Trouwen onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 apr 2003 14:56

mooi uitgelegd, joris. hier kan ik me wel in vinden
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2003 07:40

Ik ben het ook eens met joris.
Wij gingen trouwen omdat we van elkaar hielden ( en nog doen) en daar God en Zijn gemeente van getuige wlde laten zijn. Zodat zij erop konden toezien dat wij onze belofte aan elkaar zouden houden.
Zonder God zou ik mijn huwelijk nooit volgehouden hebben, maar juist omdat Hij erbij was en is, kunnen we steeds weer trug opnieuw beginnen.
Want we hebben elkaar trouw beloofd, in goede en kwade dagen.
En geloof me dat is niet gemakkelijk. En ik denk dat als je gaat samenwonen dat je in ieder geval niet Gods zegen daarover hebt, en zonder Hem rust er geen zegen op.

En die onzin dat er voor de sex getrouwd wordt, dat is maar zo een klein stukje van je huwelijk. Dat zou wel al te dom zijn om dat te denken.

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 14 mei 2003 14:13

Kijk hier eens, misschien is er iets tussen wat je kunt gebruiken?

http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies ... elijk.html

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 04 jul 2003 21:34

Naar aanleiding van topic http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=91660#91660
Ikke21 schreef:Het is toch heerlijk om in de kerk te trouwen? Een zegen over je huwelijk vragen en knielen voor Zijn aangezicht is 1000x zo mooi als trouwen voor de burgelijke stand vind ik!!

Lalage schreef:Ja het trouwen zou in mijn geval nog wel kunnen, maar daarna is het toch wel de gewoonte dat je in hetzelfde huis gaat wonen en dat is praktisch onmogelijk ;)

surfer schreef:trouwen heeft niet zozeer met een ceremonie te maken, maar met de intentie om trouw aan elkaar te zijn en te blijven, dat feit wordt opgeluisterd met een ceremonie, die daar vervolgens weer extra betekenis aangeeft.

hijwel schreef:
Lalage schreef:
joris schreef:
Lalage schreef:Ik ben het in principe met je eens, maar ik denk dat het toch veiliger is om te wachten tot je ook voor de kerk en de gemeente getrouwd bent. Al is het alleen maar omdat je, als je nog niet kunt trouwen om praktische redenen, ook niet het minste risico wilt lopen om zwanger te raken.

maar dat geeft dan toch niet meer. Ik bedoel: wat ik van hijwel begrijp gaat hij uit van een bewuste keuze om met elkaar verder te gaan en dus ook samen sex te hebben. Eventuele kinderen geven dan niet waarschijnlijk, want een bewuste keuze houdt in bewustekeuze.


Paulus zegt hierover: het is beter met elkaar te trouwen dan te branden van verlangen. Dus ik vind dat je dan eerst maar moet trouwen.


Wat bedoel jij met trouwen? Als je voor de eerste keer sex met iemand heb ben je voor God getrouwt.

Napoleon schreef:maar dan hebben we de vraag wat Paulus met dat branden bedoelt, als hij zegt dat het beter is te trouwen dan te branden.

Kaw schreef:
Lalage schreef:Tja, dat wordt vaak geroepen: als je sex hebt, ben je voor God getrouwd. Maar ik bedoel met trouwen nog altijd je boterbriefje halen en de kerkelijke inzegening (je kunt trouwens niet in de kerk trouwen als je niet eerst voor de wet getrouwd bent, het is dus eigenlijk niet in de kerk trouwen, maar inzegening van het huwelijk dat al gesloten is).

En dat branden van verlangen... mmmz, goede vraag. Misschien als je je echt absoluut niet meer kunt inhouden?

Jongens wat ingewikkeld ook allemaal. Zou je niet ook gewoon kunnen trouwen en dan een weekendhuwelijk onderhouden? Is wel een beetje gek he.


Ik vind ook dat de drempel om te trouwen vandaag de dag wel erg hoog ligt. Je moet eerste je studie, huis, inboedel, financieen en trouwerij op orde hebben voordat je trouwt. Nou dat duurt dus bij ons nog wel 3 jaar ofzo... :S

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 jul 2003 22:14

Ik weet niet precies wat de bedoeling is van dit overzichtje (heeft Toriso trouwplannen?) maar ik hap gewoon maar.

Ik ben, voor moderne begrippen, op redelijk jonge leeftijd getrouwd. Volgens reformatorische begrippen wellicht niet, maar daar gaat het niet om. Op het moment dat je zo'n beslissing neemt heb je tegenwoordig het nodige uit te leggen tegenover je collega's. Mijn antwoord op de vraag waarom ik ging trouwen luidde dan vaak ongeveer zo (afgezien van het houden van deel, dat lijkt me duidelijk).

