Hoe stil is de stille week?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Hoe stil is de stille week?

Berichtdoor ezri » 17 apr 2003 21:27

Wat doen jullie in deze week waarin het lijden en sterven van de Here Jezus centraal staat?

Zet je dingen aan de kant om meer te kunnen denken aan het lijden? Wat vind je van vasten/ soberheid speciaal in de week?

Ga je naar vieringen of overdenkingen om het dichter bij te laten komen?

En wat doe je op stille zaterdag?
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 apr 2003 22:02

Ik denk dat paasen juist vasten/ soberheid niet centraal moet staan in deze week. Feest... dat hij is gestorven voor alle zondaren.

en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. Hij die voor onze zonden heeft willen betalen.

Looft hem! en ga niet teneer zitten bij de "vreselijke leidingsgeschiedenis" het gaat er niet om hoe hij geleden heeft of welke pijn hij gevoelt heeft. Maar dit is de vraag: Heeft hij ook betaald voor jouwn zonden?

Dus geen vasten en soberheid maar feest dat hij ook voor jou zonden heeft willen betalen.

Laten we hopen een vooral bidden dat dit het uitganspunt mag zijn in deze weken (preken) en niet het: "hoe heeft hij geleden?"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 apr 2003 22:05

Ik wordt gewoon gedoopt!!!!!!!!!!!!
En doe eerst mijn belijdenis!!!!!!!!!!!!!!!
Hoe mooi kan je stille zaterdag zijn!!!!!!!!!!!!!1

:D :D :D
sol lucet omnibus

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Hoe stil is de stille week?

Berichtdoor Maranatha » 17 apr 2003 22:18

ezri schreef:Wat doen jullie in deze week waarin het lijden en sterven van de Here Jezus centraal staat?

Zet je dingen aan de kant om meer te kunnen denken aan het lijden? Wat vind je van vasten/ soberheid speciaal in de week?

Ga je naar vieringen of overdenkingen om het dichter bij te laten komen?

En wat doe je op stille zaterdag?

Niet stil zijn, maar feest vieren, want Hij is opgestaan uit de doden en leeft.
Er zijn 3 dingen waar ik stil blijf staan.
Ten eerste dat Zijn lijden de betaling is van mijn schuld en bevrijdt heeft van de vloek uit de Thora, want een ieder die de Thora bewaart zal leven en wie dat niet doet zal sterven.
Deuteronomium 30:19-20
19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft , gij en uw nageslacht,
20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen , want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob , gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou .

Ten tweede is Hij gestorven en tegelijker tijd is ook mijn oude leven met Hem gestorven.

Ten derde dat Hij is opgestaan en leeft en evenzo ben ik tot leven gekomen toen Hij opstond uit de dood. Voor mij is het geen doden herdenking, maar bevrijding, bevrijding uit de greep van de zonde.

Ondanks dat ik nog steeds zonde doe, ben ik al een eeuwig levend mens geworden omdat ik weet en geloof dat Yeshua leeft en ik met Hem.

Geprezen zij de naam van Adonai, die Zijn Zoon gestuurd, opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven hebben (dus niet 'zal krijgen', maar 'heeft'). (joh. 3:16)
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 17 apr 2003 22:22

Hijwel, vergeet niet dat voor Pasen Goede Vrijdag komt.

De Here Jezus is idd voor onze zonden gestorven en dat is iets om heel blij van te worden. Maar daar staat wel iets tegenover. De Here Jezus heeft enorm moeten lijden. Doodsangsten stond hij uit. Alle doodsangsten van alle mensen. Wat hij heeft gezien, heeft niemand gezien en zal niemand meer zien. Hij is absoluut verlaten geweest door de mensen, maar vooral door zijn vader.

Vanavond zongen wij in de kerk: Leer mij o Heer uw lijden recht betrachten.
En omdat te overdenken wil ik best wat laten. Soberder leven dan je gewend bent, kan nooit kwaad. Het kan dus een bijdrage leveren aan je geloofsbeleving.

Maar het blijde nieuws: Na Goede Vrijdag komt Pasen!!!!!!! Omdat het op de meest trieste en ook de meest rijkste gebeurtenis uit de geschiedenis volgt, is de blijdschap op het Paasfeest alleen maar groter.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 apr 2003 22:24

Maranatha schreef:Geprezen zij de naam van Adonai, die Zijn Zoon gestuurd, opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven hebben (dus niet 'zal krijgen', maar 'heeft'). (joh. 3:16)

Dus een ongelovige geloof niet in hem!

Wat is het "in Hem gelooft"? Ik denk dat het zo is dat je gelooft dat Jezus voor jou gestorven is. Dus een ongelovige (het woord zegt het al) gelooft niet in Hem!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 apr 2003 22:36

ezri schreef:Hijwel, vergeet niet dat voor Pasen Goede Vrijdag komt.

De Here Jezus is idd voor onze zonden gestorven en dat is iets om heel blij van te worden. Maar daar staat wel iets tegenover. De Here Jezus heeft enorm moeten lijden. Doodsangsten stond hij uit. Alle doodsangsten van alle mensen. Wat hij heeft gezien, heeft niemand gezien en zal niemand meer zien. Hij is absoluut verlaten geweest door de mensen, maar vooral door zijn vader.

