Poezie-groep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Poezie-groep

Berichtdoor meschianza » 10 feb 2007 12:31

Het lijkt mij erg leuk om mee te doen aan een poezie-groep. Wij hadden dat op de middelbareschool maar toen ben ik nooit gevraagd omdat er uberhaupt nooit een gedicht uit mijn hand was voortgekomen. :shock:

Verschillende gedichten digitaal bespreken, op techniek en inhoud, liefst met iemand die er met zn studie/werk mee bezig is of was er dus veel verstand van heeft. En dan eens in het half jaar bij elkaar komen (in een rokerig cafeetje, voor het imago :mrgreen: ) en dan om de beurt zelfgeschreven gedichten bespreken. (van wie dat afgelopenhalf jaar inspiratie had)

Bij de wedstrijd worden alleen de winnaars vaak kort besproken en nog alleen in termen als: erg mooi, geniaal bladiebla. Ik heb wel behoefte aan meer ervaring en kennis opdoen en feedback krijgen op je schrijfsels.

Wie herkent dat, lijkt het ook leuk (Je hoeft zelf niet perse mooie gedichten te schrijven, maar wel graag poezie lezen en ze graag bespreken)
en is er iemand met de nodige ervaring en kennis op gebied van poezie, techniek, achtergronden, geschiedenis e.d. die dit ook leuk lijkt?(daar ontbreekt het mij bijvoorbeeld erg aan)

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 10 feb 2007 15:04

Het laatste jaar is bij mij het dichten begonnen (begin 2006?) en heb dus weinig ervaring en kan ook geen tips e.d. geven, maar zou het wel fijn vinden als er mensen zijn die mij kunnen verbeteren.
Ook lees ik nog weinig poëzie, maar wil daar wel verandering in gaan brengen..
Het lijkt me wel wat.. ;)

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Poezie-groep

Berichtdoor Ness » 10 feb 2007 17:37

meschianza schreef:omdat er uberhaupt nooit een gedicht uit mijn hand was voortgekomen. :shock:

Niet te geloven.. :shock:

meschianza schreef:Bij de wedstrijd worden alleen de winnaars vaak kort besproken en nog alleen in termen als: erg mooi, geniaal bladiebla. Ik heb wel behoefte aan meer ervaring en kennis opdoen en feedback krijgen op je schrijfsels.

Precies, dat mis ik hier ook nog wel.. je moet telkens zelf maar verzinnen waaróm iets nou 'geniaal' was en de vorige keer niet... Én compleet zélf je gedichten ontwikkelen enzo..

meschianza schreef:En dan eens in het half jaar bij elkaar komen (in een rokerig cafeetje, voor het imago :mrgreen: ) en dan om de beurt zelfgeschreven gedichten bespreken. (van wie dat afgelopenhalf jaar inspiratie had)

Sowieso een leuk idee :)

meschianza schreef:en is er iemand met de nodige ervaring en kennis op gebied van poezie, techniek, achtergronden, geschiedenis e.d. die dit ook leuk lijkt?(daar ontbreekt het mij bijvoorbeeld erg aan)

Mij ook, helaas.. maar als dit start: ik doe mee!
RPG!
music is the art of living

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 feb 2007 19:14

Klinkt goed, alleen zou ik er dan graag (juist ook) gedichten van 'echte' dichters bij betrekken, daar raak je niet over uitgepraat.

Edit: owja, ik ben 'professioneel' bezig met poëzie, niet zelf schrijvend, wel analyserend, beschouwend. Mijn masterscriptie gaat er bijv. over.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 10 feb 2007 21:52

Puik plan, denk ik dan. :D

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 10 feb 2007 21:58

Puik inderdaad. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 feb 2007 21:59

RECI-TATIVO schreef:Klinkt goed, alleen zou ik er dan graag (juist ook) gedichten van 'echte' dichters bij betrekken, daar raak je niet over uitgepraat.

Edit: owja, ik ben 'professioneel' bezig met poëzie, niet zelf schrijvend, wel analyserend, beschouwend. Mijn masterscriptie gaat er bijv. over.