Als je echt beslist dat je met elkaar verder wilt dan neemt naar mijn mening je relatie een belangrijke keer. Je besluit plotseling dat je je hele leven met elkaar wilt delen. In je verkeringstijd si er natuurlijk geen sprake van vrijblijvendheid maar pas op het moment dat je voor elkaar kiest wordt het wel erg echt. Ik geloof dat de man-vrouw relatie echt bedoeld is voor je hele leven. Natuurlijk kun je ook ongetrouwd beslissen je hele leven samen te blijven en dat ook daadwerkelijk volhouden. Op zich niets mis mee (als je dat dan ook maar werkelijk doet). Ik wilde deze belangrijke stap echter kracht bijzetten door een symbolische openbare daad. Het enige symbool dat we in onze cultuur kennen om aan te geven dat je echt voor hetleven voor elkaar kiest is het huwelijk. OK het huwelijk is behoorlijk aan erosie onderhevig (dat 'tot de dood ons scheidt' wordt nogal met een korreltje zout genomen) maar toch is er geen betere manier. Dit is m.i. de beste manier om dat wat je samen wilt (je hele leven delen) naar de buitenwereld duidelijk te maken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 04 jul 2003 22:36

Nee, lees de brieven van Paulus maar. Trouwen is niet verplicht .

Kom maar op waar staat het. Ik wist niet dat je in die tijd ook al zoiets had als samenwonen.

Wist je dat er lettenlijk in de bijbel staat: "Er is geen god".
De dwaas zegt in zijn hart: "Er is geen god". ( Psalm 14 : 1)

Trouwen is inderdaad een verbond dat je sluit dat (eigenlijk) niet meer te verbreken is. Dat betekend dat man en vrouw één zijn. Net als de doop een verbond met god is, of moeten we dat ook maar af gaan schaffen. Dat daar in de loop van de tijd bij is gekomen dat je dan een feest moet gaan houden en dergelijke is door mensen verzonnen. Als je gaat samenwonen is het makkelijk om zo'n relatie te verbreken denkt men, pure onzin want in principe trouw je pas als je voor de eerste keer gemeenschap met elkaar hebt. Vooral in deze tijd van gebroken verhoudingen, door overpel, ruzie's, en kinderen die daar de dupe van worden is trouw een levensbelangrijke zaak.

Groeten everlastingman
Afbeelding

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jul 2003 00:01

Lalage schreef:Tja, dat wordt vaak geroepen: als je sex hebt, ben je voor God getrouwd. Maar ik bedoel met trouwen nog altijd je boterbriefje halen en de kerkelijke inzegening (je kunt trouwens niet in de kerk trouwen als je niet eerst voor de wet getrouwd bent, het is dus eigenlijk niet in de kerk trouwen, maar inzegening van het huwelijk dat al gesloten is).

En dat branden van verlangen... mmmz, goede vraag. Misschien als je je echt absoluut niet meer kunt inhouden?

Jongens wat ingewikkeld ook allemaal. Zou je niet ook gewoon kunnen trouwen en dan een weekendhuwelijk onderhouden? Is wel een beetje gek he.


Als voor God trouwen de eerste keer sex is dan lijkt mijn dit de volgende uitleg van de text die jij aanhaalde:

het is beter met elkaar te trouwen dan te branden van verlangen

Het is beter om met elkaar sex te hebben dan te blijven branden van verlangen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 05 jul 2003 09:23

hijwel schreef:Het is beter om met elkaar sex te hebben dan te blijven branden van verlangen

Als je dan zo brand van verlangen ga dan trouwen. Om de financieën hoef je het niet te laten. Geef dan geen feest, trouw op maandag (gratis), Laat je huwelijk inzegenen en je bent klaar.
Als je getrouwd bent hoef je ook niet meer te branden van verlangen.

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 05 jul 2003 09:57

Inderdaad, Memmem. Mag ik daar nog de volgende overwegingen aan toevoegen;

Als het branden van begeerte is, om hoe dan ook seks te hebben (met willekeurig persoon), dan is dat een fout verlangen. Bovendien, is er iemand ooit vérbrand van verlangen tijdens het 'wachten' op een geliefde?

Verbranden is mijns inziens gemeenschap hebben vóór het huwelijk. Als zalf is er dan het huwelijk. Hierop zijn gewoon de regels uit de Heilige Wet van toepassing:

Deuteronomium 22 schreef:28 Wanneer een man een jonge dochter zal gevonden hebben, die een maagd is, dewelke niet ondertrouwd is, en haar zal gegrepen en bij haar gelegen hebben, en zij gevonden zullen zijn; (kt.39)
29 Zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, den vader van de jonge dochter vijftig zilverlingen geven,40) en zij zal hem ter vrouwe zijn, omdat hij haar vernederd heeft; hij zal ze niet mogen laten gaan al zijn dagen.

kt.39 schreef:gevonden zullen zijn;
Dat is, ontdekt, haar misdaad bevonden.


