fijn.

Bij ons proberen ze tegenwoordig de 'arenaopstelling' uit. Dominee in het midden, alle banken en rondom. Dominee breekt voor ons het brood en vervolgens gaat alles de rijen door. Vind ik wel prettig, want daardoor zit er wat tijd tussen het brood en de wijn, waardoor je nog ff kunt nadenken etc.

Bij ons gaan de meeste belijdende leden ook aan. Je doet niet voor niets belijdenis van je geloof. Het is ook God die jou uitnodigd om naar Hem toe te komen en Zijn offer te gedenken. In een mensenleven kan dat nooit met een zuiver (in de trend van: zondeloos) hart. Daarom vind ik het een beetje onzin dat je bijv.:
- een bijzondere openbaring moet hebben gehad
- je zonden te groot zijn om aan het avondmaal te mogen

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 17 feb 2007 14:51

Ik kom ook uit een gemeente waar zeer weinig mensen aangaan. Ik had er eigenlijk nooit vraagtekens bij, het was nu eenmaal zo dat het slechts voor een kleine groep uitverkorenen was weggelegd. Verder dacht ik er niet over na. Net als het grootste, passieve deel van de gemeente.

Totdat ik een keer in een PKN-gemeente kwam waar zo'n beetje iedereen aanging. Het orgel begon te spelen en het was een behoorlijke run naar voren. Toen was dat shocking voor mij want ik was het zo niet gewend. Inmiddels kan ik het wat beter plaatsen; waarom zou je niet aangaan als je toch belijdenis van je geloof hebt afgelegd?

Bij beide heb ik mijn vragen.
- Wat is nou eigenlijk het doel van het Heilig Avondmaal? Waarom wordt dat kennelijk anders beleefd in de verschillende kerkverbanden? (Ik weet dat er al een enorm uitgebreid topic over is, maar daarmee kom ik er ook niet uit.
- Ik weet dat het voor ieder persoonlijk is, maar dan nog blijft de vraag waarom men in het ene kerkverband wel zo veel mensen aangaan en in het andere niet?

Het is gewoon geen goed teken dat zoveel mensen blijven zitten zonder er überhaupt over na te denken waarom ze dat eigenlijk doen. Maar aan de andere kant vraag ik me dan weer af in hoeverre de Avondmaalsgangers in de andere gemeente zichzelf 'beproeven', zoals dat in het formulier genoemd wordt, voordat ze aangaan.

Ik heb er al ontzettend lang over nagedacht waar die verschillen nou vandaan komen en ik kom er gewoon niet uit.

Terug naar “Archief”