Ja dat is ook wel de bedoeling, dus dat je digitaal ''echte'' gedichten bespreekt aan de hand van genres, dichtregels etc zoals ooit bij het vak Nederlands op de middelbare school(want daar leer je pas van)

En in reallife , dus een keer (missch. twee keer als het bevalt) in het half jaar, met elkaar zelfgeschreven gedichten bespreekt.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 11 feb 2007 14:17

Klinkt goed! Beperk je je dan tot het Nederlands of ook buitenlandse lyriek?

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 12 feb 2007 17:07

Klinkt goed! Ik wil wel meedoen (zit in het laatste jaar Nederlands, zou dus énige kennis moeten hebben).

@RECI, vertel eens wat over je masterscriptie? Zit nu zelf nl in het stadium 'bedenk een goede onderzoeksvraag voor je MAscriptie'...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 feb 2007 19:59

RECI-TATIVO schreef:Klinkt goed! Beperk je je dan tot het Nederlands of ook buitenlandse lyriek?

Mijn buitenlandse talenkennis is nihilm dus ik dacht vooral aan NL in eerste instantie.

Heb jij een idee hoe je zo'n gedichtbespreking op kunt bouwen?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 12 feb 2007 20:02

Ik wil ook wel joinen :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

sela

Berichtdoor sela » 12 feb 2007 20:04

eeenig idee

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 feb 2007 20:15

FV schreef:Klinkt goed! Ik wil wel meedoen (zit in het laatste jaar Nederlands, zou dus énige kennis moeten hebben).

@RECI, vertel eens wat over je masterscriptie? Zit nu zelf nl in het stadium 'bedenk een goede onderzoeksvraag voor je MAscriptie'...

PB me daarover even, anders gaat het erg offtopic, bovendien kan ik ook vanwege afspraken over privacy van de onderzoeksgroep etc. niet alles op openbaar forum knallen.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 feb 2007 20:25

meschianza schreef:
RECI-TATIVO schreef:Klinkt goed! Beperk je je dan tot het Nederlands of ook buitenlandse lyriek?

Mijn buitenlandse talenkennis is nihilm dus ik dacht vooral aan NL in eerste instantie.

Heb jij een idee hoe je zo'n gedichtbespreking op kunt bouwen?

Er zijn veel verschillende manieren, ik zou echter altijd kiezen voor een benadering vanuit specifieke kwaliteiten / eigenschappen van het gedicht. Ik ben niet zo weg van een analyse van een tekst op alle aspecten, dan analyseer je een gedicht al snel 'dood'. Bovendien zal het bij veel mensen middelbare-school-trauma's oproepen. Ik zet een aantal voorbeeldjes van mogelijk invalshoeken neer, een combinatie is ook altijd fijn:

- Taal, taalmuziek, ritme, klankspel, rijm, metrum en de relatie tot de inhoud. Eventueel een link leggen met intermedialiteit: een gedicht dat is omgewerkt naar een lied door Schubert bijvoorbeeld.
- Beelden, metaforen, vergelijkingen, meerlagigheid etc.
- Context: tijdsbeeld, maatschappelijke omstandigheden, leven van de dichter, de tekst in het oeuvre van de dichter en/of tijdgenoten e.d.
- Intertekstualiteit: 2 gedichten van dezelfde dichter, 2 gedichten die zich baseren op dezelfde stof, hetzelfde thema, 2 gedichten van tijdsgenoten / representanten van dezelfde stroming.
- Gedichten relateren aan andere kunstvormen om tot een interpretatie te komen.
- Symboliek, motieven, archetypen, ladingen.

Enz., enz., enz.

Als het serieus wordt moet je eens gaan nadenken over de organisatie: op forum, per mailinglist of anderszins. Welke gedichten, hoe en wat?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 feb 2007 08:48

Ah, dat klinkt indrukwekkend. WE kunnen ook de invalshoeken als een soort thema gebruiken. Dus een periode een aantal gedichten bespreken op Taal, taalmuziek, ritme, klankspel, rijm, metrum etc en dan de volgende periode een aantal gedichten bespreken op Beelden, metaforen etc. Voorafgaand van de periode ons allemaal even (bv een weekje) verdiepen in het 'thema', dat praat wat makkelijker. Van de helft wat jij noemt zou ik eerlijk niet meer weten wat het is.

Is dat een optie?

Wat betreft gedichten misschien even kijken , het lijkt me wel leuk om uit ieder tijdsbestek wat te kiezen. Misschien is er een bestaande ''methode'' om gedichten te bespreken?

Terug naar “Archief”