Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Thuislezers

Berichtdoor Race406 » 16 feb 2007 23:05

Mbt thuislezers kwam nog een vraagje in me op:
Zijn thuislezers altijd zogenoemde Pauwianen, of niet?
Welke reden hebben mensen om thuis te lezen en niet aangesloten te zijn bij een gemeente? Brand eens los!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 feb 2007 23:07

ze zijn lang niet altijd Pauwianen.
Soms hebben ze wel degelijk een goede reden om thuislezers te gaan worden en is het tot zegen.

Verder weet ik er ook niet veel van :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 feb 2007 10:19

Verschillende thuislezers heb ik gekend en ken ik nog.
Het zijn allen mensen die heel serieus de bijbel bestuderen en dan tot een andere mening komen over bepaalde zaken dan de gemeente/kerkenraad/dominee van de gemeente waartoe zij behoren.
De kerkenraad weet daar niet goed mee om te gaan. Zo langzamerhand krijg je een onhoudbare situatie en blijven de mensen thuis.

Vooral als het in een dorp is verliezen deze mensen contacten en men vindt ze vreemd.
Degenen die ik gekend heb waren serieuze gelovigen mensen en altijd met de Schriften bezig. Ik heb veel van deze mensen geleerd, dat ze soms een beetje eigenaardig waren neem je op de koop toe.
Ik heb een man gekend, ouderling geweest, voorzitter mannenvereniging, een man met veel kennis. komt ook in deze situatie en op zijn begrafenis was naast zijn familie slechst een handjevol mensen aanwezig.
Er is in onze gezindte weinig ruimte voor wat afwijkende meningen, dat uiteraard niet het gezag van de Bijbel betreft, maar wel op onderdelen "zoals het onder ons altijd geleerd wordt".

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2007 10:45

Mijn echtgenoot wordt ook thuislezer... we gaan eerlijk gezegd steeds minder vaak naar de kerk. Er is wel een maandelijkse bijeenkomst op zondag en een maandelijkse bijeenkomst op woensdag van mensen waar hij zich wel bij thuis voelt. Helaas is dat niet dichtbij. Verder gaan we regelmatig naar lezingen in Amersfoort. De mensen die we via deze wegen ontmoeten, zijn zoals hierboven beschreven: erg serieus bezig met het bestuderen van de bijbel, waardoor ze tot andere conclusies komen dan de kerk. Een aantal van hen zijn uit hun kerk gezet. Ik zelf wil wel graag actief zijn in een kerk of iig bij een bijbelkring. We zitten nu wel bij een bijbelkring van de kerk, maar ik ben er niet zo tevreden over.

Misschien ga ik binnenkort 's naar de kerk waar ik momenteel officieel lid van ben. Ze hadden me helemaal niet welkom geheten, bij de kerkbalans kwam ik erachter dat ik daar lid was. Toen kwam er een meneer aan de deur en een paar dagen later kreeg ik voor het eerst een kerkblad met informatie over de diensten en lokatie ervan. Als je je nieuwe leden niet welkom heet, hoe moeten ze dan weten waar ze moeten zijn? Zo raak je ook kerkleden kwijt!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 feb 2007 10:37

Thuislezers... tja, degenen die ik ken zijn mensen die overal wat op aan te merken hebben. Geen enkele kerk is in hun ogen goed. En ja, ik weet niet, maar ik vind dat niet zo positief. In de gemeente waar wij nu naartoe gaan zijn ook wel dingen die ik anders zou doen/willen als ik het op dat punt voor het zeggen had. Maar dat blijft toch altijd? Mensen zijn verschillend en voelen zich niet allemaal bij hetzelfde goed. Er zijn al zo veel verschillende soorten kerken/gemeenten in Nederland en dan denk ik, moet je dan met je eigen gezinnetje gaan zitten thuislezen? Zeker als er kinderen zijn vind ik dat niet goed. Zij worden vaak niet gedoopt etc. Verder kan je niet aan het avondmaal, je hebt geen contacten met andere christenen in de zin van kring, bijbelstudie, club, catechesatie etc. Mijn visie is dat het altijd geven en ontvangen is, ook in een gemeente.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2007 11:13

Lalage schreef:Mijn echtgenoot wordt ook thuislezer... we gaan eerlijk gezegd steeds minder vaak naar de kerk. Er is wel een maandelijkse bijeenkomst op zondag en een maandelijkse bijeenkomst op woensdag van mensen waar hij zich wel bij thuis voelt. Helaas is dat niet dichtbij. Verder gaan we regelmatig naar lezingen in Amersfoort. De mensen die we via deze wegen ontmoeten, zijn zoals hierboven beschreven: erg serieus bezig met het bestuderen van de bijbel, waardoor ze tot andere conclusies komen dan de kerk. Een aantal van hen zijn uit hun kerk gezet. Ik zelf wil wel graag actief zijn in een kerk of iig bij een bijbelkring. We zitten nu wel bij een bijbelkring van de kerk, maar ik ben er niet zo tevreden over.