Dus hieruit kunnen we het volgende concluderen;

a. Het is een vernedering voor een vrouw om voor het huwelijk gemeenschap te hebben (ook voor een man, maar dat is lichamelijk minder ingrijpend).

b. Na één keer seks is men 'voor God getrouwd', dat is juist opgemerkt, echter dit geldt voor de man, niet voor de vrouw.

c. 1 keer seks heeft echter wel als consequentie dat hij haar 'ter vrouwe' moet nemen. De vader van het meisje heeft hierin de beslissende stem.

d. Ter vrouwe nemen is: trouwen. Voor God én mensen! Openbaar dus.

e. Echtscheiding na een gedwongen huwelijk is niet aan de man om het aan te vragen. Bij een ongedwongen huwelijk was een recht van de man om een scheidbrief te (laten) schrijven.

f. Het woord is sterker dan de daad. Dit is een heel belangrijk gegeven. Dit is op meerdere plaatsen in de Schrift aan te tonen.

g. Niet de daad (het hebben van seks) is de dragende grond voor een huwelijk, maar het woord (van trouw).

Tot zover mijn exegese.

Verder, samenhokken zonder contracten is bij de beesten af. Een samenlevingscontact bij de notaris is veel duurder dan een sessie op het gemeentehuis.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 05 jul 2003 10:40

Ik ben zes jaar geleden getrouwd op het gemeentehuis maar we zijn bewust niet getrouwd voor de kerk. Mijn vrouw is immers niet christelijk en ze is bijgevolg niet gedoopt. Onlangs hebben we beslist dat we waarschijnlijk volgend jaar toch een kerkelijk huwelijk willen laten voltrekken. Voor mij is dit toch wel belangrijk, ik wil samen met mijn partner voor het aanschijn van God verschijnen en een zegen vragen over mijn relatie en onze liefde aan Hem tonen.

Dit huwelijk zal hoogstwaarschijnlijk plaatsvinden te Londen in een Anglicaanse kerk. Ik zal dus Anglicaans getrouwd zijn. De Anglicanen zijn immers één van de enige denominaties die het doopsel niet zien als een huwelijkse voorwaarde. Katholieke en protestantse (de remonstrantse broederschap uitgezonderd) kerkgenootschappen doen hier wel moeilijk rond. Mijn vrouw geloofd wel in de Eeuwige maar vult dit niet Christelijk in. Ze wil wel voor het aangezicht van die God trouwen maar wil zich niet laten dopen.

Voor mij komt dit alles goed uit want ik ben wel officieel protestant maar ben toch eigenlijk een crypto Anglicaan geworden. :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 07 jul 2003 19:53

Kijk ik vind dat wel mooi twee mensen die van elkaar houden, en ondanks alles toch voor God willen verschijnen in de kerk voor de zegen voor hun huwelijk, dat vind ik wel cool.

Vraag me wel af hoe jullie je kinderen willen laten dopen, ook Anglicaans en in Londen?

Of helemaal niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jul 2003 13:40

Memmem schreef:
hijwel schreef:Het is beter om met elkaar sex te hebben dan te blijven branden van verlangen

Als je dan zo brand van verlangen ga dan trouwen. Om de financieën hoef je het niet te laten. Geef dan geen feest, trouw op maandag (gratis), Laat je huwelijk inzegenen en je bent klaar.
Als je getrouwd bent hoef je ook niet meer te branden van verlangen.


het is hier geen een dag gratis!!!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 11 jul 2003 21:06

trijntjejohanna schreef:
Memmem schreef:
hijwel schreef:Het is beter om met elkaar sex te hebben dan te blijven branden van verlangen

Als je dan zo brand van verlangen ga dan trouwen. Om de financieën hoef je het niet te laten. Geef dan geen feest, trouw op maandag (gratis), Laat je huwelijk inzegenen en je bent klaar.
Als je getrouwd bent hoef je ook niet meer te branden van verlangen.


het is hier geen een dag gratis!!!

Maar vast wel een dag die goedkoper is dan vrijdag, s'morgens trouwen is meestal ook goedkoper. Om deze kosten hoef je het niet te laten.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jul 2003 21:26

Nee maar je wil toch wel een groot feest geven als je gaat trouwen, al is het alleen maar omdat de familie dat leuk vindt. Ik vind het zelf wat minder als ik bedenk dat ik dan in de belangstelling moet staan en dat er waarschijnlijk hele foute toneelstukjes opgevoerd gaan worden... maar 't is wel leuk om er echt een bijzondere dag van te maken.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 11 jul 2003 23:59

Lalage schreef:Nee maar je wil toch wel een groot feest geven als je gaat trouwen, al is het alleen maar omdat de familie dat leuk vindt. Ik vind het zelf wat minder als ik bedenk dat ik dan in de belangstelling moet staan en dat er waarschijnlijk hele foute toneelstukjes opgevoerd gaan worden... maar 't is wel leuk om er echt een bijzondere dag van te maken.

Natuurlijk is dat mooi, maar het gaat niet om een feest o.i.d.
Vooral als ik dan lees dat mensen maar met elkaar naar bed gaan ed en zeggen dat dat moet kunnen. Dan denk ik: Ga dan trouwen, simpel feest en je bent klaar.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten