Waarden en Normen; een zinvolle of zinloze discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

newesy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Waarden en Normen; een zinvolle of zinloze discussie

Berichtdoor newesy » 17 apr 2003 14:10

Een nieuwe discussie

't Zou toch mooi zijn als die discussies over waarden en normen ophielden. Wat heeft het voor nut om te praten over wat goed en slecht is als niemand weet waarover hij of zij praat. Het valt me op dat de hele discussie over waarden en normen vaak gepaard gaat met een nostalgische gedachte over 'vroeger'. Hoe is dat verklaarbaar? Vanwaar dat verlangen naar een wereld die nooit heeft bestaan? Als we dat nu eens onderzochten, zou dat nuttiger zijn? Is de discussie over waarden en normen niet zinloos als we niet weten wat ons drijft óm die discussie te voeren.

Waar willen we eigenlijk over praten?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 17 apr 2003 14:13

de waarden en normen waarover we lezen zijn de waarden en normen van de persoon die ze uitspreekt. Hij/zij gaat weer uit van iets waarvan hij/zij denkt dat het goed is. Hoe kun je dan een ander waarden en normen opleggen......

en eerst waarden weten voordat je er normen aan ontleend.. maar wie bepaald de waarden...

kun je als christen de bijbel als waardenboek hanteren??
Time flies when you have none!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 apr 2003 14:18

Het meest grappige is dat iedereen spreekt over goed en kwaad. Blijkbaar hebben mensen er besef van dat er iets als goed en kwaad moet zijn.

Verder ben ik van mening dat je as christen de Bijbel als boek met waarden mag zien. En in veel gevallen ook met normen. Wat betreft normen is de bijbel volgens mij niet in alles voorziend.
The one thing you can give and still keep is your word.

newesy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor newesy » 17 apr 2003 14:20

Ja, mooi gezegd. Goed gerelativeerd. Maar dat is eigenlijk geen antwoord op de stelling. Is het verklaarbaar dat er zoveel over gepraat wordt de laatste tijd? Wat drijft mensen om deze discussie te voeren?
Dat je als Christen de Bijbel moet hanteren om je leven in te richten lijkt me logisch, maar brengt dit helderheid in de discussie, of is dit een dooddoener?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 17 apr 2003 14:25

ik bedoelde het niet als antwoord, meer als denken erover. Een antwoord hierop heb ik niet zomaar klaar. Omdat ik mijzelf kan afvragen waaraan ik mijn normen en waarden ontleen. Dat doe je aan de hand van de bijbel, maar ook tendele je opvoeding. Mijn ouders hebben me waarden en normen meegeven. Dat vanuit de bijbel, maar wel met eigen inleg. Verder krijg je overal waarden en normen mee. Ze kunnen dan allemaal wel ontleend zijn. Maar ook weer allemaal met eigen inleg.

Waarom dan die discussie de laatste tijd.. tja..
Ik denk dat ze misschien in feite al te ver zijn om er nu nog over na te denken. Maar wat is te ver.

en vroeger.. was er die goede oude tijd.. elke tijd brengt positieve en negatieve dingen mee. Maar een heimwee naar vroeger????
Time flies when you have none!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 apr 2003 14:28

Er wordt over normen en waarden gepraat omdat er dingen in de maatschappij gebeuren die we afkeuren. Dan komt de roep, we moeten weer terug naar duidelijke normen en waarden. De roep om normen en waarden (en de discussie erover) komt dus voort uit het ontbreken ervan. Dat het ontbreken juist dit gevolg heeft (wat niet noodzakelijkerwijs zo is) duidt dat niet daarop dat er iets is in de mensheid is wat zegt dat alle mensen iets hebben van goed en kwaad.

En, een vraag, komt dat 'natuurlijke' besef van goed en kwaad niet overeen met een deel van de bijbelse normen en waarden?

(de achterliggende gedachte is dan de ingeschapen godskennis.)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 apr 2003 14:46

Een deel van de antwoorden is al gegeven.

In de jaren 50 en eerder werden normen en waarden dwingend van buitenaf in de maatschappij opgelegd; er was een lage tolerantie-grens en een sterke sociale controle.

Een nadeel van die sociale controle is dat mensen die zich anders gedroegen buiten de maatschappij vielen, en zo ontstond de roep na vrijheid, gevoed door de internationalisering.

Vrijheid en tolerantie is echter van iets wenselijk voor ieder mens verworden tot een doel en een persoonlijke afscherming van maatschappij ondermijnend gedrag.

De kunst is om juist die normen en waarden op te pakken die maatschappelijk opbouwend werken, met een zo klein mogelijk effect op de persoonlijke van mensen.

Dat zou de insteek moeten zijn van een normen en waarden discussie, en mits zo gevoerd kan die uitermate nuttig zijn.

John

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 17 apr 2003 15:38

De RMU (Reformatorisch Maatschappelijke Unie) heeft gepoogd duidelijkheid te scheppen omtrent waarden en normen. Men heeft daarbij de Heilige Schrift als uitgangspunt genomen, en op grond van de Tien Geboden een waarden- en normenwijzer samengesteld. Deze waarden- en normenwijzer is uitgewerkt in een praktische en een principiële kant.

Principe:
http://www.rmu.org/xchange/documenten/WN%20Wijzer%20princ.pdf

Praktijk:
http://www.rmu.org/xchange/documenten/WN%20Wijzer%20prakt.pdf

Zeer de moeite waar! Weet iedereen gelijk waar het echt over gaat!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 apr 2003 15:50

groenrondballetje schreef:
De kunst is om juist die normen en waarden op te pakken die maatschappelijk opbouwend werken, met een zo klein mogelijk effect op de persoonlijke van mensen.

Dat zou de insteek moeten zijn van een normen en waarden discussie, en mits zo gevoerd kan die uitermate nuttig zijn.

Dat veronderstelt visie op de maatschappij, waar je het eerst over eens moet worden. In de praktijk zullen hier misschien best resultaten mee te behalen zijn. De visie op de maatschappij en de mens is echter sterk afhankelijk van de levensbeschouwing en daarom niet los verkrijgbaar van andere zaken.

Verder is het zo dat als er een zinnige discussie over normen en waarden plaats kan vinden dan moet er overeenstemming zijn over bepaalde waarden. Interessante vraag waar die dan vandaan komen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 apr 2003 17:26

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:De kunst is om juist die normen en waarden op te pakken die maatschappelijk opbouwend werken, met een zo klein mogelijk effect op de persoonlijke van mensen.

Dat veronderstelt visie op de maatschappij, waar je het eerst over eens moet worden. In de praktijk zullen hier misschien best resultaten mee te behalen zijn. De visie op de maatschappij en de mens is echter sterk afhankelijk van de levensbeschouwing en daarom niet los verkrijgbaar van andere zaken.
Verder is het zo dat als er een zinnige discussie over normen en waarden plaats kan vinden dan moet er overeenstemming zijn over bepaalde waarden. Interessante vraag waar die dan vandaan komen.

Ik denk dat de Bijbel best veel normen en waarden heeft die ook niet-Christenen willen onderstrepen. De herstructurering van de maatschappij staat voor mij los van het bekeren van het hart van het individue.

John

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Waarden en Normen; een zinvolle of zinloze discussie

Berichtdoor hijwel » 17 apr 2003 22:18

newesy schreef:Een nieuwe discussie

't Zou toch mooi zijn als die discussies over waarden en normen ophielden. Wat heeft het voor nut om te praten over wat goed en slecht is als niemand weet waarover hij of zij praat. Het valt me op dat de hele discussie over waarden en normen vaak gepaard gaat met een nostalgische gedachte over 'vroeger'. Hoe is dat verklaarbaar? Vanwaar dat verlangen naar een wereld die nooit heeft bestaan? Als we dat nu eens onderzochten, zou dat nuttiger zijn? Is de discussie over waarden en normen niet zinloos als we niet weten wat ons drijft óm die discussie te voeren.

Waar willen we eigenlijk over praten?

dit is juist een heel belanrijke dicussie!

Hoe gaan we met elkaar om met het mileu en andere middelen. Heel veel mensen zijn het besef van normen en waarden kwijt geraakt. Iets wat ombeschoft is, is voor hun gewoon normaal. Daarom is het juist heel belangrijk dat deze discussie aan te gaan.
Wat kan jij doen voor je medemens en mileu?
Laten we maar beginnen bij de kleine dingen het op straat gooien van een snoep papiertje. Of het aanbieden van een zitplaats in de trein. De reclames van "hou je bek graftak" vind ik iig niet goed aanslaan. Dit wekt juist meer agressie op.
Volgens mij kan je beter de uitwerking van het aanbieden van een zitplaats afbeelden. een dankbare blik van de persoon aan wie je een zit plaats heb aangeboden.

Kijk niet wat je land voor jou! Maar wat jij kan doen voor je land!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 10:58

verplichte opvoedcursus voor ouders zou dan misschien effectiever zijn?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2003 15:54

Is ook niet verkeert! maar ja je weet hoe hardleers ouders zijn!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

newesy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

opvoedcursus

Berichtdoor newesy » 19 apr 2003 13:57

Ik kan niet geloven dat iemand in de realiteit van een opvoedcursus kan geloven. Het klinkt heel leuk, iedereen vindt het prachtig, maar zo schuif je het probleem van je vandaan. Want impliciet geef je aan dat het hele probleem in de opvoeding zit. Is dat echt zo? Betekent:

Goed opvoeden = besef van normen en waarden

Volgens mij begeef je je dan op een heel gevaarlijk vlak... Wie weet wat 'goed' opvoeden is. Alleen al het woordje 'goed'. Wie definiërt dat even....
Als we dat [even] kunnen definiëren hebben we gelijk ook 'slecht' te pakken, want alles wat tegenover 'goed' staat is 'slecht'.
Begin maar.....
Oastkappel rules

joris

Berichtdoor joris » 19 apr 2003 14:02

ik geloof heilig dat het grootste gedeelte van de problemen o pdeze aardkloot komen door gebrek aan grenzen. Grenzen leer je in een goede opvoeding.

Terug naar “Archief”