En omdat te overdenken wil ik best wat laten. Soberder leven dan je gewend bent, kan nooit kwaad. Het kan dus een bijdrage leveren aan je geloofsbeleving.

Maar het blijde nieuws: Na Goede Vrijdag komt Pasen!!!!!!! Omdat het op de meest trieste en ook de meest rijkste gebeurtenis uit de geschiedenis volgt, is de blijdschap op het Paasfeest alleen maar groter.

Waarom zou je blijven hangen in het "hoe vreselijk is het leiden van Christus geweest". Volgens mij is dit niet belangrijk. Maar zoals jij hebt aangeveven: "Leer mij o Heer uw lijden recht betrachten." leer mij o Heer dat u ook gestorven bent voor mijn zonden. Ik denk niet dat met deze psalm bedoelt wordt: Hoe erg heeft Christus geleden. maar hij heeft genoeg geleden voor alle mensen op heel de aarde.

Wat noem jij sober leven?
Ik vind sober leven iets van: Jezus heeft vreeselijk geleden aan het kruis, laten we hierbij stil staan. Hoe hij heeft geleden, en wat voor angsten hij heeft doorgemaakt. Tuurlijk moeten we stil staan bij jezus sterven aan het kruis. Maar dan wel met de gedachte waarvoor heeft hij geleden op deze aarde? Ik vind soberheid hier niet bij passen.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 17 apr 2003 22:50

Wishori,

Ik vind het echt geweldig voor je. Doop en belijdenis horen bij de mijlpalen in je leven. En dat in de meest diepe week in het (kerkelijk) jaar.

Helaas kan ik er niet bij zijn. Maar ik ben toch blij dat je er bij mij wel bij was :)

Hijwel,

Vasten en soberheid moeten niet centraal staan idd. Het lijden en sterven moet centraal staan. En de overwinnning!!!!!
Maar soberheid kan dus een bijdrage leveren aan het overdenken van het lijden en sterven.

Niet HOE hij heeft geleden idd, maar of we er deel aan hebben. Maar juist als je dat weet, is het goed om te beseffen hoe diep het lijden ging.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 17 apr 2003 23:05

hijwel schreef:
Maranatha schreef:Geprezen zij de naam van Adonai, die Zijn Zoon gestuurd, opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven hebben (dus niet 'zal krijgen', maar 'heeft'). (joh. 3:16)

Dus een ongelovige geloof niet in hem!

Wat is het "in Hem gelooft"? Ik denk dat het zo is dat je gelooft dat Jezus voor jou gestorven is. Dus een ongelovige (het woord zegt het al) gelooft niet in Hem!

Een ongelovige heeft gehoord , maar heeft het niet aangenomen. Een niet gelovige is iemand, die nog niet met het geloof in aanraking is geweest. Trouwens wie zijn wij om te bepalen of iemand gelooft ja of nee, volg Yeshua dat is onze enige opdracht en niet om anderen te beoordelen en te veroordelen. Wij kunnen niet in harten van mensen kijken.

Het is maar wat je verstaat onder ongelovig. Vele buiten kerkelijken zijn niet-gelovers en er zijn bergen ongelovers in de kerke. 'ben ik wel behouden' of 'dat is niet voor mij, want dan moet je bekeerd zijn'. Dit is pas echt ongeloof.

Het waren juist de vooraanstaanden in de synagoges (en in de kerken) waar de felste kritiek van Yeshua aan gericht was, want zij geloofden Hem niet. Het volk, de massa waren niet gelovers, want zij waren dom gehouden. Toen Yeshua kwam en hen het evangelie voorhield geloofden velen van hen Hem en werden gelovers.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 10:57

Ezri:

Tja, ik denk deze week wel meer aan het offer van Jezus merk ik, maar dat komt misschien vooral omdat we vorige week avondmaal hadden en vanavon dweer. Dan komt het allemaal toch weer erg dichtbij. Geweldig.
Voor mij is het niet nodig om soberder te leven, omdat het offer gratis was en ik er dus niets voor hoef terug te doen.

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 12:48

Heer, ik prijs uw grote naam
heel mijn hart wil ik u geven.
want u bent de weg gegaan
die mij redding bracht ten leven.

u daalde neer van uw troon om mens te zijn!
van de stal naar het kruis droeg u mijn pijn
van het kruis naar het graf
uit het graf weer opgestaan
Heer, ik prijs uw grote naam!!!!

opw 430

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 18 apr 2003 14:36

joris dit is een van mijn lievelings nummer van de opwekking
we mogen jezus eren en prijzen hij heeft het voor ons
volbracht op golgotha

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 14:41

amén, sister!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 18 apr 2003 17:12

Is er dan niemand van overtuigd dat soberheid in de stille week kan bijdragen aan je geloofsbeleving?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2003 18:10

Waarom zou soberheid een bijdrage leveren aan je geloofsbeleving?

Terug naar “Archief”