Misschien ga ik binnenkort 's naar de kerk waar ik momenteel officieel lid van ben. Ze hadden me helemaal niet welkom geheten, bij de kerkbalans kwam ik erachter dat ik daar lid was. Toen kwam er een meneer aan de deur en een paar dagen later kreeg ik voor het eerst een kerkblad met informatie over de diensten en lokatie ervan. Als je je nieuwe leden niet welkom heet, hoe moeten ze dan weten waar ze moeten zijn? Zo raak je ook kerkleden kwijt!

Bij ons worden ze in de kerk welkom geheten :) Er vanuitgaande dat men daar ook komt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2007 11:45

Marnix schreef:Bij ons worden ze in de kerk welkom geheten :) Er vanuitgaande dat men daar ook komt :)

Hoe moet je dan weten wat het adres is van de kerk? Ik vind dat elk nieuw binnengekomen lid welkom geheten moet worden. Bij de PKN word je namelijk automatisch overgeschreven als je verhuist.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 feb 2007 11:50

Lalage schreef:Hoe moet je dan weten wat het adres is van de kerk?

www.telefoongids.nl :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2007 11:53

Zareb schreef:
Lalage schreef:Hoe moet je dan weten wat het adres is van de kerk?

www.telefoongids.nl :wink:

Hmmm maar dan moet je dus wel weten onder welke wijk je valt... anyway, ik denk dat je meer leden krijgt als je mensen actief bij de kerk betrekt dan wanneer je hoopt dat ze er zelf achteraan gaan.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 feb 2007 12:01

Lalage schreef:ik denk dat je meer leden krijgt als je mensen actief bij de kerk betrekt dan wanneer je hoopt dat ze er zelf achteraan gaan.
Natuurlijk, maar dan denk ik even de andere kant op, je gaat verhuizen naar een andere plaats, je zoekt uit welke energieleverancier je wilt hebben, je gaat op zoek naar een goede supermarkt, en zoekt een gezellig kroegje. Maar de kerk moet maar naar jou toekomen? Ik vind dat een beetje dubbel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2007 12:28

Vooral de PKN heeft veel leden die niet standaard elke week naar de kerk gaan. Ik kan me voorstellen dat je het dan makkelijker laat versloffen als je verhuist en je hoort niets van de kerk dan alleen een brief waarin om geld wordt gevraagd (want voor de kerkbalans weten ze je ineens wel te vinden!) Waarom wel een brief om geld maar niet het kerkblad wat bij veel leden wel aan huis wordt bezorgd?

Maar we gaan een beetje off topic... want thuislezers zijn meestal juist heel bewust uit de kerk gestapt. Of ze zijn eruit gezet, dat kan natuurlijk ook.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2007 12:09

Even een vraagje aan thuislezers:

WAAROM ga je thuislezen?

(en nee, dit is geen beschuldiging ofzo)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Technico

Berichtdoor Technico » 20 feb 2007 13:11

Omdat je geloofd dat het kerkelijke instituut an sich te ver is afgedwaald. Of omdat de juiste kerk niet in de buurt zit.

Er zijn een niet onzienlijk aantal mensen van de (toen algemene) Hervormde kerk afgescheiden om te gaan thuislezen ongeveer tijdens de eerste afsplitsingen van de volkskerk. De reden was ongeveer dat de kerk veel te theologisch werd en dat mensen de bezinning in besloten kring veel vruchbaarder achtten, waardoor ze tot de conclusie kwamen dat de kerk op een dwaalspoor zat. Er leven hier en daar nog steeds kleine thuisleeskringen die daar vanaf stammen (zoals ik).

Verder ken ik een situatie van een gezin wat uit de OGG gestapt is omdat de dominee een huwelijk had ingezegend van een koppel wat verzekerd was. Ze lazen ervoor al thuis omdat de afstand niet op loopafstand was, maar daarna hebben ze ook het lidmaatschap opgezegd (na eerst met de betreffende dominee gepraat te hebben uiteraard).

En het kan me niet schelen of je dit nonsens vind. Realiseer je dat jij een vrij tolerant christen bent. Als je daadwerkelijk geloofd dat;
- autorijden een niet tolerabele verstoring van de door God ingestelde zondagsrust is,
- verzekeren een teken is van je gebrek aan vertrouwen op God en dus niet mag,
dan kun je toch wel tot de conclusie komen dat je beter thuis kunt gaan lezen? Wat is beter? In een kerk blijven zitten waarvan je geloofd dat er de waarheid niet meer wordt verkondigd of thuislezen met de zekerheid dat je op het goede spoor zit, maar dat je dingen als de samenkomst van een gemeente moet missen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 feb 2007 13:14

Misschien is het nog beter dat je tot de conclusie zou komen dat je zaligheid niet afhangt van het wel of niet verzekeren en het wel of niet autorijden op zondag...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 20 feb 2007 16:41

Ik kan het niet echt waarderen als mensen jou als niet-verzekerden je in je waarde laten, en als wel-verzekerden ingezegend worden door de dominee, op te stappen. Hoe intolerant. :roll: Er zijn nogal wat mensen die de hoofdzaak vergeten...heel wat.

Terug naar “Archief”